Szukaj

Ocena kierowcy - Citroen XM I Hatchback

robert@portalfirm.pl, 19 lat temu
Silnik 2.0 i 122KM 90kW
Rok produkcji 1990
Przebieg: 300 tys. km
Citroen XM I Hatchback 2.0 i 122KM 90kW 1989-1994 - Oceń swoje auto
4,08
6% gorzej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
4,0
Całokształt
Mimo wszystko auto dla indywidualistów. Tak ze względu na wygląd, jak i szczególne rozwiązania techniczne. Koszty doprowadzenia do satysfakcjonującego stanu zaniedbanych egzemplarzy (niekoniecznie nieestetycznych) mogą znacznie przewyższać ich wartość zakupu. Na pewno ponadprzeciętnie odporne na jakąkolwiek korozję są naprawdę grubo ocynkowane oryginalne blachy. Właściwie eksploatowany xm powinien bez żadnych poważniejszych ekscesów dożyć 350 - 400 tys km. Ale powyżej 320 tys to już trochę loteria.
Wrażenia
4,0
Silnik
Za głośny w zakresie powyżej 3500 obr. Z wiekiem coraz głośniejsza pompa układu hydropneumatycznego. Na benzynie przy wprawnej zmianie biegów "nie kłania" się Audi czy BMW. Poniżej 2000 obrotów lepiej zachowujesię na gazie.
4,0
Skrzynia biegów
Przy prawidłowej eksploatacji - zero problemów przez 7 lat. Precyzja wybierania biegów zależy głównie od stanu technicznego dźwigni pośrednich (luzy zużytych plastikowych panewek w łącznikach).
4,0
Układ jezdny
Auto generalnie nie lubi zakrętów, zwłaszcza przy dużych prędkościach i tylko z kierowcą. Poza tym to jedyny wóz, którym bez szwanku można 60 przejechać osiedlowego "policjanta"!! UWAGA! Zastosowane rozwiązania techniczne wymagają doświadczonego serwisanta i nie znoszą eksperymentów. Awaryjność wbrew pozorom mniejsza niż np Audi cygaro- nowa sfera (zamiast amorka i dużo tańsz niż średni amorek np do audi) wystarcza na co najmniej 100 tys.km(!!), regenerowane-połowę 100. Przez 7 lat nie zaglądałem do przegubów napędowych czy łożysk kół, zawieszenie przednie jest ponadprzeciętnie trwałe POD WARUNKIEM SPRAWNYCH (SPRĘŻYSTYCH) ELEMENTÓW HYDROPNEUMATYCZNYCH (SFER) !! Najdroższe naprawy (nie częściej niż po każdych 100 tys km) to wymiana łożyskowania belki tylnego zawieszenia oraz zdarzające się często w egzemplarzach długo użytkowanych na solonych zimą drogach - skorodowane perforacyjnie aluminiowe kolumny mocowania tylnych sfer.
Komfort
4,0
Widoczność
Nie może być doskonała tylko ze względu na typ karoserii. Poza tym bez zastrzeżeń, z wyjątkiem nieszczęśliwego umiejscowienia prawego lusterka - część "obrazu" zasłania słupek, ale można się przyzwyczaić, zwłaszcza do lusterek ze starszych typów xm (są większe!).
4,0
Ergonomia
Byłoby doskonale, gdyby radio było wyżej, a wierzchnie pokrycie deski nie powodowało odbić słonecznych, dokuczliwych zwłaszcza przy jeździe pod słońce. Ogólnie kokpit jest inny, dość nietypowy, ale po zaprzyjaźnieniu się z nim staje się łatwy i wygodny. Zaczyna być pod górkę, jeżeli trzeba np wymienić przepalone żarówki podśietlające kokpit. Jest ich coś ze 20, a bez pojęcia o sposobie i kolejności demontażu deski można ją po prostu połamać. Anty ergonomiczny przebój tego auta to wymiana filtra paliwa - jak go już znajdziecie!!!
4,0
Wentylacja i ogrzewanie
Ze względu na panoramiczną wręcz ilość powierzchni szklanych-bez klimy, a minimum szybra latem przy ok 30 st i na słońcu to jest po prostu mikrofala!!! Jak się już dobrze w tym piecu napali - nie pomaga otwieranie okien w czasie jazdy, zwłaszcza przednich. Właściwie xm bez szyberdachu nie powinien wogóle stać latem na słońcu. Zimą jest dużo lepiej. Ogrzewanie działa zadziwiająco szybko i skutecznie po ustawieniu pokrętła na maksimum, a zwłaszcza przy domkniętym (tak, jest regulacja) maksymalnie przednim wlocie powietrza na chłodnicę. Poza tym wentylacja i rozprowadzanie w środku powyżej standartu w tej klasie.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przy tak dużym rozstawie osi nie może być inaczej. Duży zakres regulacji (tylko elektryka!) przednich foteli, ale przydałyby się dłuższe siedziska i regulacja podparcia kręgosłupa. Tyle tylko, że zaczynamy to odczuwać dopiero pojakicś 8 -10 godzinach jazdy.
