Szukaj

Informacje o Jeep

Choć na poczÄ…tku marka Jeep wytwarzaÅ‚a pojazdy dla amerykaÅ„skiego wojska, to jednak dziÅ› jest najbardziej znanym producentem samochodów terenowych na Å›wiecie i czÄ™sto sÅ‚owo "jeep" jest wÅ‚aÅ›nie synonimem pojazdu terenowego. Obecnie marka Jeep jest częściÄ… wÅ‚osko-amerykaÅ„skiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Historia Jeepa

PoczÄ…tki historii Jeepa to rok 1940 i ogÅ‚oszony przez armiÄ™ amerykaÅ„skÄ… przetarg na lekki samochód rozpoznawczy. WÅ›ród zgÅ‚oszonych kandydatów znalazÅ‚a siÄ™ firma Willys-Overland, która w ciÄ…gu zaledwie 49 dni stworzyÅ‚a prototyp auta biorÄ…cego udziaÅ‚ w przetargu. TwórcÄ… prototypu Willys Quad byÅ‚ wiceprezes ds. inżynierii Delmar G. Roos. W wyniku przeprowadzonych testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez amerykaÅ„skich specjalistów wojskowych wybrano konstrukcjÄ™ Willysa. Po serii modyfikacji Willys Quad zamieniÅ‚ siÄ™ w Willysa MA, a nastÄ™pnie w Willysa MB, lecz najczęściej okreÅ›lany byÅ‚ mianem "Jeep", jak wymawia siÄ™ litery "GP" (Dżi-Pi), tj. skrótu sÅ‚ów "general purpose". Na potrzeby armii amerykaÅ„skiej Willys-Overland wyprodukowaÅ‚ ponad 368 tysiÄ™cy pojazdów.

Cywilne samochody marki Jeep

Po zakoÅ„czeniu wojny Chrysler zastrzegÅ‚ znak towarowy "Jeep", planujÄ…c wprowadzenie samochodów Willys m.in. do celów rolniczych. Pierwszy cywilny Jeep CJ-2A powstaÅ‚ w 1945 r. i byÅ‚ produkowany przez cztery lata. Model ten miaÅ‚ m.in. otwieranÄ… klapÄ™ tylnÄ…, koÅ‚o zapasowe umieszczone na burcie nadwozia, nowe reflektory i zewnÄ™trzny korek wlewu paliwa, a także inne detale, których nie spotkamy w jego militarnym pierwowzorze. ZastÄ…piÅ‚ go model CJ-3A, który jednak nie różniÅ‚ siÄ™ zbyt wiele od poprzednika.

W 1953 r. zadebiutowaÅ‚ model CJ-3B, z nowÄ… maskÄ… i kratÄ… chÅ‚odnicy przystosowanÄ… by pomieÅ›cić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy Hurricane typu F-Head. Produkcja tego modelu trwaÅ‚a do roku 1968. W tym samym roku za 60 mln dolarów firma Willys-Overland zostaÅ‚a przejÄ™ta przez Kaiser Company.

Dwa lata później w 1955 r. Kaiser zaprezentowaÅ‚ model CJ-5. DziÄ™ki przeprowadzonym modyfikacjom model ten cieszyÅ‚ siÄ™ dużym zainteresowaniem wÅ›ród osób poszukujÄ…cych autam terenowego. CJ-5 byÅ‚ produkowany w latach 1954-1984, najdÅ‚użej ze wszystkich pojazdów marki Jeep.

W 1962 r. w modelu Wagoneer amerykaÅ„ski producent wprowadziÅ‚ pierwszÄ… w pojeździe 4x4 automatycznÄ… skrzyniÄ™ przekÅ‚adniowÄ…. Model Wagoneer byÅ‚ pierwszym modelem o napÄ™dzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem kóÅ‚ przednich. W 1970 r. firma Kaiser Company zostaÅ‚a przejÄ™ta przez American Motors Corporation. W 1973 r. zaprezentowano Jeepa CJ-7, który byÅ‚ pierwszym tak bardzo radykalnie zmienionym modelem. 

