Szukaj

AMT - Automated Manual Transmission - co to jest?

AMT to automatyczna skrzynia manualna, w praktyce używa się określenia przekładnia zautomatyzowana. Jest to typ przekładni manualnej, w której zastosowano elektrohydrauliczny system automatycznej zmiany biegów, wyręczający kierowcę z używania pedału sprzęgła oraz zmiany biegów.  

Ze względu na nieskomplikowaną budowę poprzez dodanie tylko mechanizmu sterującego, jest ona tańsza od typowych przekładni automatycznych z konwerterem momentu lub dwusprzęgłowch, a także nie wymaga większych zmian konstrukcyjnych w pojeździe względem wersji ze skrzynią manualną. Z tego też powodu była powszechnie stosowana w samochodach tanich, małych, miejskich. Dziś używa się takich przekładni bardzo rzadko. Inną zaletą przekładni zautomatyzowanej jest brak spadków siły napędowej podczas przyspieszania i brak bezwładności, ponieważ skrzynię z silnikiem łączy tradycyjne sprzęgło cierne.

Skrzynie zautomatyzowane mają też pewne wady, a konkretnie jedną – nieprzyjemna praca. Przekładnie z reguły długo zmieniają biegi na wyższe, a redukcja wymaga mocnego wciśnięcia pedału gazu i odczekania nawet 2-3 sekundy. Przez to przekładnie te szarpią, a podczas zmiany biegów mają problem z wyrównaniem obrotów. Są od tego wyjątki, np. włoska przekładnia Selespeed stosowana w Alfie Romeo czy skrzynie używane w samochodach sportowych (tzw. sekwencyjne).

Przykładowe nazwy skrzyń AMT:

  • SensoDrive – Grupa PSA
  • Dualogic – Grupa Fiata
  • Selespeed – Alfa Romeo
  • Easytronic - Opel

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł