Redakcja2.0 - motogazeta społecznościowa

wydrukuj artykuł Domowy budżet pod kontrolą - Dacia Lodgy

Domowy budżet pod kontrolą - Dacia Lodgy

Prezentacje Genewa 2012

2012-03-15, Kajetan Spychalski
  • Piękna stylistyka, luksusowe wyposażenie, znakomite osiągi czy wysoki stopień bezpieczeństwa - samochody potrafią przyciągać do siebie na wiele sposobów. Niestety, często bywa tak, że nasz wymarzony samochód okazuje się kosztować krocie, przez co siłą rzeczy... pozostaje w sferze marzeń. Zupełnie inaczej jest z bohaterką tego tekstu - największą siłą Dacii Lodgy okazuje się jej cena, a dokładnie stosunek kosztów zakupu do oferowanej wielkości. Bo trudno znaleźć pełnoprawnego, rodzinnego minivana w cenie... niecałych 10 tysięcy euro!
  • O tym, jakie wyposażenie dostajemy za tę bezkonkurencyjną kwotę powiemy później, najpierw przyjrzymy się temu, jak nowa propozycja z Rumunii prezentuje się z zewnątrz. A prezentuje się nadzwyczaj dobrze - choć z racji swoich słusznych gabarytów bryła nadwozia do lekkich nie należy, dzięki atrakcyjnie wystylizowanym lampom czy licznym przetłoczeniom całość jest przyjemna dla oka. W zasadzie można zaryzykować stwierdzenie, że pomimo swojej przynależności segmentowej Lodgy wygląda najlepiej ze wszystkich Dacii.

    Nie stylistyka jest jednak największą zaletą karoserii - dzięki 4,50 m długości, 1,75 m szerokości oraz 1,68 m wysokości pod nią udało się wygospodarować bardzo obszerne wnętrze. W zależności od wersji, w środku najnowszego minivana zmieści się 5 lub 7 osób. Jak twierdzi Dacia, na dwóch ostatnich miejscach swobodnie powinni poczuć się nie tylko dzieci, ale także dorośli. Biorąc pod uwagę ilość miejsca w 3. rzędzie, jaką udało się wyczarować w Loganie MCV, jesteśmy skłonni uwierzyć rumuńskiej marce na słowo (choć na pewno sprawdzimy to na własnej skórze przy okazji testu).

    Oprócz pokaźnej przestrzeni dla pasażerów, minivany brylują także w kwestii możliwości przewozowych i nie inaczej jest z modelem Lodgy. Co prawda przy wykorzystaniu wszystkich 7 miejsc siedzących na walizki pozostaje skromne 207 litrów, ale gdy pozbędziemy się ostatniego rzędu pojemność wzrasta do niebagatelnych 827 litrów. To jednak nie wszystko - w konfiguracji 2-osobowej, za fotelami pozostaje 2617 litrów, które pozwalają swobodnie się przeprowadzić, a jednocześnie stawiają nową Dacię w czołówce swojego segmentu. Co ważne, oprócz pojemnego kufra, w kabinie pasażerskiej wygospodarowano sporo schowków i skrytek o łącznej pojemności 30 litrów.

    Choć opisując materiały użyte do wykończenia wnętrza Dacia używa określenia "wyrafinowane" przymiotnik ten możemy dopasować jedynie do ozdobnych akcentów dostępnych w opcji - zapewne podobnie jak w Dusterze elementy te będą skromnym uatrakcyjnieniem wszechobecnych plastików niemiłych dla oka i w dotyku. Z ostateczną oceną jakości wykończenia musimy jednak poczekać do jazd testowych, zwłaszcza jeśli oprócz samej faktury materiałów będziemy chcieli ocenić staranność montażu.

    Zgodnie z oczekiwaniami, silniki, jakie trafiły pod maskę Lodgy, do najmocniejszych nie należą. Z jednej strony nie jest to dobra wiadomość dla "tatuśków", którzy lubią od czasu "przycisnąć", ale praktycznie rzecz biorąc duża liczba koni mechanicznych jest w tym aucie zbędna. "Autobusowe" nadwozie, zawieszenie nastawione na komfort resorowania, a także... żona kontrolująca finanse przeznaczane na paliwo nie zachęcają do szybkiej jazdy.

    W gamie silnikowej znalazły się trzy jednostki. Pierwsza to benzynowy motor 1.6 MPI oferujący 85 KM mocy i 134 Nm momentu obrotowego. Wartości te wystarczą, aby 1090-kilogramowe auto (w wersji 5-osobowej) rozpędzić do 100 km/h w ciągu 14,5 sekundy od startu i osiągnąć maksymalnie 160 km/h. Średnie spalanie kształtuje się na poziomie 7,1 l/100 km, a emisja dwutlenku węgla oscyluje wokół 165 g/km.

    Dwie pozostałe jednostki stanowią silniki wysokoprężne 1.5 dCi. Pierwsza ma na pokładzie 90 koni mechanicznych oraz 200 niutonometrów, pozwala przyspieszyć do pierwszej "setki" w czasie 12,4 sekundy i rozpędzić do 169 km/h, jej spalanie kształtuje się na poziomie 4,2 l/100 km, zaś emisja CO2 wynosi 109 g/km. Druga generuje 110 KM i 240 Nm, oferuje sprint 0-100 km/h w 11,6 sekundy, prędkość maksymalną na poziomie 175 km/h, średnie zużycie paliwa wynoszące 4,4 l/100 km oraz emisję CO2 w postaci 116 g/km.

    Po dokładnej ocenie wnętrza i opisie jednostek napędowych, pora bliżej przyjrzeć się wyposażeniu. Idąc z duchem czasu, rumuński producent zafundował swojemu najmłodszemu dziecku dostępny za opłatą porządny zestaw multimedialny. Pakiet MEDIA NAV, bo taką nosi nazwę, objął radioodtwarzacz, gniazda USB i iPod, złącze Bluetooth, nawigację satelitarną i wreszcie 7-calowy, dotykowy wyświetlacz. Poza paczką MEDIA NAV, w ofercie znalazł się również ogranicznik prędkości, jak i tylne czujniki parkowania.

    Wyposażenie standardowe Lodgy nie wygląda niestety zachęcająco - dopłacać nie musimy za przednie i boczne poduszki powietrzne, tylne siedzenia z systemem ISOFIX, wspomaganie układu kierowniczego czy ABS. Elektrycznie sterowane szyby przednie, komputer pokładowy czy roleta bagażnika (dla wersji 5-osobowej) dostępne są dopiero w drugim wariancie. Specyfikację wyposażenia da się mimo to przełknąć, bo - jak wspominaliśmy na początku - rodzinna Dacia została zaoferowana w rekordowo niskiej cenie.

    Dokładnie rzecz ujmując, we Francji bazowa odmiana Lodgy kosztuje zaledwie 9.900 euro, czyli 43.000 złotych - jak na tak duże auto, rumuński model nieznacznie ogranicza domowy budżet. Co ważne, z niskimi kosztami zakupu samego auta idą w parze atrakcyjne ceny dodatków. Na przykład za bogaty pakiet MEDIA NAV, którego szczegóły przedstawiliśmy powyżej, trzeba zapłacić jedynie 430 euro (1.900 złotych) - takiej oferty nie znajdziemy u konkurencji. Czy najnowszy model Dacii okaże się autem na lata, tego dowiemy się później, teraz możemy wspomnieć jedynie, że przedprodukcyjne egzemplarze Lodgy przejechały podczas testów drogowych w sumie 1,9 miliona kilometrów.

  • Przejdź do serwisu poświęconego Geneva International Motor Show 2012
  • Kajetan Spychalski
 
 
 
 

Domowy budżet pod kontrolą - Dacia Lodgy

11 komentarzy

8 dyskutujących

Podpis:

Dodaj komentarz

1
 
0
~bunio~bunio

A co do samochodu, z tego co poczytalem na dacia.fr ma 3 mocowania isofix w 2 rzedzie foteli wiec dla 3 dzieciakow bedzie OK.
Auto idealne! Nie ma co przeplacac za Grand Scenica, jak dzieciarnia i tak wszystko uswini, zepsuje i zmasakruje - przynajmniej nie bedzie szkoda, a silnik ten sam Gwarancja tez ta sama. Jak z Dosia - skoro nie widac roznicy to po co przeplacac? To ma byc funkcjonalne a nie do szpanu...

2 lata temu napisz odpowiedź

0
 
2
~bunio~bunio

Znalazlem http://fap-dpf.pl/nasze-produkty.html
Za 1499 zalatwiaja problem przy tym silniku raz na zawsze. 10s googlania, pewnie da sie taniej

2 lata temu napisz odpowiedź

0
 
0
~szelma~szelma

sprawdzilem, ma filtr
pozostaje benzyna...

