Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Testy aut uzywanych - Fiat 500

Czy warto kupić: używany Fiat 500 (od 2007)

dodano: 26.02.2013, autor: Łukasz Szewczyk, kategoria: Testy aut uzywanych
Włoskie auto z polskiej fabryki wyróżnia się wyjątkową stylizacją nadwozia i wnętrza. Atutem samochodu są też przyzwoite właściwości jezdne, rozsądne koszty utrzymania oraz niska awaryjność. Czy warto kupić używanego Fiata 500?
Czy warto kupić: używany Fiat 500 (od 2007)

Ten plan nie mógł spalić na panewce. Fiat wziął sprawdzone podwozie Pandy drugiej generacji, opakował je karoserią łudząco podobną do kultowej „pięćsetki” sprzed lat, a produkcję powierzył fabryce w Tychach z doświadczonym i skrupulatnym zespołem.

Stylizacja samochodu, jego walory użytkowe oraz ekonomia zostały docenione przez jurorów konkursu Car of the Year. Fiat 500 wygrał edycję 2008 ze sporą przewagą punktową. Wprowadzenie samochodu na rynek wspierały też liczne akcje promocyjne. W efekcie zainteresowanych zakupem nowej "pięćsetki" nie brakowało. Fiat został zmuszony do zwiększenia planów sprzedażowych. Już na początku pierwszego pełnego roku produkcyjnego wyjściowe 120 tysięcy egzemplarzy zamieniono na 190 tys. egz. w skali roku. Po pięciu latach z taśm zjechała milionowa „pięćsetka”. Obecnie rynek jest już dobrze nasycony Fiatami 500, a sporą liczbę egzemplarzy znajdziemy na rynku wtórnym.

Używane „pięćsetki” cieszą się dużym wzięciem, więc ich ceny topnieją w umiarkowanym tempie. Samochód trzyma wartość również z powodu wyposażenia. Rzadko które auto wyjeżdżało z salonu ze standardowym pakietem dodatków. Przyczyniło się do tego pozycjonowanie modelu. Pierwsza generacja Fiata 500 była tanim samochodem dla mas. Nowoczesny maluch w stylu retro stanął przed zupełnie innym zadaniem. Włochom nie zależało na stworzeniu kolejnego prostego auta segmentu A. Nowy Fiat 500 miał wnieść do swojej klasy powiew ekskluzywności, a od praktyczności ważniejsze było wysmakowanie stylistyczne.

Fiat zadbał, by klienci mogli dopasować samochód do własnych preferencji. Katalog opcji był ogromny. Znalazły się w nim „oczywiste” udogodnienia – w tym automatyczna klimatyzacja, ESP czy elektrycznie sterowane szyby, jak również mniej typowe dodatki w segmencie A – naklejki na karoserię, nakładki na obudowy lusterek i kluczyki, dozowniki zapachu, półskórzana tapicerka oraz panoramiczne dachy. Cztery poziomy wyposażenia (Naked, Pop, Sport i Lounge), kilkanaście wystrojów wnętrza, rodzajów felg oraz lakierów, jak również mnogość ozdobnych detali sprawiła, że liczba możliwych konfiguracji Fiata 500 przekraczała... pół miliona.

Najbardziej wymagającym klientom Fiat oferował sportowego Abartha 500 (od 2008 r.), Fiata 500 C z brezentowym dachem (od 2009 r.) oraz limitowane wersje specjalne (m.in. by Diesel, by Gucci).

Zdecydowana większość używanych Fiatów 500 posiada przynajmniej ABS, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wspomaganie układu kierowniczego, system audio oraz ręcznie sterowaną klimatyzację. Na podkreślenie zasługuje poziom ochrony, jaką Fiat 500 zapewnia pasażerom. W dobrych warunkach droga hamowania 100-0 km/h nie przekracza 38 metrów. Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwa też siedem poduszek powietrznych - w tym airbag chroniący kolana kierowcy.

