Szukaj

Informacje o Mazda

Firma Mazda, której korzenie siÄ™gajÄ… 1920 r., pierwszy samochód osobowy wyprodukowaÅ‚a niemalże 40 lat później. DziÅ› Mazda sÅ‚ynie m.in. z tego, że jest jednym z nielicznych producentów samochodów, który dziaÅ‚a na rynku niezależnie, choć zarówno w przeszÅ‚oÅ›ci, jak i obecnie Mazda wspóÅ‚pracowaÅ‚a z różnymi koncernami. Mazda, również jako jeden z nielicznych producentów samochodów, wciąż stawia dość mocno na rozwój silników spalinowych.

Historia Mazdy

PoczÄ…tki historii firmy, która daÅ‚a podwaliny pod markÄ™ Mazda, siÄ™gajÄ… 1920 r., kiedy to Jujiro Matsuda wspólnie z grupÄ… inwestorów zaÅ‚ożyÅ‚ w Hiroszimie firmÄ™ Toyo Cork Kogyo. PoczÄ…tkowo przedsiÄ™biorstwo to zajmowaÅ‚o siÄ™ produkcjÄ… obrabiarek, innych maszyn, a także części do pojazdów, zaÅ› podczas II wojny Å›wiatowej także broni dla japoÅ„skiej armii. 

Pierwszym pojazdem samochodowym byÅ‚ wprowadzony do sprzedaży w 1931 r. trójkoÅ‚owy model o nazwie Go, który byÅ‚ poÅ‚Ä…czeniem motocykla i auta dostawczego. W 1934 r. po raz pierwszy też pojawiÅ‚a siÄ™ nazwa Mazda, nawiÄ…zujÄ…ca z jednej strony do nazwiska zaÅ‚ożyciela firmy, a z drugiej do staroperskiego boga Å›wiatÅ‚a i ognia Ahura-Mazdy, jednak na samochodach nazwa ta pojawiÅ‚a siÄ™ dopiero w latach 70., a oficjalnie nazwa ta zaczęła obowiÄ…zywać dopiero w 1984 r. W latach 40. Mazda wprawdzie opracowywaÅ‚a pierwsze prototypy samochodów osobowych, jednak dziaÅ‚ania wojenne, a nastÄ™pnie zrzucenie bomby atomowej na HiroszimÄ™ spowodowaÅ‚y znaczne zniszczenia fabryki Mazdy i konieczność odÅ‚ożenia planów dotyczÄ…cych produkcji samochodów. 

Pierwsze samochody Mazdy

Na przeÅ‚omie lat 50. i 60 minionego wieku Mazda wprowadziÅ‚a do sprzedaży dwumiejscowe coupe R360 o niezwykle lekkiej konstrukcji, dziÄ™ki której Å›rednie spalanie wynosiÅ‚o nieco powyżej 3 l/100 km. W 1962 r. pojawiÅ‚a siÄ™ Mazda Carol o nadwoziu sedan, a także pierwszy pickup marki, który zapoczÄ…tkowaÅ‚ seriÄ™ B. Na poczÄ…tku lat 60. Toyo Cork Kogyo nabyÅ‚a od firmy NSU Motorenwerke i niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla prawa do produkcji silników rotacyjnych (tzw. silnika Wankla).

Dzięki nowym konstrukcjom silnika w ciągu dekady lat 60. samochody Mazdy rozwinęły się diametralnie pod względem mocy, czego najlepszym przykładem był sportowy model Mazda 110S Cosmo z silnikiem chłodzonym cieczą. Kolejnymi modelami produkcyjnymi były m.in. Mazda Familia R100, Savannah RX-3 oraz Capella RX-2. Pod koniec tej dekady japońska marka zdecydowała się wejść na rynek Europy oraz amerykański.

Mazda z Fordem

Kryzys poczÄ…tka lat 70. sprawiÅ‚, że Ford staÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›cicielem 25% udziaÅ‚ów w Maździe. Na rynku amerykaÅ„skim spory sukces odniosÅ‚a póÅ‚ciężarówka Mazda Titan. DebiutujÄ… też sportowe coupe Mazda RX-7 oraz duży sedan Luce.

Przez kolejne lata Mazda korzystaÅ‚a z wielu rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych Forda, co pozwoliÅ‚o jej przetrwać trudne lata kryzysu. WspóÅ‚praca ta zaowocowaÅ‚a także pojawieniem siÄ™ przeÅ‚omowej Mazdy 323 (w Ameryce znana jako Familia GLC) i Mazdy 626 (Capella). Pierwsza z nich byÅ‚a nawet przez pewien okres numerem jeden pod wzglÄ™dem sprzedaży na rynku japoÅ„skim Japonii wyprzedzajÄ…c m.in. ToyotÄ™ CorollÄ™. Kooperacja z Fordem wyraźna byÅ‚a także przy modelu Mazda MX-6, który bazowaÅ‚ na konstrukcji Forda Probe. Koniec dekady japoÅ„ska marka zakoÅ„czyÅ‚a wprowadzeniem roadstera Eunos, w Europie znanego jako Mazda MX5, zaÅ› w Japonii jako Miata. MaÅ‚a Mazda zostaÅ‚a wybrana w 1989 r. samochodem roku i szybko okazaÅ‚a najpopularniejszym roadsterem na Å›wiecie.

