Czujnik położenia wału korbowego – co to jest?
To jeden jest z najważniejszych elementów sterujących pracą silnika. Jest on odpowiedzialny za dostarczanie informacji o aktualnym położeniu wału korbowego oraz poszczególnych tłoków w cylindrach.
Jak działa?
Funkcjonowanie czujnika położenia wału korbowego odbywa się poprzez wysyłanie tzw. sygnału kątowego. Na jego podstawie komputer uzyskuje dane, dzięki którym może dobrać odpowiedni kąt zapłonu lub czas wtrysku paliwa. Sygnał jest również wykorzystywany do ustabilizowania pracy silnika na biegu jałowym, a także m.in. do usuwania par paliwa ze zbiornika, sterowania kolektora dolotowego o zmiennej długości czy kontrolowania pracy systemu zmiennych faz rozrządu. Czujnik położenia wału korbowego współpracuje z czujnikami indukcyjnymi, Halla lub dwubiegunowymi.
Co się psuje?
Awaria czujnika położenia wału korbowego skutkuje nieprawidłową pracą poszczególnych tłoków silnika, poprzez nieprawidłowe dawkowanie paliwa oraz przeskoku iskry zapłonowej w nieodpowiednim momencie cyklu pracy jednostki napędowej. W konsekwencji silnik zostaje unieruchomiony.
Jak naprawiać?
Zepsutego czujnika wału korbowego nie można naprawiać – należy wymienić go na nowy. Pierwszym krokiem jest odłączenie wtyczki czujnika i odkręcenie samego czujnika od bloku silnika. W jego miejsce montowany jest nowy czujnik położenia wału korbowego i podłączany nowy sensor. W większości przypadków konieczne jest również podłączenie skanera diagnostycznego. Chodzi o usunięcie kodu błędu z komputera silnika, który wystąpił w momencie zarejestrowania wadliwej pracy uszkodzonego czujnika.