Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Testy aut uzywanych - Audi A4

Czy warto kupić: używane Audi A4 B5 (od 1994 do 2001)

dodano: 23.10.2012, autor: £ukasz Szewczyk, kategoria: Testy aut uzywanych
Wysoka jakość wykonania, wciąż atrakcyjna stylizacja, dobre silniki oraz świetny napęd na cztery koła. To wszystko używane Audi A4 B5 jest w stanie zaoferować za naprawdę rozsądne pieniądze. Czy limuzyna z Ingolstadt zasługuje na zainteresowanie?
Czy warto kupić: używane Audi A4 B5 (od 1994 do 2001)

Czas pędzi nieubłaganie. Produkcja Audi A4 B5 rozpoczęła się w listopadzie 1994 roku. Na początku 1996 roku gamę uzupełniła wersja kombi. A4 B5 bez cienia przesady można uznać za model, który skrócił dystans między Audi klasy średniej a konkurentami ze stajni BMW i Mercedesa. Jeszcze kilka lat temu używane A4 wciąż pozostawało w zasięgu lepiej sytuowanych. Aktualnie model jest już przyprószony siwizną i kusi przystępnymi cenami. Co otrzymamy w zamian?

Proporcjonalna, miękka linia nadwozia Audi A4 wciąż wygląda dobrze. Także cały samochód może cieszyć oko. Oczywiście mowa o zadbanych egzemplarzach z fabrycznym lakierem i prostymi blachami, które stoją na czymś innym niż "stalówki" z kołpakami.

Wnętrze również potrafi pozytywne zaskoczyć. Architektura deski przedstawionej w 1994 roku nie odstaje od rozplanowania kokpitów spotykanych w najnowszych samochodach grupy Volkswagena. Audi A4 wykończono wysokiej jakości tworzywami, które należycie spasowano. Kolorystyka materiałów została dobrze dopasowana do charakteru samochodu. Na czytelność i ergonomię większości wskaźników oraz przełączników nie można narzekać. Trzeba jednak przywyknąć do sporej liczby niewielkich guzików na konsoli środkowej.

Niestety bazowe Audi A4 B5 bez skórzanej kierownicy, klimatyzacji, a nawet poduszki powietrznej dla pasażera – zdarzały się takie w pierwszym roku produkcji - trudno uznać za szczyt marzeń. Przeciwwagę stanowią wersje z opcjami pokroju automatycznej "klimy", kubełkowych foteli oraz trójramiennej kierowcy ze sportowego pakietu.

W 1999 roku Audi A4 przeszło facelifting. Nowe zderzaki, wyoblone reflektory z przezroczystymi kloszami oraz zmodyfikowana konsola środkowa wizualnie odświeżyły samochód. Znacznie ważniejsze jest jednak to, czego nie widać. Producent zmodyfikował zawieszenie i zwiększył sztywność nadwozia, a za dopłatą oferował ESP oraz reflektory ksenonowe. Wszystkie modele, poza bazowym 1.6, zaczęły otrzymywać w standardzie klimatyzację.

Audi A4 B5 trudno rekomendować osobom poszukującym przestronnego samochodu. Kabina z wysokim tunelem środkowym - mieścił skrzynię biegów i wał napędowy wersji quattro - nie rozpieszcza osób podróżujących w drugim rzędzie nadmiarem miejsca. Kierowca i pasażer nie powinni jednak narzekać na ciasnotę. Mają do dyspozycji dobrze wyprofilowane fotele z dużym zakresem regulacji. Na komfort pozytywnie wpływa także niski poziom hałasu, częściowo będący zasługą aerodynamicznie dopracowanego nadwozia. Bagażniki nie należą do pojemnych. Zgrabny tył sedana mieści 440 litrów, a Avant, czyli kombi – skromne 390 litrów do linii okien.

Audi, podobnie jak BMW dla konkurencyjnej "trójki", przewidziało dla A4 B5 wiele wersji silnikowych. Rozpiętość jest imponująca. Osiągi bazowej odmiany 1.6 są zbliżone do dynamiki mocniejszych przedstawicieli segmentu... B. Z kolei flagowe RS4 z 380-konnym agregatem może stawać w szranki z supersamochodami.

Jakie motory są do wyboru? Benzynowe 1.6 (101 i 102 KM), 1.8 (125, 150 i 180 KM), 2.4 V6 (163 i 165 KM), 2.6 V6 (139 i 150 KM), 2.7 V6 (265 i 380 KM) oraz 2.8 V6 (174 i 193 KM). Wolnossące V6 nie zachwycają maksymalną mocą, jednak duże pokłady momentu obrotowego przy niskich obrotach zapewniają doskonałą elastyczność. Najpopularniejszym turbodieslem był 1.9 TDI (75, 90, 110 i 115 KM). Bardziej wymagającym klientom Audi oferowało 2.5 TDI V6 (150 KM).

Audi A4 ma w zanadrzu jeszcze jeden, niezwykle mocny argument. Napęd na cztery koła. Legendarne quattro było opcją przewidzianą dla większości wersji silnikowych - nie wymagało dopłat w najmocniejszych wariantach. W przeciwieństwie do powszechnie stosowanych, dołączanych napędów, quattro jest permanentnym napędem na wszystkie koła z mechanizmem różnicowym TorSen. Audi A4 B5 otrzymało quattro czwartej generacji. W optymalnych warunkach moment obrotowy jest rozkładany po równo między przednią i tylną oś. W przypadku wykrycia poślizgu, na bardziej przyczepną oś trafia do 75% siły napędowej. Najlepszą prezentacją możliwości napędu quattro był podjazd pod... ośnieżoną skocznię narciarską, którego na potrzeby klipu reklamowego dokonały modele 100 i A6. Co ważne w przypadku używanego samochodu, napęd quattro jest nie tylko efektywny, ale również trwały. Dobrze znosi wysokie przebiegi, jak również znacznie podnoszenie parametrów silnika.

Ile pali Audi A4 B5 - sprawdź raporty spalania

Zainteresowani zakupem używanego Audi A4 B5 staną przed nie lada wyzwaniem. Co prawda podaż samochodów na rynku wtórnym jest znaczna, ale pulę egzemplarzy tworzy wiele powypadkowych aut. Jeżeli z listy zakupowej wykreślimy też podstawowe wersje wyposażeniowe i silnikowe, okaże się, że wybór jest już dużo mniejszy, a ceny dosyć wysokie. Namawiamy do zainwestowania w „zdrowy” egzemplarz. Poważnie rozbite Audi A4 mogą mieć problemy z nadwoziem, elektroniką - w ostatnim roku produkcji wprowadzono magistralę CAN, oraz układem przeniesienia napędu – wzdłużnie osadzone elementy przekazują energię poważniejszego uderzenia w stronę tyłu nadwozia.

Wysokich przebiegów nie należy się obawiać. Audi A4 B5 jest rozmiarowo zbliżone do współczesnych kompaktów, ale pamiętajmy, że mowa o limuzynie klasy średniej, dla której przebiegi liczone w dziesiątkach tysięcy kilometrów rocznie nie są czymś wyjątkowym. Za Odrą, skąd dotarła do Polski większość A4, najtańsze z oferowanych A4 mają przebiegi rzędu 350-400 tysięcy kilometrów lub większe. Nawet w takich przypadkach tapicerka nie nosi wyraźnych oznak zużycia.

Jeżeli trafimy na tanie Audi A4 z początku produkcji oraz motorem 1.9 TDI pod maską, a jego licznik będzie informował o "magicznym" przebiegu 170 tysięcy kilometrów, jest więcej niż prawdopodobne, że wskazania zostały radykalnie zmniejszone. O ile? Trudno powiedzieć. Znane są przypadki "korekt" o 300 tysięcy kilometrów i więcej! Lepiej zrezygnować z polowania na okazje, tylko świadomie wybrać zadbany egzemplarz z wysokim przebiegiem. Na pewno okaże się dużo mniej problematyczny od taniego samochodu, którego drogomierz wyświetla nieprzyzwoicie niską wartość. Oczywiście wciąż można kupić A4 B5, które pokonało 50-100 tysięcy kilometrów. Takie perełki kosztują jednak 5-8 tysięcy euro.

Czy szlachetny rodowód oznacza, że używane Audi A4 B5 jest tykającą bombą zegarową, która przy pierwszej poważniejszej awarii spustoszy portfel swojego właściciela? Duża dostępność markowych zamienników wydatnie ogranicza koszty serwisowania. Samochód jest leciwy, więc bez trudu znajdziemy używane części - także karoseryjne i tapicerskie. Biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z przedstawicielem segmentu Premium, poziom wydatków można uznać za niewygórowany. Do najbardziej bolesnych należą naprawy aluminiowegozawieszeniaprzedniej osi oraz obsługa mocniejszych jednostek napędowych. Jeżeli zwykliśmy dokładnie oglądać każdą złotówkę, wybierzmy A4 B5 z wolnossącym motorem benzynowym lub turbodieslem 1.9 TDI. Jednostka 2.5 V6 TDI oraz napędzający modele S4 i RS4 agregat 2.7T V6 z podwójnym doładowaniem są znacznie bardziej kosztowne – nie tylko z powodu wysokiego zużycia paliwa.

Gwoli ścisłości dodajmy, że silniki nie są jednak główną przyczyną zmartwień użytkowników Audi A4 B5. Jeżeli pod maską dochodzi do awarii, to zazwyczaj trzeba naprawiać osprzęt jednostek napędowych – przepływomierze, pompy wody oraz pompy wtryskowe. Troski wymagają hamulce.

