Zgłoś sugestię Żarówka
Kliknij aby zamknąć

Niecodzienna moc na co dzień

Renault Scenic - Publikacje i artykuły motoryzacyjne

Renault
Scenic
Na skróty:
lista generacji Renault Scenic

Testy aut używanych - Renault Scenic

Czy warto kupić: używane Renault Scenic II (od 2003 do 2009)

31-01-2013, autor Łukasz Szewczyk
Przestronny, bezpieczny i komfortowy. Za francuskim minivanem z drugiej ręki przemawiają także rozsądne ceny oraz bogate wyposażenie. Czy warto kupić używane Renault Scenic II?

Pierwsza generacja kompaktowego vana Renault trafiła do salonów w 1996 roku. Samochód zbudowany na bazie Megane odniósł spektakularny sukces i stał się pionierem nowego segmentu. Skoro francuski koncern dysponował przepisem na hit, nie omieszkał skorzystać z niego po zaprezentowaniu Megane drugiej generacji. Po odpowiednim powiększeniu kompaktowej karoserii otrzymano model Scenic II - tym razem nie posiadający już słowa Megane w nazwie.

Renault proponowało klientom Scenica w dwóch wersjach nadwoziowych - krótkiej (4,26 m), a od 2004 roku także powiększonej Grand (4,49 m). Wydłużenie karoserii połączono ze zwiększeniem rozstawu osi (+5 cm). Bagażnik krótkiej odmiany mieści 430 litrów, w Grand – 120 l więcej. Za dopłatą Grand Scenic mógł otrzymać trzeci rząd siedzeń, które po złożeniu chowają się w podłodze bagażnika.

W 2006 roku do salonów trafił odświeżony Scenic. Phase II otrzymał m.in. nowe reflektory, zderzaki oraz felgi. Popracowano także nad wykończeniem wnętrza i wprowadzono nowe silniki. W 2007 roku ofertę wzmocnił Scenic Conquest - minivan z karoserią obłożoną nielakierowanymi plastikami oraz podwyższonym zawieszeniem, który był namiastką crossovera. Conquest nawet za dopłatą nie mógł zostać wyposażony w napęd na cztery koła.

W momencie premiery nadwozie pełne ostrych, zdecydowanych linii uchodziło za nowoczesne i odważne. Po dekadzie używane Renault Scenic wciąż wyglądają dobrze. Nie każdy będzie zachwycony designem wnętrza. Panel sterowania wentylacją, radioodtwarzacz i kierownicę przeszczepiono z Megane II. Wzorem większego vana Espace, ciekłokrystaliczny panel wskaźników ulokowano w centralnym punkcie deski rozdzielczej. Zakres podawanych informacji jest spory (m.in. prędkość, obroty, temperatura cieczy chłodzącej, poziom paliwa, średnie spalanie), a odpowiedni kontrast ułatwia odczytywanie komunikatów. Niestety wyświetlacz jest jednym z najbardziej awaryjnych elementów wyposażenia Renault Scenic.

Podwyższona pozycja za kierownicą ułatwia obserwowanie drogi. Korzystny wpływ na wygodę kierującego ma również wysoko osadzona dźwignia zmiany biegów. Niestety precyzja układu wybierania przełożeń nie należy do najlepszych. Przestronność w pierwszym i drugim rzędzie foteli jest więcej niż satysfakcjonująca. W trzecim wygodnie będzie tylko niewyrośniętym dzieciom - brakuje miejsca na nogi oraz głowę. Podróżowanie z kompletem pasażerów to raczej rozwiązanie doraźne. Dalsze wyprawy wyklucza kurcząca się do 200 litrów przestrzeń bagażowa.

Niepodważalnym atutem kabiny jest duża liczba schowków. Znajdziemy je nawet pod przednimi fotelami oraz w podłodze. Łączna pojemność wszystkich wynosi ok. 100 l. Nie zapomniano też o praktycznych dodatkach – stolikach w oparciach przednich foteli, roletach w bocznych szybach, a nawet otwieranej szybie klapy bagażnika. Osobną kwestią są fotele, które można przesuwać, składać i demontować. Szczególnie imponujące są możliwości przewozowe Grand Scenica, który jest w stanie pomieścić ładunek o długości 275 cm oraz objętości 2240 l. Ładowność sięgająca 675 kg pozwala na pełne wykorzystanie ogromnej przestrzeni. Na jakość i kolorystykę materiałów wykończeniowych narzekać nie można. Skrytykować można natomiast solidność montażu – trzaski i skrzypienie nie są zjawiskiem wyjątkowym.

Gama jednostek napędowych jest duża. Można wybierać między benzynowymi 1.4 (98 KM; niedostępny w wersji Grand), 1.6 (112 i 113 KM) i 2.0 (135 i 163 KM) oraz wysokoprężnymi 1.5 (82, 86, 101, 103 i 106 KM), 1.9 (110, 120 i 130 KM) oraz 2.0 (150 KM).

Kto chciałby cieszyć się długą i bezproblemową eksploatacją, powinien poważnie zastanowić się nad egzemplarzem z silnikiem benzynowym. Ich słabym punktem są cewki zapłonowe oraz czujniki. Wszystkie pracują kulturalnie, zostały nieźle wyciszone i zapewniają sensowne osiągi. Niestety silniki benzynowe lubią „wypić”. Nie tylko w mieście, ale również w trasie – duża powierzchnia czołowa samochodu sprawia, że szybka jazda radykalnie podnosi spalanie.

Ile pali Renault Scenic - sprawdź raporty spalania

Turbodiesle palą mało, a odmiany 1.9 dCi oraz 2.0 dCi gwarantują bardzo przyzwoite osiągi, jednak ryzyko wystąpienia poważnej awarii jest znaczne. Zawodzą nie tylko dwumasowe koła zamachowe, koła pasowe, układy wtryskowe oraz turbosprężarki. Najbardziej dotkliwa dla kieszeni jest wymiana obróconych panewek – koszt naprawy może sięgnąć kilku tysięcy złotych jeżeli panewka porysuje wał. Problem najczęściej pojawia się w silniku 1.5 dCi, ale zdarza się również w 1.9 dCi. Ryzyko wystąpienia kosztownej awarii można zmniejszyć, stosując oleje wysokiej jakości oraz wymieniając je częściej niż zaleca producent. Najbezpieczniejszym wyborem jest motor 2.0 dCi. Wszedł do oferty pod koniec cyklu produkcyjnego, co oczywiście przekłada się na ograniczoną podaż używanych egzemplarzy oraz ich wysokie ceny.

Mocną stroną Renault Scenic jest poziom bezpieczeństwa biernego – był to pierwszy kompaktowy van, który sięgnął po komplet pięciu gwiazdek EuroNCAP. Na świetny wynik zapracowała sztywna struktura nadwozia oraz standard w postaci sześciu poduszek powietrznych. Wszystkie egzemplarze otrzymały też ABS z asystentem awaryjnego hamowania, a nad zachowaniem wielu czuwa ESP.

Pod względem technicznym Scenic nie odbiega od kompaktowego modelu Megane II, o którego trwałości powiedziano już wiele. Jak sprawy mają się w przypadku Scenica? W raportach TUV Scenic jest notowany wyżej niż Megane. Za największy mankament samochodu uchodzi wszechobecna elektronika i elektryka, która nie zachwyca trwałością i potrafi być droga w naprawach. Z tego powodu przed zakupem należy sumiennie skontrolować poprawność działania wszystkich elementów wyposażenia – od elektrycznych szyb i przycisków do zamykania auta, poprzez elektrycznie sterowany hamulec ręczny, wentylację i klimatyzację, na kartach bezkluczykowego dostępu Hands Free skończywszy. Użytkownicy pojazdu skarżą się też na skokowo działające wspomaganie układu kierowniczego, niedomagające czujniki ciśnienia powietrza w oponach oraz pękające węże klimatyzacji.

Dekra twierdzi, że awaryjność używanych Renault Scenic II utrzymuje się na nieco niższym poziomie od średniej dla klasy vanów. Na podkreślenie zasługuje fakt, że wraz z rosnącym przebiegiem Scenic wypada coraz lepiej na tle konkurentów. Nieprawidłowości najczęściej stwierdzane przez specjalistów Dekra dotyczyły zawieszenia i układu hamulcowego.

Podstawą do stworzenia raportów ADAC są interwencje pomocy drogowej. Francuski van jest najczęściej zatrzymywany przez defekty immobilisera, alternatora, cewek zapłonowych, czujników położenia wału korbowego oraz wałków rozrządu, a także przez zakleszczone stacyjki i rozładowane akumulatory. Z raportów ADAC wynika, że trwałość Scenica systematycznie rosła. Samochody z pierwszych lat straszyły dużą liczbą awarii. Skok jakościowy nastąpił w 2006 roku - Scenic dorównał, a nawet wyprzedził niektórych konkurentów.

Renault Scenic II przejął zawieszenie z Megane II. Oznacza to, że o filtrowanie nierówności troszczą się kolumny MacPhersona oraz belka skrętna. Komfort jazdy jest wysoki, a odpowiednio dobrana charakterystyka sprężyn i amortyzatorów zapewnia dobrą trakcję i nie dopuszcza do większych przechyłów karoserii na szybko pokonywanych zakrętach. Przyjemność prowadzenia Scenica ogranicza duża siła elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, która redukuje dostęp do informacji o tym, co dzieje się na styku kół i nawierzchni. W wielu egzemplarzach dokuczają hałasy dobiegające z podwozia. Część z nich można wyeliminować, wymieniając zużyte tuleje i sworznie. Stosunkowo często zawodzą też górne łożyska kolumn przedniego zawieszenia. Karoseria Renault Scenic została wzorowo zabezpieczona przed korozją.

Używane Renault Scenic drugiej generacji stanowi bardzo ciekawą propozycję dla zainteresowanych zakupem przestronnego i bezpiecznego samochodu, który wyróżnia się korzystnym stosunkiem ceny do jakości. Za francuskim minivanem przemawia też bogate wyposażenie, duża różnorodność wersji silnikowych oraz spora podaż na rynku wtórnym, która ułatwia znalezienie optymalnego egzemplarza. Oczywiście większość aut pochodzi z importu, ale ich stan jest często bardzo przyzwoity. Rodzinny charakter Scenica przekłada niezbyt agresywny sposób użytkowania pojazdu i dbałość o jego stan - być może dzięki temu Scenic wyprzedził Megane w statystykach TUV. Oczywiście na rynku wtórnym nie brakuje powypadkowych egzemplarzy. Zalecamy ostrożność. Niefachowa naprawa i duża ilość elektroniki to najlepszy przepis na niekończące się problemy.

Wady i typowe usterki Renault Scenic - AutoRentgen

Części zamienne do Renault Scenic są łatwo dostępne i relatywnie tanie. Mimo tego przed zakupem warto zlecić sprawdzenie samochodu ASO lub wyspecjalizowanemu warsztatowi. Model ma kilka bolączek, których naprawa może kosztować krocie.

Polecane silniki

Benzynowy 1.6 16V: Silnik o pojemności 1,6 litra zużywa tyle samo paliwa co 1.4 16V - 7,9 l/100km. Zapewnia jednak lepsze osiągi, a do tego jest dużo bardziej popularny na rynku wtórnym. Kto jest w stanie zaakceptować wyniki wyższe o litr, powinien zastanowić się nad dwulitrowymi motorami - wolnossącym lub doładowanym. To ciche, kulturalnie pracujące i trwałe jednostki. W trasie możliwe do uzyskania są średnie na poziomie 8 l/100km. Podczas dynamicznej jazdy motory 2.0 zużywają jednak duże ilości paliwa. W mieście w grę wchodzi nawet 10-13 l/100km.

Wysokoprężny 2.0 dCi: Nowoczesny turbodiesel jest efektem współpracy inżynierów Nissana i Renault. Pozwala cieszyć się dobrymi osiągami przy zużyciu paliwa na poziomie 6,5 l/100km. Łańcuchowy napęd rozrządu ogranicza koszty eksploatacji. W okolicach 200 tysięcy kilometrów konieczna może być wymiana filtra cząstek stałych. W odwodzie warto trzymać również środki na zawór systemu recyrkulacji spalin oraz dwumasowe koło zamachowe z kompletnym sprzęgłem. W prawidłowo eksploatowanych samochodach systemy wtryskowe oraz turbosprężarki nie powinny szybko sprawić przykrej niespodzianki.

Zalety:
+ Przestronne i funkcjonalne wnętrze
+ Wysoki poziom bezpieczeństwa
+ Rozsądne ceny używanych egzemplarzy

Wady:
- Problemy z elektroniką
- Awaryjne turbodiesle
- Przeciętna jakość wykonania

Bezpieczeństwo:
Wynik w teście EuroNCAP: 5/5 (badanie w 2003 r.)

Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 100-230 zł
Tarcze i klocki (przód): 180-400 zł
Sprzęgło (komplet): 270-800 zł

Przykładowe ceny ofertowe:
2.0 16V, 2003 r., 206000 km, 14 tys. zł
1.9 dCi, Grand, 2005 r., 130000 km, 17 tys. zł
2.0 dCi, 2007 r., 220000 km, 24 tys. zł
1.6 16V, 2007 r., 85000 km, 26 tys. zł

Renault Scenic II - galeria

Komentarze kierowców (24 komentarze)
~Antek
5
|
0

Witam Panów, wszedłem na tą stronę ponieważ zastanawiam się nad kupnem Scenica 1,9 dci z 2005 roku. Liczyłem że czytając Państwa opinie, będzie mi łatwiej podjąć decyzję. Scenic kusi ceną i wyposażeniem, komfortem oraz oszczędnością. Przyznam się że porównuję Scenica z 2005-6 roku, do Audi A4 1,9 110KM tdi z 2001
ponieważ są w podobnej cenie. Bardzo chętnie skorzystam z państwa wiedzy i doświadczenia, co kupić i żeby nie żałować decyzji. Pozdrawiam wszystkich czytających. Antek

10.04.2014 08:27:47 | napisz odpowiedź
~Paryzanin
0
|
0

Kupujac scenika w 2010roku(model 2007r 1.9dci130)z przebiegiem 180tys nie wiedzialem co kupuje.Cena byla bardzo okazyjna wiec jak to mowia zdzialala cuda.....i kupilem.
Obecnie auto ma przejechane 260tys i NIC!!!
Przy 210tys wymienilem rozrzad,paski,klocki,tarcze z przodu i swiece zarowe.Co 10tys zwykle czynnosci obslugowe.
Samochod nigdy mnie nie zawiodl!!!
Wszystko dziala w 100%!Fakt,ze kupilem scenica od pierwszego wlasciciela z pelnym serwisem i przegladani oraz to,ze na stale mieszkam we Francji spowodowal,ze nie ma problemow z zawieszeniem ani silnikiem(ci co znaja francuskie drogi i paliwo to wiedza)
Polecam ten model scenica.Auto wygodne , bezpieczne i bardzo ekonomiczne.

25.01.2014 18:10:30 | napisz odpowiedź
~Banan
0
|
0

Prosze o pomoc!!!!Nie wiem gdzie znajduje sie bezpieczniki,jesli ktos jest wstanie mi pomoc. To prosze o wiadomosc pod email banan_25@interia.pl

06.08.2013 00:34:26 | napisz odpowiedź
~benek z Częstochowy
9
|
1

Do ~Mieszczuch: za dużo fantazji w twoim opisie! Ja mam scenica z 2005 roku i nie ma z nim problemów ,pewnie, zawieszenie to przy przebiegu 260tyś musiałem od drążków po tuleje powymieniać ale co się dziwić jak polskie drogi jeszcze przypominają klepisko ale reszta prawie bez zarzutu!

06.07.2013 15:07:11 | napisz odpowiedź
~Mieszczuch
8
|
6

Jako użytkownik Scenica II 1.9dci 120 koni pragnę stanowczo przestrzec przed tym autem. Do przebiegu 100tys. km wszystko było w jak najlepszym porządku, choć parę zł w zawieszenie włożyłem. Niestety w okolicach 110-120tys. km zaczęła się jazda: padły liczniki (wyświetlacz), czujniki ABS, zawrór EGR, poduszka pod silnikiem (2x od nowości), elektroniczny hamulec postojowy (zaciągnął się w czasie jazdy !!!!), elektryczne lusterka, czujnik ciśnienia w oponach, czujnik deszczu, sensory Hands-free i jeszcze kilka drobniejszych spraw. Część z nich to oczywiście pierdoły, ale tak irytujące, że jest to moje najbardziej znienawidzone auto jakie miałem. Nawet pierwsze moje auto, czyli Polonez Caro nie sprawiał mi tylu problemów co tenże wynalazek. A nie robiłem jeszcze silnika, który pewnie niechybnie padnie (turbina, wtryski lub obracające się panewki). Oczywiście każde udogodnienie jest świetnym wynalazkiem, ale tylko do czasu kiedy się zepsuje. Wówczas klniesz na to to ile się da.

Generalnie "przejechałem" się na Scenicu strasznie i z pewnością do tej marki nie wrócę.

10.06.2013 13:27:55 | napisz odpowiedź
~mrarek
4
|
3

Do ~klimo: do zafiry? chyba zafiry nie widziałeś. najbogatsza zafira jest tak uboga w stosunku do "normalnego" SCII że nie warto jej brać :P

28.05.2013 14:57:53 | napisz odpowiedź
~Dariusz
0
|
3

NAPRAWA LICZNIKA SCENIC II Najczęściej występujące usterki: przygasanie, mruganie, zanikanie cyfr i liter, całkowite wygaśnięcie (mruga tylko czerwona dioda) ** kasowanie się zegarów, przebiegów dziennych, spalania chwilowego i średniego, samoistne dodawanie kilometrów ** Możliwa korekta przebiegu licznika.. Naprawę realizujemy wysyłkowo bez konieczności przyjazdu osobistego. Posiadamy sprzęt do sprawdzania i testowania licznika na stole co daje nam gwarancję że naprawa została wykonana poprawnie. Po wyjęciu licznika można normalnie użytkować auto ** Cena takiej usługi wynosi 150 zł. tel. 602-193-119.

06.05.2013 20:47:43 | napisz odpowiedź
~klimo
4
|
16

Jesli chcemy mowic o kompaktowym minivanie to tylko w wersji grand o ile mamy dodatkowy rzad siedzen. Bez tego to zwykly kompakt w kombi zapewni nam tyle samo funkcjonalnosci. Scenic tak naprawde udaje minivana. Do tego wykonczenie wnetrza rodem z piaskownicy i mamy to ca mamy... Do zafiry daleko.

29.04.2013 13:27:03 | napisz odpowiedź
~gygygy
10
|
3

Bardzo fajne rodzinne auto. Komfortowe, nowoczesne, milion skrytek i dosc obszerne w srodku. Zdecydowanie na plus :)

08.04.2013 00:07:40 | napisz odpowiedź
~ja 2
3
|
1

Do ~gm: nie wiem dlaczego uważasz za absurd zintegrowane tylne tarcze z łożyskiem ja je wymieniłem i git skoro jakiś łebski konstróktor to wymyślił to ma to czemuś służyć plastiki są dziś w każdym samochodzie jak na razie na nie też nie narzekam skrzynia biegów dardzo precyzyjna krótkie skoki biegów deska rordzielcza do zaakceptowania jedyobrotomirz wymaga dłuższego przezwyczajenia.

02.04.2013 09:38:45 | napisz odpowiedź
~ja 2
5
|
6

posiadam renatę grand od sierpnia zeszłego roku kiedyś byłem bardzo przeciwny zakupom samochodów francuskich ale prosty czynnik czyli finanse kazał przemyśleć zakup ponieważ wyrób niemiecki mocno mnie zezłościł dołożyłem bardzo dużo w naprawy przez 7 lat użytkowania a do tego rdza z przodu z tyłu i po bokach.po 8 miesiacącach użytkowania mojej renaty jestem z niej zadowolony prowadzi sie bardzo przyjemnie spalanie na dystansie 3000 kilometrów po autostradach 6.0 litrów.po zakupie wymieniłem tarcze ham przód i tył klocki przód tył oraz końcówki dronżka kierownicy.musiałem naprawić też linkę ham ręcznego była uszkodzona już przy zakupie ale uwarzam to za objaw normalnej eksploatacji przy obecnych 208000 kilometrów czeka mnie wymiana sprzęgła i koła dwumasowego jest jeszcze orginal.pozdrawiam użytkowników powócę dalszym opisem mojej renaty za jakisz czas.

02.04.2013 09:20:56 | napisz odpowiedź
~robert72
0
|
1

Do ~jac: Też to zauważyłem :-))

30.03.2013 08:24:03 | napisz odpowiedź
~jac
2
|
3

Zakleszczone stacyjki? A gdzie w tym aucie jest stacyjka?

