Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Polecamy!

Publikacje
Newsy
Motosłownik

Toyota Corolla VII

Lata produkcji: 1991 - 2002
Segment: Niższa klasa średnia
Siódma generacja modelu debiutowała w 1991 roku (dopiero rok później pojawiła się w Europie). Corolla VII wyróżniała się dużo większymi rozmiarami od swojego poprzednika, stała się również masywniejsza i jeszcze bardziej zaokrąglona. Pod względem stylistyki zbliżyła się do innych modeli Toyoty: Cariny E oraz Camry. Nie na wszystkich rynkach powtórzyła jednak sukces wcześniejszych generacji Corolli, głównie z powodu rosnących cen jena. Jej produkcja zakończyła się w 1997 roku.

Komentarze redakcji

Powagosław: Pytanie, czy to najładniejsza Corolla w historii wydaje się z gatunku tych, na które każda odpowiedź może być zasadna. Ale samo rozważanie tej kwestii o czymś świadczy. Toyota w końcu daje do myślenia i w tym przypadku można pomyśleć, że Corolla prezentuje się całkiem interesująco.
Luzacjusz: Znając niektóre designerskie fantazje panów z Toyoty, trzeba cieszyć się tym, co mamy. Corolla jest tylko troszkę przekombinowana. Chociaż nie, jest jeszcze amerykańska wersja. Nie wiem czemu, Amerykanie dostali ładniejszą.

Dane techniczne Toyota Corolla VII

Silniki

Moc silników 72-160 KM

Poj. silników 1 332-1 975 cm3

Prędkość maks. 165-195 km/h

Przyspieszenia 0-100 10,4-14,1 s

Szkic techniczny:
zobacz dane techniczne

Oceny Toyota Corolla VII

Średnia ocena modelu

na podstawie 321 opinii

4.33

Średnia dla segmentu: Niższa klasa średnia 4.06

Zalety

+ Drobne usterki

+ Stosunek jakość/cena

+ Silnik

Wady

- Widoczność

- Wentylacja i ogrzewanie

- Wyciszenie

Czy kupiłyś ponownie to auto?
TAK (96%)
NIE (4%)

Wybrane oceny kierowców Toyota Corolla VII

Auto niewygodne, źle się prowadzi i nie sądzę żeby to tylko jeden mój egzemplarz był taki, znajomy też ma taki ... więcejproblem z autem. ukryj
dodano 11.01.2012 przez
jeżdżę ponad 12 lat bardzo różnymi (czasem drogimi) samochodami, mam za sobą napewno ponad 500tys. km ale stwierdzam że ta ... więcejcorolka ma coś w sobie. to bardzo dobre, ekonomiczne i niezawodne auto.kupiłem ze względu na opinie o niezawodności i potwierdzam w 100 procentach. miałem pojeździć rok, jeżdżę ponad 3 lata bez jakichś specjalnych nakładów, tylko typowe wymiany części eksploatacyjnych: olej Mobil1 5W-50 co 15 tys. km (przy tym przebiegu zastanawiam się nad przejściem na półsyntetyk), filtr powietrza (zmieniam co 20 tys.,jakieś30 zł), filtr paliwa (co 45 tys., 35 zł),świece (co 60 tys. ok 50 zł) , opony, rozrząd (przy 200tys., 200 zł za japońskie części). zrobiłem 80 tys. km i raczej nie sprzedam go szybko. chciałem zmienić na Avensis, ale jak czytam opinie to się zniechęciłem...widać że to loteria. jednak produkcja made in japan ma tu spore znaczenie. Fakt że trafiłem na bezwypadkowy egzemplarz w dobrym stanie z udokumentowaną historią serwisową i o takie auto raczej ciężko na rynku (trochę się naszukałem) jednak warto szukać. moja corolka wcześniej jeździła w firmie (wiem jak to wygląda... dlatego przed zakupem wszystko dokładnie sprawdziłem) i mimo to nie ma z nią żadnych kłopotów. bardzo ekonomiczny silnik, trwałe zawieszenie. ceny części naprawdę przyzwoite oczywiście poza serwisem (np. amortyzator 590 zł w ASO, ten sam KYB w sklepie czy internecie 180-200zł). Jeżdżę głównie trasy po kilkaset km, czasem w weekend robię 1500 km i nigdy nie mam obaw że nie dojadę. Corolla VII to wygodne auto z dużym bagażnikiem. największa wada - korozja tylnych błotników. Polecam jako tanie, stosunkowo przestronne i ekonomiczne auto. Przy terminowej wymianie podstawowych mat. eksploatacyjnych (z których prawie wszystko da się zrobić samemu)nie ma z nim najmniejszych problemów. tylko te tylne błotniki... trochę brakuje wyposarzenia podnoszącego komfort; klimatyzacji, wspomagania kierownicy. ABS też by nie zaszkodził. Sam zamontowałem halogeny przeciwmgielne (78 zł od fiata seicento) przydają się w warunkach ograniczonej widoczności i w nocy na krętych drogach. Generalnie jestem b. zadowolony z tego samochodu i prawdę mówiąc nie wiem na co go zmienić... ukryj
dodano 17.10.2008 przez
Ten samochód jest perfekcyjny. Jeśli ktoś szuka auta do miasta i na trasę, do tego ma rodzinę 3, 4 osobową ... więcejto niech się nie zastanawia. Koszty eksploatacji są śmieszne. Silnik rewelacyjny. Komfort jazdy jak na owe lata bardzo przyzwoity. Do tego ta niezawodność. Przyznam, że to zawsze był dla mnie największy argument. Rano zawsze odpala za przekręceniem kluczyka. Nawet po -20. Spokój jaki daje Corolla na trasie jest nieoceniony. Mimo, że autko jest leciwe, to nie zastanawiasz się czy zaraz Ci się gdzieś nie zatrzyma bo coś się zepsuje. Ja sam przez te 3 lata nie miałem żadnej awarii. Samochód nigdy mnie nie zawiódł. Bardzo dużo bym dał aby mój kolejny samochód dawał mi choć część obecnego spokoju. Nie słuchajcie opinii o drogich częściach. Cenami części niech się martwią właściciele VW. Wam części nie będą potrzebne. Reasumując polecam wszystkim ten model. ukryj
dodano 16.03.2010 przez
Ogólnie jestem bardzo niezadowolony z tego samochodu, że go kupiłem, ale zadowolony, że go mam. Już wyjaśniam. Po tej corolli ... więcejmam duży uraz do innych samochodów. Obecnie mam prywatnego passata b5 po lifcie i trzy auta firmowe fusiona(roczny), fokusa(trzy letni) i smarta (7 letni) oraz tą nieszczęsną corollę. Corolla jest autem zapasowym, a robimy nią więcej kilometrów niż pozostałymi samochodami. Sprzedaje tą corollę już od kilku lat, ale zawsze wydaje się potrzebna i ciągle ją mam. ukryj
dodano 29.12.2009 przez
Zobacz oceny Toyota Corolla VII Dodaj swoją opinię auta

Zużycie paliwa Toyota Corolla VII

Pb
4,60 - 10,83
Na podstawie 191 raportów spalania
ON
4,83 - 8,00
Na podstawie 33 raportów spalania
LPG
6,17 - 10,67
Na podstawie 56 raportów spalania

Wybrane raporty spalania Toyota Corolla VII

sprawa wygląda prosto. minimalne spalanie na poziomie 5,2 l/100 km udało się osiągnąć mojemu ojcu w roku 1999, jadąc naprawdę ... więcejbez pośpiechu, max 90 km/h na trasie ok 520 km z Iławy do Mielca, więc raczej odkładam to w ciekawostki niż realne spalania, ale można takie osiągnąć więc takie zaznaczyłem. odkąd ja używam auta (2007r) minimalne spalanie zanotowane w tym aucie to ok 6,5 l/100 km. co ciekawe jeżdżąc po mieście przy czym miasto to niewielkie (35k mieszkańców) i mierzone głównie na dojazdach do pracy (ok. 3-4 km) gdzie od wyjazdu spod domu zatrzymywałem się chyba tylko na jednym skrzyżowaniu, i wtedy przy spokojnej jeździe bez pośpiechu można zejść bez problemu do poziomu 6,8 l/100 km. ostatnie lata średnią notuję na poziomie między 7-7,5 l/100 km co mnie zadowala, nawet jak na cykl mieszany czy pozamiejski. w trasie już nigdy nie mogę zejść poniżej 7,5 l/100 km. nie jeżdżę szybko (średnio max 120 na zwykłych drogach, ok 140-150 na 2-pasmówkach) niestety nie cierpię jechać za kimś więc praktycznie każdego wyprzedzam, stąd stosunkowo wysokie spalanie w trasie ;) a muszę dodać że jak na 1332 ccm, to auto zbiera się nad wyraz dobrze jeżeli ktoś potrafi odpowiednio dobrać biegi. niejeden był zaskoczony że to raptem taki mały silniczek :> maxymalne spalanie trochę przegiąłem, ale udało mi się nawet przekroczyć 12 l/100 km, ale to w zimie (u nas w warm-mazur. potrafią być srogie) jednak trzeba tutaj doliczyć grzanie silnika podczas odśnieżania i odkuwania auta z lodu no i jednak male wyglupy na śniegu :P normalnie w zimie spalanie wzrasta do około 9 l/100 km. reasumując, nawet pomimo tego iż moja rolka w grudniu tego roku skonczy 20 lat, trzyma się całkiem nieźle nawet jak na przygody które ją spotkały (niewielkie kolizje). rdza wychodzi mi na tylnej klapie (bo tam była obcierka kolizyjna) oraz mam ok 5-7 cm ogniska korozji na czarnych progach, po lewej z przodu, a po prawej z tyłu. o dziwo nadkola itp mam zdrowiutkie. Jak ktoś potrafi zadbać o auto, to naprawde pojeździ nim wiele wiele wiele lat. ktoś już tu w komentarzach wspominał, że to właśnie m.in. na tym modelu toyota zbudowała swoją opinię o autach niedozajebania - i to jest prawda. parę ciekawostek: auto w roku 1995 trafiło do polski jako składak do rąk starszego Pana, od którego auto odkupił mój ojciec, przy licznikowym przebiegu 74kkm co wydaje się dość wiarygodne, zważywszy na fakt, że jak pojechał oglądać auto przed zakupem, to stało w garażu i jeszcze pod plandeką :D tak więc auto jest już u nas w rodzinie 14 lat, ja je użytkuję od roku 2007 od przebiegu ok 146 kkm, w tej chwili stuknęło mi 178 kkm. łatwo policzyć że w naszym niewielkim mieście przez 14 lat zrobiła tylko około 100 kkm :) w dłuższe trasy jeździła żadko, średnio raz/dwa razy na rok (ok 500km w jedną stronę) a średnio raz na tydzień leciała rano 33km i wieczorem spowrotem. na dzień dzisiejszy stan techniczny auta mogę ocenić na 6- (minus ponieważ ma swoje lata i w każdej chwili coś może wyskoczyć) a tak wysoko ponieważ w tym roku zakończyłem wymieniać elementy które się pozużywały przez te lata (aku, tarcze, klocki, wcześniej swiece, kable wn, całe kolanko, sprzeglo itd dużo by wymieniał). wizualnie to niestety na 4, bo po tylu latach stania pod chmurką lakier wyblakł (kolor czerwony - najbardziej niewdzięczny, ale +15 do mocy :P) widać na niej ślady użytkowania i niewdzięczności parkujących obok mnie ... no i szyby, są dość porysowane od skrobania mrozu zimą. koszty części wcale nie są duże, wystarczy tylko umiejętnie poszukać. druga sprawa, że części szuka się niezmiernie żadko!! jako przyklad podam kompletne sprzęgło Valeo (tarcza, dociść, łożysko) oraz pompa sprzęgła wyniosło mnie 240zł + robocizna. no chyba niewiele jak na sprzęgło prawda? a wymieniać musiałem ponieważ właśnie pompa sprzęgła siadła i przez nią sprzęgło poszło się kochać. wizyty u mechanika naprawde żadkie, jedynie moj egzemplarz dość często odwiedzał elektryka, ale to są skutki sprowadzenia auta w ´95 jako składak >.< auto jak najbardziej można polecić osobom młodym jako pierwsze auto do szlifowania swoich umiejętności jako kierowca, ponieważ wiele błędów wybacza jak się ją pogłaszcze, bardzo dobrze się trzyma drogi (przy odpowiednik kapciu ;P) i jest autem bardzo ekonomicznym w utrzymaniu. wymiana oleju z filtrami mieści się poniżej 200zł już z robocizną i to tak w sumie jedyne koszty jakie ponoszę poza tankowaniem. aha, jeszcze np wymiana amortyzatorów (japońskie KYB) o ile dobrze pamiętam to 150 zł/szt czyli 300 zł na oś. nie można ukrywać że auto jest już prawie przed epokowe, ale gdyby teraz ktokolwiek robił tak niezajebywalne auta jakim jest corolla e10, nawet przy tak ubogim wyposażeniu kupiłbym ponownie. swoj egzemplarz pewnie będę sprzedawać, gdyż rozglądam się w tej chwili z konieczności za większym autem. jeżeli ktokolwiek ma jakiekolwiek pytania to smiało pytać, co nieco o tum aucie wiem i jak trzeba to pomogę. pzdr! ukryj
dodano 12.07.2012 przez
Auto bardzo oszczędne, ale przy zachowaniu pewnych zasad: Po pierwsze trzeba bardzo dbać o właściwą regulację układu zapłonowego, jakość świec i ... więcejprzewodów zapłonowych oraz ustawienie instalacji gazowej. Po drugie auto bardzo odczuwa wszelkie zmiany stylu jazdy - im bardziej dynamiczna jazda tym więcej pali, ale to raczej oczywiste:-) Silnik lubi wyższe obroty, ale jeśli nie chcemy się ścigać czy dynamicznie ruszać spod świateł, to mile odwzajemni się niskim spalaniem. Po trzecie na zwiększone zużycie paliwa mogą mieć wpływ niesprawne hamulce - zdarzyło mi się, że prowadnice zacisków hamulcowych z przodu były lekko zapieczone i wtedy klops:-( Warto okresowo sprawdzić czy hamulce są pod tym względem ok. Po czwarte podczas jazdy po trasie ze stałą prędkością (np. po autostradzie) bardzo dobrze widać wpływ prędkości na zużycie paliwa: przy przejechaniu ok. 400 km po autostradzie z prawie stałą prędkością 100km/h moja Corolla spaliła 6,9 l/100 km, ale już przy jeździe 130 km/h wychodziło 7,7 l. Tak więc jeden wniosek: jeśli nie zależy nam na czasie i nie musimy zbyt mocno wciskać pedału gazu, to auto mile nas zaskoczy na stacji benzynowej. ukryj
dodano 17.01.2009 przez
Wszystko zależy od ciężkości nogi prowadzącego... przy jeździe 2gi bieg 80km/h, 3ka 110km/h, 4ka 140km/h, 5ka 190km/h autko o pojemności ... więcej1332cm3 16V 88KM spala średnio 8,5l. przy czym bierze również sporo oleju jeśli mówimy o lekko agresywnej jeździe. w zimie spalanie już sięga ok 10l... przy umiarkowanym operowaniu gazem sądzę, że auto jest w stanie spalić ok 7l może mniej ale to na trasie przy spokojnej jednostajnej jeździe ok 110km/h. mały motor więc gdy chce się wyprzedzić trzeba troszeczkę wyżej kręcić. jak na 18to letnie auto sprawuje się wzorowo. naprawdę nie ma co się czepiać. między innymi na tej generacji Toyota budowała swój wizerunek który jest mocno zachwiany przez modele nowej generacji... następny model godny polecenia to E11 gdzie można zobaczeć dużo egzemplarzy na polskich czarnych blachach co mówi tylko o jednym. ktoś kupił nowe auto z salonu i po prostu nie chce się go pozbyć mimo, że ma np 13 lub 12 lat. ukryj
dodano 18.07.2010 przez
bardzo niskie spalanie jak na taką dynamikę. różnica między oszczędną a agresywną jazdą to jakiś litr na 100km. min. spalanie to ... więcej5,2l na trasie ponad 400km przy prędkości ok 120 (ale bez jakiegoś szczeg. oszczędzania, podejrzewam że można zejść niżej jadąc 90-100km/h), max...nigdy nie udało mi się przekroczyć 9l, srednie to ok 5,5-6,25l na trasie z obciążeniem i prędk. 120-140km/h, przy jeździe mieszanej miasto/trasa to 6.5, góra 7.5l. w zimie w mieście na krótkich odcinkach może spalić ponad 8l. ceny w serwisie wysokie, to samo można kupić 2,3 razy w sklepach z częściami. generalnie samochód b.prosty w naprawach, szczególnie jeśli chodzi o podstawowe czynności obsługowe jak wymiana wszystkich żarówek, filtra powietrza, oleju, świec, przewodów wys. napięcia ukryj
dodano 17.10.2008 przez
mam auto od 12 lat i auto jest NAPRAWDĘ BEZOBSŁUGOWE. jedynie zwykłe pierdółki co się zużywają. samochód jest niesamowity. prowadzi ... więcejsię JAK GOKART, siedzi się nisko, jest sztywny i bardzo precyzyjnie się prowadzi. bardzo zwrotny. warto zainwestować w dobre opony. spalanie przy ekonomicznej jeździe wynosi 8l /100 km. zawsze na 20 litrach mam przejechane 250 km. nie da się niżej zejść, chyba że 50 km/h maksymalnie. przy dynamicznej jeździe robi się totalny wir w baku. DO MINUSÓW to gumowe elementy zawieszenia, rdzewiejące nadkola oraz progi a przede wszystkim sypie się podwozie. chociaż auto zawsze było garażowane dosłownie SPRÓCHNIAŁA OD SPODU, tak umiera moja corolla po 20 latach życia. SAMOCHÓD MISTRZOSTWO ŚWIATA. ukryj
dodano 14.04.2015 przez
Zobacz raporty spalania Toyota Corolla VII Dodaj raport spalania

Publikacje o Toyota Corolla

Przeczytaj pozostałe 23 publikacje o Toyota Corolla

Newsy o Toyota Corolla

Przeczytaj pozostałe 9 newsów o Toyota Corolla

Nowe Toyota Corolla

nowe Toyota Corolla
Toyota Corolla
ceny od 62 900 zł do 90 900

Toyota Corolla XI Sedan 1.6 Valvematic 132KM od 2013

w pakiecie ACTIVE

w cenie katalogowej brutto

69 400 zł

Wyposażenie standardowe
Dojazdowe koło zapasowe
Regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach
ISOFIX na skrajnych tylnych miejscach
Zobacz szczegóły tej oferty Obejrzyj pozostałe 9 oferty Toyota Corolla

Dealerzy Toyota

ANWA

ANWA SP. Z O.O. Toyota Kraków

małopolskie, Kraków, Al. Pokoju 57

Więcej

BOŃKOWSCY

BOŃKOWSCY Toyota Poznań

wielkopolskie, Poznań, Polska 112

Więcej

KOZŁOWSKI

KOZŁOWSKI Toyota Szczecin

zachodniopomorskie, Szczecin, Struga 17

Więcej

W & J WIŚNIEWSKI

W & J WIŚNIEWSKI Toyota Izabelin

mazowieckie, Izabelin, 3-go Maja 40

Więcej

WIĘCEJ DEALERÓW

Jesteś dealerem aut? Sprawdź

Dziennik kosztów Toyota Corolla

Wydatki
paliwowe

Liczba wpisów

10 281

Przejechany dystans

1 452 348 zł

Zatankowanego paliwa

313 167 l

Wydatki
serwisowe

Liczba wpisów

1 252

Wydanych pieniędzy

434 057 zł

Średnie wydatki na auto

1 145 zł

Pozostałe
wydatki

Liczba wpisów

2 372

Wydanych pieniędzy

739 523 zł

Średnie wydatki na auto

1 951 zł

ZOBACZ 379 dzienników kosztów Toyota Corolla Załóż dziennik kosztów

Typowe słabe punkty Toyota Corolla VII

Liczba wpisów: 62
komentarzy(3)
komentarzy(13)
komentarzy(1)
komentarzy(0)
komentarzy(2)
komentarzy(1)
Zobacz inne typowe słabe punkty Toyota Corolla VII dodaj typowy słaby punkt

Autodiagnoza Toyota Corolla VII

Liczba wpisów: 41
Zobacz inne wpisy autodiagnozy Toyota Corolla VII Dodaj wpis do autodiagnozy

Opinie o instalacjach LPG w Toyota Corolla VII

Liczba wpisów: 4
Witam, Jeździłem kiedyś na gazie, a teraz już nie bo po prostu się NIE OPŁACA finansowo. Wszyscy piszą ile im ... więcejauto pali gazu, a spali minimum 20% więcej przy idealnie wyregulowanej instalacji bo wartość energetyczna spalanego autogazu jest właśnie o 20 % niższa od wartości energetycznej spalanej benzyny.Można ustawić ubogą mieszankę gazową, ale wtedy wypalają się gniazda zaworowe w silniku. Nikt jakoś nie pisze, że przy jazdach miejskich na odcinkach 3 do 10 kilometrów na rozruchy auto spala im średnio dodatkowo 2 LITRY BENZYNY na 100 km. Jak kilkanaście lat temu LPG był 3, a nawet 4 razy tańszy od benzyny to się opłacało zagazować auto, a teraz ?, policzcie sami. Wożenie dodatkowo kilkudziesięciokilogramowej butli w bagażniku też zwiększa spalanie. Dodatkowym minusem jest zapach trującego przecież gazu wydobywający się ze starszych instalacji a także nowych źle zamontowanych albo źle serwisowanych. Jedynym plusem instalacji gazowej w aucie jest znacznie większa czystość spalin , a więc jest to paliwo ekologiczne i dlatego w niektórych krajach autogaz jest dotowany przez państwo i organizacje ekologiczne, a u nas co?, niedawno wprowadzono akcyzę. Pozdrawiam wszystkich gazo-maniaków. Tomasz ukryj
dodano 29.07.2011 przez
Corollę kupiłem i zamontowałem instalację gazową w Eko Alma /Radwanice z pewnymi obawami. Na forach wszędzie pisano że corolla "nie ... więcejlubi gazu". Moja corolla ma przejechane 140 km na gazie. Co ok 30 km sprawdzane i regulowane mam luzy zaworowe. Silnik chodzi jak marzenie. Ostatnio w serwisie powiedziano mi że ma sprężanie jak nówka sztuka. Raz musiałem wymienić parownik ). Obalam więc wszelkie negatywne opinie w temacie Corolki i LPG. Polecam fachowców w Radwanicach, bo w innych warsztatach nie chcieli mi założyć instalacji, a oni to zrobili i to jak. Podziękowania.(1) ukryj
dodano 27.11.2013 przez
Zrobiłem na tej instalacji 40 tys km i jestem zadowolony. Samochód w mieście pali max 10l, a że to mały ... więcejsilnik i mam cięzką nogę to naprawdę niezły wynik. W trasie na 35 l gazu robię 450 km więc nie opłaca się jeździć PKS ani PKP :). Raz do roku wymieniam filtry, świece i przeprowadzam regulację i jest OK. Na benzynie auto ma trochę lepsze przyśpieszenie, ale za to na LPG jeżdzę 2x więcej 2x taniej. Polecam wszystkim. ukryj
dodano 01.04.2010 przez
Wszystkie opinie o instalacjach LPG Toyota Corolla VII

Skarbnica wiedzy o Toyota Corolla

Ciekawostki
dodano 26.05.2013 przez
Dość przydatne - żarówki stosowane w naszych Corollach E12: Światła pozycyjne przód: W5W Światła pozycyjne tył: W21/5W Świtała mijania: H7 Światła drogowe: HB3 Kierunkowskazy przednie:…
dodano 24.08.2011 przez
Oczywiście w modelu przed face liftingiem. Kiedy to układ reflektorów i przedniego grilla sprawiał wrażenie uśmiechniętej twarzy Toyoty.
Zobacz więcej Podziel się wiedzą