4,0
Wyciszenie
Jeżeli sfery są sprawne a silnik i osprzęt pracują normalnie - jest dobrze. Do doskonałości jednak sporo brakuje. Dość kańciasta jak na dzisiejsze czasy karoseria mocno hałasuje przy prędkościach od 130 wzwyż. Przy 160 to powietrze na zewnątrz już huczy- wydaje mi się,że winne temu sa głównie lusterka i brak wyprofilowania maski przedniej w celu całkowitego schowania wycieraczek.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Benzyna - jak na 2 litrowy motor jest ok. Do 120 - 130 pije normalnie (na niemieckich autobahnach - ok 10 l), powyżej 140 - opój (j.w. 12 do 14)!!! Nie może palić mało w mieście!!! Bez LPG nie polecam. Uwaga!!! Cytryniusz ma kilka wersji podawania mieszanki do kolektora. Do LPG najlepie nadaje się układ bez boschowskiego mieszalnika - tzw. szuflady. (Podobna jest np. w 6 cyl. BMW-ale tutaj pasowało im ją zabudować do góry nogami!!) Na pierwszy rzut oka pod maskę - właściwy układ rozpoznacie po długim i pozbawionym jakichkolwiek dodatkowych ustrojstw przewodzie od filtra powietrza do kolektora na silniku.
4,0
Stosunek jakość/cena
Mała podaż (do niedawna) w Polsce. Warte uwagi starsze egzemplarze można znaleźć wyłącznie na zachód od Odry (coraz bardziej na zachód). Oferowane tam za ceny poniżej 1000 "ojro" to auta dla majsterkowiczów (bastlerauto). Naprawdę dobry i dobrze wyposażony egzemplarz z lat 90 - 93 nie powinien kosztować mniej niż 1300 - 1500 E. Przecież tanio nikt nie wyzbywa się dobrego, dobrze wyposażonego i niewyeksploatowanego auta klasy wyższej. Dobra jest również relacja jakości do ceny młodych roczników (1997-2000 - czy ktoś widział sprzedaż xm z r. 2000?).
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Wiele zależy od egzemplarza i jego historii. Najważniejsze - nic nie rozbierać bez potrzeby!!! Bardzo delikatnie trzeba sie obchodzic z zatrzaskami mocującymi tapicerkę dzrzwi. Najbardziej wkurzające są nieświecące elementy podświetlenia wnętrza (np powinny być wszystkie przełaczniki - szyby, reg. foteli, reg. lusterek itp) bo trudno się do nich dobrać i je ożywić. Ale superprzegięcie to złączkologia instalacji elektrycznej!!! Jak np jest problem z lewym tylnim kierunkowskazem, to ... niekoniecznie żarówka, może być zwarcie lub brak masy w... prawym przednim ( kieszeń w zderzaku). Nie wiedzieć czemu większość obudowanych plastikowymi pudełkami wtyczek i złączek po prostu cholernie śniedzieje. Bosch chyba chciał w ten sposób załatwić niegermańskiego konkurenta.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
W 7 letniej historii wszystkie poważniejsze usterkii albo były bezpośrednio z mojej winy, albo przez zignorowanie oczywistych oznak koniecznej wizyty w warsztacie. INSTALACJA HYDRAULICZNA JEST WYSOKOCIŚNIENIOWA - NIE WOLNO IGNOROWAĆ WIDOCZNYCH PRZECIEKÓW I NIEOKREŚLONEGO POWODU UBYTKÓW PŁYNU LHM. Tak jak większość aut - xm nie znosi katowania i nie jest odporny na głupotę właściciela. Jedyną poważną i bezobjawową usterką była padaczka przekaźnika pompy paliwa i zapłonu. Tyle tylko, że wydarzyła się podczas prac w ASO - i to powinna być cała rekomendacja. Jeżeli chcesz długo być szczęśliwym właścicielem xm - najpierw odszukaj w najbliższej okolicy rekomendowany przez innych xm-iarzy warsztat. Do ASO nie ma po co zaglądać - tam się na tych autach nie znają, może z wyjątkiem regulacji zapłonu.

LPG - zużycie paliwa dla silnika 2.0 i 122KM 90kW [l/100km]

Średnie zużycie
10,8
Minimalne średnie zużycie paliwa
9,8
Maksymalne średnie zużycie paliwa
13,5
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
9,2
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...
Citroen XM I Hatchback