Redakcja2.0 - motogazeta społecznościowa

wydrukuj artykuł Test opon zimowych 195/65 R15 (2008)

Opony

2008-10-08, (rb), źródło: ADAC
  • Ocena 17 opon sezonowych i 2 całorocznych – automobilklubu ADAC i fundacji Warentest.
  • W czasie testów ogumienia w rozmiarze 195/65 R15 z indeksem prędkości T, czyli do 190 km/h, praktycznym próbom w zimowych warunkach poddawano 17 modeli opon zimowych oraz dwa modele opon całorocznych, które są opłacalne w przypadku mniejszych przebiegów rocznych, kiedy to w przypadku dwóch kompletów kół albo opon nierzadko prędzej trzeba wymieniać opony ze względu na ich wiek niż zużycie bieżnika. W czasie testów oceniane były: właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, na śniegu i lodzie, zużycie bieżnika, zużycie paliwa oraz hałaśliwość, a rezultaty ilustruje zamieszczona obok tabela.

    Na ocenę „szczególnie polecana" zasłużyły cztery produkty: Goodyear UltraGrip 7+, Continental WinterContact TS830, Pirelli W 190 Snowcontrol oraz Dunlop SP Winter Sport 3D. Jedenaście kolejnych modeli opon oceniono jako „polecane". W jednej lub więcej kategorii okazały się one słabsze od zwycięzców, ale w innych okazywały się najlepsze w całej stawce, jak np. Michelin Alpin A3 – najbardziej ekonomiczna opona w teście.

     Test opon zimowych 195/65 R15 (2008)
     Test opon zimowych 195/65 R15 (2008)

    W gronie polecanych znalazła się opona całoroczna Goodyear Vector 4 Season, która m.in. charakteryzuje się małym zużyciem bieżnika, a na suchej nawierzchni należała do najlepszych w teście. Drugi produkt całoroczny – Vredestein Quatrac 3 – jako jedyny w teście otrzymał notę „warunkowo polecana". Powodem było zwiększone zużycie paliwa oraz słabsze wyniki na suchej nawierzchni, względnie jezdni pokrytej śniegiem lub lodem.

    Trzy modele ogumienie zostały określone mianem „nie polecane": Nankang, Marshal i Wanli. Wszystkie z nich to tanie produkty z Dalekiego Wschodu. Wniosek może być tylko jeden – oszczędności trzeba szukać gdzie indziej, ponieważ podstawą bezpiecznej, a tym samej taniej, jazdy jest dobre ogumienie. Koszty ewentualnej naprawy i utraty wartości pojazdu po kolizji są większe niż różnica w cenie zakupu kompletu opon.

    Uwaga: Decydując się na zakup ogumienia o niższym indeksie prędkości niż prędkość maksymalna samochodu – np. indeks T (do 190 km/h) w aucie o v-max = 210 km/h – należy bezwzględnie pamiętać o nie przekraczaniu wartości podanej dla opony i zwracać na to uwagę innym użytkownikom pojazdu. Najlepiej przykleić sobie naklejkę w polu widzenia kierowcy, tak aby widzieć ją przy każdym włączaniu silnika oraz w czasie spoglądania na zegary. W razie ewentualnego wypadku lub kolizji trzeba liczyć się także z zastrzeżeniami policji i ubezpieczyciela, a niekiedy nawet z odmową wypłaty odszkodowania.

  • (rb), źródło: ADAC
 
 

galeria galeria

 
 
 

Opony letnie - promocja!


Test opon zimowych 195/65 R15 (2008)

Dodaj komentarz

0
 
0
~macem~macem

Wszystko zależy również od auta i jego stanu, zawieszenia. Ja mam Michelin Alpin A3 i GoogYear UG7+, nowki są super, na Golf IV TDI, zobaczymy jak będzie tej zimy.

3 lata temu napisz odpowiedź