Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Eksploatacja auta

Jak dobrać olej?

dodano: 12.04.2013, Artykuł sponsorowany, kategoria: Eksploatacja auta
Wybór właściwego oleju silnikowego nie powinien sprawić większych trudności pod warunkiem, że będziemy się trzymać pewnych prostych zasad. W przeciwnym wypadku narażamy się na szybsze zużycie silnika, a nawet jego zatarcie.
Jak dobrać olej?

Jakość i normy producentów

Prawidłowo dobrany olej musi przede wszystkim spełniać wymogi producenta – zarówno jeśli chodzi o specyfikacje jakościowe, jak i lepkościowe. Te pierwsze szeregują oleje według możliwości zastosowania. Często producenci silników mają własne normy określające konkretne parametry oleju (np. Volkswagen, BMW). Niektórzy jednak korzystają ze znanych specyfikacji jakościowych API (Amerykański Instytut Naftowy) lub ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów).

Rodzaj zasilania (benzyna, olej napędowy), obecność systemów wtórnej obróbki spalin (katalizator, filtr cząstek stałych), a także możliwość serwisowania w trybie wydłużonych przebiegów Longlife – wszystko to ma znaczenie przy doborze oleju.

Dla przykładu – olej z normą VW 507 00 to olej do silników wysokoprężnych z pompowtryskiwaczami lub systemem common rail, z filtrem DPF, z możliwością zastosowania w trybie Longlife. W porównaniu z normami producenckimi, specyfikacje ACEA lub API nie są tak rygorystyczne. Np. norma ACEA Cx (np. C3) mówi m.in. o możliwości stosowania oleju w silnikach wymagających olejów niskopopiołowych Low SAPS, natomiast nie mówi precyzyjnie o typie wtrysku paliwa czy okresach pomiędzy wymianami oleju. Stosowanie olejów z taką specyfikacją pozwala znacząco wydłużyć okres eksploatacji filtrów DPF.

Lepkość – z czym to się „je”?

Kolejnym istotnym parametrem oleju jest jego lepkość, która powinna być dobierana także zgodnie z wymaganiami producenta. Obecnie najpopularniejsze na rynku są oleje wielosezonowe, nadające się do stosowania zarówno zimą, jak i latem. Takie oleje są oznaczane xW-x (na przykład 5W-30), gdzie xW oznacza lepkość w warunkach niskiej temperatury („olej zimowy”), natomiast drugi człon oznacza lepkość w warunkach wysokiej temperatury („olej letni”). Oleje 5W-30 i 5W-40, mimo że wydają się bardzo podobne, to w temperaturze 100ºC (jest to optymalna temperatura pracy oleju w silniku, dlatego też przy takiej temperaturze dokonuje się porównań parametrów lepkościowych) wykazują inne wartości lepkości. Zaniedbania przy doborze lepkości danego oleju silnikowego mogą doprowadzić do szybkiego zatarcia silnika. Część producentów dopuszcza jednak stosowanie oleju o szerszym zakresie lepkości.

Rekomendacje producentów

Najlepsi producenci oleju, jak firma Castrol, umieszczają na opakowaniach swoich produktów wykaz norm, które spełniają ich oleje. By ułatwić kierowcom wybór właściwego oleju, na butelkach oleju Castrol są wyszczególnione również tzw. rekomendacje producentów, czyli listę marek, które rekomendują stosowanie tego oleju w swoich samochodach.

Rekomendacje to zasługa ścisłej współpracy inżynierów marki Castrol z producentami samochodów już na etapie konstruowania jednostek napędowych. Można je znaleźć nie tylko na opakowaniach oleju, lecz także na korkach jego wlewu w samochodach takich marek jak m.in. Volkswagen, Audi, BMW, Mini, Skoda czy Volvo.