Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Prezentacje

Tata Nano - indyjski brzydal za 6100 zł

dodano: 11.01.2008, autor: Robert_Bielecki, kategoria: Prezentacje
Kilka dni przed światową premierą informowaliśmy, że indyjski koncern zaprezentuje na salonie Auto Expo w New Delhi najtańszy na świecie mały samochód. Teraz można go już zobaczyć, a niebawem kupić, chociaż na razie nie u nas.
Tata Nano - indyjski brzydal za 6100 zł

Tata, który na europejskich salonach samochodowych prezentował się dość skromnie i raczej nieco z boku, zasłynął niedawno z zaawansowanych rozmów z Fordem w sprawie przejęcia marek Land Rover i Jaguar. Transakcja najprawdopodobniej wkrótce dojdzie do skutku dając Hindusom dostęp do nowych technologii, w tym także wojskowych („militarne" wersje Land Roverów).

 Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł  Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł  Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł
 Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł  Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł

O jeszcze większą niespodziankę koncern Tata postarał się teraz prezentując nowy 4-osobowy samochód za ok. 6100 zł (1700 euro, 2500 USD) – na zdjęciu Ratan Tata, prezes Tata Sons i Tata Motors, prezentuje Nano. Nawet jeśli ze względów fiskalno-logitycznych w Polsce cena byłaby półtora do dwóch razy większa, to i tak byłaby to bezkonkurencyjna oferta w przypadku nowych samochodów. Na razie o cenach wiemy jeszcze tyle, że na lokalnym rynku nawet w najbogatszej wersji Nano będzie tańsze niż Maruti 800. Sprzedaż w Indiach rozpocznie się jeszcze w tym roku. Później Nano trafić ma także na inne rynki, w tym Europy Wschodniej, chociaż wyższy priorytet mają Afryka, Ameryka Łacińska oraz Azja Południowowschodnia. Docelowa wielkość produkcji rocznej wyniesie aż 1 milion szt. – zapewnia Ratan Tata. Jeśli uda się zrealizować ten cel to Nano stanie się prawdziwym ludowym samochodem – przysłowiowym „volkswagenem" (od niem. ludowy samochód), na zakup którego stać będzie prawie każdego.

 Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł  Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł  Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł

Tata Nano ma 3,1 m długości, 1,5 m szerokości i 1,6 m wysokości, rozstaw osi wynosi 2,2 m. Napędzać go będzie umieszczony z tyłu dwucylindrowy benzynowy silnik z wielopunktowym wtryskiem paliwa o pojemności 623 cm3. Moc maksymalna jednostki napędzającej koła tylne wynosi 33 KM i umożliwia osiągnięcie prędkości 105 km/h. To osiągi i dane techniczne wywołujące wspomnienie Fiata 126 p. Pod względem emisji szkodliwych substancji Nano wypada lepiej niż produkowane w Indiach motocykle. Na surowe europejskie normy to jednak za mało, ale rozwiązaniem może być nieco droższa jednostka napędowa. (W oficjalnych danych producenta brak informacji o rzekomym spełnianiu normy emisji spalin Euro 4, o której informowały niektóre media.) Zapowiedziano już pojawienie się w przyszłości wersji z silnikiem Diesla, prawdopodobnie o pojemności ok. 700 cm3.

 Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł  Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł  Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł
 Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł  Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł  Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł

4-drzwiowe nadwozie oferować ma dosyć miejsca na nogi i sporo przestrzeni wokół głowy aby umożliwić wygodną jazdę czterem dorosłym osobom. Wysoko umieszczone siedziska zapewniać z kolei mają zajmowanie miejsca w środku i wysiadanie. Od początku sprzedaży oferowane będą dwie wersje wyposażenia – standardowa (na fot. w kolorze czerwonym) i luksusowa (na fot. w kolorze żółtym). W obu przypadkach dostępnych będzie wiele kolorów, akcesoriów, a także możliwości indywidualnej aranżacji. Pod względem bezpieczeństwa Nano spełnia aktualne wymogi obowiązujące w Indiach. Zapewniają to m.in. strefy zgniotu, wzmacniane drzwi i pasy bezpieczeństwa. Na zdjęciach nie widać jednak zagłówków dla osób siedzących z tyłu, a których brak oznacza olbrzymie zagrożenie w razie najechania na tył pojazdu, czyli w typowej kolizji miejskiej.

 Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł  Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł  Tata Nano - hinduski brzydal za 6100 zł

Jeśli Nano trafi do sprzedaży w Polsce, to nie należy spodziewać się ceny na poziomie indyjskim, tym bardziej, że cena 6,1 tys. zł dotyczy wersji standard. Ze względów fiskalno-logistycznych (podatki, transport, „zamrożenie" gotówki, gwarancje, części zamienne itd.) realne wydaje się o 30% więcej, a w przypadku wersji lepiej (a raczej mniej ascetycznie) wyposażonych ok. 9 tys. zł. Cena wersji z ABS-em i poduszkami gazowymi, o których producent na razie milczy, byłaby jeszcze wyższa. A może Hindusi uruchomią u nas albo na Białorusi czy Ukrainie montownię i ceny będą znacznie niższe od przewidywanych?

Dodatkowe informacje o modelu znaleźć można na stronie www.tatapeoplescar.com