Pracujemy nad dostosowaniem tej strony do nowej generacji portalu.
Prowadzący
Adam Kabziński (kabz)
Adam Kabziński Specjalizacja: Inżynieria Mechaniczna Mechanik amator, zawodowy psuja. Zazwyczaj naprawia to co popsuł sam, czasami to co popsuli inni.

Adres E-mail:
manuale@autocentrum.pl

Wnętrze

Montaż szyberdachu

Masz dosyć upałów i związanej z tym temperatury w kabinie? Jest na to rada - szyberdach uniwersalny do kupienia na większości szrotów za 50-70zł. Do tego uszczelka do okien, 3mb w cenie łącznej 3zł i trochę pracy.

Przy zakupie szyberdachu zwróć uwagę na poprawność działania mechanizmu i uszczelkę do której dochodzi szyba szyberdachu. Na swoim obwodzie nie może być nigdzie pęknięta czy rozerwana. Te problemy Cię nie interesują, jeśli kupisz szyberdach nowy.


Do wycinania otworu nie zdejmowałem tapicerki z dachu, wycinałem jednocześnie blachę i podsufitkę. Do wykonania otworu potrzebna będzie wiertarka z wiertłem ok. 3,5mm oraz wyrzynarka z ostrzem do cięcia blachy. Pracę rozpoczynamy od narysowania lini po której będzie wycinany otwór w dachu. Robimy to wg. posiadanego szablonu (jeśli kupiłeś nowy szyberdach) lub obrysowania górnej części elementu mocującego szyberdach. Ja wykonałem szablon na arkuszu folii reklamowej o wymiarze 70x100cm, która jest do kupienia w każdym sklepie papierniczym. Folia ta jest o tyle wygodna, że łatwiej dokładnie wyznaczyć miejsce na otwór. Nie ma też problemu, że się gdzieś przy obrysowywaniu pomylimy się i dziura będzie za duża. Folia po naklejeniu także zabezpiecza lakier dachu przed porysowaniem wyrzynarką w czasie cięcia. Przygotowany dach jest pokazany na Fot.1a i Fot.1b.







Warto w kabinie, poniżej miejsca cięcia, podwiesić stare prześcieradło. Zabezpieczamy w taki sposób tapicerkę przed opiłkami (Fot.2).





Po narysowaniu linii cięcia, upewniamy się, że nie przetniemy żadnego przewodu w podsufitce. Zabezpieczamy resztę dachu przed porysowaniem. Nawiercamy 2-3 otwory w linii cięcia i rozwiercamy je do jednego podłużnego otworu, aby w dziurę tą wsadzić ostrze wyrzynarki. Po wykonaniu otworu zaczynamy wycinanie wyrzynarką wzdłuż narysowanej linii lub naklejonej folii. Podczas wycinania nie należy zbyt mocno dociskać wyrzynarki, to powoduje wyginanie blachy. Polecam poprosić kogoś o pomoc, aby w końcowej części cięcia dachu przytrzymał wycinaną część. Wycięty kawałek dachu może wygiąć blachę w części jeszcze nie odciętej. W okolicy wzmocnienia dachu (Fot.3a) należy zachować szczególną ostrożność, gdyż wyrzynarka może "odbić" lub złamać ostrze.






Po wycięciu usuwamy pilnikiem resztki opiłków i zabezpieczamy (malujemy) farbą miejsce cięcia. W przestrzeń między blachą a tapicerką (Fot.4a) wkładamy paski (np. styropianu) o wymiarze około 3mm grubszym niż skręcone części mocowania i tapicerki. W moim przypadku było to około 10x10 mm.






Pozwoli to na usztywnienie mocowania, jak i większe sprasowanie przy skręcaniu uszczelki, którą naklejamy na brzeg otworu przed założeniem profilu (Fot.5a i Fot.5b). Na koniec zakładamy paski wykańczające i cieszymy się z wykonanej pracy.







Następnie skręcamy całość konstrukcji (Fot.6a) i po założeniu szyby możemy wstępnie się cieszyć z "prawie" klimy (Fot.7a i Fot.7b).









Choć "prawie" robi dużą różnicę, to warto się poświęcić, gdyż dzięki temu jest istotna różnica temperatury w kabinie. W ciągu dwóch lat od montażu przeszło kilkadziesiąt burz z intensywnymi opadami. W środku nie było kropli wody, więc nie widzę przeciwwskazań do samodzielnego montażu szyberdachu.



Masz pytanie do autora? Wyślij notkę prywatną.

(Andrzej AEM)


Autor nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe na skutek nieprzestrzegania zasad BHP przy wykonywaniu czynności czy jakiekolwiek inne powstałe w wyniku korzystania z porad.