Źródłem problemów są też komponenty elektryczne oraz elektronika. Skutkuje to m.in. nieprawidłowym działaniem panelu klimatyzacji, wycieraczek, immobilisera, elektrycznie sterowanych szyb i centralnego zamka. Przewaga dzięki technice? Niestety nie w przypadku A4 pierwszej generacji. W raportach TUV limuzyna z Ingolstadt jest skazana na drugą połowę stawki.

W polskich realiach newralgicznym punktem Audi A4 okazują się tuleje wielowahaczowego zawieszenia. Do trwałych nie należą też końcówki drążków kierowniczych. Póki podwozie nie ma nadmiernych luzów, zapewnia świetne właściwości jezdne. Wytłuczone elementy trzeba zastępować częściami wysokiej jakości. Tanie zamienniki wytrzymują po kilkanaście tysięcy kilometrów. Warto nadmienić, że tańsza w serwisowaniu będzie odmiana z napędem na przednie koła. W jej przypadku wielowahaczowe zawieszenie znajdziemy tylko z przodu. Tylne koła są prowadzone przez belkę skrętną.

W przypadku modelu A4 B5 za najmocniejszy „punkt programu” uchodzi nadwozie. Zostało ocynkowane, więc korozja nie ma pola do popisu. Rude wykwity to sygnał ostrzegawczy, że dany egzemplarz może mieć bujną historię. Upływ czasu nieźle znoszą także materiały wykończeniowe. Rysy i przetarcia nie pojawiają się łatwo, ale w wielu A4 B5 kabina jest już „rozklekotana”, co w samochodzie z wyższej półki mocno irytuje.

Typowe usterki Audi A4 B5 - AutoRentgen

Używane Audi A4 B5 stanowi ciekawą propozycję dla osób, które chciałyby kupić dobrze wykonany i sprawnie jeżdżący samochód z ciekawymi opcjami oraz mocnym lub oszczędnym silnikiem. Dla własnego dobra gruntownie weryfikujmy stan interesującego nas egzemplarza. Co prawda poszczególne naprawy zwykle nie są drogie, ale łączny koszt wszystkich poprawek może okazać się znaczny. Niestety o znalezienie dobrego Audi A4 B5 będzie coraz trudniej. Z racji wieku oraz topniejącej wartości pojazdu, rośnie liczba rabunkowo eksploatowanych A4.

Polecane silniki

Benzynowy 1.8T: Doładowana jednostka z 20-zaworową głowicą jest świetnym kompromisem między osiągami, elastycznością i zużyciem paliwa. Audi A4 z silnikiem 1.8T przyspiesza do "setki" w niecałe 9 sekund, a w cyklu mieszanym spala ok. 10 l/100km. W celu obniżenia kosztów eksploatacji wiele samochodów otrzymało instalacje LPG - wysokiej klasy rozwiązania poprawnie współpracują z motorem 1.8T. Jeżeli możemy zaakceptować spalanie na poziomie 11 l/100km, warto poważnie zastanowić się nad wolnossącymi V6. To niewysilone, bardzo trwałe i pięknie brzmiące motory.

Wysokoprężny 1.9 TDI: Motor 1.9 TDI słynie z trwałości. Warto pamiętać, że pod ogólnym oznaczeniem kryje się wiele odmian popularnej jednostki napędowej. Najważniejszą różnicą jest sposób zasilania. Silniki o mocy do 110 KM posiadają pompę wtryskową. 115-konny 1.9 TDI otrzymał pompowtryskiwacze, których wymiana lub regeneracja nie należy do tanich. Najmniej skomplikowane są 90-konne 1.9 TDI oznaczone symbolami AHU i 1Z. Brak dwumasowego koła zamachowego oraz turbin ze zmienną geometrią sprawia, że bez poważniejszych problemów silniki pokonują pół miliona kilometrów i więcej. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym nie przekracza 6 l/100km.

Zalety:
+ Ponadczasowa stylizacja nadwozia i wnętrza
+ Doskonały napęd quattro
+ Duża liczba wersji silnikowych

Wady:
- Ograniczona przestronność wnętrza
- Przeciętna trwałość
- Duża liczba powypadkowych egzemplarzy

Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacze (przód, komplet): 500-1700 zł
Tarcze i klocki (przód): 200-600 zł
Sprzęgło (komplet): 220-600 zł

Przykładowe ceny ofertowe:
1.9 TDI, 1996 r., 350000 km, 5,2 tys. zł
1.8 20V, 1997 r., 230000 km, 7,9 tys. zł
2.8 V6, 1999 r., 202000 km, 12,9 tys. zł
1.9 TDI, 2001 r., 221000 km, 15,9 tys. zł