Wszystkie modele

Akcje serwisowe

Opony
Części i akcesoria

Galerie

Toyota Prius

Pierwszy masowo produkowany i sprzedawany na całym świecie samochód z napędem hybrydowym, z racji swoich rozmiarów, klasyfikowany w segmencie C (niższa klasa średnia). Debiutował w 1997 roku, bazował na prototypie o tej samej nazwie z lat 1995-96, był też spokrewniony z modelem Echo (amerykańska wersja sedan modelu Yaris). Prius to łacińskie słowo oznaczające "wcześniej". Początkowo model dostępny był tylko w Japonii, w 2000 roku pojawił się też na innych rynkach. Obecnie oferowana jest jego czwarta generacja. Prius odniósł spory sukces nie tylko komercyjny (ok. miliona sprzedanych egzemplarzy), ale i marketingowy (wiele nagród w prestiżowych plebiscytach).

Generacje Toyota Prius

Przygotowując najnowszą generację swojej popularnej hybrydy, Toyota zdecydowała się nie projektować auta od podstaw, a jedynie udoskonalić konstrukcję poprzednika. W ten sposób powstał samochód, który przejął po odchodzącym modelu zarówno wiele podzespołów mechanicznych, jak i całe mnóstwo rozwiązań designerskich. Do tych ostatnich zaliczymy przede wszystkim klinowatą bryłę nadwozia będącą ukłonem w stronę aerodynamiki, charakterystyczną linię bocznych okien oraz masywny tył wyróżniający się nietypowym przeszkleniem klapy bagażnika. Bardziej tradycyjną stylistyką cechuje się wprowadzony w późniejszym okresie produkcji drugi wariant nadwozia - minivan oznaczony symbolem +.

Odmienne podejście do wyglądu poszczególnych odmian nadwozia widać zresztą nie tylko na zewnątrz, ale i w środku - kokpity liftbacka oraz minivana okazują się mieć inną formę. Nie oznacza to jednak, że nie posiadają cech wspólnych. Oba mają umieszczony na szczycie deski rozdzielczej elektroniczny zestaw wskaźników (który wprawdzie jest czytelny, ale nadmiarem przekazywanych informacji może zanadto zaprzątać uwagę kierowcy), oba obsługujemy bez zagłębiania się w instrukcję obsługi i oba zostały wykonane z raczej przeciętnych materiałów wykończeniowych. Z miejsca kierowcy różnice widać natomiast w kategorii widoczności - z racji prostszych kształtów model + jest samochodem przyjaźniejszym w manewrowaniu.

Minivan wysuwa się na prowadzenie także w dyscyplinie przestronności wnętrza, ale trzeba przyznać, że niezależnie od wersji, Toyota Prius to bardzo obszerne auto. Pomimo obecności akumulatorów magazynujących energię dla silnika elektrycznego miejsca w obu rzędach siedzeń jest naprawdę sporo. Jedynym mankamentem jest ograniczona przestrzeń nad głowami, z którą muszą zmierzyć się podróżujący na tylnej kanapie liftbacka. Wersja + nie dość, że nie ma tego problemu, to na dodatek oferuje trzeci rząd foteli (powstały z myślą o dzieciach). Pochwalić trzeba bagażnik, który w obu wariantach nadwozia okazuje się pojemny.

Układ napędowy to w hybrydowej Toyocie kipiący nowoczesnością technologiczny majstersztyk. Zupełnie inaczej jest z układem jezdnym - i przednie, i tylne zawieszenie wykorzystuje rozwiązania znane od dawien dawna. Co zaskakujące, zastosowanie dość leciwych rozwiązań nie przeszkodziło konstruktorom w uzyskaniu pewnego prowadzenia na zakrętach oraz wystarczająco skutecznego resorowania. Do poprawki kwalifikuje się jedynie układ kierowniczy, który nie daje prowadzącemu odpowiedniego wyczucia samochodu.

Choć samochody hybrydowe zyskały na popularności i wyraźnie staniały, aby sprawić sobie nową Toyotę Prius, trzeba dysponować niemałym plikiem gotówki. Tyczy to się w szczególności polskiego rynku, albowiem w odróżnieniu od wielu innych krajów, nasz nie oferuje korzystnych ulg dla nabywców ekologicznych aut. Do zakupu japońskiego modelu zachęcają natomiast niezłe wyposażenie seryjne, niskie zużycie paliwa oraz technika hybrydowa będąca owocem kilkunastoletniego doświadczenia Toyoty w konstruowaniu tego typu pojazdów.

Komentarze redakcji

Powagosław: Pierwszy seryjnie produkowany samochód z napędem hybrydowym, marzenie hollywoodzkich gwiazd. Sylwetka przyciężkawa i nieproporcjonalna, ale idea szczytna.
Luzacjusz: Śmieszy mnie cała ta ekologiczność Priusa. Panowie z Toyoty trują, że ich auto nie truje. Zapominają, że wyprodukowanie go wymagało zachwiania równowagi ekologicznej w promieniu kilku kilometrów od taśmy montażowej.

Silniki Toyota Prius

Toyota Prius IV - jaki silnik wybrać?

Moc dwóch serc – układ hybrydowy składa się z benzynowego silnika spalinowego 1.8l i elektrycznego. Razem oferują 136KM. I choć jednostka spalinowa jest większa, niż w poprzedniej generacji, to auto i tak jest oszczędniejsze – napęd mniej męczy się, a przez to sięga po mniej paliwa. Do tego na drodze spisuje się całkiem nieźle – Prius reaguje z opóźnieniem na polecenia prawej stopy, ale za to silnik elektryczny dodaje nieco elastyczności podczas przyspieszania – auto chętnie wyprzedza i sprawdza się na co dzień.

Publikacje o Toyota Prius

Toyota Prius Plug-in - hybryda z gniazdkiem tle
 
Nasz test Toyota Prius Plug-in

Samochody hybrydowe. Czy są naprawdę tak fajne, ciekawe i racjonalne jak sugerują nam specjaliści od marketingu? Czy auta, które łączą napęd spalinowy z napędem elektrycznym faktycznie mają sens i są przyszłością motoryzacji? Odpowiedzi na te, jak i na szereg innych pytań postanowiłem poszukać za kierownicą...

Toyota Prius - kaprys, czy ekologia?
 
Nasz test Toyota Prius – kaprys, czy ekologia?

Jeszcze jakieś 10 lat temu posiadanie samochodu z napędem hybrydowym kojarzyło się z czymś w rodzaju organizowania seansów spirytystycznych we własnej piwnicy. Niewiele osób widziało w tym sens, bało się i nie chciało mieć z tym nic wspólnego. Ale świat się zmienia. Jaka jest Toyota Prius?

Toyota Prius Plug-in - zimna kalkulacja
 
Nasz test Toyota Prius Plug-in

Kto jak kto, ale Toyota zna się na hybrydowych samochodach. Jej Prius stał się nie tylko wzorem zarządzania energią, ale także ikoną ekologów. Jej technologia rozprzestrzeniła się z Priusa nie tylko na inne modele Toyoty, ale też na Lexusy i Sciony. A dzięki masowej produkcji ceny spadły do rozsądnych...

Na prąd, benzynę i ... drewno - jedziemy Toyotą Prius Plug-in po choinkę (Fotostory)
 
Nasz test Toyota Prius Plug-in

Kiedy z nieba sypie śnieg, pod marketami poluje się na wolne miejsca parkingowe, a na drogach roi się od zapakowanych na urlop aut to wiadomo, że idą Święta. A wyobrażacie sobie Święta bez choinki? W teście mamy akurat hybrydę z dodatkową baterią, czyli Toyotę Prius Plug-in, którą chcieliśmy sprawdzić...

Toyota dla flot oraz nowe wersje Avensisa i Priusa

Sprzedaż nowych samochodów spada, czemu trudno się dziwić - wszak od kilku już lat szaleje kryzys ekonomiczny. Toyota jednak liczy, że uda jej się przetrwać go bez szwanku, a jednym ze sposobów na to ma być konkurencyjna oferta dla przedsiębiorców, ale także inne zabiegi. Aby poznać ich szczegóły wybraliśmy...

Przeczytaj pozostałe 2 artykuły o Toyota Prius

Toyota Prius na firmę

Sprawdź, ile możesz odliczyć podatku VAT

Porównaj liczbę punktów serwisowych z konkurencją

Sprawdź raty leasingu/kredytu

Policz, od jakiego przebiegu warto dopłacić do diesla

Społeczność kierowców Toyota PriusautoWcentrum - społeczność Toyota Prius

najwyższe oktanyAuta - Toyota Prius

Toyota Prius 68,37

Toyota Prius 68,50

Toyota Prius 66,84

Toyota Prius PLUS 79,86

Toyota Prius melex 31,36

więcej aut

najaktywniejsiKierowcy - Toyota Prius

Priusdriver 30,06

skoko 30,05

Alex[Y] 82,16

Zurawik 30,13

kkriss81 30,11

Zinoczka 30,00

glotox 91,79

więcej kierowców

najnowszeDzienniki pokładowe - Toyota Prius

Prius-zmiana warty :)
Prius-zmiana warty :) Do mojej stajni trafił ponownie samochód służbowy :), tak więc Priusa z żalem...
Przegląd Rejestracyjny
Przegląd Rejestracyjny Minął rok i nadszedł czas na kolejny przegląd rejestracyjny. Tym razem diagnosta...
Upierdliwa usterka usunięta
Upierdliwa usterka usunięta Po 2-ch latach naprawiłem problem rozruchu zimnego silnika przy niskiej temperat...
AUTOSTRADA
AUTOSTRADA Dziś jadąc do trójmiasta postanowiłem trochę się pobawić hybrydą. Trasa do Gdyni...
więcej dzienników

Katalog nowych aut

Toyota Prius

od 99 900 zł do 169 900

<
<

Dostępne silniki

Benzyna (136 KM): 1.8 HSD

 

Skrzynie biegów

automatyczna: , 6-stopniowa

 

Katalog nowych aut Toyota Prius
 

Najpopularniejsza wersja Toyota Prius

Toyota Prius 1.8 HSD 136KM - 5 drzwiowy hatchback

Najważniejsze wyposażenie

poduszka powietrzna
alufelgi
komputer
elektryczne szyby
klimatyzacja
tempomat
centralny zamek

Dostępne kolory

Pakiety dealerskie

Pakiet LED - 3 500
Pakiet Komfort - 3 500
Pakiet BIS Gwarancja Serwisowa - 548
Pakiet Chrome - 1 480

Cena katalogowa

105 900

Zobacz ofertę Toyota Prius 1.8 HSD 136KM - 5 drzwiowy hatchback
 

Toyota Prius najczęściej porównywane z:

Ford Focus
1.6 Duratec (125 KM)
Audi A3
1.8 TFSI (180 KM)
Toyota Auris
Hybrid 135 (136 KM)
 

Super okazje u dealerów

Demonstracyjny Hyundai i30 Classic Plus Demonstracyjny Hyundai i30 Classic Plus
Rocznik: 2013. Przebieg: 7 000 km. Silnik: 1.4 90KM, diesel.
Cena: 70 500 zł 59 900 zł
Zyskujesz: 10 600 zł Zobacz szczegóły »
Demonstracyjny SEAT Leon Style Demonstracyjny SEAT Leon Style
Rocznik: 2013. Przebieg: 869 km. Silnik: 1.4 122KM, benzynowy.
Cena: 86 929 zł 69 990 zł
Zyskujesz: 16 939 zł Zobacz szczegóły »

Używane Toyota Prius

Toyota Prius
1.5 benzyna
84 000 km, 2008
32 900 PLN
Toyota Prius
1.8 benzyna 99 KM
12 600 km, 2012
92 000 PLN
Toyota Prius
1.5 benzyna 78 KM
80 000 km, 2009
42 000 PLN
Toyota Prius
1.5 benzyna 81 KM
90 000 km, 2009
44 000 PLN

Ocena auta Toyota Prius

Wybrane opinie

Toyota Prius Sedan 1.5 VVT-i (78 KM)

samochód dobrze zaprojektowany, w którym na naszych drogach nawet po 700 kilometrach nie męczę się. Jazda w korkach to bajka. A i moźliwość cichego poruszania się po własnym osiedlu jest miłym gestem wobec sąsiadów. Jakość i oszczędność ocenia się w portfelu. Z tym samochodem nawet ropa po 100 USD nie przeraźa tak bardzo.

dodał: miroslak@heisei.pl
Toyota Prius Sedan 1.5 VVT-i (78 KM)

wyposazenie jak w aucie luksusowym :nawigacja, smart key,etc.przestrzenne wnetrze, wspanialy uklad jezdny ,cichy, ,10 s 100km/h , to wszystko w samochodzie ktory spala 5l / 100km . kocham ten samochod.

dodał: pawel
Toyota Prius Sedan 1.5 VVT-i (78 KM)

Z ksztalow nie zabardzo mi przypada do gustu, ale na szczescie nie mam z tym autem jak narazie zadnych problemow. Oby tak dalej.

dodał:

Galerie Toyota Prius

Toyota Prius V Toyota Prius IV Facelifting Plug-In - galeria redakcyjna Toyota Prius 2009 Toyota Prius IV Hatchback Facelifting 1.8 HSD 136KM - galeria redakcyjna Toyota Prius Plus Toyota Prius Facelifting Toyota Prius Sol (+navi) - galeria redakcyjna Toyota Prius IV Facelifting Plug-In Hybrid 1.8 HSD 136KM - galeria redakcyjna Toyota Prius Plug-in Hybrid Toyota Prius 2004
Zobacz inne galerie Toyota

Toyota Prius

31 komentarzy

30 dyskutujących

Ostatnie komentarze:

~mc05235~mc05235

Do ~Maniak CNG:
Z ogromnym zainteresowanie przeczytałem Twojego maila, spodziewając się od początku peanów na temat CNG (wielka szkoda, że tak mało popularnego, ale pozafabryczna instalacja znacząco bardziej upośledza zalety użytkowe pojazdu niż LPG).
Szczęśliwie pomyliłem się w swojej pierwotnej ocenie i przeczytałem kawał logicznego wywodu.
Ja od siebie pragnąłbym wyłącznie dodać, że taki Prius+ na LPG (taki zestaw zamierzam eksploatować od końca tego / początku przyszłego roku) pali średnio nie więcej niż 6 - 7 litrów / 100km. Przy mojej lekkiej nodze zapewne 5 - 6 litrów. Licząc uśredniony wariant mniej korzystny, czyli 6 litrów, wygląda na t, że koszt przejechania 100km zmieści się w 4,554?. Przy kursie 4.2 to będzie jakieś 19,13 zł. Średnio i nie do końca korzystnie licząc. Oznacza to, że np. pokonanie 3.000km w wakacje może kosztować około 140?, czyli niecałe 600zł.

Słusznie napisałeś, że w Polsce nie patrzy się na wpływ samochodu na środowisko. W Niemczech samochody napędzane silnikami Diesla są wyraźnie droższe w utrzymaniu, sens jego zakupu względem benzyny pojawia się powyżej konkretnego przebiegu. Jednakże żadna realna kombinacja samochodu samochodu z silnikiem diesla, w moim przypadku, nie wygrała z kosztami eksploatacji Pb+LPG. Instalacja LPG w samochodzie hybrydowym będzie się zwracać dłużej niż w tradycyjnym Pb. No i co z tego, skoro kupując auto w miarę nowe z zamiarem kilkuletniej eksploatacji i prognozowanymi przebiegami rocznymi na poziomie 60 - 90 tysięcy km, inwestycja w LPG w hybrydzie (kalkulacja dla Prius+):
- zwróci się na 100% w pierwszym roku
- zwróci się na 50 - 60% w pierwszym półroczu
- awaryjność Toyoty, a zwłaszcza Priusa, pozwala w dowolnym momencie wsiąść w auto i pojechać w dowolny zakątek Europy.
- jazda będzie albo bardzo tania (na Pb) albo zajebiście tania na LPG.
- z niespodzianek będzie trzeba doprowadzić do porządku gniazda zaworów wylotowych, w moim Avensisie po 170.000km na LPG, w Priusie pewnie podobnie, później pewność, że kolejne 500.000km nic się w tej kwestii nie wydarzy (koszt ~4.000zł wraz z wymianą rozrządu, filtrów, olejów itd).

