Wpis w dzienniku pokładowym Seat Ibiza

  • rocznik 1999
  • silnik 1.9 TDI
  • moc 110 KM
  • kupione używane w 2011
  • przebieg 213 374 km

Komentarze (10)

Wymiana poduszki amortyzatora i łożyska oporowego(bez odkręcania śrub zwrotnicy)

30.12.2011 215 903 km

Kategoria: serwis

Witam przedstawie w swoim tutorialu jak wymienić poduszkę amortyzatora i łożyska oporowego,bez odkręcania śrub zwrotnicy co skutkuje tym, że nie musimy odbywać wizyty na stacji diagnostycznej w celu ustawienia kąta pochylenia koła.


Do wykonania prac przy moim aucie(Seat Ibiza 6k-'99) potrzebne są następujące narzedzia:
-klucz do kół,
-podnośnik ręczny(popularnie lewarek
-jakieś podpórki pod samochód-ja użyłem klocek i deske
-odrdzewiacz
-smar,tawot
-śrubokręt płaski i krzyżakowy
-grzechotka
-klucz 8mm,
-klucz 10 mm
-klucz 21mm
-klucz 24mm
-klucz imbusowy
-2 ścigacze(ściski) do sprężyn, ja użyłem własnej roboty ale dostępne są w sklepach,ściągacze są przedstawione na rys.1. Pragnę zaznaczyć, że to kluczowe narzędzie, bez solidnej konstrukcji nie mamy co zabierać się za wymianę.


Poduszki amoryzatora i łożyska wymienia się parami ( prawy i lewy amortyzator).

Na rysunku 2 przedstawiony jest zewnętrzny talerz który wskazuje na zużycie właśnie poduszek amortyzatora(widać luz jaki znajduje się między krawędzią talerzyka a poduszką), rysunek 3 przedstawia prawidłowy luz.


Rysunek 4 przedstawia nową poduszkę i łożysko oraz te same podzespoły-zużyte.


Pracę zaczynamy od zabezpieczenia pojazdu, przed samoistnym przemieszczeniem się, w tym celu pod koło najbardziej oddalone od tego przy którym będziemy robić podkładmy kliny.

Gdy zabezpieczyliśmy pojazd podnosimy pokrywę silnika(maskę) pojazdu i lokalizujemy zaślepke talerzyka amortyzatora(jeśli jest). Zdejmujemy ją, naszym oczom ukazuje się talerzyk górny przykręcony śrubą na klucz 21mm(w przypadku mojej ibizy). Jeśli mamy odrdzewiacz, warto go teraz zastosować gdyż ułatwi nam pracę i oszczędzi nerwów.

Teraz należy użyć klucza rozm 21mm przystrzymując przy tym imbusem tłoczysko amortyzatora.(rys. 5).

Po odkręceniu wyjmujemy talerzyk i śrubę(rys.6)

Następnym krokiem jest poluzowanie śrub koła i podniesienie pojazdu, używamy do tego lewarka.
Gdy podniesiemy auto na wymaganą wyskość, podkładamy klocek i deskę które zabezpieczą samochód gdyby podnośnik w jakiś sposób zawiódł.

Teraz zdejmujemy koło i naszym oczom ukazuje się nic innego jak piasta kołą za którą do zwrotnicy przykręcony jest amortyzator(rys. 7, rys. 8).

W przypadku mojego auta wymagany był demontaż nadkola, co zwiększyło mi otwór roboczy, a zarazem oszczedziło nerwów z niewygodnym manewrowaniem przy wyjmowaniu poduszki a także przed ewentualnym połamaniem nadkola(rys. 9).

Kolejnym krokiem jest założenie ściągaczy a więc odpowienio je rozkręcamy i zakładamy na spręzynę, tak aby "łapy" ściągacza objeły jak najwięcej ogniw sprężyny, ściągacze zakładamy tak, aby były jak najdalej od siebie, a więc po przeciwnych stronach(rys. 10)

WAŻNE:SPRĘŻYNY SĄ DOŚĆ NIEBEZPIECZNYMI ELEMENTAMI, DLATEGO PRZY ZAŁOŻENIU ŚCIĄGACZY(SOLIDNEJ KONSTRUCKCJI JAK WCZEŚNIEJ WSPOMNIAŁEM),SKONTROLUJMY CZY SĄ DOBRZE OSADZONE.

Następnie kręcimy(u mnie klucz 24mm-najlepiej nasadka na grzechotce) śrubami tak, aby ściągacze się usztywniły i lekko zaczeły ściskać sprężyny.(rys. 11)

Teraz należy odkręcić kluczem 21mm śrubę która mocuje łożysko i poduszkę do amortyzatora(śruba z góry pod maską samochodu), (rys. 12)

Śrubę odkręcamy do mementu gdy równa się górną krawędzią z tłoczyskiem(rys. 13), jest to zabezpieczenie gdyby ściągacze puściły sprężyne.

Kolejny krok to ściśnięcie sprężyn tak, aby u góry poduszka się dość mocno zluzowała, aby to umożliwić skręcamy śruby na ściągaczach( rys. 14).

