Nie trać czasu na szukanie częœci! Motodoradca zrobi to za Ciebie.
Redakcja2.0 - motogazeta społecznościowa

wydrukuj artykuł Czerwona papryczka chilli: Scania R440 Euro 5

Samochody Specjalne

2010-01-12, Dariusz Piernikarski
Samochody Specjalne 10/2009
  • Na krótki test do redakcji trafił bogato wyposażony ciągnik siodłowy Scania R400 LA 4×2 MNA z silnikiem Euro 5 XPI, z kabiną Topline. Samochód spięto ze specjalnie przygotowaną naczepą Krone Box Liner. Wyposażono go w najnowocześniejsze systemy wspomagające pracę kierowcy. Oto nasza relacja ze spotkania z tym interesującym zestawem.
  • Potężna sylwetka kabiny Topline w ognistoczerwonym kolorze Red Chilli jakby nie pasuje do zamontowanego pod maską silnika, który ma „zaledwie" 440 koni. Zdecydowanie lepiej pasowałaby tu 620-konna V8. Ale za to, mając ciągnik z układem napędowym o konfiguracji typowej dla ruchu dalekobieżnego, można się było cieszyć z przyjemności jazdy w kabinie zarezerwowanej dla najlepiej wyposażonych, topowych modeli Scanii. Większość ciągników obsługujących dalekie trasy ma jednak nieco mniejsze kabiny sypialne typu Highline. O przeznaczeniu ciągnika testowego do realizacji przewozów dalekobieżnych świadczy przełożenie przekładni głównej wynoszące 2,71:1 – przy jeździe z prędkością 80 km/h na najwyższym biegu prędkość obrotowa zbliżona była do minimalnej wartości zakresu zielonego pola i wynosiła ok. 160 obr/min.


    Kabina dla wymagających

    Miejsce pracy kierowcy w kabinie Topline jest niesłychanie uporządkowane i ergonomiczne. Duży zakres regulacji nastaw fotela kierowcy i koła kierownicy pozwala na optymalne ułożenie ciała podczas jazdy, a tym samym kierowanie ciągnikiem staje się mniej nużące i bezpieczniejsze. Kabina jest doskonale wyciszona – do jej wnętrza docierają oczywiście typowe odgłosy pracującego silnika czy szum opływającego kabinę wiatru – są one jednak tak przytłumione, że praktycznie w żadnych okolicznościach rozmowa nie wymaga podniesienia głosu.
    Rozplanowanie wnętrza jest bardzo udane. Podczas jazd chętnie korzystaliśmy z zawartości pokaźnej lodówki wysuwanej spod dolnej leżanki – panowała bowiem upalna, letnia pogoda. Oprócz wspomnianej lodówki do wyposażenia należały również pojemne dodatkowe schowki nad górną szybą. Przebieg jazdy i szczegółowe parametry przejazdu można było obserwować na 11-calowym ekranie komputera pokładowego Interactor 500.
    Przejście z miejsca kierowcy na miejsce pasażera odbywa się bezproblemowo – dodajmy, że w pozycji wyprostowanej. Wystarczy odchylić koło kierownicy do góry i opuścić siedzisko fotela do dołu. Nawet stojąc na tunelu silnika, nie dotyka się głową dachu – wysokość wnętrza kabiny Topline to 2,3 m mierzone od podłogi. Wejście do środka i zajęcie miejsca za kierownicą nie przedstawia również żadnego problemu, m.in. dzięki możliwości szybkiego opuszczenia siedziska w dół. Pomocne przy wsiadaniu są również uchwyty rozmieszczone właśnie w tych miejscach, gdzie chcielibyśmy, żeby były.


     Czerwona papryczka chilli: Scania R440 Euro 5

    Elektronika podnosi bezpieczeństwo jazdy

    Jak na samochód testowy przystało ciągnik R440 Topline został wyposażony we wszystkie systemy elektroniczne wspomagające bezpieczeństwo czynne. Był więc tempomat z możliwością kontroli odległości od pojazdu poprzedzającego (ACC – Adaptive Cruise Control) oraz układ ostrzegający przed niesygnalizowanym opuszczeniem pasa ruchu (LDW – Lane Departure Warning). Można było również na bieżąco obserwować ciśnienie w oponach dzięki obecności układu TPM, a przed staczaniem się do tyłu podczas ruszania na wzniesieniu zabezpieczał układ Hill Hold. Dzięki doskonałym własnościom jezdnym ciągnika i obecności skrzyni Opticruise kierowca jest w pewnym stopniu odciążony od konieczności nieustannej kontroli prędkości jazdy i wybranego biegu – w takich przypadkach o najechanie na pojazd poprzedzający nietrudno.
    Do częściej zamawianych elementów wyposażenia samochodu (ponad 90%) należy zintegrowany układ hamulcowy: hamulce tarczowe na wszystkich kołach oraz EBS z ESP, ABS i ASR, wyposażony również w Scania Retarder, rozwijający moc hamowania 413 kW przy 2400 obr/min. Warto wspomnieć o funkcji utrzymywania stałej prędkości na zjazdach – przyhamowywanie zestawu za pomocą retardera następowało automatycznie. Układ Opticruise odpowiadający za zmianę biegów utrzymywał optymalną do hamowania zwalniaczami prędkość obrotową silnika.


     Czerwona papryczka chilli: Scania R440 Euro 5




  • ... ciąg dalszy na następnej stronie
 
 

galeria galeria

 
 
 

Opony letnie - promocja!


Czerwona papryczka chilli: Scania R440 Euro 5

Dodaj komentarz