Zgłoś sugestię Żarówka
Kliknij aby zamknąć

Niecodzienna moc na co dzień

Subaru Forester - Publikacje i artykuły motoryzacyjne

Subaru
Forester
Na skróty:
lista generacji Subaru Forester

Testy aut używanych - Subaru Forester

Niezniszczalny leśnik - Subaru Forester (2002-2008)

13-01-2012, autor Łukasz Szewczyk
Imponująca trwałość, bardzo dobre właściwości jezdne, permanentny napęd na cztery koła oraz silniki w układzie bokser są znakami rozpoznawczymi Forestera. Japoński SUV nie jest tani, jednak kto zdecyduje się na zakup, nie będzie żałował...

W 1997 roku do salonów Subaru wjechał Forester. Kombi o zwiększonych możliwościach terenowych zbudowano na płycie podłogowej Imprezy. Forester nie mydlił oczu wyjątkowo atrakcyjną stylizacją nadwozia i wnętrza - jego głównymi atutami były silniki i doskonałe układy przeniesienia napędu. Z biegiem czasu okazało się, że samochód jest też wyjątkowo trwały.

Druga generacja modelu, większa, ładniejsza i mocniejsza, ujrzała światło dzienne w 2002 roku. Samochód przypadł klientom do gustu, jednak ze względu na wysokie ceny pozostawał w zasięgu niewielu. Obecnie najstarsze Forestery mają blisko 10 lat. Mimo tego nie są tanie. Za najtańsze trzeba zapłacić blisko 30 tysięcy złotych. W 2005 roku Forester przeszedł drobny facelifting. Odświeżone egzemplarze kosztują przynajmniej 40 tys. zł.

Kto zada sobie trud znalezienia dobrze utrzymanego i bezwypadkowego egzemplarza, nie będzie miał powodów do narzekania. Doskonale wyważony Forester z permanentnym napędem na cztery koła oraz świetnie zestrojonym zawieszeniem czuje się na asfalcie lepiej od wielu popularnych modeli samochodów. Nie zawodzi również w lekkim terenie. 20-centymetrowy prześwit oraz reduktory w skrzyniach łączonych ze słabszymi silnikami pozwalają zabrnąć całkiem daleko.

Wnętrze Forestera jest ergonomiczne i uporządkowane. Materiały wykończeniowe oraz wzornictwo nie każdemu przypadną do gustu - szczególnie w samochodach sprzed faceliftingu. Wiele egzemplarzy posiada komplet poduszek powietrznych, klimatyzację i podgrzewane fotele. Przednia część oferuje sporą ilość miejsca. Z tyłu jest ciasnawo - zarówno na wysokości nóg, jak i ramion. Niecałe 400-litrów miejsca na bagaże również nie stanowi rekordowego wyniku wśród SUV-ów.

Maski skrywają czterocylindrowe boksery. Przeciwsobny układ cylindrów obniżył położenie środka ciężkości, a także zminimalizował wibracje towarzyszące pracy silnika. Wyjątkowe brzmienie motorów Subaru wynika z niesymetrycznej konstrukcji kolektorów wydechowych. Rzadko stosowana konstrukcja jednostek napędowych ma również wady - utrudnia m.in. regulację luzów zaworowych w doładowanych silnikach oraz wkręcenie nowych świec. W przypadku konieczności wymiany paska rozrządu lub uszczelek pod głowicami wiele warsztatów decyduje się na wyjęcie motoru, co wpływa na czas oraz koszty usług.

Podstawową jednostką napędową były wolnossące boksery 2.0 (125 i 158 KM). Właściwie serwisowane silniki uchodzą za niezniszczalne. Mimo niezbyt wysokich mocy przyzwoicie radzą sobie z napędzaniem uterenowionego Subaru. W przypadku najsłabszej wersji prędkościomierz może wskazać 100 km/h po 11,4 s od startu. Równie trwałe, ale szybsze są wolnossące motory 2.5 (152, 165, 170 KM) Przyjemność z jazdy jest jeszcze wyższa w przypadku turbodoładowanych wersji - 2.0 XT (177 KM) oraz 2.5 XT (210 i 230 KM). Dość powiedzieć, że najmocniejsze z wymienionych osiągają "setkę" w czasie 6,0-6,3 sekundy! Wersja 2.0 XT przyśpiesza od 0 do 100 km/h w czasie 8,3 s.

Raporty spalania Subaru Forester II - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw

Niestety przyjemności kosztują. Nawet w najsłabszej wersji z baku ubywa średnio 10 l/100km. W przypadku silników turbodoładowanych warto przygotować się na 11-13 l/100km w cyklu mieszanym. W przypadku regularnego korzystania z potężnych mocy spalanie z łatwością skacze do 15 l/100km.

Za czasów Forestera drugiej generacji Subaru nie oferowało diesli, więc jedynym sposobem na obniżenie kosztów eksploatacji jest montaż instalacji gazowych. Według coraz bardziej licznej grupy użytkowników sprawdzają się one dobrze nawet w doładowanych silnikach. Warunkiem jest oczywiście użycie podzespołów wysokiej jakości oraz odpowiedni montaż systemu.

Standardowo SUV marki Subaru otrzymywał ręczne skrzynie biegów - dobrze zestopniowane i precyzyjne, jednak nie akceptujące siłowego wbijania przełożeń. Opcję dla leniwych stanowiły "automaty". Niestety czterobiegowe i dosyć powolne. Ich obecność negatywnie wpływa na osiągi oraz spalanie.

Forester słynie z bardzo wysokiej trwałości - zajmuje miejsca w ścisłej czołówce najbardziej prestiżowych rankingów bezawaryjności. W przypadku większości egzemplarzy wizyty mechaników ograniczają się do przeglądów i wymiany części eksploatacyjnych.

Oczywiście Foresterom zdarzają się chwile słabości. Do najbardziej kosztownych należą wymiany zużytych panewek (2.0XT), wypalonych uszczelek pod głowicami i pękniętych tłoków (2.5XT) oraz skrzyń biegów. Wymienionych problemów obawiają się przede wszystkim kierowcy nie stroniący od głębszego wciskania gazu, którzy w trosce o trwałość samochodu zalecają stosowanie oleju najwyższej jakości, regularną kontrolę jego stanu oraz wymianę co 7-10 tysięcy kilometrów. Podnosi to koszt utrzymania pojazdu - podobnie jak opony, które w trosce o żywotność sprzęgła wiskotycznego trzeba wymieniać kompletami. Jeżeli po rozruchu zimnego silnika interesującego nas samochodu usłyszymy rytmiczny stukot, to w żadnym wypadku nie powinniśmy rezygnować z kontynuowania oględzin. Tzw. piston slap jest typową przypadłością wielu egzemplarzy Subaru, które przejeżdżają z nim dziesiątki tysięcy kilometrów. Nieprzyjemne odgłosy powinny ustać wraz z rozgrzewaniem się jednostki napędowej.

Większość elementów zawieszenia Forestera jest trwała. Najszybszemu zużyciu ulegają łączniki stabilizatorów oraz łożyska. Warto rzucić okiem, czy na desce rozdzielczej nie zapala się kontrolka poziomowania reflektorów, która może sygnalizować zużycie tylnych amortyzatorów z systemem poziomowania - defekty zdarzają się często już przy przebiegach 80-130 tysięcy kilometrów. W grę wchodzi regeneracja amortyzatorów lub kupno i montaż oryginalnych elementów za ponad trzy tysiące złotych. Ze względu na koszt stosunkowo popularne jest też sięganie po zestawy zwykłych amortyzatorów oraz nowych sprężyn. Koszt operacji zwykle zamyka się w kwocie 1500 zł.

Duże ilości pieniędzy pochłaniają naprawy skrzyń biegów oraz wymiany sprzęgieł. W pierwszych brutalne wbijanie przełożeń niszczy synchronizatory, co skutkuje utrudnionym włączaniem biegów, drugie nie znoszą jazdy na półsprzęgle oraz ostrych startów z wysokich obrotów. Forester nie piszczy przy nich oponami - ogromne siły rozchodzą się po wszystkich elementach układu napędowego. W zależności od stylu jazdy sprzęgła wytrzymują zwykle od kilkudziesięciu do 150 tysięcy kilometrów.

W przypadku wszystkich modeli Subaru dostępność zamienników, jak również sieć wyspecjalizowanych serwisów jest ograniczona. Znajduje to odzwierciedlenie w kosztach utrzymania pojazdu. Ekstremalnie drogo być jednak nie musi. Użytkownicy mogą sięgać po używane podzespoły. Do Polski trafiło wiele aut z Wielkiej Brytanii - z niektórych, po rozmontowaniu na części pierwsze, uczyniono dawców elementów.

Autorentgen - na co skarżą się posiadacze Subaru Forester II

Druga generacja Forestera ma multum zalet i tylko kilka przypadłości. To wszechstronny samochód, który wyróżnia się właściwościami jezdnymi. Mimo rosnącej sprzedaży w polskich salonach i importu indywidualnego używanych egzemplarzy Subaru wciąż pozostaje egzotyczną marką. W trosce o kondycję pojazdu obsługę należy zlecać wyspecjalizowanym warsztatom lub ASO. Rachunki nie będą niskie, ale Forester odwdzięczy się bezproblemową eksploatacją.

Polecane silniki

Benzynowy 2.0: Silnik w wolnossącej wersji jest przede wszystkim niezawodny. Wariant z turbosprężarką zapewnia natomiast dobre osiągi, spalając ilości paliwa adekwatne do stylu jazdy 10-15 l/100km. Wersja 2.5 XT zapewnia doskonałe osiągi, ale w ocenie części użytkowników uchodzi za mniej trwałą od starszego silnika.

Zalety:
+ Niski poziom awaryjności
+ Wzorowe właściwości jezdne
+ Wszechstronność i praktyczność

Wady:
- Ograniczona podaż i wysokie ceny używanych egzemplarzy
- Duża liczba "rozbitków"
- Kosztowny serwis i naprawy

Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 400-500 zł
Tarcze i klocki (przód): 300-1000 zł
Sprzęgło (komplet): 900-1600 zł

Przykładowe ceny ofertowe:

Przykładowe ceny ofertowe:
2.0 X, 2004 r., 195000 km, 28 tys. zł
2.0 XT, 2004 r., 127000 km, 33 tys. zł
2.0 X, 2006 r., 170000 km, 43 tys. zł
2.5 XT, 2006 r., 51000 km, 60 tys. zł

Autorem zdjęć jest Sports, użytkownik Subaru Forester

Subaru Forester II Kombi 2.0 X 125KM 2002-2008 - galeria

Dane techniczne - Subaru Forester II Kombi 2.0 X 125KM 2002-2008

Podstawowe paramtery

Długość
4485 mm
Szerokość
1735 mm
Wysokość
1590 mm
Rozstaw osi
2525 mm
więcej danych technicznych tego auta
Komentarze kierowców (9 komentarzy)
~Pluta Jan
4
|
4

Miałem takie SUBARU. Auto BARDZO DROGIE w serwisowaniu. Niezniszczalna jest tylko głupota ludzka, zwłaszcza autorów wypowiedzi, którzy leśnika widzieli na filmie...

02.06.2013 21:09:11 | napisz odpowiedź
~wojtek
4
|
0

silnik 2.5 to kompletne nieporozumienie. W moim legacy głowica wypalona po 100 tys km. Są to po prostu rozwiercone 2-litrówki i przegrzewają się. Subaru tylko z silnikiem 2.0 benzyna.

31.10.2012 09:59:52 | napisz odpowiedź
~wlodarz
7
|
1

Subaru to Subaru. Super auto jak każde ze stajni tego modelu! a co do kosztów itd - jak kogoś nie stać to niech kupi vw, kupno Subaru-to jasne-opatrzone jest sporymi wydatkami, czy to na części czy paliwo, za to dostajesz auto które niebanalnie wygląda, świetnie i dynamicznie się prowadzi,a do tego jest już legendą.

03.06.2012 19:17:08 | napisz odpowiedź
~Obeliks
10
|
0

witam mam zamiar zakupic subaru forester 2.5 16V chcialbym uzyskac informacje na temat tego silnika czy jest on trwaly i malo awaryjny prosze o odpowiedz z gory dziekuje i pozdrawiam.

21.02.2012 20:40:34 | napisz odpowiedź
~adam
2
|
1

Do Pioto: Chłopie, czytasz co napisali, czy obrazki oglądasz?

"Rzadko stosowana konstrukcja jednostek napędowych ma również wady - utrudnia m.in. regulację luzów zaworowych w doładowanych silnikach oraz wkręcenie nowych świec. W przypadku konieczności wymiany paska rozrządu lub uszczelek pod głowicami wiele warsztatów decyduje się na wyjęcie motoru, co wpływa na czas oraz koszty usług." W wolnym ssaku luz można zrobić bez demontażu. Trudne ale wykonalne

19.01.2012 19:53:51 | napisz odpowiedź
~Pioto
4
|
2

Znowu nie napisali o regulacji luzów zaworowych. W Subaru stosują silniki typu boxer. Luz zaworowy ustawia się mechanicznie, więc podlega regulacji. Przy LPG dużo częściej niż przy PB. Powiedzmy co około 30 tys. KM. Koszt to około 2000 zł, bo trzeba wyciągnąć silnik.
Ponieważ w Polsce rzadko kogo stać na wydawanie na paliwo 70 zł na 100km, to informacje o współpracy z LPG i obsługa serwisowa mają ogromne znaczenie.
Szukając samochodu bardzo byłem nastawiony na Subaru, ale po analizie kosztów utrzymania stwierdziłem, że nie będę się rzucał z motyką na Słońce.
Podstawa do LPG to:
- luz zaworowy regulowany hydraulicznie,
- nie za bardzo wysilony silnik (np. 2.0 130KM, 3.0 200KM),
- głowica odporna na wypalanie gniazd zaworowych,
- wtrysk pośredni wielopunktowy,
- najlepiej 1 sonda lambda,
- chłodzenie cieczą oczywiście,
Dodatkowo:
- bagażnik z wnęką na pełnowymiarowe koło zapasowe i metalową podłogą.

Bardzo dobrze z instalacjami współpracują w większości samochody amerykańskie. Gdyby to nie były typowe "kanapowce" skusiłbym się.
Spalanie nie zależy w dużej mierze od pojemności silnika a od mocy i obrotów. Im więcej powietrza tym więcej paliwa (nie dotyczy diesli). Mój samochód (kompakt 2.0 turbo LPG) spala średnio 12 l/ 100km. Tyle samo pali amerykański kompakt 3.0 o tej samej mocy. Droższy będzie jeżeli chodzi o ubezpieczenie i np. ilość oleju, czy 6 świec, ale za to który dłużej pojeździ?

19.01.2012 19:00:56 | napisz odpowiedź
~Pioto
2
|
0

Do ~adam: Sorki, faktycznie nie doczytałem. Tak czy siak koszty nie są niskie. Chyba lepiej mieć samochód nie tak bezawaryjny ale bardziej typowy.
Był test gdzie badali koszty utrzymania samochodów. Najtańszym samochodem klasy D był Renault Laguna II. A przecież wiadomo, że mistrzem bezawaryjności nie jest.

19.01.2012 22:24:35 napisz odpowiedź
~oby
4
|
6

Kierowcy, 28 stycznia będziemy organizować protest przeciwko wysokim cenom paliw w Polsce. Dnia 28 stycznia chcemy zablokować Autostradę A4 na odcinku Opole - Wrocław oraz autostradową obwodnicę Wrocławia. Protest będzie polegał na poruszaniu się autostradą prędkością 40 km/h. Chcemy to zrobić medialnie i ostrzec rząd, że jeżeli nie zainteresuje się problemem to zablokujemy autostrady podczas Euro 2012. Zbiórka kierowców 28 stycznia 2012 godz. 12:00 na obwodnicy Brzegu (koło zajazdu Rybiorz - stacji Bliska) PREZCZYTAJCIE I PODAJCIE DALEJ! Potrzebujemy osoby która zajmie się stworzeniem wydarzenia na FB, nagłaśniamy to wszędzie prosimy o pomoc trzeba zmienić ten kraj ! domagamy sie wyższych pensji ceny europejskie to pensje również. POKAŻMY ILE NAS JEST !!

19.01.2012 15:39:01 | napisz odpowiedź
~Rosso
5
|
5

Wg mnie zdecydowanie ładniejsza jest obecna generacja

19.01.2012 14:16:49 | napisz odpowiedź