Zgłoś sugestię Żarówka
Kliknij aby zamknąć

Niecodzienna moc na co dzień

Dodge Journey - Publikacje i artykuły motoryzacyjne

Dodge
Journey

Raporty z jazd - Dodge Journey

Dodge Journey 2.0 CRDi DCT - W sam raz dla rodzinnego biznesu

10-06-2008, autor (rb), Fot. Robert I. Bielecki
Amerykański crossover to uniwersalne auto firmowe i duży samochód rodzinny w jednym. Pod maską zaskakująco dobrze wyciszony silnik Volkswagena ze świetnym automatem. Za to w kabinie „tandetne” plastiki.

Marka Dodge kontynuuje ekspansję na polskim rynku wprowadzając kolejny model. Tym razem chodzi o tzw. crossover, czyli auto łączące cechy kilku segmentów pojazdów, w tym przypadku minivana, SUV-a i auta osobowego. Przy okazji Dodge Journey (czyt. dodż dżerni) wypełnia lukę w ofercie Chryslera po „małym" Voyagerze.

 Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu

Dwubryłowe nadwozie o muskularnej stylizacji od razu wskazuje na przynależność modelu Journey do „rogatej" marki. Samochód wydaje się na zdjęciach mniejszy niż jest w rzeczywistości. Dopiero porównanie go z popularnymi autami jasno pokazuje, że mamy do czynienia z minivanem, a nie osobowym kombi. Kabina oferuje dużo miejsca dla czterech dobrze zbudowanych pasażerów, a bez problemu zmieści się tu nawet pięć dorosłych osób. Co istotne, praktycznie każdy z pasażerów ma dobrą widoczność do przodu, także ci jadący w drugim rzędzie, dzięki temu, że nie siedzą dokładnie za przednimi fotelami, jak to ma miejsce w wielu popularnych autach. Fotele z przodu są wygodne i zapewniają niezłe trzymanie boczne, gorzej jest w drugim rzędzie, gdzie mamy prostą kanapę, ale przy spokojnej jeździe nie ma problemu.

 Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu

Nabywcy mają do wyboru dwie wersje konfiguracji wnętrza: pięć miejsc siedzących w kabinie pasażerskiej plus przestrzeń bagażowa lub odmianę 5+2. Funkcjonalność zwiększają obszerne schowki umieszczone w podłodze i pod siedzeniem pasażera – każdy na tuzin 330-mililitrowych puszek z napojami i lód albo inne drobiazgi, a wyjmowane, zmywalne wkładki ułatwiają utrzymanie ich w czystości. W kabinie ewidentnie widać, że konstruktorzy położyli główny nacisk na funkcjonalność, a jakość tworzyw w kabinie Journey jest taka jak w większości amerykańskich pojazdów – nie sposób pozbyć się wrażenia „tanich plastików". Pamiętajmy jednak, że marka Dodge w koncernie Chrysler LLC to tzw. masowa marka i nie należy oczekiwać cudów. W czasie jazd plastiki nie trzeszczały, ale drobne zastrzeżenia budziła jakość montażu.

 Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu

Zawieszenie zestrojono, jak na amerykańskie auto, dość twardo. Samochodem podróżuje się jednak wygodnie, pod warunkiem, że kierowca nie zaczyna szarżować w zakrętach. Przy spokojnej jeździe Journey dobrze trzyma się drogi i nie wymaga zwalniania przed zakrętami na głównych trasach. Właściwościami jezdnymi i precyzją układu kierowniczego ustępuje jednak dominującemu w segmencie Fordowi S-Max czy Volkswagenowi Touranowi.

 Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu

Gama jednostek napędowych Dodge Journey obejmuje silnik Diesla o pojemności 2 litrów – tradycyjna konstrukcja Volkswagena z pompowtryskiwaczami, współpracująca z sześciostopniową skrzynią manualną lub – nowej konstrukcji sześciostopniową automatyczną skrzynią dwusprzęgłową Getrag (volkswagenowski dwusprzęgłowy automat DSG). Do wyboru są ponadto dwa silniki benzynowe – czterocylindrowy rzędowy o pojemności 2,4 litra (tzw. World Engine) oraz 2,7-litrowy V-6 typu „flex-fuel", przystosowany do paliwa o nawet 85-procentowej zawartości etanolu.

 Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu
 Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu

Na podstawie wrażeń z pierwszych jazd mogę potwierdzić, że w konstrukcji Journey zastosowano bardzo dobre materiały uszczelniające i wygłuszające. W kabinie nie słychać charakterystycznego „klekotu" dla tradycyjnych jednostek TDI, mimo że pod maską pracuje dwulitrowy silnik Diesla z pompowtryskiwaczami o mocy 140 KM (103 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 310 Nm. Sprawdzony silnik zapewnia autu dobrą dynamikę (mocno „ciągnie" od 2 tys. obr./min.), zwłaszcza w warunkach drogowych, dzięki czemu rozpędzanie się na trasie i manewry wyprzedzania przebiegają stosunkowo szybko. Świetnie współpracuje z silnikiem dwusprzęgłowa skrzynia biegów Getrag (w terminologii Volkswagena DSG) mogąca pracować w trybie sekwencyjnym albo jak tradycyjny automat, z możliwością korekty przełożenia poprzez pojedynczy ruch dźwignią. Ten nowoczesny automat wykorzystuje elementy konstrukcji skrzyni manualnej i ma dwa wałki pośrednie z oddzielnymi sprzęgłami. Podczas zmiany przełożeń następuje preselekcja kolejnego biegu, otwarcie jednego ze sprzęgieł i zamkniecie drugiego, co pozwala wykonać tę operację bez przerywania dopływu mocy.

Średnie zużycie paliwa przy 6-stopniowej skrzyni manualnej producent określa na 6,5 l ON/100 km, a dla 6-biegowego automatu na 7,0 l ON/100 km. W czasie jazd próbnych, w fabrycznie nowych egzemplarzach (przebiegi 30-100 km) wyposażonych w autoamty, z czterema dorosłymi osobami na pokładzie i włączoną klimatyzacją, spalanie średnie było o 1-2 litry większe, a w czasie przejazdu przez Warszawę wynosiło 10 l/100 km. Po dotarciu silnika powinno być jednak o 10-20% mniejsze (tak np. było w przypadku Chryslera Grand Voyagera 2.8 CRDi). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje wg producenta 11,6 s z manualną skrzynią biegów i 11,8 z automatem, a prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 188 i 182 km/h.

 Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu

W wersjach SE i SXT dostępny jest tzw. World Engine, czyli benzynowy o pojemności 2,4 litra (znany m.in. z Hyundai´a Sonata), wyposażony w podwójny układ zmiennych faz rozrządu VVT, zawory przepływowe kolektora dolotowego, dźwiękochłonną pokrywę głowicy cylindrów i miskę olejową oraz dwa przeciwbieżne wałki wyrównoważające. Jednostka ta wytwarza moc 125 kW (170 KM DIN) i moment obrotowy 220 Nm. Średnie zużycie paliwa w wersji z pięciostopniową skrzynią manualną wynosi 8,8 l/100 km, a wraz z automatyczną skrzynią czterostopniową 9,6 l/100 km. Z kolei dla wersji R/T oraz SXT oferowany jest silnik V6 o pojemności 2,7 litra. Napędzany tą jednostką Dodge Journey jest pierwszym na rynkach światowych pojazdem produkcji Chrysler LLC typu „flex-fuel" – zdolnym do pracy na paliwie E85 (15% benzyny i 85% etanolu) lub innej mieszance benzyny z etanolem (do 85%). Etanol jest produktem odnawialnym, przy spalaniu którego powstaje mniej CO2 niż w przypadku samej benzyny. Silnik 2,7 współpracuje ze sześciostopniową skrzynią automatyczną i rozwija moc 136 kW (185 KM DIN) oraz moment obrotowy 256 Nm. Według producenta zapewnia dynamiczne przyspieszenie i ograniczone zużycie paliwa, nie przekraczające średnio 10,3 l/100 km.

 Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu

Ceny Dodge´a Journey zaczynają się od 92 tys. zł za wersję z silnikiem Diesla 2.0 CRDi i 97 tys. z opisywanym automatem. Seryjne wyposażenie obejmuje m.in. system stabilizacji toru jazdy ESP (w tym systemy kontroli trakcji ASTC i stabilizacji toru jazdy przyczepy TSC), system zapobiegający wywróceniu się pojazdu ERM, poduszki kurtynowe dla trzech rzędów siedzeń, boczne poduszki fotelowe, wielostopniowe czołowe poduszki gazowe kierowcy i pasażera, hamulce tarczowe na wszystkich kołach z układem ABS, asystenta hamowania, system kontroli ciśnienia w ogumieniu TPM, a także wymagające u konkurencji słonej dopłaty – klimatyzację i radioodtwarzacz CD z obsługą MP3.

 Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu  Dodge Journey 2.0 CRDi DCT – W sam raz dla rodzinnego biznesu

Nowy Dodge wcale nie jest najlepszym samochodem w segmencie, ale oferuje chyba najlepszy stosunek wyposażenia i funkcjonalności do ceny. Do tego sprawdzony i zaskakująco dobrze wyciszony silnik Volkswagena (2.0 TDI z pompowtryskiwaczami) oraz świetną skrzynię biegów Getrag (DSG). Właśnie dlatego Journey to ciekawa propozycja dla małych firm potrzebujących uniwersalnego i ekonomicznego vana. W tygodniu może służyć jako auto służbowe, a w czasie weekendu pomieści rodzinę z wyprawą biwakową albo weekendowymi zakupami – w sam dla rodzinnego biznesu.

Dodge Journey - galeria

Komentarze kierowców