Szukaj

Informacje o Toyota

Toyota to drugi co do wielkoÅ›ci koncern motoryzacyjny na Å›wiecie, który w 2018 r. pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży ustÄ…piÅ‚ jedynie Grupie Volkswagena. Obecnie w skÅ‚ad najwiÄ™kszego japoÅ„skiego koncernu samochodowego, poza ToyotÄ…, wchodzÄ… również takie marki jak Lexus, Daihatsu, Hino oraz Scion. JednoczeÅ›nie Toyota byÅ‚a najpopularniejszÄ… markÄ… samochodowÄ… w 2018 r. z Å‚Ä…cznÄ… sprzedażą na wszystkich rynkach wynoszÄ…cÄ… ponad 8,75 mln egzemplarzy.

Historia Toyoty

Historia firmy Toyota rozpoczęła siÄ™ w 1885 r., jednak jej poczÄ…tki nie byÅ‚y zwiÄ…zane z przemysÅ‚em motoryzacyjnym. Sakichi Toyoda zaÅ‚ożyÅ‚ warsztat tekstylny, który w 1928 r. przeksztaÅ‚cony zostaÅ‚ w firmÄ™ Toyoda Spinning and Weaving, którÄ… w pierwszych latach prowadziÅ‚ ze swoim synem Kiichiro ToyodÄ…, i która w dużej mierze przyczyniÅ‚a siÄ™ do zrewolucjonizowania przemysÅ‚u tekstylnego w Kraju KwitnÄ…cej WiÅ›ni. Dopiero na poczÄ…tku lat 30. minionego stulecia, na skutek zainteresowania syna zaÅ‚ożyciela branżą motoryzacyjnÄ…, firma w 1933 r. otworzyÅ‚a dziaÅ‚ samochodowy, który rozpoczÄ…Å‚ swÄ… dziaÅ‚alność od skonstruowania 6-cylindrowego silnika o pojemnoÅ›ci 3,4 litra, a dwa lata później powstaÅ‚ pierwszy prototyp samochodu o nazwie A1. Już rok później rozpoczÄ™to produkcjÄ™ modelu AA, a w 1937 r. przeksztaÅ‚cono strukturÄ™ firmy i wprowadzono nowÄ… nazwÄ™ – Toyota Motor Corporation.

Najważniejsze modele w historii Toyoty

Mimo rozpoczÄ™cia dziaÅ‚aÅ„ wojennych Toyota w dalszym ciÄ…gu kontynuowaÅ‚a też produkcjÄ™ samochodów oraz konstruowanie nowych modeli. Dlatego też już na poczÄ…tku lat. 50. XX w. Toyota byÅ‚a w stanie rozpocząć produkcjÄ™ caÅ‚kowicie nowych modeli. Jednym z ważniejszych aut z tamtego okresu byÅ‚a zbudowana na bazie Jeepa Willysa Toyota BJ, która byÅ‚a prekursorem produkowanego od 1954 r. do dziÅ› Land Cruisera.

Prawdziwy boom na modele Toyoty miaÅ‚ miejsce w latach 50. i 60. Wówczas to zadebiutowaÅ‚o na rynku kilka ważnych modeli, dziÄ™ki którym Toyota zaczęła siÄ™ liczyć także poza granicami swojego rodzimego kraju. W 1955 r. zadebiutowaÅ‚a Toyota Crown z klasy Å›redniej-wyższej, a w 1957 r. nieprodukowana już dziÅ› Toyota Corona z klasy Å›redniej. W 1966 r. do oferty doÅ‚Ä…cza Toyota Corolla, najczęściej kupowany do dziÅ› model Toyoty. W 1983 r. pojawiÅ‚a siÄ™ wreszcie Toyota Camry - jeden z kilku tzw. globalnych modeli Toyoty. Wszystkie te modele sprawiÅ‚y, że rozpoczÄ™to produkcjÄ™ samochodów na niespotykanÄ… dotÄ…d skalÄ™ na rynku japoÅ„skim. 

Sportowe modele samochodów Toyota

W historii Toyoty znajdziemy także dość spory rozdział związany ze światem sportu i sportowymi modelami. Najlepszym tego przykładem są modele Celica, MR-2 czy Supra. Toyota Celica produkowana była w latach 1970-2005 i była dostępna jako liftback, coupe, a także kabriolet, a jej topową odmianą była wersja z napędem na wszystkie koła i turbodoładowaniem GT-Four.

Na bazie trzech ostatnich generacji Celici produkowana byÅ‚a Toyota Supra (poczÄ…tkowo oferowana jako Toyota Celica Supra), sportowe coupe z napÄ™dem na tylnÄ… oÅ›. W 2019 r., po 17 latach przerwy, Toyota powróciÅ‚a do tego modelu. Również sportowe geny miaÅ‚a produkowana od 1984 r. Toyota MR-2. To naturalnie nie wszystkie sportowe modele samochodów Toyoty. Warto wspomnieć jeszcze chociażby o takich modelach jak Toyota 2000GT czy też bazujÄ…ca na Corolli Toyota AE86 w wersji Levin bÄ…dź Trueno.

Hybrydowe modele samochodów Toyoty

Równie ważny, jeÅ›li nie ważniejszy, jest rozdziaÅ‚ dotyczÄ…cy modeli Toyoty z napÄ™dem hybrydowym. Można dziÅ› Å›miaÅ‚o postawić tezÄ™, że gdyby nie ten japoÅ„ski koncern, dziÅ› z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… poziom rozwoju pojazdów z napÄ™dem hybrydowym byÅ‚by na znacznie niższym poziomie. Wprawdzie Toyota Prius nie byÅ‚a pierwszÄ… hybrydÄ… w historii motoryzacji, ale to ona odniosÅ‚a najwiÄ™kszy sukces, osiÄ…gajÄ…c najwiÄ™kszÄ… sprzedaż ze wszystkich dostÄ™pnych na rynku hybryd. Pierwsza generacja Toyoty Prius zadebiutowaÅ‚a w 1987 r., a obecnie na rynku jest już dostÄ™pna czwarta generacja tego modelu.

Z biegiem czasu coraz więcej modeli Toyoty ma w swojej ofercie także warianty z napędem hybrydowym. Do tej grupy należą m.in. Toyota Auris, Toyota Yaris, Toyota Camry, Toyota Highlander, Toyota RAV4 czy Toyota C-HR.

Toyota - dodatkowe informacje

Toyota dość mocno zwiÄ…zana jest z rynkiem polskim. W naszym kraju japoÅ„ski koncern ma bowiem dwie swoje fabryki. W WaÅ‚brzychu (Toyota Motor Manufacturing Poland) produkowane sÄ… silniki benzynowe oraz skrzynie biegów, zaÅ› w Jelczu-Laskowicach (Toyota Motor Industries Poland) - silniki benzynowe oraz wysokoprężne. Od 2017 r. poÅ‚Ä…czone obie spóÅ‚ki pracujÄ… również nad rozwojem napÄ™du hybrydowego Toyoty.

Toyota Corolla to najlepiej sprzedajÄ…cy siÄ™ model w historii Toyoty ze sprzedażą na poziomie ponad 40 milionów egzemplarzy. DziÅ› nowa Corolla zjeżdża z taÅ›my produkcyjnej do 27 sekund.

Olbrzymi wpływ na sukces Toyoty ma legendarny już dziś system produkcji Toyoty oparty m.in. o takie hasła jak kaizen, jidoka czy just-in-time. Chęć wyeliminowania każdego błędu jest tak duża, że każdy pracownik na linii produkcyjnej ma prawo do jej wstrzymania, jeśli zauważy jakiś błąd.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Toyota

Sprawdź co kierowcy
myślą o Toyota

Oceny Aut 10 984 oceny

3,9
~jacek
Toyota Camry IX
Sedan 2.5 Hybrid Dynamic Force 218KM 160kW
Hohoho.....komuś się ulało w poprzedniej opinii...no ale niestety cos w tym jest.Niezrozumiała polityka firmy Toyota.Miałem Lexusa GS 2010,zamarzyło mi sie nowe auto z salonu i zerknałem na śliczną Camry.....ale Camry to niestety auto z innej epoki.Do poprzedniej opinii,ze multimedia to śmiech,po prostu kpina z ludzi,tanie materiały, czy słabe reflektory dodałbym jeszcze to co Pan pominął.Zawias bagaznika wchodzący głeboko do środka,brak czujników martwego pola...Reszta uwag to prawda,bo akustyka tego auta,drżące od głosu blachy i szyby,huk przy jeździe to coś niespotykanego nawet w niższych klasach.Mój stary lexus był nieporównywalnie lepszy.Co do jazdy to spokojna,bezemocyjna,oszczędna!,Napęd działa sprawnie.Skrzynia cóż - trzeba lubić ten rodzaj CVT ,nie daje czucia,tzn dżwięki sobie,a a silnik i przyspieszenia sobie,ale jak komuś wszystko jedno to styknie.Auto nie do jazdy ,kierowania,a do przemieszczania się.Zanim kupisz- weż od dealera na 2 dni i sam zobacz,emocje na bok po prostu sprawdź...Dla mnie rozczarowaanie zwłaszcza w zderzeniu z Lexem...Tak jakby ktśs inny projektował to auto Toyocie.Czemu tak? Nie wiadomo,wymyka się logice.
3,7
~EkoBud
Toyota Camry IX
Sedan 2.5 Hybrid Dynamic Force 218KM 160kW
Zgadzam siez którąś poprzednia opinia ze auto mocno przereklamowane,a Ci zachwyceni nie maja bazy do porównań i nie wiedza jak powinno być.Moja Camry to było auto firmowe,poczatkowe zadowolenie ustapiło rozczarowaniu.Sęk nie w tym że to auto dla seniora bo to wiadomo,ale w niedociągnieciach.Nie maiłem za wysokiego zdania o Kurce (Skdzie Superb) porzedniej służbówce ale oddje honor tamtemu auto.do rzeczy.In plus - ładny wygląd,niskie spalanie.....tyle.Wygoda juz nie - auto pontonowate i to jak dla starszego Pana ok,ale potwornie głośne.Powyzej 120km/h to prawdziwa tragedia.wiadomo,przyzwyczaisz sie ale powrót do jazdy Camry po dniu w Audi czy chocby Cytrynie C5 to koszmar....Brak podparcia pod nogi -mecząca sprawa,mam 192cm,Jakośc materiałów w srodku marna,kierownica tania,po prostu -ale to mnie nie rusza.Multimedia.to zywy pomnik lat 80tych,równie dobrze moga byc gliniane tabliczki...brak android Auto,Carplaya,sprzet grajacy niskiej jakosci.Da sie z tym zyc ale to nei ejst auto klasy sredniej.Bardzo kiepskie relektory,kiepsko swiecace.Lakier ryzsujący sie od patrzenia to niestety przypadłość nie tylko Camry-takie czasy.Tak to wygląda w skrócie.I pytanie do piszacych opinie o tym aucie - czemu o tym nie piszecie żeby zwrócic uwage ew.klientów na takie mankamenty....Krótkie siedzisko,taniosc w srodku (wrazenie taniosci i kiepskie materiały) ok,może nie widzicie...ale potworna głosnośc,brak wyciszenia czy multimedia z epoki komputera ODRA to nie do przeoczenia.Czemu o tym nei piszecie? Dlaczego? Brak android audio,indukcyjnej ładowarki,car playa? W aucie kalsy sredniej? Naprawde kiepskie replektory (mała jasnośc) w zasadzie nie do poprawy.Od roku jezdze Mazdą 6 i to przepasć w stosunku do Camry.Ale o tym w opinii o Mazdzie
3,0
~1
Toyota RAV4 V
SUV 2.5 Hybrid Dynamic Force 222KM 163kW
Fotele z krótkim siedziskiem, średnio wygodne w trasie koszmarne , skóra niskiej jakości - szybko się wyciera i przebarwia . Wyciszenie auta to raczej żart z ludzi gorzej niż w FABI Przy 120 nie da się słuchać muzyki dla przyjemności o rozmowie zapomnij . Na poprzecznych nierównościach auto delikatnie podskakuje natomiast w zakrętach kładzie się bokiem jest to niebezpieczne zresztą "testu łosia" nie przeszło. Silnik pracuje jak w Polonezie zawsze go słychać . Spalanie mieszkam w mieście do 60 tyś mieszkańców i spalanie średnie mam 7,5 latem i 8,2 zima przy bardzo delikatnej jeździe czy to mało ? Cała nazwijmy to elektronika to lata 90 prymitywne fatalnie działające . Już nie kupię Toyoty - są przereklamowane. Osoby chwalące to auto albo nie mają porównania, albo mają bardzo niskie wymagania.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Toyota przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena