Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Eksploatacja auta

Benzynowe wtryski - czy zawsze niezawodne?

dodano: 13.02.2013, autor: Bogdan Leszczorz, kategoria: Eksploatacja auta
Wtryskiwacze benzynowe należą do najmniej awaryjnych elementów układu zapłonowego silników. Dość powiedzieć, iż w przeważającej liczbie przypadków wytrzymują cały przebieg samochodu. Czasami jednak - szczególnie dotyczy to starszych rocznikowo pojazdów - zdarzają się awarie wtryskiwaczy benzynowych. Wśród najczęstszych objawów można wymienić m.in. utrudniony rozruch silnika lub jego nierówną pracę na niskich obrotach, dymienie, a także charakterystyczne "wystrzały" podczas jazdy. Przed wymontowaniem wtryskiwaczy z komory silnika warto jednak sprawdzić, czy rzeczywiście one ponoszą winę za taki stan rzeczy.
Benzynowe wtryski - czy zawsze niezawodne?

Ciśnienie, nagar, a może niewłaściwe paliwo?

Jak przekonuje praktyka warsztatowa, odpowiedź na to pytanie wcale nie jest jednoznaczna. Za wymienione powyżej niedomagania w funkcjonowaniu jednostki napędowej, nie zawsze bowiem odpowiadają wtryskiwacze. Co zatem może być ich przyczyną? Bardzo często problemy z uruchomieniem silnika są spowodowane niewłaściwym ciśnieniem w listwie zasilającej wtryskiwacze, a co za tym idzie brakiem prawidłowego wtrysku benzyny. Nieprawidłowa praca jednostki napędowej może wynikać również z zapowietrzenia listwy paliwowej, nagromadzonego nagaru na trzonkach zaworów, a także nieodpowiedniego składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Zdarza się również, iż problem z „odpaleniem” silnika jest związany ze złą jakością zatankowanej benzyny. W takim przypadku należy opróżnić bak, a następnie zalać go odpowiednim paliwem, pamiętając również o wymianie filtra.

Czyszczenie zapieczonych w warsztacie ...

Po wyeliminowaniu innych przyczyn mających niekorzystny wpływ na pracę silnika samochodu, można nabrać przekonania, iż awarii uległy wtryskiwacze. W większości przypadków ich niewłaściwa praca jest spowodowana nagromadzeniem się nagaru, który uniemożliwia wtrysk paliwa. Na szczęście wtryskiwacze benzynowe można wyczyścić. Najskuteczniejszą metodą jest ich demontaż wraz z listwą paliwową. Każdy wtryskiwacz jest osobno czyszczony, poprzez przepłukanie lub wprowadzenie do jego wnętrza ultradźwięków. Końcową czynnością jest przeprowadzenie testów rozpylania i szczelności każdego wtryskiwacza z osobna. Udrożnienie tych elementów układu zapłonowego da się również wykonać bez ich wyjmowania z komory silnika. Odbywa się to poprzez podłączenie specjalnego urządzenia do układu paliwowego samochodu i uruchomienie silnika na biegu jałowym: odpowiednie środki czyszczą wtedy nie tylko wtryski, ale także komorę spalania i zawory.

... a może samodzielnie?

Obecnie na rynku można znaleźć wiele „cudownych” środków (w większości przypadków są to dodatki do benzyny), mających profilaktyczne zabezpieczać wtryskiwacze przed zabrudzeniem i sklejeniem. Na opakowaniach wielu z nich możemy również znaleźć informację, iż zastosowanie tych preparatów ułatwia rozruch silnika, przedłuża jego żywotność, a przede wszystkim czyści cały układu zasilania. A zatem logicznie rozumując, zastosowanie dodatków do benzyny uchroni nas przede kosztowną wizytą w warsztacie. Niestety rzeczywistość nie jest taka różowa, a co gorsza ich użycie daje często efekt odwrotny do oczekiwanego. Dlaczego? Jak przekonują fachowcy, środek wlany do benzyny zbiera bowiem wszystkie zanieczyszczenia osadzone w listwie paliwowej i przewodach. W konsekwencji dochodzi do nieodwracalnego zatkania wtryskiwacza, który trzeba będzie wymienić. W skrajnych przypadkach awarii może ulec również pompa paliwowa, co dodatkowo podniesie koszt naprawy.

Tańsze używane, ale z głową

Jak już wspomnieliśmy, trwale uszkodzony wtryskiwacz nadaje się tylko do wymiany. Decydując się na montaż nowych elementów układu zapłonowego, czyli kompletu wtryskiwaczy wraz z listwą, musimy jednak liczyć się z ich wysoką ceną. Dlatego też korzystniej jest kupić części regenerowane lub używane. Najlepiej zlecić ich wybór doświadczonemu mechanikowi, gdyż zamontowanie niewłaściwych elementów może skutkować ciągłymi zakłóceniami pracy silnika i przechodzeniem w stan awaryjny (stale włączona dioda „check engine”). Przede wszystkim należy dokładnie sprawdzić charakterystykę oraz przystosowanie wtryskiwaczy do określonego typu silnika. Ważny jest również ich staranny montaż oraz odpowietrzenie listwy zasilającej. Aby uniknąć ewentualnych wycieków paliwa, należy też włączyć silnik i pozostawić go na kilka minut na wolnych obrotach.