Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Newsy

Wybierz
markę
Na skróty:
Więcej

Z kraju i ze świata

Koncern PSA skonstruował auto na powietrze

dodano: jakiś czas temu, autor: Mateusz Dêbski
Francuskim inżynierom udało się skonstruować komercyjne auto napędzane powietrzem! Co więc, dwa wielkie koncerny motoryzacyjne, Citroen i Peugeot chcą je produkować. Technologia nazywa się hybrid air i została opracowana przez koncern PSA wraz ze specjalistami z niemieckiej firmy Bosch. Pierwsze takie auto ma zostać pokazane w Genewie.

Technologia nazwana hybrid air to udane połączanie tradycyjnego silnika benzynowego, systemu magazynowania sprężonego powietrza, zespołu składającego się z dwóch jednostek – pomp hydraulicznych i automatycznej skrzyni biegów. W porównaniu do tradycyjnej hybrydy, zrezygnowano tu z ciężkich baterii i silnika elektrycznego na rzecz układu wykorzystującego sprężone powietrze. W ramach tego projektu zgłoszono, aż 80 różnych patentów.

Tradycyjna jednostka spalinowa ma zarówno dawać napęd na koła jak i poruszać zamontowaną pompę powietrza. W podłodze auta ukryta jest butla, w której magazynowane będzie sprężone pod wysokim ciśnieniem powietrze. Układ hybrid air może sprawnie działać w trzech różnych ustawieniach. Pierwsze z nich to tryb czysto hybrydowy, gdzie silnik spalinowy nie pracuje, a aktywowany jest układ powietrzny. Wtedy też, silniki hydrauliczne zaczynają pompować sprężony gaz do układu napędzania koł. Prognozuje się, że ten tryb wystarczy do normalnej jazdy po mieście. Układ będzie ładowany w momencie przyśpieszania i hamowania pojazdu. Maksymalna prędkość w takim wypadku to nawet 70 km/h.

Kolejny rodzaj, to napęd czysto benzynowy, który ma być wykorzystany do jazdy poza miastem. Ostatnim trybem jest tzw. łączony, który zespala siły silnika spalinowego i układu sprężonego powietrza. Będzie on aktywowany w momencie gwałtownego przyśpieszania. Moc całkowita wyniesie wtedy ok. 122 koni mechanicznych. Efektem takiego rozwiązania w technologii hybrid air jest zmniejszenie spalania benzyny nawet do 2,9 litra na 100 km. Pozostałe plusy takiej konstrukcji to, brak negatywnego oddziaływania na przestronność wnętrza i bagażnika, prostota w serwisowaniu, ponieważ cały system oparty jest na mechanice, czy brak problemu z recyklingiem takiego auta, co ma miejsce w przypadku samochodów elektrycznych. Według prognoz inżynierów z koncernu PSA pierwsze takie auta powinny pojawić się w sprzedaży do 2016 roku.

Źródło: dziennik.pl

Najnowsze Wiadomości