Rajdowa Skoda Fabia R5 całkiem dobrze radzi sobie na trasach różnych rajdów, odnosząc już liczne sukcesy. Niebawem czeska rajdówka będzie miała okazję sprawdzić się również i na polskich oesach, gdyż takim autem będą się ścigać kierowcy zespołu Oponeo Motorsport.
Skoda Fabia R5, będąca następcą Fabii S2000 - najbardziej utytułowanego modelu w historii udziału czeskiej marki w sportach motorowych, zadebiutowała przed rokiem w kwietniu i od tego czasu powstało już około 90 egzemplarzy tego rajdowego modelu. Przez ten czas zdążyła się już sprawdzić w wielu rajdach na całym świecie, zdobywając liczne trofea, w tym także tytuły mistrzowskie.
Rajdowa odmiana bazuje wprawdzie na trzeciej generacji Fabii, ale została niemalże całkowicie przekonstruowana. Będąc zgodnie z najnowszymi przepisami FIA model napędzany jest przez 1,6-litrowy silnik z turbodoładowaniem, który rozwija moc 280 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Model ten posiada napęd na 4 koła, sekwencyjną, pięciostopniową skrzynię biegów i zawieszenie z kolumnami McPhersona przy wszystkich kołach.
Swój debiut w rajdowych warunkach Skoda Fabia R5 zaliczyła przed rokiem w kwietniu w czeskim Rajdzie Šumava Klatovy. Już podczas pierwszego startu Fabia R5 nie dała szans rywalom, rozpoczynając pasmo zwycięstw w Rajdowych Mistrzostwach Czech i Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA WRC w klasie WRC 2. Notabene, pierwszy triumf na arenie międzynarodowej Fabia R5 wywalczyła w 2015 roku właśnie na trasach Rajdu Polski.
Być może to właśnie ten wynik zadecydował o wyborze Fabii R5 przez doświadczony duet Marcin Gagacki i Marcin Bilski z zespołu Oponeo Motorsport. Para ta ściga się ze sobą już od dłuższego czasu, odnosząc całkiem sporo sukcesów, w tym m.in. tytuł II Wicemistrza Polski w Grupie N w 2012 r., tytuł Mistrza Polski w Grupie N w roku 2013 i Wicemistrza Polski w klasie OPEN N w roku 2015. W zeszłym sezonie Gagacki i Bilski zajęli szóste miejsce w klasyfikacji generalnej RSMP, co zagwarantowało im miejsce na liście priorytetowej PZM.
Skoda Fabia R5 Oponeo Motorsport będzie pierwszą należącą do polskiego zespołu, ale nie pierwszą, która walczyła na rajdowych odcinkach w Polsce. Ponadto jeździ nim również inny polski kierowca, Hubert Ptaszek, startujący w pełnym cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata.
- Fabia R5 to bardzo dobra konstrukcja, która już dowiodła swojej klasy na tysiącach kilometrów trudnych rajdów. Jesteśmy przekonani, że dokonaliśmy najlepszego możliwego wyboru i posiadamy ważny argument w walce w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski – mówi Dariusz Topolewski, prezes firmy Oponeo.
Tak jak Skoda Fabia jest częstym widokiem na polskich ulicach, tak niebawem częstym widokiem na polskich trasach rajdowych może stać się Skoda Fabia R5.