Nie trać czasu na szukanie częœci! Motodoradca zrobi to za Ciebie.
Redakcja2.0 - motogazeta społecznościowa

wydrukuj artykuł Syntetyczny olej silnikowy - zalety, wady i mity

Technika

2008-09-06, Oprac. (rb),
wykorzystano materiały ExxonMobil
  • Ekspert największego światowego producenta olejów bazowych i czołowego środków smarnych przedstawia zalety olejów syntetycznych i półsyntetycznych w porównaniu z produktami mineralnymi.
  • Dla wielu osób kupno samochodu to jedna z najważniejszych decyzji finansowych w życiu. Jednak kiedy już to zrobimy, często nie mamy czasu lub nie wiemy jak zadbać o auto. Przeprowadzamy okresowe kontrole lub odwiedzamy warsztat tylko gdy mamy poważny problem. Sytuacja ta nie dziwi Kevina Chinna, eksperta ds. środków smarnych ExxonMobil (czołowego sprzedawcę m.in. olejów smarowych): „Ludzie są strasznie zabiegani. Chcą wsiąść do samochodu i szybko dotrzeć do celu. Nie mają czasu, aby myśleć o potrzebach auta, często też gubią się w bogatej ofercie produktów motoryzacyjnych". Warto w tym miejscu dodać, że uwagi eksperta można odnieść nie tylko do produktów firmy w której pracuje, ale także produktów konkurencji o porównywalnych parametrach.

    Zalety olejów syntetycznych

    Dzisiaj, zwykłe oleje mineralne nadal pozostają najpopularniejszym rodzajem środków smarnych w motoryzacji. Głównym tego powodem jest ich niższa cena w porównaniu do wysokowydajnych olejów syntetycznych, które potrafią zapewnić odpowiednią ochronę silnikom o dużym przebiegu.

     Syntetyczny olej silnikowy – zalety, wady i mity

    Tradycyjne oleje mineralne są rafinowane z ropy naftowej. Nawet przy użyciu zaawansowanej technologii rafinacji, siarka, reaktywne węglowodory oraz inne niechciane materiały trafiają do składu olejów mineralnych. Na przeciwnym biegunie znajdują się zapewniające najwyższy stopień wydajności, w pełni syntetyczne oleje silnikowe, takie jak produkty ExxonMobil, światowego lidera olejów syntetycznych dla motoryzacji.

    W pełni syntetyczne oleje silnikowe są opracowywane przy użyciu syntetycznych olejów bazowych, które powstają podczas syntezy chemicznej, surowej rafinacji lub innych złożonych reakcji chemicznych. Ich jednorodność cząsteczkowa i stopień czystości są nie do uzyskania w tradycyjnym procesie rafinacji.

    Wraz ze wzrostem spójności rozmiaru i kształtu molekuł, oleje syntetyczne lepiej znoszą cięższe warunki pracy. Zwykłe oleje mineralne, które mają mniej stabilną strukturę molekularną, pod wpływem wysokiej temperatury mogą utracić swoje właściwości, czego skutkiem będzie pojawienie się niepożądanego osadu i szlamu w silniku.

    Poza mineralnymi i w pełni syntetycznymi olejami istnieją też oleje półsyntetyczne. Składają się one z wysokowydajnych mieszanek syntetycznych połączonych z tradycyjnym olejem mineralnym, co przynosi wzrost wydajności w porównaniu ze zwykłymi olejami mineralnymi.

    Zalety olejów syntetycznych (w porównaniu do mieszanek mineralnych)

    Zapewniają lepszą ochronę w niskich temperaturach ułatwiająca rozruch silnika w zimne dni (w pełni syntetyczne oleje silnikowe tolerują temperatury sięgające nawet poniżej -40°C). Większa tolerancję wysokich temperatur, co wpływa na redukcję utleniania i zużycia części silnika – najlepsze produkty zabezpieczają silnik nawet w temperaturach rzędu 200°C. Mniejsza konsumpcja oleju (w sprawnym silniku). Lepsza ochrona silnika pod dużymi obciążeniami, zwiększona stabilność termiczna i lepsza czystość silnika.

    5 błędnych mitów na temat syntetyków

    Oleje syntetyczne powinny być stosowane jedynie w nowych autach.
    Jeżeli raz użyję oleju syntetycznego, nie mogę już powrócić do korzystania ze zwykłego oleju.
    Syntetyczne oleje nie są dobre dla pojazdów o dużym przebiegu.
    Olej syntetyczny może spowodować rozszczelnienie silnika.
    Syntetyki są dobre tylko dla turbo doładowanych silników lub samochodów z górnej półki.

    To wszytko nieprawda. „Z roku na rok kierowcy są coraz bardziej świadomi korzyści jakie daje jazda na syntetyku" – mówi Kevin Chinn i szybko dodaje: „Jednak wciąż funkcjonuje wiele błędnych przekonań na temat syntetycznych środków smarnych".

    „Oleje syntetyczne są idealne praktycznie dla każdego typu samochodu – nowego, starego, o małym i dużym przebiegu" – dodaje ekspert ds. środków smarnych . „Co więcej, oleje syntetyczne nie uszkadzają uszczelnień silnika. Testujemy to na wielu specyfikacjach przemysłowych" – wyjaśnia Chinn.

    Pozostając przy błędnych przekonaniach na temat olejów syntetycznych, najczęstszym pytaniem jest: czy nowe silniki potrzebują okresu przejściowego pomiędzy używaniem oleju mineralnego i syntetyka? Takie przekonanie istnieje już od dłuższego czasu, ale jest ono nieprawdziwe. „Dzisiejsza technologia wykonania silników nie wymaga tych przerw" – odpowiada Chinn.

    Wady olejów syntetycznych

    Głównym argumentem podawanym przeciwko stosowaniu olejów syntetycznych pozostaje cena, wyższa niż w przypadku olejów mineralnych czy półsyntetycznych. Część użytkowników i specjalistów uważa, że oleje typu 0W, zapewniające lepsze smarowanie w czasie mrozów, gorzej znoszą wysokie temperatury – nie potwierdziły tego zlecone przez Autobilda testy przeprowadzone w 2002 roku w laboratoriach BP. Syntetyczne produkty typu 0W-30 i 0W-40 wypadły lepiej niż olej mineralny 15W-40.

    Kolejny aspekt to zaufanie. We wspomnianych testach stwierdzono obecność związków mineralnych w oleju syntetycznym marki Shell (źródło: Autobild 17/2002, Vergleichstest Motoröl). Także część pozostałych testowanych produktów nie spełniała parametrów – zamiast podanego na opakowaniu 10W-40 olej odpowiadał klasie 15W-40, a tani olej półsyntetyczny z marketu okazał się w rzeczywistości mineralnym, jedynie wyprodukowanym w bardziej skomplikowanej technologii hydrocrack. Niestety, samemu nie jesteśmy tego sprawdzić, a jakości olejów dostępnych na krajowym rynku nie jest testowana w odróżnieniu od wyrywkowych kontroli jakości oferowanych paliw. Ponadto skąd mamy wiedzieć w czasie wizyty w serwisie, czy zawartość beczki w serwisie nie została zmieniona skoro da się otworzyć jej wieko? Najważniejsze aby przy okazji wymiany oleju dopilnować jego wymiany, ponieważ nawet najlepszy produkt, kiedy jest używany za długo, może stać się z czasem gorszy od najtańszego, doprowadzając do zatarcia silnika i bardzo kosztownej naprawy.

  • Oprac. (rb),
    wykorzystano materiały ExxonMobil
 
 
 

Opony letnie - promocja!


Syntetyczny olej silnikowy - zalety, wady i mity

14 komentarzy

12 dyskutujących

Dodaj komentarz

0
 
0
~Januszszsz~Januszszsz

Ja odkąd przerzuciłem się się na syntetycny olej ze strony http://www.penrite.pl o wiele lepiej pracuje mi silnik i nie bierze oleju !

5 miesięcy temu napisz odpowiedź

1
 
0
~marcin~marcin

Castrol, Mobil, Orlen, Lotos i jeszcze kilka innych są marketingowo nie do przebicia. A jest jeszcze sporo innych firm, które robią bardzo dobre oleje jak np. Millers, Motul, Fuchs czy Amsoil, o który pisał niżej Janek.

http://chemiasamochodowa24.pl/

6 miesięcy temu napisz odpowiedź

5
 
2
~fachowiec~fachowiec

Do ~junak: olej o wzszej lepkosci, silnik pracuje "ciezej" i to stad ten efekt. Jest "cichszy", bo ma gestszy olej do przepchania. Rob jak chcesz, ale tani olej NIGDY nie mozna porownac z drozszym. Oczywiscie i w dobrych olejach (BP, Castrol, Mobil etc.) sa roznice w cenach, tak ze warto poczytac, ale TYLKO fachowa literature i kupic olej o odpowiedniej specifikacji. Jeszcze jadna wskazowka: 90% mechanikow nie ma niestety pojecia o olejach, po prostu braki w wyksztalceniu. Pozdrawiam.

2 lata temu napisz odpowiedź

1
 
4
~junak~junak

na pewno Mobile Castrole i inne nie są złe, bo nie są. jest jednak wiele tańszych olejów o nie gorszej jakości, a patrząc na parametry typu wskaźnik lepkości czy -temp. płynięcia to np. niektóre oleje Orlenu są lepsze niż jakieś mobile czy shell. Wiele osób uważa też oleje Lotos za szajs, tymczasem w zasadzie nie ma różnicy poza ceną. Albo taki Midland, mniej znane w Polsce bo nie wciskają swoich reklam w przerwach meczy czy między wiadomości a pogodę, a np ich olej XHD15w40 do diesla spełnia normę API CG-4, ostatnio właśnie taki wlałem i silnik zaczął chodzić jakoś miękko, ciszej i jakby z większą kulturą, czego wcześniej na mobilu nie było

2 lata temu napisz odpowiedź

5
 
2
~anty~anty

Do PhantomASA1: Mobil?! ja dziękuję za reklamę płacić nie będę

2 lata temu napisz odpowiedź

0
 
5
~Janek~Janek

Ja jakiś czas temu przerzuciłem się na Amsoil z Totala. Widać sporą różnicę na korzyść. I nawet nie płaci się tak dużo, jak się trochę poszuka, np. tutaj:
http://amsoil.net.pl

2 lata temu napisz odpowiedź

0
 
5
~Janek~Janek

Ja jakiś czas temu przerzuciłem się na Amsoil z Totala. Widać sporą różnicę na korzyść. I nawet nie płaci się tak dużo, jak się trochę poszuka, np. tutaj:
http://amsoil.net.pl/

2 lata temu napisz odpowiedź

0
 
5
~Janek~Janek

Ja od jakiegoś czasu jeżdżę na olejach Amsoil. Przerzuciłem się z Totala i widzę sporą różnicę na korzyść. Okazuje się, że dodatkowo nie są takie drogie, jak się trochę poszuka, np. tutaj:
http://amsoil.net.pl/

2 lata temu napisz odpowiedź

0
 
1
~art123~art123

LM, gulf lub motul

3 lata temu napisz odpowiedź

0
 
0
~www.oliwiarka.pl~www.oliwiarka.pl

Niemcy jeżdżą głównie na Liqui Moly. W tej chwili są to jedne z najlepszych olejów na rynku a z pewnością mają najlepszą relację ceny do jakości.

3 lata temu napisz odpowiedź

2
 
0
~www.olejeismary.blog~www.olejeismary.blog

jest tyle dobrych marek olejowych ile gustów - a żeby określić które są lepsze lub gorsze trzeba
trochę poczytać w normach i klasyfikacjach jakościowych (np. VW 505,01 dla pompowtrysków czy oleje
do aut z filtrem DPF) no i odpowiednio dobrać - w końcu nawet nie każdy 5w30 jest równe innemu 5w30
tego samego producenta

3 lata temu napisz odpowiedź

0
 
2
~PhantomASA1~PhantomASA1

Mechanik dobrze mówi.Mobil 1 posiada w swym składzie molibdenowy organokomplex(związek opatentowany),który zdecydowanie zmniejsza tarcie a tym samym zużycie silnika.Liqui Moly też stosuje dwusiarczek molibdenu ale chyba bez konfiguracji z innym związkiem,tak jak to czyni Mobil.Mobil 1 jest olejem bardzo odpornym na zużycie,silnik chodzi cicho tak samo, od wymiany do wymiany,przy Castrolu tego nie zauważyłem.

3 lata temu napisz odpowiedź

0
 
1
~domechanikowbezwiedz~domechanikowbezwiedz

Smiesza mnie twoje wpowiedzi, bo jesli byś znał sie dobrze na olejach to wiedział byś ze bazy olejowe które stosuje mobil, stosuja takze inne firmy. Jesli literki na odwrocie opakowania się pokrywanja (te małe) oznacza ze skład chemiczny oleju jest taki sam i czy to bedzie mobil castrol, to wszystko jedno.

3 lata temu napisz odpowiedź

3
 
5
~Piotrek~Piotrek

Panowie posiadam skode octawie 1,9tdi 110 2001r z przebiegiem ponad 300 000 i zalewam go olejem syntetycznym CASTROL 5w/40 wymieniam olej co 10tys w tym czasie na dolewke dolewam zwiartke zimą z dwie

3 lata temu napisz odpowiedź