Ja osobiście dla siebie nie widzę innej, bardziej sensownej kosztowo opcji, ale oczywiście, są ludzie, którzy lubią jak autem trzęsie, z rury leci czarny dym, odpalanie zimą daje okazję do bliższego poznania sąsiadów i innych pchających auto, a w trakcie postoju na światłach trzeba przełączać na obieg wewnętrzny albo przynajmniej zamknąć szyby, żeby rakotwórcza chmura z własnej rury wydechowej nie truła żony i dzieci. Litościwie nie wspomnę cennika napraw turbin, wtryskiwaczy, kół dwumasowych, filtrów cząstek stałych i innego drogiego ekobełkotu doczepionego na siłę do niegdyś oszczędnego silnika na olej napędowy.

Pozdrawiam

~mc05235~mc05235

Oj Zenek, Zenek, w d byłeś i g*wno widziałeś. Po samych Niemczech jeździ priusów różnych generacji przerobionych na LPG całkiem sporo, ale to nadal egzotyka w porównaniu z tym co robią ludzie z Włoch, Hiszpanii i Portugalii. Najlepszą instalacją do Priusa jest dedykowany system STAG pozwalający na "start" na LPG z pominięciem PB, niestety nie do zarejestrowania w Niemczech z uwagi na brak Abgasgutachten. Ale nawet na tradycyjnej instalacji 4 gen. firmy BRC sens ekonomiczny jest tym większy im więcej się kilometrów pokonuje w skali roku. Instalacje 5 generacji mają sens wyłącznie w Holandii, gdzie gaz jest bardzo wysokiej jakości i ryzyko zatarcia pompy gazu wiąże się z parunastokilometrową wycieczką do stacji serwisowej i wymiana pompy za ułamek wypłaty.
Nie wiem co masz na myśli pisząć "nieuadane próby różnych zachodnich firm instalacyjnych". Może wejdź sobie na jakieś forum priusa, dajmy na to na priuschat i poczytaj jak się sprawują hybrydy w gazie, a potem wyciągnij wnioski, nie ośmieszając się przy okazji.

To jest tak, że przeciwko LPG są zawsze ci, co jeszcze nie spróbowali, a jak spróbują, to się nie odzywają tylko liczą zaoszczędzone pieniądze. Nie jest sztuką zarabiać pieniądze, sztuką jest pieniądze mieć (niewydane, zwłaszcza niepotrzebnie). Dlatego ludzie naprawdę bogaci, jeśli mogą zarobić, to zarabiają, jeśli mogą nie wydać, to nie wydają, a jeśli mogą zaoszczędzić, to oszczędzają.

