Gorące tematy

Wszystkie modele

Opony
Części i akcesoria

Galerie

Citroen C5 I

Pierwsza generacja modelu pojawiła się na rynku w 2001 roku. C5 jest następcą Citroena Xantii, choć jeśli chodzi o rozmiary, bliżej mu raczej do flagowego modelu XM. Pod względem stylistycznym, samochód nawiązuje do zmodernizowanej Xsary i Xsary Picasso (duże, łezkowate reflektory i opływowa sylwetka). Dzięki dużemu komfortowi i nowoczesności, C5 szybko zdobył sporą rzeszę klientów. Jego produkcja zakończyła się w 2004 roku.

Generacje Citroen C5

  • C5 I   2001 - 2004
    Citroen C5 I
    • Wybierz generację

    • C5 III (2008 - teraz)
    • C5 II (2004 - 2008)
    • C5 I (2001 - 2004)

Komentarze redakcji

Powagosław: Pomysł Francuzów, jak przełamać supremację Passata i Mondeo w segmencie samochodów klasy średniej z wyższymi aspiracjami. Udane połączenie niemieckiej jakości, co sugerowali sami szefowie Citroena z francuskim polotem stylistycznym. Efekt? Fantastyczny!
Luzacjusz: Ci sami Francuzi, którzy jedzą ser, bagietki maczają w winie, a zamiast „komputer” mówią: „ordinateur” (przecież komputer to międzynarodowy termin!), stworzyli samochód, na widok którego Mandaryna przestaje fałszować, a Boruc staje się tajemniczym Borubarem.

Wersje nadwozia Citroen C5 I

Silniki Citroen C5 I

Lista silników:
1.8i 16V (116KM), 2.0 HPi (140KM), 2.0i 16V (136KM), 3.0 V6 (207KM), 3.0 V6 Carlsson (235KM), 1.6 HDi (109KM), 2.0 HDi (90KM), 2.0 HDi (109KM), 2.2 HDi FAP (133KM)
Chcesz obejrzeć dane dotyczące konkretnego silnika? Najpierw wybierz wersję nadwoziową.

Publikacje o Citroen C5

Citroen C5 I - ryzyko czy okazja?
 
Nasz test Citroen C5 I – ryzyko czy okazja?

Innowacje są fascynujące, ale do pewnego momentu. To zupełnie tak, jakby za czasów szkolnych marzyć o podróży dookoła świata, a w dorosłym życiu zamiast tego kupić sobie mieszkanie, gdy znajdą się środki. Czemu tak to działa? Po prostu zwycięża rozsądek. Citroen C5 też kusi niesamowitym komfortem i świetnym...

Citroen C5 CrossTourer - kosztowna moda na teren?
 
Nasz test Citroen C5 CrossTourer 2.2 HDi

Czego to nie zrobimy by podążać za modą, by być trendy i na czasie? Ot chociażby nowe modele telefonów, od poprzedników różniące się mało znaczącym detalem jak np. o 2 milimetry szerszy ekran, ale zauważalnie wyższą ceną. Podobnie jest w motoryzacji. Dodajmy do samochodu plastikowe nakładki i jedno słowo...

Citroen C5 II - dla Niemca?
 
Nasz test Citroen C5 II – dla Niemca?

Z czym kojarzą się niemieckie samochody? Z poprawnością, która momentami wręcz boli. A francuskie? Z przeciwieństwem aut niemieckich - i to pod każdym względem. Można za to kupić auto, które łączy te dwa kraje, a raczej chce żeby tak było. Jaki jest Citroen C5 II?

Citroen C5 Tourer - idealny na polskie drogi
 
Nasz test Citroen C5 Tourer 2.0 HDi 160 KM

Polskim kierowcom sen z powiek spędzają dwie rzeczy: ceny paliw oraz stan dróg po jakich przychodzi nam poruszać się na co dzień. O ile na wartość baryłki ropy naftowej nie możemy poradzić zbyt wiele, większy komfort podróży jest w naszym zasięgu. I wcale nie mówię o czasochłonnym rozwiązaniu, którego...

Awaryjność niezależna od wieku - Citroen C5 (2000-2008)
 
Nasz test

Francuska limuzyna cudownie wygładza nierówności na polskich drogach. Ma solidne silniki, a używane egzemplarze nie straszą wyśrubowanymi cenami. Co najważniejsze - samochód jest mniej awaryjny niż się powszechnie sądzi.

