Redakcja2.0 - motogazeta społecznościowa

wydrukuj artykuł Bez kompromisów - Mazda RX-8

Prezentacje

2003-11-18, Norbert Szwarc
  • Wprowadzane kolejne modele Mazdy, podkreślają nowy wizerunek tej marki. Największe zainteresowanie wzbudza jednak sportowa RX-8.
  • Mazda RX-8 Bez kompromisówWydaje się, że Mazda zawarła w tym modelu całą filozofię tworzenia samochodów sportowych. Przez lata wypracowała niejako własną receptę na ich konstruowanie. Dotyczy to przede wszystkim oryginalnych rozwiązań. Mazda jest jedynym producentem na świecie, który od dawna prowadzi prace nad silnikiem Wankla. Tego typu jednostka napędowa stosowana była od 1978 roku w sportowym modelu RX-7. Najnowsza generacja, wolnossący Renesis o dwóch wirujących tłokach trafił pod maskę Mazdy RX-8. Występuje w dwóch wersjach: o mocy 192 i 231 KM. Pojemność wynosi zaledwie 1308 cm sześc. (2 x 654 cm). W najnowszej generacji tej jednostki zmieniono konstrukcję cylindrów w obszarze układu wlotowego i wylotowego a także sterowanie zasilaniem w mieszankę. Zastosowano ponadto lżejsze tłoki. Dzięki tym modyfikacjom uzyskano lepsze napełnianie cylindrów oraz mniejsze zanieczyszczenie spalin węglowodorami. W przypadku mocniejszej wersji, pełna moc 231 KM osiągana jest przy 8200 obr/min a maksymalny moment obrotowy 211 Nm dostępny jest przy 5500 obr/min. 100 km/h w przypadku mocniejszej wersji pojawia się na prędkościomierzu po 6,4 s. a w wersji słabszej (192 KM) po 7,2 s. Prędkość maksymalna wynosi zaś odpowiednio 231 i 220 km/h. Dodajmy jednocześnie, że silnik Renesis zdobył zaszczytny tytuł – Silnik Roku 2003.

    Mazda RX-8 Bez kompromisówMazda RX-8 Bez kompromisów

    Styliści Mazdy stworzyli niezaprzeczalnie oryginalne nadwozie. Zgodnie z oczekiwaniami, nadano mu agresywnie wyglądający przód z dużym wlotem powietrza. W ciekawy sposób wkomponowano reflektory w „wystające” błotniki. Całości dopełniają charakterystyczne przetłoczenia a także zachodząca na boki tylna szyba. Samochód otrzymał zwartą i dynamiczną sylwetkę z nawiązaniami stylistycznymi do pierwszej Mazdy RX-7. Ciekawostką jest, że RX-8 w przeciwieństwie do większości sportowych aut zapewnia w swoim wnętrzu miejsce dla czterech dorosłych osób. Ażeby samochód nie stracił nic ze swojego sportowego charakteru, konieczne było wprowadzenie pewnego novum, jakoże dodano dodatkową parę drzwi dla pasażerów siedzących w drugim rzędzie. Dla wygodniejszego zajmowania tylnych miejsc, wyeliminowano środkowy słupek. Tylne drzwi otwierają się natomiast do ... tyłu. Otworzenie ich jest możliwe tylko wtedy, gdy otwarte są również przednie drzwi. Przed projektantami stanęło więc trudne zadanie, ponieważ w dużej mierze sztywność nadwozia opiera się właśnie na słupkach B. Jednocześnie trzeba zwrócić uwagę, że tego typu rozwiązanie prezentowane było dotychczas w samochodach koncepcyjnych, a nie produkcyjnych. Nadwozie jest jednak mocną konstrukcją, odporną na boczne uderzenia. Podobnie jak w przypadku kabrioletów, wzmocniono podwozie. Specjalne wzmocnienia poprowadzono wewnątrz tunelu wału napędowego, które tworzą pewnego rodzaju ramę pojazdu. Oddzielną ramę stanowi podstawa, na której zawieszono układ napędowy z 6-biegową skrzynią przekładniową i tylnym mostem. Wał napędowy wykonany został z włókien węglowych.

    Mazda RX-8 Bez kompromisówMazda RX-8 Bez kompromisówMazda RX-8 Bez kompromisów

    Pomimo, że tylne miejsca rozgradza sporych rozmiarów tunel, pasażerowie nie powinni narzekać na ciasnotę. Rozstaw osi wynoszący 2700 mm potrafi zapewnić ilość miejsca jak w średniej klasy limuzynie. Pozostałe wymiary RX-8 wynoszą: 4430 mm dł./1770 mm szer. i 1340 mm wysokości. Ciekawie zaprojektowany został kokpit, który również nie jest pozbawiony sportowych akcentów. Uporządkowany zestaw wskaźników przypomina nieco ten z Alfy Romeo 147. Na desce rozdzielczej wprowadzono także kilka efektownych elementów, dodających niewątpliwie uroku kokpitowi zaprojektowanemu w typowy sposób dla japońskich aut. Aluminiowe elementy widoczne są na desce, dźwigni zmiany biegów a także na pedałach. Czarny wystrój wnętrza wzbogacony został na przykład o wstawki w kolorze nadwozia. Symbol – wirujący tłok – widoczny jest także na oparciach foteli.

    Mazda RX-8 Bez kompromisówMazda RX-8 Bez kompromisówMazda RX-8 Bez kompromisów

    Podróżni nie powinni także narzekać na poziom wyposażenia. Standardem jest między innymi: centralny zamek, alarm, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, klimatyzacja, pokryte skórą fotele, kierownica i drążek dźwigni zmiany biegów a także radioodtwarzacz CD. Bogatsza wersja oferuje ponadto: radioodtwarzacz CD firmy Bose, reflektory ksenonowe. Wśród pozycji występujących na liście opcji dostępna jest także nawigacja satelitarna i odtwarzacz DVD.

    W zawieszeniu sportowej Mazdy zastosowano układ podwójnych wahaczy z przodu i wielowahaczowy „multilink” z tyłu. Precyzyjne manewrowanie umożliwia elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. W standardzie znajduje się czterokanałowy układ 4-ABS, a nad stabilnością czuwa system DSC, który w krytycznych momentach reaguje na pracę silnika i hamulców.

    Mazda oferuje swój nietuzinkowy samochód póki co w krajach Europy Zachodniej. Na polskim rynku pojawi się najprawdopodobniej w przyszłym roku. Pozostaje zatem zaczekać i wierzyć, że cena rzeczywiście nie będzie zbliżona do cen najbardziej rasowych aut sportowych europejskich marek. RX-8 zaskakuje dość obszernym wnętrzem zapewniającym miejsce czterem dorosłym osobom. Wśród sportowych samochodów jest to prawdziwa rzadkość.

  • Norbert Szwarc
 
 

galeria galeria auta: Mazda RX8

 
 
 
 
 



Bez kompromisów - Mazda RX-8

Dodaj komentarz

0
 
0
~tofana~tofana

Szkoda, że nie dla każdego!

2 lata temu napisz odpowiedź