Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Eksploatacja auta

Odrzutowy plaster miodu - Pininfarina Cambiano

dodano: 07.11.2012, autor: Bogdan Leszczorz, kategoria: Eksploatacja auta
Czasy, kiedy życie koncepcyjnych modeli aut kończyło się praktycznie wraz z ich prezentacją na prestiżowych salonach samochodowych, bezpowrotnie odeszły. Obecnie w dobie światowego kryzysu ekonomicznego, oczekuje się bowiem od tego typu konstrukcji nie tylko technologicznej innowacyjności, ale przede wszystkim możliwości szybkiego wprowadzenia nowoczesnych rozwiązań w życie - czytaj: do produkcji seryjnej. Jednym z takich konceptów, który ma szansę ujrzeć drogowe światło dzienne, jest Pininfarina Cambiano pokazana na tegorocznym genewskim Motor Show. Nie trzeba chyba dodawać, iż twórcą studyjnego auta jest słynne włoskie biuro projektowe Carrozzeria Pininfarina ...
Odrzutowy plaster miodu - Pininfarina Cambiano

Węgiel, miód i aluminium

Na początek parę liczb. Pininfarina Cambiano ma wymiary klasycznej limuzyny. A zatem długość 5040 mm, szerokość 1999 mm i wysokość 1360 mm, zaś objętość bagażnika to 450 litrów. Co ciekawe, przy takich gabarytach masa auta jest stosunkowo niska, bo wynosi zaledwie 1695 kg. Nadwozie koncepcyjnego samochodu wykonane jest z aluminium oraz kompozytu włókna węglowego charakteryzującego się strukturą plastra miodu(!) Jeszcze ciekawiej jest we wnętrzu auta, do wykończenia którego użyto m.in. tworzyw sztucznych stworzonych na bazie kwasu polimlekowego, a także wywodzących się z syropu uzyskanego z melasy … Uwagę przyciąga również tapicerka foteli (dwa z przodu i dwa z tyłu). Pomimo prestiżu auta, została ona wykonana w zdecydowanej większości ze skór syntetycznych – naturalne obicia stanowią tu tylko okrasę. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – projektanci przy wyborze obić tapicerskich kierowali się przede wszystkim funkcjonalnością w codziennym użytkowaniu.

Briccole – znaczy dąb w (morskiej) wodzie

Jak w każdej luksusowej limuzynie, również w koncepcie Pininfarina Cambiano nie mogło zabraknąć dodatków drewnianych. W przypadku jednak tego włoskiego auta jest to materiał pochodzący z … recyklingu! Jak to możliwe? Do wykończenia m.in. podłogi, tunelu środkowego oraz drzwi, konstruktorzy użyli dębu europejskiego (tzw. drewno briccole), stosowanego do wyznaczania kanałów żeglugowych oraz kotwicowisk w lagunie weneckiej. „Sęk” jednak w tym, iż jak wspomnieliśmy wyżej, drewno to nie jest nowe, ale zniszczone długotrwałym oddziaływaniem na nie zarówno wody morskiej, jak i rozmaitych mikroorganizmów zamieszkujących malowniczą lagunę wenecką. Na pozór ten ryzykowny recykling jednak się opłacił: drewniane wstawki Pininfariny Cambiano przyciągają wzrok swoją fakturą, niespotykaną w innych luksusowych limuzynach.

Hybryda, czyli silniki elektryczne …

Czas na najważniejsze, czyli napęd studyjnego auta. Na wskroś nowoczesna (czytaj: ekologiczna) konstrukcja nie może zadowolić się jednym źródłem mocy. Tak też jest w przypadku koncepcyjnej Pininfariny Cambiano, w której zastosowano również napęd hybrydowy i to nie byle jaki, bo elektryczno-odrzutowy! Przy każdym kole znajdują się silniki elektryczne zbudowane przez firmę Magneti Marelli, o mocy 82 KM każdy. W pełni naładowane akumulatory (ładowanie trwa ok. sześciu godzin) pozwalają na przejechanie około 250 km, wyłącznie przy użyciu silników elektrycznych. Ze względów bezpieczeństwa „baterie” studyjnego modelu Pininfariny, zostały umieszczone przed tylnymi wahaczami – jest to miejsce najbardziej odporne na zniszczenie i deformację w czasie ewentualnej kolizji drogowej.

… i (mikro) turbina

Hybrydowy napęd uzupełnia nie tradycyjny silnik spalinowy (wysokoprężny), ale … mikro-turbina firmy Blandon Jets, stosowana z powodzeniem w samolotach i śmigłowcach. W wydaniu przystosowanym do potrzeb koncepcyjnej Pininfariny Cambiano, generuje ona moc 50 kW przy masie własnej wynoszącej zaledwie 40 kg! Mikro-turbina jest standardowo zasilana olejem napędowym, ale można ja również dostosować do „konsumowania” bio-diesla, czy gazu płynnego. W dobie wciąż rosnących wymogów proekologicznych nie bez znaczenia jest również fakt, iż spełnia ona wymogi normy Euro 6. A jakie są osiągi tej mikro-turbiny? W trybie sportowym, Pininfarina Cambiano osiąga setkę w ciągu 4,2 sekundy i maksymalną prędkość wynoszącą 250 km/h. Jeszcze lepiej jest po przestawieniu się na pozycję tzw. Driftingu – turbina generuje wtedy moc 600 kW oraz pozwala poruszać się o dodatkowe 25 km/h szybciej, niż w trybie sportowym. A wszystko to – jak zapewniają konstruktorzy – jedynie przy zużyciu 6 litrów paliwa na 100 km …

Kiedy na drogi?

Od zakończenia salonu genewskiego, włoskie biuro projektowe Carrozzeria Pininfarina prowadzi intensywne badania marketingowe, mające określić potencjalną liczbę klientów zainteresowanych kupnem hybrydowego auta. Pośpiech w tej sytuacji jest wskazany, ponieważ jak napisaliśmy już we wstepie niniejszego artykułu, koncernów samochodowych nie stać obecnie wyłącznie na spektakularne pokazy innowacyjnych technologicznie samochodów, bez powiązania ich z rzeczywistością rynkową. Dlatego też Pininfarina zadeklarowała możliwość wdrożenia do seryjnej produkcji projektu o nazwie Cambiano w ciągu najbliższych dwóch lat.