06.03.2013 07:16:59 | napisz odpowiedź
~szymi909
2
|
5

Oj autor się nie przygotował. Przed Renault Megane Scenic były min: Nissan Prairie (Axxess rynek USA) Mitsubishi Space Runner i Space Star( później Hyundai Santamo). Ponadto człon nazwy Megane
został usunięty już w pierwszej generacji (lift związany min. ze zmianą przednich reflektorów).
pozdrawiam Szymi909

20.02.2013 19:47:22 | napisz odpowiedź
~Podpis
17
|
23

Odp: Nie, nie warto! Kolejny psujący się francuz!

05.02.2013 23:42:11 | napisz odpowiedź
~poziomek
7
|
13

Ja nie jestem w stanie zaakceptować wyglądu plastików na konsoli. To jest jakaś maszkara!

03.02.2013 18:37:08 | napisz odpowiedź
~Zjebus1955
10
|
15

A teraz żart dnia:
Gdzie można spotkać nowobogackiego zagorzałego użytkownika laguny "tkm2004"?
odpowiedź brzmi...
w artykule o volkswagenie hahahahahahahahahahahahahahahaha.

Próżno tu go szukać...

03.02.2013 13:02:18 | napisz odpowiedź
~versuskolobrzeg
2
|
1

Do ~ZygaM: pytanie do mentora-autora bezcenne... ;)

02.02.2013 21:47:12 | napisz odpowiedź
~ZygaM
7
|
2

Odnośnie tarczo-łożyska, jeśli macie średniej jakości wyciskarkę, można spokojnie łożysko wycisnąć i wcisnąć następne.
Odnośnie autora felietonu; Panie Łukaszu, nie wiem czy jeździł Pan jednym czy wieloma Scyniokami, czy w ogóle pan używał takiego auta? To sympatyczne auto, tak wszyscy narzekają na Renault, to czemu jest ich masa w salonach i na rynku wtórnym.
Skoro macie problemy z takim pojazdem, zapraszam na www.scenicforum.pl

31.01.2013 18:43:07 | napisz odpowiedź
~def
2
|
4

BIEGI gdy wchodzą źle znaczy że zawieszenie silnika sie poluzowało albo linki, wymaga to wymiany mocownia i regulacji, to normalne w prawie kazdym aucie, w niektórych to mogłby by nie wchodzić w ogóle biegi (MItsubishi Spacestar)

31.01.2013 15:58:09 | napisz odpowiedź
~robert72
8
|
1

Do ~gm: No z tymi łożyskami przegieli ,ale już dużo firm to stosuje ....muszą zarabiać ...

31.01.2013 13:38:28 | napisz odpowiedź
~robert72
9
|
3

To wszystko prawda ,precyzja skrzyni 5 biegowej daleka od ideału ,6 biegowe chodzą lepiej,wyświetlacz 3 razy naprawiany i nieczytelny trochę ,ale można się przyzwyczaić ,poza tym bez awaryjne wygodne autko i tanie w utrzymaniu z LPG.

31.01.2013 10:27:46 | napisz odpowiedź
~gm
12
|
6

w tym aucie jest więcej paradoksów, np. piasty zintegrowane z łozyskami i tarczami ham. - to jakis absurd! :) zobaczcie tez jakie są ceny zestawu sprzęgła z kołem dwumasowym

31.01.2013 09:58:17 | napisz odpowiedź
~Robsonics
25
|
11

Nie zgodzę się z opinią autora, jakoby skrzynia biegów nie grzeszyła precyzją... Mam przyjemność jazdy tym samochodem i właśnie praca dźwigni zmiany biegów jest jednym z największych atutów tego modelu (mam 6-biegową skrzynię, nawet włączanie wstecznego jest wygodne, choć oczywiście początkowo wymaga przyzwyczajenia - pierścień do góry i za "6" w prawo w tył). Lewarek ma przyjemnie krótki skok (czego nie można było powiedzieć o poprzednim Scenicu I, którego długie skoki dźwigni mnie irytowały), a biegi wchodzą z lekkim, bardzo wygodnym oporem. Co do wyświetlacza, to owszem, podaje dużo informacji, ale są czytelne i przyzwyczajenia wymaga początkowo obrotomierz, który podaje informację w sposób nieco mniej czytelny niż analogowy, jednak po kilku przejażdżkach można z łatwością zaadaptować się do skali wskaźnika.

31.01.2013 09:58:16 | napisz odpowiedź