Mimo że w kabinie Fiata 500 znajdują się cztery miejsca siedzące, tylną kanapę warto traktować w kategorii awaryjnej – ścięty tył oraz 2,3-metrowy rozstaw osi wydatnie ograniczają ilość miejsca w drugim rzędzie. W tym samochodzie najwygodniej podróżuje się dwóm osobom. Wówczas za przednimi fotelami można ulokować bagaż, który nie zmieścił się do 182-litrowego bagażnika.

Nietypowym, ale bardzo wygodnym rozwiązaniem jest ulokowanie lewarka zmiany biegów na rozbudowanej konsoli środkowej - dzięki temu znajduje się on w bezpośrednim sąsiedztwie kierownicy. Nie każdy będzie natomiast zachwycony specyficzną pozycją za kierownicą. Trzeba przywyknąć również do nietypowego panelu wskaźników, a właściwie jednego rozbudowanego „zegara”, który informuje o prędkości, obrotach silnika, ilości paliwa, temperaturze cieczy chłodzącej oraz wyświetla komunikaty komputera pokładowego. Wnętrze zostało starannie spasowane, jednak jakość tworzyw wykończeniowych jest tylko przeciętna.

Raporty spalania Fiata 500 - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw

Nadwozie Fiata 500 jest wąskie (1627 mm) i wysokie (1488 mm). Aby samochód dobrze się prowadził, zawieszenie musiało zostać sztywno zestrojone. Póki nie wjedziemy na zniszczoną drogę, nie stanowi to większego problemu. W najmniej subtelny sposób są wybierane poprzeczne nierówności. W takich warunkach twarde auto z krótkim rozstawem osi staje się nerwowe. Mankamentem układu jezdnego jest też promień zawracania – ponad 10 m w 3,55-metrowym samochodzie to naprawdę dużo. Manewrowanie dodatkowo utrudnia znaczna szerokość tylnych słupków dachu, które zawężają pole widzenia. Sprzymierzeńcem kierowcy Fiata 500 jest natomiast bezpośredni i mocno wspomagany układ kierowniczy - w trybie City kierownicą można obracać jednym palcem.

Co piszczy pod maską? Benzynowe 0.9 8V (85 KM), 1.2 8V (69 KM) i 1.4 16V (101 KM) oraz wysokoprężne 1.3 16V Multijet (75 i 95 KM). Jeżeli cenimy naprawdę dobre osiągi, trzeba celować w Abartha 500 z doładowanymi silnikami benzynowymi 1.4 16V T-Jet (135-180 KM). Podstawowy, najczęściej spotykany motor 1.2 8V rozpędza Fiata 500 do "setki" w niecałe 13 sekund. Średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi ok. 6 l/100km. Wersja 1.4 16V Starjet potrafi pojechać szybko, jednak lubi wysokie obroty, na których silnik staje się paliwożerny - spalanie w trakcie ofensywnej jazdy może przekroczyć 9 l/100km. Użytkownicy wielu egzemplarzy obserwują także znaczne zużycie oleju. Problem trapi też „pięćsetki” z jednostkami 1.2 8V. Póki co dwucylindrowy 0.9 TwinAir (w sprzedaży od końca 2010 r.) jest rzadkim gościem na rynku wtórnym.

Aby cieszyć się niskimi rachunkami za paliwo, trzeba szukać egzemplarza z dieslem 1.3 Multijet, który w cyklu mieszanym zużywa poniżej 5 l/100km. To trwała konstrukcja z jednomasowym kołem zamachowym. W pierwszej kolejności zawodzi osprzęt – m.in. systemy recyrkulacji spalin. Metaliczne odgłosy z komory silnika mogą zapowiadać konieczność wymiany łańcucha rozrządu. Wpływ na jego stan ma m.in. troska o jakość i stan oleju. W układzie wydechowym znajduje się filtr cząstek stałych, więc Fiat 500 z silnikiem Multijet powinien w miarę regularnie przejeżdżać nieco dłuższe odcinki poza miastem. Jazda wyłącznie w obszarze zabudowanym może doprowadzić do zapchania DPF oraz rozrzedzenia oleju silnikowego paliwem.

Fiat 500 nie bryluje w raportach TUV. Zajmuje miejsca w drugiej połowie stawki, chociaż trzeba podkreślić, że jest najwyżej notowanym z Fiatów. Najmniejszych zastrzeżeń do trwałości "pięćsetki" nie ma natomiast ADAC. Samochody ze wszystkich roczników zebrały najwyższe noty. Co najczęściej zatrzymywało Fiata 500? Rozładowane akumulatory oraz defekty pomp paliwa, elektroniki sterującej silnikiem i cewek zapłonowych. ADAC zwraca też uwagę na relatywnie duże natężenie awarii układu chłodzenia oraz zautomatyzowanych skrzyń biegów Dualogic.

Włoski maluch jest pozytywnie oceniany także przez Dekra. W samochodach z przebiegami do 50 tysięcy kilometrów liczba wykrywanych usterek utrzymywała się na poziomie typowym dla aut segmentu A. W przedziale 50-100 tysięcy kilometrów "pięćsetka" wybiła się ponad przeciętną - we wszystkich kategoriach była lepsza od statystycznego malucha. Najczęściej przyczyną problemów była elektryka, elektronika oraz oświetlenie - głównie elementy systemu zmieniającego położenie przednich reflektorów. Specjaliści Dekra często stwierdzali także korozję układu wydechowego oraz wybicie sworzni zawieszenia.

Użytkownicy samochodu zmagają się też z usterkami łożysk kół, alternatorów oraz szybko przepalającymi się żarówkami. Ogromna baza tanich zamienników oraz rozsądne ceny wielu części w ASO pozwalają na utrzymanie Fiata 500 w dobrej kondycji przy niewielkich nakładach finansowych.

Wady i zalety Fiata 500 - opinie kierowców

Czy warto kupić używanego Fiata 500? Jeżeli szukamy uroczego samochodu do miasta - z pewnością tak. Włoski maluch zdaje również egzamin na trasie, o ile pod maską nie pracuje najsłabszy silnik. Ceny używanych egzemplarzy są zróżnicowane. Auta kosztujące mniej niż 25 tysięcy złotych warto bardzo dokładnie sprawdzić. Do Polski trafiło wiele "pięćsetek" z wypadkową przeszłością. Nie należy natomiast obawiać się niskich przebiegów. Miejski charakter samochodu sprawia, że wskazania licznika kilometrów nie rosną w obłędnym tempie. Fiat 500 jest też często drugim autem w rodzinie.

Polecane silniki

Benzynowy 1.2 8V: Nieskomplikowana konstrukcja nie zapewnia wyśmienitych osiągów. Nie należy też do grona najbardziej oszczędnych silników. Rekompensatę stanowią niskie koszty obsługi serwisowej oraz trwałość silnika 1.2 8V – poważne awarie są rzadkością. 101-konny motor 1.4 16V zapewnia dobre osiągi, jednak kombinacja systemu zmiennych faz rozrządu oraz zaawansowanego układu tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej przy wysokich przebiegach może generować dodatkowe koszty serwisowe.

Zalety:
+ Atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza
+ Bogate wyposażenie wielu egzemplarzy
+ Niskie koszty utrzymania

Wady:
- Mała pojemność bagażnika
- Twarde zawieszenie
- Zużycie paliwa podczas dynamicznej jazdy

Bezpieczeństwo:
Wynik w teście EuroNCAP: 5/5 (badanie w 2007 r.)

Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 140-220 zł
Tarcze i klocki (przód): 150-450 zł
Sprzęgło (komplet): 290-500 zł

Przykładowe ceny ofertowe:
1.2 8V, 2008 r., 69000 km, 24 tys. zł
1.4 16V, 2008 r., 117000 km, 27 tys. zł
1.3 Multijet, 2010 r., 70000 km, 33 tys. zł
1.2 8V, 2011 r., 10200 km, 36 tys. zł