Przeczytaj pozostałe artykuły o Citroen C5

Citroen C5 na firmę

Sprawdź, ile możesz odliczyć podatku VAT

Porównaj liczbę punktów serwisowych z konkurencją

Sprawdź raty leasingu/kredytu

Policz, od jakiego przebiegu warto dopłacić do diesla

Społeczność kierowców Citroen C5autoWcentrum - społeczność Citroen C5

najwyższe oktanyAuta - Citroen C5

Citroen C5 65,85

Citroen C5 68,54

Citroen C5 58,45

Citroen C5 Mk2 74,99

Citroen C5 54,31

więcej aut

najaktywniejsiKierowcy - Citroen C5

sslavi 30,19

adam2039 50,99

kkoziolekk 30,21

Spider1sly 30,14

stalowy22 70,72

Laasi 88,19

dakard 60,44

więcej kierowców

najnowszeDzienniki pokładowe - Citroen C5

ASO witaj... ponownie!
ASO witaj... ponownie! Po nie całym miesiącu ponownie czeka mnie wizyta, tak sądzę. Po dzisiejszej prz...
Wizyta w ASO - część 2
Wizyta w ASO - część 2 I po wizycie w ASO. Oczywiście nie obyło się bez przygód. Jazda w trybie awaryj...
Wizyta w ASO
Wizyta w ASO Wczoraj oddałem moją C5 do ASO na przegląd przy zbliżających się 250tyś. co musi...
Czas na zmiany
Czas na zmiany Witam W dniu dzisiejszym odebrałem alufelgi od lakiernika. Wyglądają bardzo dob...
więcej dzienników

Katalog nowych aut

Citroen C5

od 107 900 zł do 144 900

<
<

Dostępne silniki

Benzyna (156 KM): 1.6 THP

 

Diesel (163 - 204 KM): 2.0 HDi, 2.0 HDi FAP, 2.2 HDi, 2.2 HDi FAP

Skrzynie biegów

manualna: 6-biegowa

 

automatyczna: 6-stopniowa
Katalog nowych aut Citroen C5
 

Najpopularniejsza wersja Citroen C5

Citroen C5 2.0 HDi FAP 163KM - 5 drzwiowe kombi

Najważniejsze wyposażenie

komputer
elektryczne szyby
klimatyzacja
czujnik parkowania

Dostępne kolory

Wybrane pakiety dealerskie

Pakiet Parkowanie - 1 550
Pakiet Parkowanie2 - 5 000
Pakiet Bezpieczeństwo - 2 200

Cena katalogowa

123 500

Zobacz ofertę Citroen C5 2.0 HDi FAP 163KM - 5 drzwiowe kombi
 

Citroen C5 najczęściej porównywane z:

Audi A4
3.0 TFSI (272 KM)
BMW Seria 3
325d (218 KM)
Opel Insignia
1.4 Turbo ECOTEC (140 KM)
 

Pewne oferty od dealerów

Citroen C5 Business Citroen C5 Business
Rocznik: 2012. Przebieg: 133 915 km. Silnik: 1.6 81KM .
Cena: 40 900 zł
Ford Mondeo Mondeo Gold Edition - 5dr - 1.5 EcoBoost 160KM M6 2015.25MY Ford Mondeo Mondeo Gold Edition - 5dr - 1.5 EcoBoost 160KM M6 2015.25MY
Rocznik: 2015. Silnik: 1.5 118KM .
Cena: 103 490 zł 99 490 zł
Zyskujesz: 4 000 zł Zobacz szczegóły »

Używane Citroën C5

Citroën C5
2.0 diesel 140 KM
2009
38 900 PLN
Citroën C5
2.0 diesel 163 KM
157 000 km, 2010
42 900 PLN
Citroën C5
1.6 diesel 110 KM
128 000 km, 2008
30 900 PLN
Citroën C5
1.8 benzyna 125 KM
142 000 km, 2007
19 900 PLN

Ocena auta Citroen C5 I

  • Średnia ocena
    na podstawie 422 opinii
  • 4,00
  • Średnia dla segmentu
    Klasa średnia: 4,21

Wybrane opinie

Citroen C5 Hatchback 2.0 HDi (109 KM)