WspóÅ‚czesne modele marki Jeep

W 1983 r. Jeep wprowadziÅ‚ do swojej oferty model Wrangler, a rok później zadebiutowaÅ‚ Jeep Cherokee. W sierpniu 1987 r. firma American Motors Corporation zostaÅ‚a przejÄ™ta przez Chrysler Corporation, a marka Jeep przeszÅ‚a do Jeep/Eagle Division. W 1998 r. Chrysler i Daimler-Benz tworzÄ… wspólny koncern pod nazwÄ… DaimlerChrysler. 

W 2003 r. zadebiutowaÅ‚ najlepiej wyposażony Jeep historii, którym byÅ‚ Wrangler Rubicon. Jego nazwa pochodziÅ‚a od najtrudniejszego szlaku terenowego. Nowy Jeep zostaÅ‚ wyposażony w mosty napÄ™dowe Dana 44 oraz blokadÄ™ mechanizmów różnicowych opalanÄ… za pomocÄ… przycisku. Rok 2004 przyniósÅ‚ premierÄ™ Wranglera Unlimited – czyli Wranglera o wydÅ‚użonym rozstawie osi, a w kolejnym roku pojawiÅ‚y siÄ™ Jeep Grand Cherokee i zbudowany na tym samym podwoziu Jeep Commander.

W 2014 r. Chrysler łączy się z Fiatem i Jeep trafia do włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles

czytaj więcej

Jeep – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Jeep

Sprawdź co kierowcy
myślą o Jeep

Oceny Aut 1 156 ocen

4,7
~Jan
Jeep Cherokee V
Terenowy Facelifting 2.0 L4 GME 270KM 199kW
Silnik 3.2 V6. Chwilę szukałem suva który nie kosztowałby dużo a dawał frajdę z jazdy, komfort i nadawał się do miasta i w teren. Odrzuciłem Audi Q5, GLC ze względu na cenę wyższą o jakieś 40-50%, Forestera bo był zbyt nudny, uterenowione Audi A4 Allroad też na cenę. Padło na Jeepa którego kokpit ma swoje lata, ale w dobie ekranów z każdej strony mnie właśnie przekonała jego "manualność". Samochód kupiłbym ponownie, przyjemność z jazdy w mieście, na trasie i terenie jest, V6 brzmi bardzo przyjemnie, komfort jest bardzo dobry, chociaż jeździłem wygodniejszymi samochodami. Na minus - wyciszenie, do 100 jest dobrze, do 130 przyzwoicie, powyżej 140-150 robi się trochę głośno, mocno słychać opory powietrza na tej masywnej sylwetce. Skrzynia biegów jest ogólnie raczej ospała, ale jak już ruszy to moc jest :)
4,8
~Jacek
Jeep Cherokee V
Terenowy 2.0 MJD 170KM 125kW
Użytkuję samochód od 4 lat, więc mogę już coś o nim napisać. Auto spełnia wszystkie moje oczekiwania. Wygodny, z systemami i wygodami bez których teraz będzie ciężko takimi jak: czujniki parkowania, kamera cofania, podgrzewane i wentylowane fotele, podgrzewana kierownica i wiele innych. Do tego napęd na wszystkie koła. Mimo założonych opon wielosezonowych nigdy nie było problemu z jazdą nawet w duuużych zaspach. Jest to pierwszy samochód który użytkuję tak długo ( a miałem ich już sporo). Polecam każdemu kto ceni wygodę, bezawaryjność i niewygórowane koszty utrzymania.
4,9
~Grzesiek
Jeep Compass II
SUV Facelifting 1.3 GSE T4 130KM 96kW
Na tle konkurencji wypada zdecydowanie lepiej. Przed zakupem miałem okazję ''przetestować'' jak to na jeździe próbnej Kiankę i Hyundaia. Fiat odpadł bo żona nie chciała a według mnie 500X to też autko na plus. Ford i VW odpadły bo mam swoje przemyślenia:). Generalnie to już było przed zakupem nieco mniejszego Kaptura ale postanowiłem zrobić żonie niespodziankę. No i stało się, z Compassa nie chciała wysiąść. Renówka poszła w niepamięć chociaż była wzorem ekonomii jazdy bo z gazem. Ustawiła sobie fotel, przykleiła się do Jeepa i został. Sprawuje się dobrze. Średnio na dojazdy do pracy 17km w jedną stronę pali w okolicach 7l/100km, czasem mniej pokazuje a czasem przekroczy. tragedii niema a obawiałem się spalania bo to spore auto.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Jeep przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena