Zgłoś sugestię Żarówka
Kliknij aby zamknąć

Niecodzienna moc na co dzień

Tesla - Publikacje i artykuły motoryzacyjne

Wybierz
markę
Na skróty:
Pokaż

Technika - Tesla

Adaptacyjny tempomat

28-08-2006, autor (rb)
Foto: Bosch, DC, BMW
System ACC automatycznie dopasowuje prędkość do jadących przed nami pojazdów. Jeśli trzeba to zahamuje, a kiedy droga będzie pusta, automatycznie przyśpieszy do zadanej wcześniej prędkości, znacząco podnosząc komfort podróżowania pojazdem.
 Adaptacyjny tempomat

ACC od ang. Adaptive Cruise Control, to system adaptacyjnej regulacji prędkości, rozpoznający jadące z przodu pojazdy, wraz z prędkością z jaką się poruszają, i utrzymujący określony uprzednio bezpieczny odstęp. To rozwinięcie tempomatu, zwanego często Cruise Control, poprzez dodanie do niego funkcji reagowania na zmieniającą się sytuację na drodze. W praktyce ACC występuje także pod innymi nazwami, np. jako tzw. aktywna regulacja prędkości (BMW) albo Distronic (Mercedes), ale zasada działania pozostaje identyczna lub zbliżona.

Jak to działa

 Adaptacyjny tempomat

Głównym komponentem systemu jest jednostka Sensor Control Unit (SCU), składająca się z czujnika radarowego (spotyka się również systemy oparte o podczerwień) oraz sterownika. SCU montuje się z przodu pojazdu. Czujnik radarowy rejestruje obecność jadących z przodu samochodów na odcinku około 200 metrów (kilka lat temu było to ok. 100 m przy kącie widzenia +/- 4 stopnie od osi środkowej). Sterownik oblicza odległości oraz prędkość zarejestrowanych pojazdów. Z kolei czujniki układu ESP dostarczają informacji o kierunku jazdy, aby dokonać wyboru pojazdów objętych działaniem układu ACC.

Jeśli przed pojazdem wyposażonym w układ ACC pojawi się jadący wolniej samochód, układ redukuje prędkość jazdy, początkowo przez hamowanie silnikiem. Jeśli moment hamowania silnika nie okaże się wystarczający do koniecznego opóźnienia, pojazd dodatkowo wyhamowywany jest automatycznie aż do osiągnięcia ustalonej maksymalnej wartości opóźnienia. Oprócz prędkości, kierowca ma bowiem możliwość wyboru dystansu jako odstępu czasowego, utrzymywanego w stosunku do jadących z przodu samochodów.

W następstwie pojazd wyposażony w ACC podąża za jadącym przed nim samochodem zachowując stały, uzależniony od prędkości odstęp. Zmiana trybu „jazdy ze stałą prędkością zadaną" na „jazdę za wolniejszym samochodem przy zachowaniu stałego odstępu" dokonuje się bez udziału kierowcy. Przy pojawieniu się lub zniknięciu danego pojazdu w zasięgu ACC, układ automatycznie wybiera nowy obiekt odniesienia. Jeśli pas ruchu jest wolny, ACC ponownie przyspiesza do poprzednio wybranej prędkości.

Tylko w połączeniu z ESP

 Adaptacyjny tempomat

Dodatkowa zaleta układu ACC w porównaniu z tempomatami polega na elastycznym reagowaniu na sytuację drogową poprzez przyspieszanie, hamowanie silnikiem oraz, gdy jest to konieczne, również hamowanie z wykorzystaniem układu hamulcowego. Stało się to możliwe dopiero z chwilą wprowadzenia układu regulacji poślizgu napędu ASR oraz układu dynamiki jazdy ESP. W połączeniu z komponentami i funkcjami ABS, układy te są w stanie samoczynnie, bez udziału kierowcy, zwiększyć ciśnienie w układzie hamulcowym. Jak widać, pod względem technicznym układ ACC bazuje nie tyle na konwencjonalnej regulacji prędkości, co raczej na funkcjach układów regulacji hamulców, poślizgu napędu oraz dynamiki jazdy.

 Adaptacyjny tempomat

ACC może być aktywowany przy prędkościach pomiędzy 30 a 180 km/h, a dostępna na rynku od 2006 roku najnowsza wersja systemu, zwana ACCplus, działa przy prędkości jazdy poniżej 30 km/h, aż do całkowitego zatrzymania pojazdu, utrzymując bezpieczny odstęp od jadącego z przodu pojazdu i wyhamowując pojazd w ruchu typu stop-and-go, czyli np. w korkach. Jeśli kierowca będzie chciał jechać, a jadący z przodu pojazd ruszy ponownie, wystarczy krótkie naciśnięcie przycisku na kierownicy.

Podobnie jak w przypadku tempomatów, odpowiedzialny za bezpieczeństwo jazdy pozostaje kierowca. Przez cały czas ma on możliwość ingerencji w działanie systemu ACC i w każdej chwili może wyhamować lub przyspieszyć pojazd. ACC to tylko układ, który ma ułatwiać prowadzenie i uczynić jazdę mniej uciążliwą.

Historia

Po raz pierwszy pomysł stworzenia układu ACC powstał w latach osiemdziesiątych w projekcie o nazwie „Prometeusz". Prace nad tym systemem Bosch rozpoczął w roku 1994, a pierwszy prototyp zaprezentował publicznie latem 1998 roku. W 2000 roku firma rozpoczęła produkcję seryjną układu ACC, który był montowany jako wyposażenie opcjonalne w samochodach BMW serii 7, a w 2006 roku boschowski ACCplus stał się standardowym wyposażeniem Audi Q7.

Tesla - galeria

Komentarze kierowców