Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Testy aut uzywanych - Opel Vectra

Może sprawiać problemy - Opel Vectra C (2002-2008)

dodano: 30.01.2012, autor: Łukasz Szewczyk, kategoria: Testy aut uzywanych
Dla zainteresowanych zakupem Vectry trzeciej generacji mamy dobre wieści. Na rynku wtórnym nie brakuje ciekawych samochodów, a ich ceny nie należą do wyśrubowanych. Szczególnie atrakcyjna jest wersja kombi, która dysponuje przestronnym wnętrzem i przepastnym bagażnikiem. Niestety są też gorsze wieści. Flagowy Opel lubi się psuć...
Może sprawiać problemy - Opel Vectra C (2002-2008)

Produkcja Vectry trzeciej generacji rozpoczęła się w 2002 roku. Sedan, a później liftback (Vectra GTS), kombi (Vectra Caravan) i hatchback (Signum) z dobrym skutkiem zabiegały o względy klientów. Limuzyna Opla sprzedawała się przyzwoicie także w polskich salonach. Wiele samochodów trafiło do firmowych flot. Pokonywały w nich duże odległości oraz bywały ostro eksploatowane, jednak regularna obsługa serwisowa sprawia, że poleasingowe auta również zasługują na zainteresowanie, o ile ich historia jest udokumentowana.

W chwili debiutu Vectry C dni flagowej Omegi były już policzone. Produkcja tylnonapędowej limuzyny ustała w 2003 roku. Na dobrą sprawę klienci Opla nie odczuli jednak braku Omegi. Odpowiednio dobrane gabaryty, duży rozstaw osi oraz przestronne wnętrza pozwoliły Vectrze C na wypełnienie luki w ofercie. Bagażniki sedana i liftbacka mieszczą po 500 litrów. Kombi jest lepsze o 30 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń jest w stanie przyjąć imponujące 1850 litrów. Możliwości przewozowe dodatkowo zwiększa brak wystających nadkoli.

Linie nadwozia Vectry C są specyficzne. Masywne sylwetki i pozbawiony wyrazu pas przedni nie zbierały najwyższych not. Stosunkowo szybko, bo już w 2005 roku, Vectra została zmodernizowana. Zmiany ograniczyły się głównie do przednich świateł i grilla, które upodobniono do stosowanych w Astrze H.

Kabinę pasażerską zdominowały proste kształty. Brak designerskiego polotu jednym przypadnie do gustu, innym nie. Kierowcy dosyć jednoznacznie oceniają natomiast konsolę środkową – panel przeładowany przyciskami oraz pokrętłami mógłby być mniej skomplikowany. Na tle konkurentów doskonale wypada natomiast wyposażenie. ABS, sześć poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby z przodu oraz klimatyzację znajdziemy w każdym egzemplarzu. Wiele ciekawych pozycji znalazło się na liście opcji. Wśród nich: nawigacja, elektrycznie otwierana klapa bagażnika wersji kombi, dodatkowy radioodbiornik dla pasażerów tylnej kanapy, zawieszenie z elektronicznie regulowaną charakterystyką pracy, ergonomiczne fotele Recaro oraz pakiety ospojlerowania OPC Line.

Przestronne wnętrze, niezbyt sztywne zawieszenia i dobre wyciszenie czynią z Vectry idealnego kompana dalekich podróży. Nie bez znaczenia jest też duży rozstaw osi, który sprawia, że samochód ze stoickim spokojem reaguje na zmiany obciążenia oraz poprzeczne nierówności. Kto ceni komfort - będzie zadowolony. Vectra nie usatysfakcjonuje jednak kierowców ze sportową żyłką. Do precyzji i przewidywalności prowadzenia znanej z BMW serii 3, Audi A4 oraz Forda Mondeo sporo brakuje. Układ kierowniczy jest mocno wspomagany, a zawieszenia nie należą do sztywnych. Nawet najmocniejsze Vectry zaskakują nieprzyjemną podsterownością – na niewiele zdały się niskoprofilowe opony oraz utwardzone zawieszenia.

Raporty spalania Opel Vectra C - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw

Dla Vectry C przygotowano ogromną liczbę silników. Były nimi benzynowe 1.6 (100 i 105 KM), 1.8 (122 i 140 KM), 2.0T (175 KM), 2.2 (147 i 155 KM), 2.8T V6 (230, 250, 255 i 280 KM) i 3.2 V6 (211 KM) oraz wysokoprężne 1.9 CDTI (100, 120 i 150 KM), 2.0 DTI (100 KM), 2.2 DTI (125 KM), 3.0 V6 CDTI (177 i 184 KM). Aby uniknąć rozczarowania na drodze warto zrezygnować z podstawowych jednostek o mocy 100 KM. Z kolei osobom, które nie lubią przykrych niespodzianek w serwisach oraz na stacjach paliw nie polecamy motorów V6, które lubią „wypić”, a z racji skomplikowanych konstrukcji są trudne w serwisowaniu.

Jeżeli bezproblemowe podróżowanie stanowi priorytet, zakup Vectry C powinien zostać dobrze przemyślany. Według ADAC to… najbardziej kapryśny samochód klasy średniej. Lista regularnie stwierdzanych usterek jest naprawdę długa. Co gorsza, producent uporał się z nimi dopiero w ostatnich latach produkcji modelu. W Vectrach wytwarzanych do 2005 roku częste są usterki sterującej pracą silnika. Rok później rozwiązano problemy z pompą paliwa w silnikach benzynowych oraz zaworami recyrkulacji spalin, wtryskiwaczami, turbosprężarkami i wężami doprowadzającymi powietrze w silnikach wysokoprężnych. Kolejny spadek usterek ADAC odnotował w Vectrach z 2007 roku – producentowi udało się ograniczyć awaryjność alternatorów, zaworów sterujących ciśnieniem w układzie wtryskowym oraz filtrów cząstek stałych w dieslach.

Autorentgen - na co skarżą się posiadacze Opla Vectry C

Nienajlepsze zdanie na temat niemieckiej limuzyny ma również TUV. W zeszłorocznym zestawieniu czteroletnie Vectry zajęły wysokie, 24. miejsce w stawce 132 modeli, wyprzedzając m.in. Forda Mondeo, Audi A4 i BMW serii 3. W tym samym raporcie 4- i 5-letnie Vectry były notowane jako 83/120, natomiast 6- i 7-letnie zajęły 52. miejsce wśród 98 modeli. Podobny trend można zauważyć w opracowaniach ADAC - samochody z pierwszych lat są bardzo awaryjne, a wyraźna poprawa następuje po 2005 roku. Poszukując Vectry C warto brać więc przede wszystkim pod uwagę samochody po faceliftingu.

Wszechobecna elektronika bywa przyczyną różnorodnych problemów. Ze względu na obecność magistrali CAN naprawy elektroniki bywają kosztowne. W polskich realiach często stwierdzane są uszkodzenia wielowahaczowego zawieszenia (łączniki stabilizatorów, gumowe tuleje oraz tylne amortyzatory). Uszkodzenia nie zawsze są sygnalizowane przez stuki docierające z podwozia. Czasami pierwszym objawem są nierówno zużyte opony. W celu uniknięcia dodatkowych kosztów kierowcy zalecają regularne kontrole stanu zawieszenia.

Użytkownicy samochodu niemal jednogłośnie odradzają zakup Vectry z wysokoprężnymi motorami DTI, których użytkowanie utrudniają awarie kół pasowych, pomp wtryskowych oraz nieszczelności w układzie paliwowym, a także wycieki oleju. Ostrożność warto wzmóc w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek niepokojących odgłosów z komory silnika oraz problemów z odpalaniem.

Opel Vectra C to jedna z najpopularniejszych limuzyn klasy średniej. Na przestronność wnętrza sedana i liftbacka narzekać nie można. Za sprawą powiększonego rozstawu osi naprawdę wielkie są kabiny hatchbacka (Opel Signum) oraz kombi. To ostatnie dysponuje także jednym z największych bagażników w segmencie. Vectra nie uchodzi za przykład trwałości, jednak dzięki łatwo dostępnym częściom koszty napraw pozostają na rozsądnym poziomie. Procentuje techniczne pokrewieństwo z Cadillakiem BLS, Fiatem Cromą, Saabem 9-3 oraz brytyjskim Vauxhallem Vectra.

Polecane silniki

Benzynowy 2.2: Opel Vectra C waży blisko 1,4 tony. Podstawowe silniki 1.6 i 1.8 muszą się więc nieźle napracować, by zapewnić jakąkolwiek dynamikę. Znacznie mocniejsza jednostka o pojemności 2.2 litra jest mniej obciążona, co sprawia, że osiągi są lepsze przy niemal identycznym zapotrzebowaniu na paliwo. Sprawdzony i popularny silnik Opla nie sprawia przykrych niespodzianek. Wolnossąca konstrukcja jest także ciekawą alternatywą dla doładowanego silnika 2.0 o mocy 175 KM – dysproporcja osiągów nie jest kolosalna, ale oszczędności paliwowe pozostają wyraźne.

Wysokoprężny 1.9 CDTI: Turbodiesel z Common Railem został opracowany przez Fiat-GM Powertrain i trafił pod maski licznych modeli różnych marek. W przypadku Vectry za optymalną wersję silnika 1.9 CDTI można uznać 120-konną. Zapewnia dobre osiągi i uchodzi za mniej problematyczną od bardziej wysilonej odmiany o mocy 150 KM.

Zalety:
+ Przestronne wnętrze i duże bagażniki
+ Szeroka i zróżnicowana paleta jednostek napędowych
+ Duża podaż na rynku wtórnym – także aut z polskich salonów

Wady:
- Problemy z trwałością wielu podzespołów
- Przeciętne właściwości jezdne
- Znaczna utrata wartości

Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 240-450 zł
Tarcze i klocki (przód): 200-500 zł
Sprzęgło (komplet): 220-800 zł

Przykładowe ceny ofertowe:
2.2 16V, 2003 r., 111000 km, 17 tys. zł
1.9 CDTI, 2006 r., 124000 km, 25 tys. zł
1.6, 2007 r., 95000 km, 30 tys. zł
2.8 OPC, 2006 r., 164000 km, 39 tys. zł

Autorem zdjęć jest Andrew_eop, użytkownik Opla Vectry