Przedstawiamy opis techniczny Renault 19...
Samochody bardzo wytrzymałe i dobrze wykonane, jakość wykonania jest dobra co można stwierdzić oglądając 19-tki na naszych drogach. Bezwypadkowe egzemplarze wyglądają bardzo dobrze, silniki w szczególności dieslowskie potrafią przejechać sporą ilość kilometrów. Karoseria dosyć odporna na korozję jednak wiek samochodów powoduje, że mogą się zdarzyć samochody silnie skorodowane, na co należy zwracać baczną uwagę przed ewentualnym zakupem.
Wymienia się dosyć często końcówki drążków, parcieją osłony gumowe. Częste są wycieki z układu wspomagania /Fot. 1/. Przy sporych przebiegach pojawiają się trudne do usunięcia luzy przekładni i wybijają łączniki kolumny kierowniczej.
Fot. 1 |
Wytrzymały element, do najczęstszych usterek należą wycieki oleju /Fot. 2/, parciejące osłony gumowe, awarie mechanizmu zmiany biegów, czasami łożyska w skrzyni biegów pracują bardzo głośno.
Fot. 2 |
Nie zaobserwowano usterek poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym. Przy sporych przebiegach sprzęgło może szarpać za sprawą wybitego tłumika drgań skrętnych /sprężyny/ na tarczy sprzęgłowej, strzępią i przerywają się linki sprzęgła. /Fot. 3/
Fot. 3 |
Dosyć niezawodne silniki tak benzynowe jak i diesle /Fot. 4, Fot. 5/. Spore przebiegi i wiek samochodów dostępnych na rynku powodują jednak twardnięcie uszczelniaczy i wycieki w okolicach wału korbowego i wałka rozrządu. Czasami dochodzi do awarii pompy paliwa, silnie koroduje układ wydechowy, a gumowe zawieszenia tłumika ulegają szybkiemu zużyciu /Fot. 6/. Często wymienia się również cieknące pompy wody, słaby punkt silników benzynowych to w starszych wersjach gaźnik /Fot. 7/. Często rozszczelnieniu ulega chłodnica powodując konieczność wymiany /Fot. 8/.
Fot. 4 | Fot. 5 | Fot. 6 |
Fot. 7 | Fot. 8 |
Nie zaobserwowano poważnych usterek, raczej normalne zużycie zważywszy jednak na wiek auta trzeba się liczyć z silną korozją przewodów hamulcowych, tarcz /Fot. 9/, wyciekami z cylinderków tylnych oraz korozji tłoczka układu przedniego, co jest spowodowane w większości przypadków pęknięciami osłonek gumowych.
Fot. 9 |
Samochody wiekowe, wiec można znaleźć na nich ślady korozji /Fot. 10, Fot. 11, Fot. 12/ jednak korozja nie dotyka elementów nośnych, raczej czarciej elementów dekoracyjnych poszycia nadwozia niż np. tzw. dzwony zawieszenia, które nawet w silnie skorodowanych /nadwozie/ samochodach są w świetnym stanie. Gumowe elementy drzwi korodują pod gumowa osłona, co nie wygląda estetycznie /Fot. 13/.
Fot. 10 | Fot. 11 |
Fot. 12 | Fot. 13 |
Częste awarie alternatora /Fot. 14/ i rozrusznika, wentylatora chłodnicy, złącza elektryczne i kable lubią przepuszczać wilgoć /Fot. 15/, poza tym instalacja elektryczna jest raczej niezawodna.
Fot. 14 | Fot. 15 |
Najbardziej podatne na uszkodzenia są sworznie /Fot. 16/, elementy gumowe zawieszenia stabilizatora /Fot. 17/. Zawieszenie tylne opiera się na belce skrętnej, która to przy sporych przebiegach często wymaga regeneracji, co nie jest ani łatwe ani tanie /Fot. 18/. Często wymienia się amortyzatory tak z przodu jak i z tyłu /Fot. 19/ oraz łożyska w tylnych kołach.
Fot. 16 | Fot. 17 |
Fot. 18 | Fot. 19 |
Wygodne i przestronne wnętrze, często dochodzi do wyłamania elementów nawiewów, przełączników pod kierownicą /Fot. 20/, jednak w większości przypadków to zasługa siłowego działania właścicieli. Wszystkie elementy są pod ręka i bardzo czytelne /Fot. 21/, czasami przecierają się obicia tapicerskie foteli, do wnętrza bagażnika w wersji sedan dostaje się spora ilość wody /Fot. 22/.
Fot. 20 | Fot. 21 | Fot. 22 |
Samochód bardzo przyjemny wygodny i funkcjonalny, dobrze zachowany egzemplarz może posłużyć pod warunkiem należytej dbałości jeszcze długo, jednak jak zwykle można spotkać egzemplarze zdezelowane i nadające się jedynie albo do kapitalnego remontu albo na złom. Radzę uważać i dokładnie sprawdzić stan karoserii, gdyż to kluczowy element samochodu.
- Wygodne i obszerne wnętrze.
- Duży wybór jednostek napędowych i ich trwałość.
- Sporo miejsca w bagażniku.
- Przy sporych przebiegach głośna praca skrzyni biegów.
- Wyciekające amortyzatory.
- Awaryjne rozruszniki i alternatory.
- Głośna praca łożysk kół tylnych.
Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Oryginały - drogie.
Zamienniki - na przyzwoitym poziomie.
Średnia