Zgłoś sugestię Żarówka
Kliknij aby zamknąć

Niecodzienna moc na co dzień

Tesla - Publikacje i artykuły motoryzacyjne

Wybierz
markę
Na skróty:
Pokaż

Opony - Tesla

Test opon letnich 205/55 R16V

09-03-2007, autor Robert I. Bielecki
Źródło: ADAC
W gronie przetestowanych 16 modeli ogumienia pięć produktów zostało ocenionych jako szczególnie godne polecenia, a tylko jeden został uznany za kiepski – tak w skrócie można podsumować wyniki testów opon letnich przeprowadzonych przez niemiecki automobilklub ADAC. Po raz kolejny okazało się też, że cena ogumienia nie jest wyznacznikiem jego jakości.

Zwycięzcami testu opon w rozmiarze 205/55 R16V, przeznaczonych głównie do samochodów klasy średniej, zostały Pirelli P 7, Bridgestone Turanza ER 300 i Continental Premium Contact 2. Za nimi uplasowały się Uniroyal rallye 550 i Vredestein Sportrac 3. Wszystkie wymienione produkty ADAC uznało za godne polecenia. Tylko jedna opona – Falken Ziex ZE512 – nie zasłużyła na miano nawet warunkowo polecanej. Zawiniły słabe właściwości na mokrej nawierzchni, zwłaszcza w czasie hamowania. Niestety, polskie opony nie brały udziału w teście.

Wyniki testu opon letnich z indeksem V, czyli przeznaczonych do jazdy z prędkościami do 240 km/h, pokazują, że cena ogumienia nie decyduje o jego jakości. Najlepiej widać to na przykładzie produktów o najlepszych właściwościach, ocenionych w teście jako szczególnie polecane albo polecane. Kosztują one za naszą zachodnią granicą od ok. 60 do ok. 150 euro, podczas gdy najsłabszy z testowanych modeli, oceniony jako niepolecany, sprzedawany jest w cenie od 74 do 94 euro. Co więcej, najlepsze opony w teście wcale nie są najdroższe w zakupie. Zatem, tylko lektura wyników niezależnych testów uchronić nas może przed zakupem ogumienia o kiepskich właściwościach, nierzadko droższego od lepszych jakościowo produktów.

Opony letnie kupisz w Naszym sklepie »

Zalety i wady poszczególnych opon wg ADAC:

Pirelli P7
Zalety
Wszechstronna opona z najlepszą oceną na mokrej nawierzchni. Małe zużycie bieżnika.
Wady
– (Brak)

Bridgestone Turanza ER300
Zalety
Wszechstronna opona z najlepszą notą na suchej nawierzchni. Szczególnie dobra na mokrej jezdni.
Wady
– (Brak)

Continental Premium-Contact 2
Zalety
Wszechstronna opona, szczególnie dobra na suchej nawierzchni. Dobra także na mokrej jezdni.
Wady
– (Brak)

Uniroyal rallye 550
Zalety
Wszechstronna opona, dobra na suchej i mokrej nawierzchni. Względnie mało hałaśliwa (wewnątrz kabiny).
Wady
Trochę duże zużycie bieżnika.

Vredestein Sportac 3
Zalety
Wszechstronna opona, dobra na mokrej jezdni i dość dobra na suchej nawierzchni.
Wady
Najbardziej hałaśliwa opona – zarówno na zewnątrz pojazdu, jak i wewnątrz kabiny.

Michelin Primacy HP
Zalety
Szczególnie dobra na suchej nawierzchni. Bardzo małe zużycie bieżnika.
Wady
W porównaniu z najlepszymi słabsza na mokrej nawierzchni, co obniżyło ocenę końcową.

Fulda Carat Progresso
Zalety
Najmniejsze zużycie bieżnika.
Wady
Stosunkowo słaba na suchej nawierzchni i trochę słabsza także na mokrej jezdni, co łącznie obniżyło ocenę końcową.