C5 - 2HDI 9 tys. km jeżdżę 4 miesiące. Dziurka w przewodzie odpowietrzającym zbiornika paliwa,serwis dał zastępczy samochód, 2 dni i po problemie sprowadzili i wymienili cały zbiornik. Raz alarm odmówił działania, ale serwis powiedział abym się nie przejmował, włożył kluczyk i pojedzie - rzeczywiście, zawył i pojechał. Po czterech dniach w momencie podjechania do serwisu na umówioną naprawę sam się alarm przestraszył i naprawił. Wydaje mi się iż C5 psuje się nie więcej niż inne renomowane pojazdy, serwis się stara o wiele bardziej aniżeli np. w "OPELek Bogacki" w Szczecinie gdzie mi kiedyś powiedziano: "Panie ! Co Pan wydziwiasz !!?? Opla Pan nie widział ??!! Przecież to tylko OPEL !!" - chodziło o wybrzuszenie na lakierze tygodniowej VECTRY. W tymże samym serwisie "mechanicy" zaproponowali szwagrowi podprowadzenie na tył pojazdu instalacji do głośnikówdo Astry II za jedyne 50 zł, szwagier pogłówkował i znalazł te przewody - one tam były. Na mrozie odłamałem plastykowy dekielek zbiornika...

dodał: denaturat@tlen.pl
Citroen C5 Kombi 2.2 HDi FAP (133 KM)

Auto, ma pełne wyposażenie, xenon, syberdach, skóra itd. Kupiłem uszkodzony z przodu. I wpakowałem sie w straszne koszty. Sama konsola używana to 5000zł nielicząc poduszek. Jak się okazało wymienic trzebabyło mnóstwo części.Ale wkońcu fachowcy zrobili.I powiem tak: Wcześniej jeździłem xm-em 2.1tdi 12V i palił znacznie mniej, osiągi nie miał dużo gorszych, świetnie się prowadził, ponieważ miał duży rozstaw osi. A c5 niestety myszkuje, pomimo ESP. Zawieszenie nie radzi sobie z ostrą jazdą. Ma za mały rozstaw osi. Pali dużo, czy sie jedzie wolno czy szybko.Choćby nie wi4em ak jechał, i tak spali 7,5. Trzeba było kupić 2,0 HDI, a nie przepłacać za 2,2HDI. Nie warto.Drogie częsci, serwis, dużo droższy niż w fordzie.Ale jest to auto dla ludzi spokojnych, którzy cenią sobie wolna spokojna jazdę.Plusy: komfortowe zawieszenie, xenony świetnie świecą, cichutkie w środku, dużo miejsca po rozłożeniu foteli.Minusu, starsznie drogi, gdyby go kupic w salonie, drogi serwis, bardzo duża średnica zawracania,...

dodał: tomaszbebel@op.pl
Citroen C5 Kombi 2.2 HDi FAP (133 KM)

Chyba najgorzej jak można ulokowałem ponad 90.000zł netto ( auto "ciężarowe"). Jedyne atuty tego samochodu to komfortowe zawieszenie i dobrze zestrojone wspomaganie. Silnik "wołowaty" a większego diesla nie ma. Mnóstwo udogodnień elektronicznych i elektrycznych, które działają jednak zgodnie ze swoją logiką jak np. wycieraczka tylnej szyby. Po włączeniu nie wyciera jej natychmiast, tak jakby tego chciał nieszczęsny kierowca, tylko czeka i rusza po mniejszej lub większej zwłoce czasowej generowanej losowo- jak twierdzi serwis - jest to działanie zgodne z programem producenta. Światła migają bo prawdopodobnie został źle dobrany regulator napięcia alternatora.Występuje to przy 2 progach prędkości obrotowej zarówno przy zwiększaniu jak i przy zmniejszaniu obrotów. I już mi się nie chce dalej pisać bo mógłbym jeszcze długo w podobnym tonie a wszystko to szczera prawda i na dodatek udokumentowana. Ocena moja bazuje na 4-ech C5, które kupiła nasza firma i każde z aut pomimo różnych silników i...

dodał: Przemek
Citroen C5 Hatchback 2.0i 16V (136 KM)

Oceny podaję opierając się na intuicji. Kupiłem go z polskiego komisu, w którym jak się później okazało zostałem nieźle zrobiony w trąbę. Według sprzedawcy samochód miał 136 tys. km. Jak się na koniec okazało miał więcej, bo aż 380 tys. km. Niestety ten przebieg to trumna dla takiego samochodu jak C5, wliczając w to również żywotność silnika. Gdyby nie przebieg, samochód były dobrym autem, a jeździłem już Fordem Fiestą, Fiatem Stilo, Volvo S40, Audi A3 i okazjonalnie innymi. Wracając do opinii całokształtu - uważam, że jest to niezwykle wygodny i komfortowy samochód z niezłym wyposażeniem i przemyślaną aranżacją wnętrza. Gdyby tylko zechciał mieć ze 2 razy mniej elektroniki i 3 razy mniej przebiegu to jeździłbym nim dalej i cieszyłbym się tym wozem. Jeżeli szukacie ścigacza - nie kupujcie go. To jest auto rodzinne i reprezentacyjne.

dodał: Zrobiony w trąbę
Citroen C5 Kombi 3.0 V6 (207 KM)

Wydałem prawie 140 tyś i jestem niesamowicie zadowolony. Moje auto pracuje na siebie, bardzo często wyjeżdzam do Francji i Hiszpani do pracy z tąd ten przebieg.Poważnych usterek nie zanotowałem było kilka drobiazgów ale to były naprawde drobiazgi typu przepalone żarówki.Auto wyjątkowo ciche i wygodne a na europejskich drogach wręcz luksusowe, bardzo dobrze współpracuje z kierowcą a jak na swój silnik jest dosyć oszczędne.Doskonałe wyposazenie i mocny przyjemnie brzmiący silnik stawiają to auto na czele klasy średniej. Jak jest z serwisami w polsce nie wiem bo nie kozystam jak jestem we francji wole skozystać z wiedzi i umiejętności francuskich serwisów,oni mają o swoich samochodach pojęcie!

dodał: Andrzej
  • Zalety
  • + przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
  • + ergonomia
  • Wady
  • - ekonomiczność
  • - skrzynia biegów
Na podstawie ocen kierowców z serwisu Oceń Swoje Auto

Dodaj swoją ocenę auta

Galerie Citroen C5

Citroen C5 Citroen C5 Break 2.0 HDi  SX - galeria redakcyjna Citroen C5 III CrossTourer 2.2 HDi 204KM - galeria redakcyjna Citroen C5 2011 Citroen C5 III Tourer 2.0 HDI FAP 160KM - galeria redakcyjna Citroen C5 Sedan 2007 Citroen C5 Kombi 2001 Citroen C5 III - galeria redakcyjna Citroen C5 III Sedan - galeria społeczności Citroen C5 I Hatchback - galeria społeczności
Zobacz inne galerie Citroen

Opinie o instalacji LPG

Citroen C5

  • 1.
  • 5,00 Citroen C5 I 1.8i 16V (116KM) 2002r.
    dodał: Waldemar37, 22.12.2014

    Bardzo dobra instalacja , dobrze wydane pieniądze , w trasie samochód bardzo ekonomiczny około 9-10 litrów gazu w mieście w granicach 11-12. Wykonuje przeglądy co 15 tyś kilometrów i wszystko bardzo dobrze działa . Proponowano mi różne wynalazki połowę Polskiej połowę jakiejś innej instalacji, dobrze że zdecydowałem się na firmę Landi Renzo .

  • 2.
  • 5,00 Citroen C5 I 2.0i 16V (136KM) 2003r.
    dodał: jurek, 21.01.2011

    Auto chodzi na gazie znakomicie, roznica w przyspieszeniu jest nieodczuwalna, nie szarpie ani nie przerywa. Wszystko jest tak jak nalezy:) Sama instalacja to wtrysk BRC, zaplacilem z nia okolo 2500zł jakis rok temu wraz z montazem i do dzisiaj nie mialem z nia zadnego problemu. Calosc robilem w Energy na Ostrobramskiej w Warszawie. Polecam

  • 3.
  • 5,00 Citroen C5 I 1.8i 16V (116KM) 2003r.
    dodał: Adam102, 16.01.2010

    Auto pracuje idealnie, nie musiałem nawet regulować instalacji po jej założeniu. Nie odczuwam żadnej różnicy w mocy ani pracy silnika. Bardzo dobra instalacja do tego silnika.

  • 4.
  • 5,00 Citroen C5 III 1.8i 16V (125KM) 2007r.
    dodał: M. Drozd, 10.03.2014

    4 samochód w Energy gazowany. Polecam , bezawaryjnie, szybko przyzwoicie. Nie chwalę aby się nie popsuli!