KoÅ„cówka XX w. byÅ‚a trudnym okresem dla Mazdy. Trzecia generacja RX-7 nie przyniosÅ‚a spodziewanych wzrostów sprzedaży, a sama Mazda MX-5 nie byÅ‚a w stanie zapewnić odpowiednich dochodów. Produkowana od 1996 r. Mazda 2 (Demios) również nie zmieniÅ‚a znaczÄ…co sytuacji firmy. Kierownictwo Mazdy zdecydowaÅ‚o siÄ™ na rozszerzenie palety modeli poprzez wydzielenie trzech nowych marek w Japonii: Eunos, Anfini i Autozam. Z kolei w Stanach Zjednoczonych zdecydowano siÄ™ na wprowadzenie luksusowej marki Amati, zaÅ› w Europie Xedos

WspóÅ‚czesne samochody Mazdy

Dopiero nowe stulecie przyniosÅ‚o pewnÄ… poprawÄ™ w sytuacji Mazdy. PrzeÅ‚om przyszedÅ‚ w 2004 r., kiedy do sprzedaży trafiÅ‚y takie modele jak Mazda 6 (Atenza), sportowy RX-8 i Mazda 3 (Axela). Ich niespodziewana popularność pomogÅ‚y marce zdobyć nowych klientów, co przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ na poprawÄ™ sytuacji finansowej firmy.

Mazda postawiÅ‚a także na rozwój w segmencie SUV-ów. W 2006 r. pojawiajÄ… siÄ™ duże SUV-y: Mazda CX-7 oraz CX-9, w 2012 r. doÅ‚Ä…cza do nich Mazda CX-5, zaÅ› w 2015 r. Mazda CX-3.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mazda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mazda

Oceny Aut 6 842 oceny

3,6
~Mateusz Derek
Mazda CX-30
Crossover 2.0 SKYACTIV-G 150KM 110kW
Auto dostała żona z firmy, jest to któreś auto z kolei, które jest we flocie...i kolejny kupiony bubel na kołach. pierwsza rzecz to jakość wykonania wnętrza, szwy na kierownicy ...w sumie ich nie ma, zgłoszone do serwisu a serwis milczy, druga kwestia to silnik a raczej jego spalanie, przy normalnej jeździe w mieście nie ma możliwości zejścia poniżej 10/10.5 litrów na 100km w trasie przy 140 km/h spalanie sięga 11 litrów nawet 12...na zbiorniku nie jesteśmy w stanie zrobić więcej niż 380/390 km.....skąd Mazda wymyśliła takie wyniki to ja nie wiem...Trzecia kwestia to potencjalny zasięg na systemie pseudohybrydowym...1300 km bez mała, no to jakiś żart. Samochód odebrany z salonu i od razu problem ze zbieżnością, auto ściągało w prawo, po zgłoszeniu problemu auto zostało "poprawione", że straciłem dwie godziny na poczekalni bo jak było tak zostało. Skóra na kierownicy wyciera się jak skarpetki z targu od rumuna, a ręce mam zadbane a nie tarkę jak to nie którzy. Jednym słowem zawiedzeni jesteśmy tym autem bardzo. przez te wszystkie problemy każdy przejechany kilometr sprawia, że coraz bardziej go nie lubimy... Na 100% nie kupiłbym tego auta ponownie.
5,0
~pieczarka
Mazda CX-5 II
SUV Facelifting 2.0 SKYACTIV-G 165KM 121kW
Auto w sam raz dla rodziny 2 + 1 z psem. Fajnie wyposażone i bardzo fajnie wygląda, szczególnie z przyciemnianymi szybami i na 19 calowych alu (wszystko fabryczne). Niesamowicie dobre automatyczne światła full LED + asystent (samoczynnie przełącza na drogowe w nocy) + doświetlanie zakrętów. Jakość materiałów jest na świetnym poziomie. Generalnie jak na ten segment, to naprawdę nie ma się do czego przyczepić. Świetny wóz za rozsądne pieniądze, polecam każdemu. Mazda robi super samochody i miażdży konkurencje.
4,6
~darwadarwa
Mazda 6 II
Hatchback Facelifting 2.0 MZR 155KM 114kW
auto u mnie od 10 lat (wiem, dłuuugo). kupiłem z przebiegiem dwudziestuparu tysięcy. i co? pozbyłbym się dziada, ALE robi wszystko, żeby go zostawić. przede wszystkim jest pewniakiem. wstaję i wiem, że odpali i jedziemy. ZAWSZE! przez 10 lat poza filtrami, olejem, wycieraczkami, ubezpieczeniem i przeglądami nie zaskoczył mnie finansowo. miał 2 wymiany akumulatorów, wymianę opon i matę do bagażnika. dobra, wyciągałem wgniotkę parkingową, ale to nie jego wina. nie jest idealny, nawet powiedziałbym, że jest przeciętny, ale czytając o filtrach gpf, dpf odechciewa mi się zmiany. zadbać o zabezpieczenie antykorozyjne, dobry olej co 10tys i zapominasz o aucie.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mazda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena