Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Motosłownik - bezpieczeństwo, instytucje, technologie

Sonda lambda

Sonda lambda – co to takiego?

Sonda lambda jest rodzajem czujnika tlenowego, którego zadaniem jest bieżąca kontrola ilości tlenu zawartego w spalinach. Podczas jazdy sonda lambda funkcjonuje w sposób nieprzerwany, monitorując skład mieszanki paliwowo-powietrznej pod względem dążenia do jej optymalnego składu w proporcji 14,7 :1 (stosunek masy powietrza do masy paliwa). Sondy lambda montuje się standardowo we wszystkich pojazdach już od ponad dwóch dekad – pierwsze pojawiły się w 1992 roku.

Gdzie się znajduje i jak działa?

Sonda lambda jest montowana w układzie wydechowym pojazdów napędzanych silnikiem benzynowym i wyposażonych w katalizator. Sonda wysyła odpowiedni sygnał do jednostki sterującej pracą układu wtryskowego: gdy tlenu jest za dużo – o konieczności zubożenia lub za mało – o konieczności wzbogacenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Układ sonda lambda - sterownik wtrysku jest tak zaprojektowany, iż zawsze dąży do uzyskania optymalnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Jakie sondy?

W pojazdach stosowane są dwa rodzaje sond lambda. Tzw. jednowoltowe (oznaczane jako 1V) montuje się w silnikach o małych pojemnościach. Sondy te mają ogniwa pomiarowe wykonane z pokrytego platyną dwutlenku cyrkonu. Drugi rodzaj to tzw. pięciowoltowe (oznaczane jako 5V), nazywane też szerokopasmowymi. Są one stosowane w dużych benzyniakach oraz w silnikach wysokoprężnych z systemem common-rail. Poza ogniwami pomiarowymi, dysponują one również specjalnymi grzałkami.

Co się psuje?

Najczęstsze uszkodzenia sondy lambda są spowodowane wnikaniem cząsteczek oleju lub wody do układu wydechowego. Do jej przedwczesnego zużycia przyczynia się również nieprawidłowo funkcjonująca instalacja elektryczna oraz stałe obciążenia mechaniczne, termiczne i chemiczne, jakim jest poddawana przez cały okres eksploatacji. Uszkodzenie sondy lambda jest sygnalizowane poprzez wyświetlenie się komunikatu "Check engine" na desce rozdzielczej.

Kiedy wymieniać, jakie kupować i jak montować?

Sondę lambda (zarówno 1V, jak i 5V), powinno się wymieniać po przebiegu ok. 100 tys. km. Wymieniając czujnik warto zastanowić się, czy kupować go z wtyczką czy bez. Sondy z fabrycznie montowaną wtyczką mogą być nawet trzykrotnie droższe od tzw. uniwersalnych bez wtyczki. Nie warto przepłacać, ponieważ montaż nowej sondy jest bardzo prosty i polega na odcięciu wiązki z wtyczką z uszkodzonego czujnika, a następnie połączeniu z kablami nowej. Podczas montażu należy zwrócić uwagę na zgodność rozmiaru gwintu nowej sondy z otworem w układzie wydechowym silnika. Niezbędne jest sprawdzenie wartości napięcia, do którego dopasowana jest określona sonda oraz liczby przewodów: powinny być dwa w jednowoltowych i cztery w sondach pięciowoltowych.

Wybierz kategorię

Wybierz pojęcia zaczynające się od...