Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Motosłownik - bezpieczeństwo, instytucje, technologie

Wał Kardana

Termin stosowany w odniesieniu do wału napędowego przenoszącego napęd od silnika umieszczonego z przodu do kół osi tylnej, będącego połączeniem dwóch lub więcej wałów za pomocą przegubów Kardana (sprzęgło Kardana, inaczej sprzęgło wychylne, to sprzęgło składające się z dwóch widłowo zakończonych wałów, czynnego i biernego, połączonych krzyżowo; podstawową zaletą sprzęgła Kardana jest to, że umożliwia ono przenoszenie momentu obrotowego pomiędzy wałami współosiowymi względem siebie, jak i znacznie odchylonymi, np.: o 30o). Podstawowym problemem sprzęgieł Kardana jest to, że prędkość uzyskiwana na wale biernym jest pulsacyjna (niejednostajna, tzn. wartość pulsacji jest skorelowana z kątem wychylenia wałów i im jest on większy, tym większa powstaje pulsacja). Rozwiązanie tego problemu okazało się banalnie proste - wystarczyło zastosować zdwojone sprzęgło Kardana na jednym wale i problem automatycznie znikał.

Wybierz kategorię

Wybierz pojęcia zaczynające się od...