  • 5.
  • 5,00 Citroen C5 III 1.8i 16V (125KM) 2008r.
    dodał: Włodek, 23.05.2014

    Pierwszy przegląd po 1000km.Później co 10tkm. Fachowe podejście .Auto jeździ ok.Cena ni do pobicia

  • 6.
  • 5,00 Citroen C5 III 3.0 V6 (211KM) 2008r.
    dodał: Puk, Puk. Kto tam?, 21.02.2013

    Eksploatacja samochodu zasilanego gazem LPG jest teraz około 40% tańsza.

Wszystkie opinie o instalacjach LPG Citroen C5

Citroen C5

404 komentarze

281 dyskutujących

Ostatnie komentarze:

~bleytram~bleytram

Do ~Freek: nie kupuj.kupilem nową w 2009 . ma 60 tys przejechane. oba podnosniki szyb przednich urwaly sie. zawieszenie hydractiv a wlsciwie silowniki wymieniane...hmmm przestalem liczyc ile razy. zawor sterujacy zawieszeniem wymieniany. po 40 tys km wymiana uszczelniacza na wale korbowy. \jak chcesz miec klopoty to kup c5

~Freek~Freek

Witam chcialbym kupic C5 w kombi ale nie wiem jak sie maja sprawy z eksploatacja, czy czesci sa w miare tanie i czy jest ewentualnie kilka zamiennikow do tych modeli?
Bardzo mi sie podobaja te C5 sylwetka wnetrze ale jeszcze nie mialem Cytrynki dodam ze wiecej jezdze po miescie czasami jakis wypad na trase( jak sie spisuje na dalsze wyjazdy)

~edi~edi

Czy warto kupic Citroena C5I 2,0 HDI , 110 km ,silnik 1997 roku

Przejdź do dyskusji

Dzienniki kosztów Citroen

Wydatki
paliwowe

Liczba wpisów
20 696
Przejechany dystans
13 779 589 km
Zatankowanego paliwa
738 265 l

Wydatki
serwisowe

Liczba wpisów
3 415
Wydanych pieniędzy
1 301 800 zł
Średnie wydatki na auto
1 429 zł

Pozostałe
wydatki

Liczba wpisów
5 073
Wydanych pieniędzy
1 574 989 zł
Średnie wydatki na auto
1 729 zł
Zobacz dzienniki kosztów Citroen (911)

Testy zderzeniowe Citroen C5

Najnowsze testy zderzeniowe Citroen C5 przeprowadzone przez Euro NCAP.

Citroen C5 2.0 diesel 'Dynamic', LHD
2009

Citroen C5
Citroen C5

Citroen C5
2004

Zobacz wszystkie testy zderzeniowe Citroen

Zużycie paliwa Citroen C5 I

Na podstawie 349 raportów spalania

Pb
ON
LPG
         
         
         
0   4   8   12   16   20   24   28   32   36   40 [l]
Dodaj raport spalania

Wybrane raporty spalania

autor: miq21, dodano: 25.01.2015 17:14

Jeśli chodzi o koszty związane z usterkami to 0 bo auto na gwarancji więc jedyną stratą jest mój czas ale z drugiej strony mój czas też kosztuje. Koszty przeglądów ? przeciętnie. Za pierwszy przegląd płaci się we Wrocławiu ponad 1000 zl. Czy to dużo? I tak i nie. Nie, ponieważ przeglądy aut segmentu D tyle chyba mnie więcej kosztują, dużo ? ponieważ przegląd trzeba robić zawsze co roku (albo 30 tys km). Przy moim przebiegu 15tys km rocznie w ciągu 2 lat wydam na przeglądy 1000 zl + kolejny ~1500 czyli w sumie 2500 PLN. U konkurencji często przegląd jest jeden raz na 2 lata (lub tez co 30 tys km) a kosztuje również kolo 1000 - 1500. No ale kupując C5 wiedziałem na co się piszę więc nie mogę mieć pretensji teraz. Paliwo: średnio 6,5 l więc tragedii nie ma ale o spalaniu na poziome 4-5 litrów przy takiej masie auta można zapomnieć. A jeżdżę naprawdę w miarę spokojnie tj. nie jak dziadek ale też nie jak jakiś narwaniec.

pełny raport Citroen Sedan 2.0 HDi FAP

autor: citron, dodano: 03.07.2011 23:29

Ekonomiczność oceniam jako bardzo dobrą. Nie patrz na zużycie paliwa jakie jest wpisane poniżej zielonymi cyferkami, bo z nieznanych mi przyczyn wartości wyświetlane na stronie są inne niż te które wpisuję w opinii. Zatem: spalanie minimalne to 5,4; Przeciętne spalanie w mieście to 8,2 (lato) do 8,6 (zima). To przeciętne spalanie dotyczy jazdy 2 typów: pierwszy to: "trasa" lub "między miastami" i drugi "miasto" - z przewagą przejazdów w proporcji 3 (trasa-lub m.miastami) do 1 (miasto). Te "miasta" to takie 40 tys osobowsie. Hmmm.. Z punktu widzenia mieszkańca Warszawy, Krakowa czy innego Poznania, to ten samochód w ogóle nie jeździ po mieście... Średnie spalanie po 10 tys km to 7,6 l/100. Wchodzą w to wszelkie jazdy, oraz "eksperymenty motoryzacyjne" czynione w garażu przy pracującym silniku. Zużycie oleju, jak na samochód z tak małym przebiegiem jest w mojej ocenie nieco za wysokie - choć mieszczące się w maksymalnym dopuszczalnym przez producenta, tj.5L na 10000 Km :((( Jednak czynników decydujących o wielkości tego zużycia jest naprawdę mnóstwo. I w przypadku mojego auta nie jest to powód do zmartwienia. __________________________________________________________ Ekonomikę jazdy tym autem (dla jednych w sensie pozytywnym a dla innych nie) najlepiej chyba zobrazuje poniższa relacja: Przejechałem trasę 2000km autostradami oraz innymi drogami. Prędkość średnią szacuję na około 110km/h. Prędkości chwilowe to 150 a nawet 170 km/h. Z przyczyn drogowych trzeba było spory kawał drogi jechać 70-90 km/h. Ponad to w czasie tej samej podróży około 300 km w „ruchu miejskim” - w cudzysłowie, bo właściwie bez korków. Czyli w sumie zrobiłem 2300 km. __________________________________________________________ Na autostradach autko wiozło 3 dorosłe osoby i około 200 kg bagażu. W pierwszej części drogi (960 km) spalanie średnie wyniosło 7,4 l/100 km. Zużycie oleju około 0,4 l. __________________________________________________________ Następnie w niewielkim ruchu miejskim i nieco górzystym terenie wożąc tylko trzy dorosłe osoby.- w sumie około 300 km, które były rozbite na kilkanaście osobnych przejazdów zwykle po 8 km w jedną stronę (dwa razy w olbrzymim korku) oraz jeden przejazd 2x60km. Po tych 300 km wymienione uprzednio spalanie z 7,4 wzrosło do 7,8 l/100km. __________________________________________________________ Droga powrotna to kolejne 940 km wiodła w 80 proc. autostradami. Prędkość średnia na drodze także wynosiła około 110 km/h - ale był mniejszy rozrzut prędkości skrajnych i mniejszy czas ich trwania niż przy przejeździe opisanym w pierwszym akapicie. Nie przekraczaliśmy 140km/h i nie schodziliśmy poniżej 100 km/h. Średnia podawanych prędkości wynika z koniecznych zatrzymań na bramkach, punktach kontroli, w miejscach zakupów winiet i spowolnień na odcinkach remontowanych, no a w końcu na jeździe po ojczystych - pożal się Boże - drogach. Spalanie łączne z całej wycieczki spadło do 7,3 l/100 km, a to znaczy że należy się spodziewać, że w drodze powrotnej, przy nieco spokojniejszej jeździe palił średnio nieco poniżej 7 l/100. Zużycie oleju około 0,20 L __________________________________________________________ Podczas jazdy z prędkościami 70-90 km/h bez zatrzymań w ulicznych korkach osiągnięcie spalania 5,8 - 6 L/100 km jest zupełnie realne. Trzeba tylko jechać płynnie. Unikać wyprzedzania z redukcją biegu, jechać na najwyższym możliwym biegu, a gdy trzeba zwolnić to hamować silnikiem kiedy tylko się da. W czasie takiego hamowania przy obrotach przekraczających 1400/min silnik nie zużywa paliwa. Poniżej tej wartości spala około 2L/100km. Możliwość uzyskania spalania podawanego przez producenta sprawdziłem przy innej okazji na trasie o długości około 70 km wiodącej przez okoliczne miasteczka i poza godzinami szczytu - czyli w płynnej jeździe, a także na trasie 300 km. __________________________________________________________ Wracając do autostrad to: przy prędkości 150 km/h wir w baku. Przy 170 bałem się spojrzeć na wskazania komputera. Jednak trzeba pamiętać, że E=(m*(V*V))/2, gdzie E to energia ruchu (kinetyczna), m to masa samochodu + ładunek(kierowca, pasażerowie, graty), v – to prędkość. Pisze V*V - bo chodzi o kwadrat tej wartości, a nie da się zastosować w tej rubryce górnego indeksu czcionki. E=(m*(V*V))/2 i to z tego powodu w każdym samochodzie wraz ze wzrostem prędkości rośnie (i to gwałtownie !) zapotrzebowanie na paliwo – bo ono jest źródłem energii. Ponieważ masa pojazdu jest stała, to energia (a więc i zużycie paliwa) będzie zmieniać się stosownie do kwadratu prędkości ruchu i tyle ( w dużym uproszczeniu, bo pomijam rolę oporu powietrza i opory toczenia). Dla przykładu energia potrzebna do rozpędzenia auta do prędkości 180 km/h na "oko" powinna być dwa razy większa niż potrzebna do rozpędzenia tego samego auta do 90 km/h. Jednak tak naprawdę jest ona kilka razy większa. Stąd wir w baku. __________________________________________________________ Przy ocenie spalania trzeba wziąć pod uwagę, że drogi nie biegną po idealnie płaskim terenie. W czasie najlżejszego nawet spadku terenu auto pali zauważalnie mniej niż wtedy gdy pokonuje najmniejsze, niezauważalne nawet wzniesienie. __________________________________________________________ Kolejna sprawa: spalanie w mieście. No cóż miasto miastu nie jest równe... W jednym korki a w innym nie. W jednym co chwila skrzyżowanie, a w innym nie... __________________________________________________________ Podobnie rzecz się ma z techniką jazdy. Najniższe spalanie uzyskałem jadąc z wyłączoną klimatyzacją tą samą trasą "tam i z powrotem" eliminując w ten sposób różnice w spalaniu wywołane spadkiem/wzrostem wysokości terenu nad poziom morza. Przy prędkości 70km/h bez klimy 5,4l/100 z klimą 5,8km/100. Wszystkie wartości spalania podaję na podstawie wskazań komputera. __________________________________________________________ Jeszcze jedno: po przejechaniu 6 kilometrów po prostej z 4 małymi krzyżówkami (w tym 2x znak stop) spalanie pokazywane przez komputer spada poniżej 6l/100. __________________________________________________________ OLEJ SILNIKOWY: Jego zużycie generuje koszty. Silnik przy bardzo szybkiej jeździe wypija go więcej. Przed dalszą drogą warto sprawdzić i ew. uzupełnić jego stan, a w bagażniku mieć w zapasie jakiś literek - tak na wszelki wypadek. Producent dopuszcza w silniku dotartym zużycie nawet do 0,5 l na 1000km. __________________________________________________________ Koszt naprawy uszkodzonego przewodu klimatyzacji (patrz dział usterki) zamknął się w kwocie 150 zł + 200za napełnienie układu. Innych kosztów nie ponosiłem. __________________________________________________________ EKONOMICZNOŚĆ: samochód wymaga profesjonalnego (czytaj drogiego) serwisu, lub myślącego właściciela, który umie czytać i dysponuje co najmniej kompletem kluczy Toya, strzykawką, igielitowym wężykiem, kluczem taśmowym i jakimś dynamometrycznym. Najlepszy zakres to 5-240 Nm. By było ekonomicznie trzeba jeszcze mieć wolę działania i miejsce do działania. Obsługa podstawowa nie wymaga żadnych specjalnych umiejętności - w końcu w serwisach nie pracują chłopaki z tytułami doktorskimi czy profesorskimi. Szef serwisu w Krakowie na ul. Opolskiej nie znał wzoru na ciśnienie cieczy którego się naucza w szkole średniej. Wnoszę z tego, że poziom jego wykształcenia nie wyrósł ponad zawodówkę... a jednak to był szef. (Może dlatego serwisu już tam nie ma...) Wracając do obsługi samochodu: obsługa hydrauliki - w porównaniu z Xantią BX-em, XM-em - jest po prostu żadna. Bajecznie prosta. Tymczasem za niewiedzę właściciela autoryzowany serwis pobiera następujące opłaty: za wymianę jednej sfery biorą około 60 zł. Za cztery to jest 240 zł + wartość sfer tj. po około 500 zł/szt + oczywiście sprawdzenie ciśnienia w sferach 200 zł. (razem 2440zł !! i to przy podstawowym typie zawieszenia w którym są tylko 4 sfery). Tak. Najlepiej zarabia się na niewiedzy klienta. Tymczasem wszystko to można mieć zrobione własnymi rękoma w godzinę za 800 zł + 34zł bo tyle trzeba dać za komplet sfer w sklepie internetowym i litr LDS-u. Za co więc serwis bierze kasę ? Za to, że przy pracującym silniku ustawia samochód w najniższym, serwisowym położeniu i podpina iterfejs do złącza pojazdu i z jego pomocą usuwa ciśnienie z zawieszenia (albo nie - bo klient tego nie widzi). Wszak może też nie podpinać (bo i po co, skoro to nie jest konieczne) i ciśnienie usuwa w sposób grawitacyjny przez odwrócenie za pomocą podnośnika występujących w zawieszeniu skutków siły ciążenia, dzięki czemu bez pomocy interfejsu sprowadzi ona wartość ciśnienia do zera i zapobiegnie wypływowi LDS w czasie wymiany sfer. (To było dla myślących inaczej). Kolejną rzeczą, którą wykonuje serwisant jest skomplikowane użycie klucza 10mm przez nałożenie go na odpowietrznik i przekręcenie tegoż odpowietrznika o jeden obrót w lewo. Dalszą częścią niezwykle trudnej procedury jest założenie klucza taśmowego na sferę i jej przekręcenie o pół obrotu w lewo, by zaraz po tym odkręcić ją rękami i usunąć. Jeden odpowietrznik usuwa ciśnienie z obydwu sfer jednej (tej samej) osi, a sfery wymienia się parami. No, a teraz trzeba wszystko na powrót złożyć do kupy tyle, że używając nowych sfer i załączonych uszczelek. Co najważniejsze: serwisant musi pamiętać o tym, by czynności wykonać w odwrotnej kolejności. Po tej ciężkiej robocie serwisant zagląda (albo i nie) pod korek zbiornika LDS w celu sprawdzenia i ew. uzupełnienia jego poziomu (czytaj dolania paru ml płynu) po czym, zgłasza szefowi, że można już wezwać klienta - znaczy właściciela samochodu, który za specjalistyczne czynności, fachowo wykonane przez świetnie wyszkolony personel, zapłaci kwotę około 2240 zł (bo nie badano ciśnienia w sferach) Jeszcze raz: 2240zł za obniżenie wysokości zawieszenia samochodu za pomocą przycisku sterującego - tego miedzy fotelami, odkręcenie dwóch odpowietrzników, odkręcenie zużytych sfer i wkręcenie nowych. "Trochę dużo" prawda ? Uwaga: opis czynności nie zawiera informacji BHP. Nie jest też instrukcją wykonania czynności wymiany sfer. Zanim się za to weźmiesz zacznij czytać fachową literaturę. Pamiętaj, że leżenie pod hydrowozem i dłubanie w hydraulice może cię kosztować życie. __________________________________________________________ !!! Haynes i otwarty umysł oszczędzają kieszeń !!!

