Zgłoś sugestię Żarówka
Kliknij aby zamknąć

Niecodzienna moc na co dzień

Tesla - Publikacje i artykuły motoryzacyjne

Wybierz
markę
Na skróty:
Pokaż

Technika - Tesla

Sonda lambda

22-05-2008, autor Oprac. (nr), Fot. Bosch
Dzięki opatentowanej 32 lat temu innowacji silniki benzynowe stały się bardziej czyste i ekologiczne. To dzięki nim katalizatory są w stanie tak skutecznie oczyszczać spaliny naszych samochodów.

Dzisiejsze normy emisji CO2 wymuszają na producentach samochodów stosowanie technologii, które pomagają obniżać poziom szkodliwych zanieczyszczeń w spalinach. Szeroko stosowanym rozwiązaniem jest trójdrożny katalizator, którego prawidłowe działanie wiąże się z ciągłą regulacją i pomiarami współczynnika lambda. Czujnikiem, który dokonuje tych pomiarów jest umieszczona w kolektorze wydechowym sonda lambda.

 Sonda lambda

Całkowite spalenie około jednego kilograma benzyny wymaga 14,5 kilograma powietrza. Stosunek doprowadzonej objętości powietrza do objętości wymaganej nazywany jest wartością lambda. Konwencjonalne procesy spalania benzyny odbywają się przy wartości lambda równej 1. Jeżeli wartość lambda jest niższa – mieszanka jest bogata i spala się przy niedoborze tlenu, jeżeli natomiast wartość lambda przekracza wartość 1, spalana jest mieszanka uboga z nadwyżką tlenu, jak to ma miejsce np. w silnikach Diesla.

Przy zastosowaniu tzw. sondy dwustanowej, która przechodząc od trybu mieszanki ubogiej do bogatej dostarcza sygnału skokowego, można precyzyjnie określić punkt stechiometryczny (lambda = 1). Stosując sondy szerokopasmowe, które dostarczają ciągłego sygnału pomiarowego w szerokim zakresie lambda dla pracy w trybie mieszanki bogatej oraz ubogiej, spalanie można jeszcze dokładniej dopasować do wartości lambda równiej 1 lub innych wartości lambda. Sonda szerokopasmowa Boscha umożliwia także rejestrowanie wartości lambda dla poszczególnych cylindrów.

 Sonda lambda

W silnikach Diesla oraz silnikach benzynowych pracujących na mieszance ubogiej sondy szerokopasmowe są wymagane do dokładnego dozowania dawki wtrysku oraz sterowania regeneracją katalizatorów zasobnikowych NOx lub systemów recyrkulacji spalin bazujących na wartości lambda.

Bosch uruchomił seryjną produkcję sond lambda 32 lata temu, w roku 1976. Po raz pierwszy czujnik został zamontowany w przeznaczonych na rynek amerykański modelach Volvo serii 240/260. Dziesięć lat po debiucie z taśm produkcyjnych zeszła dziesięciomilionowa sonda, w 1993 – pięćdziesięciomilionowa, w roku 2001 firma mogła pochwalić się już 250 milionami, a wiosną 2008 roku Bosch wyprodukował 500-milionową sondę lambda.

Tesla - galeria

Komentarze kierowców