2 lata temu napisz odpowiedź

0
 
0
~szelma~szelma

Przyznam, ze wyglada naprawde obiecujaco. Sam jezdze stara Xsara kombi (jeszcze ze 3-4 lata pojezdzi), ale co potem? Moze bede porownywal nowego Dustera z Loggy. Dla rodziny 2+2 jest to dobry wybor. Niestety, Duster ma maly bagaznik (4x4 ma mniej niz 4X2) tylko 400 l, czyli tyle co w Fabii kombi (mialem taka wczesniej - na wyjazd z 1 dzieckiem ok, z 2 juz ciasno). Trzeba ratowac sie boxem. Jednak tam, gdzie jezdzimy, to naped na 4 kola jest zaleta. Moja cytryna juz nie wszedzie dojade.
Jesli Loggy dadza w ofercie z firmowym gazem, bedzie super.
Pytanie do Was, czy dCI 90 ma filtr czastek stalych? jest nie, moze byc alternatywa, jesli ma, to nie dla mnie.

2 lata temu napisz odpowiedź

0
 
0
~Marcin~Marcin

Wszystko pięknie i ładnie - byłbym skłonny kupić lodgy 1.2 TCe z maksymalnym wyposażeniem i właściwie nic by w niej nie brakowało (klima, ABS, ESP, czujniki parkowania, nawigacja), co jak liczę i tak wyszłoby o ok. 20 tys. mniej od grand scenica 1.4 Tce.
Obawiam się tylko o niski poziom bezpieczeństwa, a konkretnie brak kurtyn powietrznych w 2 rzędzie, gdzie jeździ trójka moich dzieci. Jak myślicie, czy to dyskredytujący dla tego auta argument na nie?

2 lata temu napisz odpowiedź

0
 
0
~Darek~Darek

www.dacia.fr
jest tam aktualny cennik i wyposażenie i dane techniczne, niestety żeby kupić na wakacje ten samochód trzeba się udać do dilera we.........Francji bo w Polsce będzie od końca sierpnia czyli bez sensu dla rodziny która planuje urlop z 3 lub 4 dzieci

2 lata temu napisz odpowiedź

0
 
0
~wiki~wiki

do kiafan zgadzam się z tobą to auto nie ma szans z mazdą 5-ką ale i tak oferuje dużo tylko że ta cena i tak dla mnie jak na to auto jest śmieszna ale można też wziąść pod uwage przestronność moim zdaniem to samochód z wadami i zaletami

2 lata temu napisz odpowiedź

0
 
0
~kiafan~kiafan

Nie zgadzam się, że Lodgy to najlepiej wyglądający model Daci. Najładniejszym modelem tej marki jest Duster. A co do Lodgy to niezła alternatywa dla osób poszukujących taniego, nowego auta rodzinnego.

2 lata temu napisz odpowiedź

0
 
0
~jartek~jartek

Osoby dla których nie liczy się szpan pod blokiem przed sąsiadami, jakie to auto sobie kupiłem i jak strasznie przepłaciłem będzie idealne. A tak serio, to naprawdę świetna propozycja. Wnętrze jest ciekawsze niż w golfach sprzed 5 lat, a jakość wykonania stoi tu na drugim miejscu. Rodzina która liczy sobie możliwości przewozowe oraz spalanie, taka Dacia ze świetnym i super ekonomicznym silnikiem 1.5 dCi 90 będzie świetna. Na wakacje w sam raz, a daleka podróż nie zrujnuje budżetu. Zresztą patrząc na sukces Logan, o sprzedaż Lodgy się nie martwię. Niektórzy ludzie muszą zmienić postrzeganie świata. Dla jednych auto jest żeby wyglądać, czuć się dobrze i komfortowo i pochwalić się nim przed znajomymi, dla innych to po prostu środek transportu - ma być jak najtańszy, ekonomiczny i mieć duży bagażnik/dużo miejsc.

2 lata temu napisz odpowiedź

0
 
0
~qwez~qwez

"złącze Bluetooth" czy może autor mi pokazać jak takie "złącze" wygląda???

2 lata temu napisz odpowiedź

1
 
0
~Darek~Darek

To będzie przełom Dacii w Polsce miniwan dla 7-miu osób za 50 tys zł (na rynku francuskim 500 euro dopłaty za 3 rząd siedzeń ) spowoduje że będzie to HIT. Wielu moich znajomych jest po prostu zmęczonych już okazjami vw audi czy opla od dziadka helmuta

2 lata temu napisz odpowiedź