~Maniak CNG~Maniak CNG

Zainteresowałem się Toyotą Prius. Jak poczytałem fora to krew mnie zalewa.
Jestem użytkownikiem Opla Zafira CNG samochód spala w cyklu mieszanym około 7m3/100km. Spala wiec tyle samo co Zafira z silnikiem diesla 1.7. Spalanie ponad 7l/100km, więc jest tak samo ekonomiczny.
Co ciekawe kiedy tankuje w Niemczech tam sprzedaż jest w kg to spalanie wynosi około 5,5kg/100km Czy samochód jest wtedy jeszcze bardziej oszczędny
Jednostka handlowa: litr Pb, litr ON, litr LPG, m3 CNG to zupełnie inna ilość energii.
Wartość energetyczna KILOGRAMA paliwa Pb oraz ON jest podobna i wynosi około 43 MJ/kg, ale gęstość benzyny około 740 kg/m3, a ON 840 kg/m3.
Porównajmy średnie spalania różnych modeli na podstawie spritmotor.de i przeliczmy je na kg i odnieśmy to do spalania Priusa.
Toyota Auris
Liczba, silnik, srednio, śr.kg %
545 Hybrid 5,17 3,81 100%
177 Diesel 6,51 5,46 144%
195 Benzin 7,62 5,63 148%
Dla fanów niemieckiej motoryzacji
Volkswagen Golf
2062 Diesel 5,66 4,75 125%
2673 Benzin 7,71 5,7 150%
Volkswagen Passat
1140 Diesel 6,41 5,38 142%
266 Benzin 8,80 6,5 151%
A teraz Prius
1014 Benzin 5,14 3,8 100%
Wnioski:
1. Samochody z silnikami benzynowymi i diesla do przejechania 100km potrzebują podobnej ilości paliwa o tej zawartości energii, czyli ich sprawność jest porównywalna.
2. Samochody o napędzie klasycznym potrzebują blisko 50% więcej paliwa o tej samej zawartości energii niż samochód z napędem hybrydowym.
Zwolennikom diesla przypomnę, że Prius został stworzony i zyskał popularność w krajach (stanach) o wyższej kulturze ekologicznej, gdzie obowiązuje ZAKAZ REJESTRACJI DIESLI emitujących dużo więcej szkodliwych substancji.
Załóżmy, że żywotność akumulatorów w Prius to 10 lat, a przeciętny samochód przejeżdża w tym czasie 250.000 km. Do przejechania 100km Prius potrzebuje 2kg paliwa mniej, zatem przez 10 lat zużyje 5000 kg mniej paliwa, a waga tych strasznych akumulatorów, które podlegają przetworzeniu to tylko 50 kg.

Przejdź do dyskusji

Dzienniki kosztów Toyota

Wydatki
paliwowe

Liczba wpisów
25 740
Przejechany dystans
23 835 233 km
Zatankowanego paliwa
811 807 l

Wydatki
serwisowe

Liczba wpisów
2 912
Wydanych pieniędzy
1 067 408 zł
Średnie wydatki na auto
1 137 zł

Pozostałe
wydatki

Liczba wpisów
6 046
Wydanych pieniędzy
2 319 111 zł
Średnie wydatki na auto
2 470 zł
Zobacz dzienniki kosztów Toyota (939)

Testy zderzeniowe Toyota Prius

Najnowsze testy zderzeniowe Toyota Prius przeprowadzone przez Euro NCAP.

Toyota Prius 1.8VVT 'Sol', RHD
2009

Toyota Prius
Toyota Prius 1.5 + Hybrid Synergy Drive

Toyota Prius
2004

Zobacz wszystkie testy zderzeniowe Toyota

Zużycie paliwa Toyota Prius

Na podstawie 58 raportów spalania

Pb
LPG
         
         
0   4   8   12   16   20   24   28   32   36   40 [l]
Dodaj raport spalania

Wybrane raporty spalania

autor: robert.kolner@g, dodano: 23.05.2010 23:39

Spalanie powyzej 5l/100km tylko przy uzyciu trybu power. Spalanie ponizej 4l/100km NIE jest zadnym mitem, przy sredniej predkosci okolo 55-60 km/h da sie bez problemu uzyskac spalanie okolo 3.6l. Najnizsze odnotowane spalanie na trasie tam i z powrotem powyzej 100km wynosilo 3.3l/100km.

pełny raport Toyota Hatchback 1.8

autor: Krzryc, dodano: 19.10.2010 21:12

Wyników spalania obiecywanych przez producenta nie osiagam. Wynik spalania jest w miarę zadawalający.

pełny raport Toyota Sedan 1.5 VVT-i

autor: greg, dodano: 27.10.2012 18:33

Najniższe spalanie osiąga się przy spokojnej jeździe w mieście.

pełny raport Toyota Hatchback 1.8 HSD

Typowe słabe punkty

Dodaj typowy słaby punkt

Diagnozy usterek

Dodaj diagnozę problemu

Skarbnica wiedzy o Toyota Prius

Podziel się wiedzą

Dane techniczne Toyota Prius

Pojemności silników [l]

   
0   2,0   4,0   6,0   8,0   10

Moce silników [KM]

   
0   100   200   300   400   500
Zobacz dane techniczne Toyota Prius
Zobacz nasze pomiary przyspieszeń Toyota Prius IV 1.8 HSD 136KM
Szkic techniczny:

Zobacz również

Kierowcy, którzy oglądali Toyota Prius, oglądali także