Gdy poduszka jest już w miarę luźna a amortyzator chodzi na boki możemy odkręcić do końca nakrętke mocującą poduszkę i łożysko amortyzatora( rys. 15)

Teraz naciskamy nogą lub łomem na piastę koła, amortyzator schodzi jeszcze bardziej w dół, umożliwia to zdjęcie poduszki i łożyska, oczywiście zdejmujemy je ściągając z gwintu tłoczyska i wyjęcie dołem.

Następnym krokiem jest założenie nowych podzespołów, łożysko należy posmarować smarem.

Złożenie elementów polega na wykonaniu czynności od tyłu, dodam że warto nakrętki smarować smarem.

Należy ustawić spręzyny miej więcej w takim położeniu jak były(chodzi mi o punkty zaparcia sprężyn), miej więcej gdyż i tak wszystko się ułoży po wykonaniu jazdy próbnej. Po jeździe próbnej należy skontrolować dokręcenie nakrętek na talerzykach zewnętrznych.


Mam nadzieje, że komuś pomoże mój tutorial, nie mam pewności co do tego czy we wszystkich autach można dokonać naprawy w ten sposób. Pozdrawiam wojthaso92.

Przejdź do komentarzy

rys.1 Ściągacze do sprężyn amortyzatora.

rys. 15 Postać skręcenia sprężyny amortyzatora umożliwiająca wyjęcie poduszki i łożyska

rys. 14 Sprężyny solidnie skręcone

rys. 13 Śruba odkręcona do krawędzi

rys. 12 Śruba mocująca poduszkę amortyzatora i łożysko

rys. 11 Śruby ktorymi należy kręcić w celu ściskania lub luzowania.

rys. 10 Sposób zamocowania ściągaczy

rys. 9 Dostęp do górnej części amortyzatora po zdjęciu nadkola

rys. 8 Mocowanie amortyzatora do zwrotnicy

rys. 7 Piasta koła z zamocowanym amortyzatorem

rys. 6 Okręcony talerzyk

rys. 5 Sposób odkręcania talerzyka zewnętrznego

rys. 4 Elementy nowe i zużyte

rys. 3 Osadzenie amortyzatora na nowej poduszcze

rys. 2 Wygląd osadzenia amortyzatora na zużytej poduszce

rys. 16 Efekt końcowy po złożeniu elementów zawieszenia pojazdu

Komentarze (10)


And1WT

Profeska pełną gębą. Gratuluję wspaniałej roboty i opisu

dodano 31.12.2011 18:37

0
0

lysy1233

Jeden z najlepszych dzienników A do tego dobra robota

dodano 31.12.2011 17:08

0
0

kurcok

Tak wszystko super zrobiłes i szacun,że dałeś radę,Kiedyś też maiałem do czynienia z łozyskami amortyzatora,ale ja mimo wszystko pojechałem na ustawienie kątów.Pozdrawiam

dodano 31.12.2011 15:59

0
0

wojthaso92

Tak na początku zastanawiałem się nad Twoim sposobem NOE-ANGEL tyle, że tak jak wspomniałeś wiąze się to z demontażem:końcówki drążka kierowniczego, końcówki sworznia wachacza,oraz półosi.

dodano 31.12.2011 15:14

0
0

NOE-ANGEL

Aby nie ustawiać kątów wystarczy wykręcić mac-persona ze zwrotnicą co wiąże się z odkręceniem półosi i w zależności od modelu z demontażem wahacza. No ale jeśli dałeś radę to metoda jest dobra.Mój sposób jest na wypadek grubszego remontu to znaczy gdybyś musiał wymienić sprężynę lub amortyzator

dodano 31.12.2011 13:57

0
0

Konto usunięte

super to zrobiłeś pozdrawiam

dodano 31.12.2011 13:54

0
0


V-Power

Dobra robota i opis konkretny, może komuś posłuży jako pomoc

dodano 31.12.2011 13:45

0
0

wojthaso92

Sory za pomieszane zdjęcia były ładnie po kolei ułożone ale się przemieszały po dodaniu

dodano 31.12.2011 13:29

0
0

Opony letnie - promocja!

Podobne

autor: Askaron

Zmiana opon na zimowe Zmiana na zimówki. Z prawej tylnej zimówki wyciągniety wkręt, na …

2013-11-30
65600 km

0 komentarzy

Seat Ibiza IV

autor: Michhh

Wymiana rozrządu Wymieniono kompletny rozrząd ContiTech, wraz z pompą wody Doltz. Zalano …

2014-03-04
202000 km

0 komentarzy

Seat Ibiza IV 1.4 TDI

autor: mychowicz

Przygotowania do sezonu letniego Super oponki w super cenie już są :)

2011-01-29
82200 km

13 komentarzy

Seat Ibiza IV Blauto

autor: sebastiane

Mandacik Dzisiaj po raz pierwszy jadąc Ibizą otrzymałem mandat karny. W …

2010-07-18
119844 km

15 komentarzy

Seat Ibiza III Poczwarka 110

autor: marcin_bor

Rozkodowany transmiter, centralny zamek nie działa z pilota Witam, ostatnio miałem problem z fabrycznym centralnym zamkiem w Ibizie …

2012-10-05
208477 km

1 komentarz