Hankook Ventus Prime K105
Zalety
Dobra na suchej i mokrej nawierzchni.
Wady
Duże zużycie bieżnika, co obniżyło ocenę końcową.

Goodyear Excellence
Zalety
Szczególnie dobra na suchej nawierzchni.
Wady
Stosunkowo słaba na mokrej jezdni, co obniżyło ocenę końcową. Spore zużycie bieżnika.

Firestone Firehawk TZ 200 FS
Zalety
Najmniej hałaśliwa opona (na zewnątrz).
Wady
Nieco słabsza na mokrej nawierzchni, co obniżyło ocenę końcową. Spore zużycie bieżnika.

Kumho Ecsta SPT
Zalety
Dość dobra na suchej nawierzchni.
Wady
Stosunkowo słaba na mokrej jezdni, co obniżyło ocenę końcową. Spore zużycie bieżnika.

Nokian NRVi
Zalety
– (Brak)
Wady
Najsłabsza opona na suchej nawierzchni.

Avon ZV3
Zalety
– (Brak)
Wady
Słabsza na suchej jezdni. Bardzo duże zużycie bieżnika.

Nankang Ultra Sport NS-2
Zalety
– (Brak)
Wady
Bardzo słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło ocenę końcową.

Marangoni Vanto
Zalety
– (Brak)
Wady
Bardzo słaba na mokrej jezdni, co obniżyło ocenę końcową. Stosunkowo słaba także na suchej nawierzchni, duże zużycie bieżnika.

Falken Ziex ZE 512
Zalety
Najmniej hałaśliwa opona – łącznie hałas wewnątrz kabiny i na zewnątrz.
Wady
Bardzo słaba na mokrej nawierzchni, zwłaszcza przy hamowaniu, co obniżyło ocenę końcową. Bardzo duże zużycie bieżnika.

Wybierając opony warto brać pod uwagę warunki klimatyczne w jakich będą one eksploatowane, w szczególności zachowanie na mokrej nawierzchni. W terenie gdzie często pada deszcz, np. w Górach Świętokrzyskich, optymalny będzie inny model ogumienia niż na terenach gdzie opady są znacznie rzadsze, np. na nizinnej części Dolnego Śląska czy w Wielkopolsce.

Warto montować cztery opony identycznego typu na wszystkich kołach. To obligatoryjne zwłaszcza w przypadku nowszych modeli samochodów wyposażonych w elektroniczne systemy kontroli trakcji lub stabilizacji toru jazdy albo napęd na cztery koła.

 Test opon letnich 205/55 R16V

Opony letnie kupisz w Naszym sklepie »

Tesla - galeria

Komentarze kierowców (3 komentarze)
~Pioto
0
|
0

Dla mnie testy są głównym czynnikiem przy wyborze opon. Wygląd bieżnika jak i stosowanie "na pierwszy montaż" nic nie znaczą. Często okazuje się, że opony mało znanej marki są bardzo dobre. Do tego wybiórcze parametry, jak np. trakcja na mokrej drodze, kiedy są największe wymagania. Jeżdżę często na granicy przyczepności, a różnice w cenach są zbyt małe, żeby oszczędzać. O jednym się przekonałem - omijać wszystkie chińskie opony.

20.07.2012 22:17:50 | napisz odpowiedź
~miki
0
|
0

GdybyTtoyo były takie przeciętne, to niemcy nie montowaliby jej następczyni (Proxes T1 Sport) w Audi RS

24.03.2011 11:48:37 | napisz odpowiedź
~a
0
|
0

Toyo zobacz sobie mozna znalexc w testach na niemieckich stronach i wypadaja zaledwie przecietnie. A u nas kazdy kupuje bo bierznik w jodelke, ladny nie powiem i szpanuje ze niby nie wiadomo co ma a to przecietna opona.

11.03.2011 22:39:55 | napisz odpowiedź