Szukaj

Zawieszenie hydropneumatyczne - co to jest?

Zawieszenie hydropneumatyczne to rodzaj aktywnego zawieszenia, w którym rolę amortyzatorów i resorów przejmuje układ ciśnieniowy. W układzie hydropneumatycznym część pneumatyczna decyduje o skuteczności amortyzacji wstrząsów, podczas gdy część hydrauliczna odpowiada za prześwit pojazdu. Dzięki zastosowaniu układu hydropneumatycznego prześwit auta, niezależnie od obciążenia i sił poprzecznych i wzdłużnych, utrzymywany jest niemal nieustannie na tym samym poziomie.

Zawieszenie hydropneumatyczne - budowa

W skład zawieszenia hydropneumatycznego wchodzi:

  • sfery hydropneumatyczne: kule wypełnione azotem i płynem hydraulicznym
  • płyn (początkowo mineralny LHS, potem mineralny LHM, ostatecznie syntetyczny LDS)
  • zbiornik płynu
  • pompa napędzana przez silnik
  • reduktor ciśnienia
  • zawór bezpieczeństwa wraz z czujnikiem ciśnienia
  • korektory prześwitu

Zawieszenie hydropneumatyczne - dzieło Citroena, z którego korzystali również inni

Założenia zawieszenia hydropneumatycznego co do zasady były odkrywane już od lat 30. XX wieku. Za wynalazcę tego typu zawieszenia uważa się niemniej Paula Magèsa, który pracował dla Citroena. Z zawieszenia hydropneumatycznego korzystało wiele modeli marki począwszy od modelu Traction Avant z roku 1954 aż do modelu C5 z roku 2007. Na licencji francuskiej marki z rozwiązania tego korzystał również Rolls-Royce w modelu Silver Shadow, Maserati w modelu Quattroporte II oraz Peugeot. Z podobnych rozwiązań korzystają również ciężarówki, czołgi i duże kołowe pojazdy wojskowe.

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 978

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł