Kliknij aby zamknąć
Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.

Motosłownik - bezpieczeństwo, instytucje, technologie

Przełożenie

Parametr charakterystyczny dla przekładni składających się ze współpracujących ze sobą kół zębatych (napędzającego i napędzanego). Stosunek prędkości obrotowej koła napędzającego do prędkości obrotowej koła napędzanego tworzy przełożenie. Układ wielu kół zębatych o różnych średnicach i liczbie zębów, umożliwiających swobodną zmianę przełożeń, stanowi podstawę powszechnie stosowanych skrzyń biegów. Gdy oba koła przekładni (napędzające i napędzane) są tej samej średnicy i uzbrojone są w identyczną liczbę zębów, wówczas mamy do czynienia z przełożeniem 1:1 (na jeden obrót koła napędzającego przypada jeden obrót koła napędzanego), zwanym bezpośrednim. Gdy koło napędzające jest mniejsze od koła napędzanego (prędkość obrotowa koła napędzającego jest wyższa niż koła napędzanego), wówczas uzyskujemy przełożenie, które dostarcza potężnego momentu obrotowego i potężnej siły napędowej (np.: pierwszy bieg w skrzyni biegów) na koła napędowe, ale jednocześnie uniemożliwia osiągnięcie wysokich prędkości. Z kolei, gdy koło napędzające jest większe od koła napędzanego (prędkość obrotowa koła napędzającego jest niższa niż koła napędzanego), wówczas otrzymujemy przełożenie, w którym wartość momentu obrotowego jest stosunkowo niska, ale prędkość obrotowa koła napędzanego umożliwia uzyskanie wysokich prędkości (np.: piaty bieg w skrzyni biegów). W stosowanych w motoryzacji skrzyniach biegów stosunek liczby zębów dwóch współpracujących ze sobą kół zębatych tworzy przełożenie skrzyni biegów (np.: 24 zęby na kole napędzającym i 25 zębów na kole napędzanym tworzy przełożenie 0.96:1). Dzięki zmianie ów stosunku (tj. zmianie liczby zębów na kole odbiorczym - napędzanym) możliwe jest zwiększenie lub zmniejszenie liczby obrotów, a tym samym, modyfikacja wartości momentu obrotowego przenoszonego z wału korbowego na koła pojazdu.

Wybierz kategorię

Wybierz pojęcia zaczynające się od...