Szukaj

Kolumna MacPhersona - co to jest?

Kolumna MacPhersona – co to jest?

Kolumna MacPhersona (czasem błędnie zapisywana McPhersona/McPersona) to jeden z najpopularniejszych typów przedniego zawieszenia pojazdu. Jego kompaktowy projekt wyróżnia się tym, że amortyzator teleskopowy pełni jednocześnie rolę elementu tłumiącego i prowadzącego koło. Nazwa wzięła się od nazwiska jej konstruktora, inż. Earla S. MacPhersona, który po raz pierwszy zastosował to rozwiązanie w Fordzie Vedette w 1949 roku. Zawieszenie z kolumnami MacPhersona jest spotykane najczęściej w samochodach miejskich oraz kompaktowych.

Jak to działa kolumna MacPhersona?

Konstrukcja kolumny MacPhersona wyeliminowała konwencjonalny układ wielowahaczowy. Przewaga tego rozwiązania polega na tym, że zajmujący niewiele miejsca amortyzator teleskopowy pełni jednocześnie funkcję tłumiącą (amortyzującą) drgania pochodzące od przednich kół samochodu, jak również odpowiada za ich prawidłowe ustawienie.

Aby realizować wymienione funkcje, kolumna MacPhersona została zaprojektowana jako element skrętny. Wraz ze zmianą pozycji kół samochodu obraca się również część całej kolumny, która jest przytwierdzona do nadkola za pomocą śrub. Obrót kolumny jest możliwy poprzez zastosowanie w jej górnej części specjalnych łożysk. Z kolei połączenie kolumny MacPhersona ze zwrotnicami kół pojazdu odbywa się za pomocą wahaczy trójkątnych.

Kolumny MacPhersona - zalety i wady

Zaletą kolumn MacPhersona, poza prostotą konstrukcji i wielofunkcyjnością, jest niewielka przestrzeń jaką zajmują w porównaniu do konstrukcji wielowahaczowych. Z tego też względu w pojazdach wyposażonych w ten rodzaj przedniego zawieszenia da się stosować większe silniki montowane poprzecznie do kierunku jazdy. Poza tym masa zawieszenia bazującego na kolumnach MacPhersona jest o blisko jedną trzecią niższa niż w przypadku konwencjonalnych rozwiązań wielowahaczowych. Przekłada się to między innymi na zmniejszenie masy nieresorowanej, a także bezwładności samych kół samochodu. Wadą kolumn MacPhersona są niepożądane drgania przenoszone z układu jezdnego na nadwozie (bardziej uciążliwe niż w przypadku układów wielowahaczowych).

Co się psuje w kolumnach MacPhersona?

Najbardziej narażone na uszkodzenia są łożyska, które często ulegają uszkodzeniom mechanicznym. Zastąpienie uszkodzonego elementu jest dość pracochłonne – wymaga wymontowania całego modułu zawieszenia.

Jak wymieniać łożysko w kolumnie MacPhersona?

Samochód ustawia się na podnośniku i po zdjęciu koła odkręca się śruby mocujące kolumnę, a następnie wypina przewód hamulcowy. Kolejny krok to demontaż górnego mocowania kolumny (odkręcenie śrub w górnej części nadkola) oraz zdjęcie sprężyny po założeniu na nią specjalnych zacisków. Następnie odkręca się śrubę na trzpieniu amortyzatora i zdejmuje jego poduszkę wraz z uszkodzonym łożyskiem.

Przed założeniem naprawionej części czyści się całą powierzchnię kolumny, a także sprawdza stan techniczny poduszki amortyzatora. Jeśli jest ona uszkodzona (np. wytarta), wymienia się ją na nową. Po ponownym zamontowaniu kolumny MacPhersona nie jest konieczne ustawienie geometrii zawieszenia.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł