Szukaj

TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) - co to jest?

TPMS (ang. Tyre Pressure Monitoring System), to układ aktywnej kontroli ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu. W czasie rzeczywistym informuje on kierującego zmianie ciśnienia w oponach (spadku w stosunku do zalecanej wartości) wyświetlając ikonkę, na której znajduje się przekrój boczny opony oraz wykrzyknik.

Od 1 listopada 2014 wszystkie nowe samochody sprzedawane w Unii Europejskiej są obowiązkowo wyposażone w czujniki monitorujące ciśnienie powietrza w oponach. Montowane są w nich dwa rodzaje (typy) systemu TPMS, które różnią się od siebie sposobem montażu i zasadą działania (typ pośredni i bezpośredni).

TPMS bezpośredni – jak to działa?

W typie bezpośrednim czujniki mogą być montowane wewnętrznie lub zewnętrznie. Przy montażu wewnętrznym czujniki umieszczane są wewnątrz opony, albo w miejscu jej zaworu macierzystego. Natomiast przy montażu zewnętrznym czujnik umieszczany jest na zaworze. W obu przypadkach monitorowane jest na bieżąco ciśnienie powietrza w ogumieniu pojazdu, kierujący zaś jest informowany o jego zmianach.

TPMS pośredni – jak to działa?

Drugim rodzajem TPMS jest typ pośredni. W odróżnieniu od typu bezpośredniego, w jego pracy nie są potrzebne dodatkowe czujniki. W systemie pośrednim nie dokonuje się bieżących pomiarów ciśnienia powietrza w oponach, a jego wartość wyliczana jest na podstawie impulsów otrzymanych od czujników ABS lub ESP.

W pośrednim systemie TPMS mierzone są obroty kół. Koła z mniejszym ciśnieniem powietrza mają mniejszy promień, co wpływa na inną szybkość ich obrotu w porównaniu z kołami o właściwym ciśnieniu. Informacja ta jest przekazywana kierowcy poprzez sygnał na desce rozdzielczej.

TPMS pośredni - wady i zalety

Podstawową zaletą pośredniego systemu TMPS jest jego niski koszt, który wynika z braku konieczności montowania dodatkowych czujników. Wadę stanowi jednak fakt, iż w odróżnieniu od systemu bezpośredniego, układ pośredni nie podaje, w jakim stopniu zostało obniżone ciśnienie powietrza w danej oponie i trudniej na jego podstawie określić rzeczywistą skalę problemu.

Czujnik TPMS - typowe usterki

Do uszkodzeń czujników ciśnienia powietrza dochodzi najczęściej w czasie sezonowej (zimowej lub wiosennej) wymiany ogumienia, a konkretnie podczas zdejmowania opony z felgi. W przypadku wielu typów czujników, po zamontowaniu zmienionej opony na felgę należy ponownie je aktywować za pomocą specjalnego aktywatora lub testera diagnostycznego. System monitorowania nie wykrywa ich automatycznie po całkowitym opróżnieniu opony z powietrza i ponownym napełnieniu. Bez ponownej aktywacji system nie działa.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł