Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Polecamy!

Publikacje
Newsy
Motosłownik

Mazda MX5

Lata produkcji: 1990 - teraz
Segment: Auta sportowe
Mały dwumiejscowy samochód sportowy o nadwoziu typu roadster (segment G) produkowany od 1989 roku (od 1990 roku dostępny w Europie). Jeden z największych sukcesów komercyjnych Mazdy i najchętniej kupowany roadster na świecie. Od rynkowego debiutu, model znalazł prawie milion nabywców, był też wielokrotnie nagradzany (m. in. tytuł Samochodu Roku w plebiscytach w Australii i Japonii). Od 2005 roku oferowana jest trzecia generacja MX-5, która w 2008 roku została poddana faceliftingowi. W USA model znany jest jako Mazda Miata, zaś w Japonii – jako Unos Roadster.

Komentarze redakcji

Powagosław: Model kultowy, bardzo uroczy i całkiem słusznie podziwiany za swój niepowtarzalny charakter. Niestety, w Polsce MX-5 jest autem niszowym dla koneserów z zasobnym portfelem. Jeśli jesteś jednym z nich, na pewno masz taką Mazdę w garażu.
Luzacjusz: Gdy kiedyś byłem młody, byłem przystojnym Włochem, miałem dom w Toskanii i codziennie po spaghetti przygotowanym przez moją Sabrinę, wsiadałem z nią do mojego wozu i sunęliśmy po wąskich, górskich uliczkach. Miałem MX-5 i świat u swych stóp. Potem się zestarzałem, zdziadziałem i kupiłem kombi.

Mazda MX5 generacja III

Czym powinien cechować się sportowy roadster „z krwi i kości”? Aby się tego dowiedzieć, wystarczy przyjrzeć się Maździe MX-5, która już samym swoim wyglądem informuje nas, do czego została stworzona. Nadwozie o rekordowo małej wysokości, sporej szerokości i niewielkim prześwicie jasno wskazuje, że nie mamy do czynienia z komfortowym autem rodzinnym, a samochodem, którego dewizą jest zapewnianie niczym nieskrępowanej przyjemności z jazdy. Podkreśla to fakt, że kierowca może skorzystać z możliwości pozbycia się dachu nad głową.

O tym, że MX-5 jest najprawdziwszym roadsterem świadczy również jego wnętrze. Nie znajdziemy w nim komfortowych miejsc siedzących dla całej rodziny czy funkcjonalnych schowków, a ujrzymy dwa fotele, które zamontowano tuż nad nawierzchnią i zaopatrzono w doskonałe trzymanie boczne. Szkoda tylko, że w kabinie jest tak ciasno – zarówno pod względem przestrzeni na łokcie, jak i miejsca nad głową. Choć… może tak właśnie być powinno?

Oprócz mocno ograniczonej swobody ruchów, wnętrze ma też inne wady – przyciski pokładowe, choć umieszczone pod ręką, zostały wręcz „porozrzucane” po całym kokpicie, a tworzywa użyte do wykończenia wnętrza pochodzą z niskiej półki (poprawki jakościowe przeprowadzone w ramach liftingu z 2009 roku niewiele pomogły). Podobać mogą się za to czytelne zegary ze wskazówkami „startującymi” z pozycji pionowej oraz umieszczony tuż pod ręką, niewielki drążek skrzyni biegów. To kolejne już cechy charakterystyczne dla kompaktowych roadsterów - podobnie zresztą jak bagażnik, który wygląda mizernie nawet przy kufrze… Smarta.

Znacznie lepiej niż przewożenie pakunków wychodzi Maździe dostarczanie kierowcy prawdziwej frajdy z prowadzenia. Ta cecha jest chyba największym atutem całego MX-5, bowiem inżynierowie dopracowali własności trakcyjne do perfekcji. Idealny rozkład mas pomiędzy osie, sportowo zestrojone zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy, a także napęd na tył i ultra-wydajne hamulce gwarantują pewne pokonywanie ostrych łuków drogi, a tym samym zachęcają do wykorzystania pełnego potencjału auta. Jak na sportowego roadstera przystało, komfort resorowania jest mocno ograniczony.

Niemała kwota widniejąca w cenniku Mazdy pod hasłem „MX-5” może nieco odstraszyć. Wystarczy jednak rzut oka na listę elementów wyposażenia seryjnego i oferty rywali, aby przekonać się, że pod względem kosztów zakupu japoński roadster jest wręcz bezkonkurencyjny. W gamie „mx-piątki” niewiele jest opcji, co spowodowane jest wysokim standardem wyposażenia. Seria obejmuje elektryczne sterowanie szyb i lusterek, skórzane wykończenie koła kierownicy, dźwigni zmiany biegów i foteli (te ostatnie są też podgrzewane), automatyczną klimatyzację, profesjonalny zestaw audio sygnowany przez Bose, reflektory biksenonowe, 17-calowe alufelgi i wiele innych.

Mazda MX5 generacja II

W prostocie siła - choć nadwoziu MX-5 brak finezyjnych przetłoczeń czy awangardowych detali, dzięki udanemu połączeniu wielu obłości prezentuje się świetnie. Skryte pod miękkim, składanym dachem wnętrze pomieści zaledwie dwie, i to niezbyt rosłe osoby, bo w kabinie jest naprawdę ciasno. Praktyczność pojazdu ogranicza też symboliczny, trudny w wykorzystaniu bagażnik. W aucie tego typu znacznie ważniejsze jest jednak to, że kokpit okazuje się czytelny i prosty w obsłudze, a dźwignie zmiany biegów i hamulca ręcznego mamy tuż pod ręką.

Jeśli ktoś potrzebuje samochodu, który będzie zapewniał maksimum przyjemności z prowadzenia, to dobrze trafił - układ kierowniczy cechuje najwyższa precyzja, a sztywne zawieszenie, niewielka masa świetnie rozłożona pomiędzy osie i nisko położony środek ciężkości gwarantują właściwości trakcyjne niczym w gokarcie. Silniki - benzynowe 1.6 i 1.8 - nie są demonami mocy, ale w sprzężeniu z doskonałą skrzynią biegów zapewniają bardzo dobre osiągi. Do podróżowania zachęca też umiarkowane spalanie, ograniczeniem jest za to mizerny komfort resorowania.

Mazda MX-5 II. generacji to samochód ponadprzeciętnie bezawaryjny - solidna technika i wysoka jakość wykonania zapewniają spokojną eksploatację. Właściwie jedyną powtarzalną usterką, którą trzeba uznać za poważną, jest dość szybkie zużycie cewek zapłonowych. Poza tym, psują się same drobiazgi - dolne partie karoserii trapi korozja, pęka poszycie soft-topu, w układzie napędowym pojawiają się drobne wycieki, a elementy elektryczne mogą czasem odmówić posłuszeństwa. Jak na samochód sportowy, koszty serwisowania są bardzo niskie.

Dane techniczne Mazda MX5

Silniki

Moc silników 90-172 KM

Poj. silników 1 496-1 999 cm3

Prędkość maks. 175-217 km/h

Przyspieszenia 0-100 7,3-11,0 s

Szkic techniczny :
zobacz dane techniczne

Oceny Mazda MX5

Średnia ocena modelu

na podstawie 72 opinii

4.48

Średnia dla segmentu: Auta sportowe 4.20

Zalety

+ Układ jezdny

+ Wentylacja i ogrzewanie

+ Skrzynia biegów

Wady

- Koszty utrzymania

- Widoczność

- Wyciszenie

Czy kupiłyś ponownie to auto?
TAK (100%)
NIE (0%)

