Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Eksploatacja auta

Kompresor, czyli serce klimatyzacji

dodano: 26.03.2013, autor: Bogdan Leszczorz, kategoria: Eksploatacja auta
Tytuł niniejszego artykułu jednoznacznie określa znaczenie sprężarki klimatyzacji, nazywanej również przez fachowców kompresorem. Ten ostatni zapewnia bowiem właściwy przepływ substancji, czyli tzw. czynnika w systemie, a przede wszystkim spręża go do odpowiedniego ciśnienia i podnosi temperaturę. Nie zawsze jednak samochodowa sprężarka klimatyzacji pracuje prawidłowo. Najczęstszą przyczyną uszkodzenia kompresora jest jego rozszczelnienie. W niektórych przypadkach awarię może spowodować również uszkodzenie sprzęgła lub łożyska na kole pasowym.
Kompresor, czyli serce klimatyzacji

Nowa, czy regenerowana?

Na szczęście dla użytkowników, większość samochodowych sprężarek klimatyzacji zostało zaprojektowanych w taki sposób, aby można je było poddawać procesowi regeneracji. Dlatego też przed każdorazowym zakupem nowego kompresora warto sprawdzić, czy znajduje się on w tej grupie. Nasza czujność pozwoli bowiem na zaoszczędzenie w ten sposób nawet połowy środków, które musielibyśmy wydać przy kolejnym zakupie nowej sprężarki klimatyzacji. Co istotne, kompresor poddany regeneracji nie odbiega jakością i żywotnością od nowego urządzenia. Pierwszy etap naprawy sprężarki stanowi demontaż jej napędu, następnie zaś kompresor jest poddawany myciu i piaskowaniu. Po wykonaniu tych czynności, czas na wnikliwe przyjrzenie się poszczególnym częściom eksploatacyjnym sprężarki. Aby wykonać tę czynność, należy rozebrać sprężarkę klimatyzacji za części. Okazuje się jednak, iż nie jest to takie proste i oczywiste.

Uwaga na zanieczyszczenia!

Fachowcy przestrzegają, aby przed demontażem kompresora, czytaj: odkręceniem śrub mocujących, zadbać o wyczyszczenie ich otworów z zalegających w nich drobinek zanieczyszczeń. Dlaczego to takie istotne? Nawet najmniejsze zabrudzenia, np. w postaci pyłów, mogą bowiem spowodować obniżenie wydajności, a w skrajnych wypadkach doprowadzić do awarii sprężarki klimatyzacji, poprzez przedostanie się do jej wnętrza i zablokowanie gniazd zaworów. Po rozebraniu kompresora wymieniane są m.in. zużyte łożyska, tarcze sprzęgłowe lub koła pasowe. Fachowiec zakłada również nowe uszczelnienia. Po ponownym zmontowaniu kompresora (śruby mocujące muszą być dokręcone z odpowiednim momentem), testuje się funkcjonowanie jego poszczególnych elementów. Końcowy etap stanowi montaż napędu sprężarki klimatyzacji.

Ważne zawory

Jednymi z najbardziej newralgicznych elementów kompresorów są zawory. Pierwszy z nich służy do spuszczania oleju, drugi zaś pełni funkcję sterującą. Zaworu do spuszczania oleju używa się przede wszystkim do napełniania olejem wnętrza sprężarki klimatyzacji. Podczas jej naprawy, służy jednak również do przeprowadzania testów poprawności funkcjonowania całego urządzenia. Z kolei zawór sterujący (elektroniczny lub pneumatyczny), odpowiada za prawidłową wydajność kompresora. Uwaga! Ten ostatni jest bardzo wrażliwy na różnego rodzaju zanieczyszczenia, które mogą przedostać się do jego wnętrza przy nieumiejętnym odłączaniu sprężarki klimatyzacji. Należy również zachować szczególną ostrożność przy demontażu zużytego zaworu sterującego i zakładaniu nowego. Bardzo łatwo można bowiem uszkodzić wewnętrzne uszczelki typu o-ring, których oderwane drobiny mogą na domiar złego przedostać się do wnętrza urządzenia.

Z właściwym luzem

Podczas montowania nowych podzespołów w procesie regeneracji sprężarki klimatyzacji, należy pamiętać również o zachowaniu odpowiednich luzów. W szczególności chodzi o właściwy dystans na łożyskach, który fachowo określa się luzem wałka, korygowany za pomocą odpowiedniej podkładki dystansowej. Ponadto konieczna jest regulacja tzw. przerwy powietrznej w zestawie koła pasowego. Odpowiednia wartość tej ostatniej jest szczególnie istotna, gdy klimatyzacja jest wyłączona i kompresor znajduje się w trybie gotowości („stand by”). Przerwa powietrzna jest ustalana za pomocą specjalnego elementu kompensacyjnego. Podobnie wygląda sprawa z podzespołami koła pasowego: są one montowane przy użyciu pierścieni ustalających. Nieodpowiednie ustawienie luzów w poszczególnych elementach składowych sprężarki klimatyzacji, skutkuje jej nieodpowiednim funkcjonowaniem i w konsekwencji spadkiem wydajności lub nawet uszkodzeniem.