pełny raport Citroen Hatchback 1.8i 16V

autor: michał 3 latach, dodano: 08.05.2012 21:17

V6 3 litry a pali średnio 8,4 dm3/100 - średnia z ponad 120 tys. km - jak na dynamikę, korki, autostradowe jazdy 140-160 km/h to bajka. Przeglądy średni drogie, ale nie jest też tanio, naprawy bardzo rzadkie. Diesel V6 to jest ostatnie z logicznych rozwiązanie dla silników spainowych, i wszystkie cztero cylindrowce typu 1,6 dm3 albo inne europejskie wynalazki downsizingu niech idą ze swoją kulturą i spalaniem do muzeum

pełny raport Citroen Tourer 3.0 V6 HDi Biturbo FAP
Dodaj typowy słaby punkt

Skarbnica wiedzy o Citroen C5 I

Podziel się wiedzą

Dane techniczne Citroen C5 I

Pojemności silników [l]

   
0   2,0   4,0   6,0   8,0   10

Moce silników [KM]

   
0   100   200   300   400   500

Prędkości maks. [km/h]

   
0   100   200   300   400   500

Przyspieszenia do "setki" [s]

   
0   8   16   24   32   40
Zobacz dane techniczne Citroen C5 I
Szkic techniczny:

Zobacz również

Kierowcy, którzy oglądali Citroen C5, oglądali także