Wybrane oceny kierowców Mazda MX5

Niesamowite auto, gdy stoi przed domem człowiek trochę czuje się jak dzieciak który słyszy kolegów wołających aby wyjść i pograć ... więcejz nimi w piłkę :) Każdy powód aby wsiąść do niego i ruszyć jest dobry. Teściowa czegoś potrzebuje - jesteś na każde jej wezwanie, oby tylko wsiąść i jechać :) Plastik we wnętrzu troszkę razi, ale pamiętajmy kiedy to auto zostało zaprojektowane. Jako lekarstwo polecam udanie się do dobrego tapicera i obicie boczków i schowka alcantarą a foteli połączeniem skóry i alcantary (tak ja ja mam w swojej mx-piątce). Inwestycja może nie najtańsza ale wtedy już na prawdę nie chce się wysiadać z tego samochodu :) W tym aucie czuję się jak dobrze dobranych ciuchach, radość z jazdy jest niesamowita. Każdego dnia w drodze do pracy "poprawiam" prędkość wejścia i wyjścia z kolejnych zakrętów. Odmładza o połowę :) ukryj
dodano 08.06.2010 przez
Samochód o niesamowitym uroku. Wzbudza wielkie zaskoczenie i ciekawość na naszych smutnych i szarych ulicach. Odkryłem po raz pierwszy w ... więcejżyciu przyjemność prowadzenia auta. Mx5 to nie samochód - to człowiek! Rozumiem dlaczego jest kultowym autem. Yeah! ukryj
dodano 28.10.2010 przez
Życie polega na spełnianiu marzeń - ten samochód bardzo w tym pomaga, a wiatr we włosach to doznanie wzmaga. ... więcej ukryj
dodano 07.02.2008 przez
Zawsze jak kogos wioze pierwszy raz to usmiech z jego geby nie zchodzi przez cala droge. A co dopiero czuje ... więcejkierowca ! Kolega po przejazdzce spedzil caly wieczor na otomoto szukajac czegos podobnego. Jesli ktos oczekuje przede wszystkim frajdy z jazdy przy akceptowalnych kosztach eksploatacji, to naprawde nie ma lepszego wyboru. Zadna przednionapedowka nie zaoferuje tyle zabawy co taki maly roadster. ukryj
dodano 15.11.2009 przez
Zobacz oceny Mazda MX5 Dodaj swoją opinię auta

Zużycie paliwa Mazda MX5

Pb
6,50 - 12,33
Na podstawie 83 raportów spalania
LPG
10,17 - 12,33
Na podstawie 6 raportów spalania

Wybrane raporty spalania Mazda MX5

Powiedzmy sobie szczerze, to auto sportowe, co ma swoje konsekwencje. Duże hamulce, świetna sprawa, ale opony na felgi 16 są o ... więcejpołowę droższe od taki samych, ale na felgi 15. Ubezpieczenie, AC i OC to okolice 3000zł rocznie. Części nie wiem ile kosztują, ale na pewno nie należą do najtańszych. Za to spalanie jest całkiem przyzwoite, realnie przy w miarę dynamicznej jeździe można spokojnie zejść poniże 9 litrów, a przy delikatnej jeździe na trasie, realny jest 7,5 litrów. Mimo wszystko, uważam, że jest dobrze, ostatecznie jak ktoś kupuje tego typu auto to wie, co robi i na co się decyduje (a przynajmniej wiedzieć powinien). ukryj
dodano 11.09.2009 przez
1.8 (146 KM), zmienne fazy rozrządu - piszę dla pewności, aby każdy pamiętał z czym ma do czynienia: miasto (lekka noga) ... więcej- 9.5 l/100km, trasa (lekka noga) - 7.7 l/100km, miasto (drifty,palenie,ucieczki) - 12 l/100km, trasa (200km/h) - 12 i więcej l/100km - wir w baku, aż widać jak strzałka paliwa chyli sie ku niechybnemu upadkowi. Ceny przeglądów ASO Mazda Szczecin: Rozrząd (rolka, napinacz, pasek) – 532 zł, Olej 10 W 40 – 98 zł (4 litry), Filtr powietrza – 40 zł, Filtr oleju – 24 zł, Tylko te elementy dotychczas musiałem wymienić. :) Pozostaje tylko lać paliwo. ukryj
dodano 07.02.2008 przez
jezdze ponad trzy lata od nowosci. salonowa kupiona w USA. eksploatacja glownie na autostradach miejskich w Chicago, dojazdy do pracy ... więcej(troche korkow ale i dosc szybka dynamiczna plynna jazda z predkoscia ok 120 a140 km/h (65-80 mph). przejechalem 22k mil (ok 35200 km) i poza wymianami oleju, platow wycieraczek, filtra powietrza, oraz nowego dachu (robilo ubezpieczenie bo w zaparkowanym na ulich pojezdzie ktos zrobil dziure wbijajac ostry przedmiot). srednie spalanie to 22.9 galona tak wiec oszczednie nie jest ale nie o to chodzi ukryj
dodano 20.05.2014 przez
jak się chce to i w 9-9,5 w mieście się da zmieścić. ale problem w tym że żadko się chce... ... więcejja najwyżej dzień po zatankowaniu daję radę jeździć w stylu EKO. później zaczyna się styl zoom-zoom i Dziunia zaczyna palić koło 10-11... jeśli każde światła moje i tak przez miasto do osuszenia baku to i 12 litrów na setkę wypije. ale cóż to jest? mało i to cieszy prawie tak jak dźwięk Dziuni przy 4,5 tysiąca obrotów i w górę... :) ukryj
dodano 25.10.2010 przez
Szczerze mówiąc - dokładnie nie wiem, dlatego moje oceny spalania są na przysłowiowe "oko". Myślę, że 10l nie przekracza. Nie ... więcejjest to może super mało jak na 1.6, ale pamiętajmy, że mając do dyspozycji te 110km drzemiących w samochodzie, który na każdym kroku (lub właściwiej - metrze) zachęca do wciśnięcia pedału gazu nieco głębiej, no co prędzej, czy później i tak się decydujemy, nie jest to chyba aż tak zły wynik. ukryj
dodano 26.08.2013 przez
Zobacz raporty spalania Mazda MX5 Dodaj raport spalania

Publikacje o Mazda MX5

Przeczytaj pozostałe 8 publikacje o Mazda MX5

Newsy o Mazda MX5

Przeczytaj pozostałe 33 newsy o Mazda MX5

Generacje Mazda MX5

2015 - teraz
2005 - 2015
1998 - 2005
1990 - 1998

Nowe Mazda MX5

nowe Mazda MX5
Mazda MX5
ceny od 89 900 zł do 118 900

Mazda MX5 IV Cabrio 1.5 SKY-G 131KM od 2015

w pakiecie SkyENERGY

w cenie katalogowej brutto

89 900 zł

Wyposażenie standardowe
System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)
Skórzana gałka dźwigni zmiany biegów
Przycisk uruchamiania silnika
Zobacz szczegóły tej oferty Obejrzyj pozostałe 3 oferty Mazda MX5

Dealerzy Mazda

Aso Mazda Kozłowski Szczecin

Mazda Kozłowski Szczecin

zachodniopomorskie, Szczecin, Struga 31B

Więcej

AUTO AG

BIG AUTOHANDEL Mazda Olsztyn

warmińsko-mazurskie, Olsztyn, Aleja Sikorskiego 19

Więcej

AUTOART JAREMKO

AUTOART JAREMKO Mazda Wrocław

dolnośląskie, Wrocław, Mińska 41a

Więcej

BEMO MOTORS

Bemo Motors Mazda Warszawa

mazowieckie, Warszawa, Aleja Krakowska 169

Więcej

Gołembiewscy sp. z o.o. sp.k.

Gołembiewscy sp. z o.o. sp.k. Mazda Warszawa

mazowieckie, Warszawa, Św. Wincentego 92

Więcej

WIĘCEJ DEALERÓW

Jesteś dealerem aut? Sprawdź

Dziennik kosztów Mazda MX5

Wydatki
paliwowe

Liczba wpisów

542

Przejechany dystans

92 994 zł

Zatankowanego paliwa

17 097 l

Wydatki
serwisowe

Liczba wpisów

68

Wydanych pieniędzy

25 439 zł

Średnie wydatki na auto

1 106 zł

Pozostałe
wydatki

Liczba wpisów

227

Wydanych pieniędzy

58 033 zł

Średnie wydatki na auto

2 523 zł

ZOBACZ 23 dzienniki kosztów Mazda MX5 Załóż dziennik kosztów

Skarbnica wiedzy o Mazda MX5

Ciekawostki
dodano 17.08.2011 przez
Mottem używanym przez Mazdę przy opracowywaniu wszystkich generacji modelu MX-5 była fraza Jinba ittai, którą można przetłumaczyć jako "jedność konia i jeźdźca". Przy pierwszej generacji…
Zobacz więcej Podziel się wiedzą