Szukaj

Informacje o BMW

Koncern BMW, czyli Bayerische Motoren Werke, to jedna z największych obecnie firm motoryzacyjnych, która słynie przede wszystkim z produkcji renomowanych samochodów należących do tzw. segmentu premium. Do niemieckiego koncernu, który swoją siedzibę ma w Monachium, należą obecnie, poza BMW, także marki Mini oraz Rolls-Royce. Ważną częścią koncernu jest także dział BMW Motorrad produkujący modele motocykli.

Historia BMW

Początki historii BMW sięgają przełomu pierwszej i drugiej dekady XX wieku i firm Gustav Otto Flugmaschinenfabrik (założonej w 1911 r. przez Gustava Otto, syna Nikolausa Otto, wynalazcy silnika czterosuwowego o wewnętrznym spalaniu), która w 1916 r. po wykupieniu przez koncern MAN została przekształcona w Bayerische Flugzeugwerke, oraz Rapp Motorenwerke, która powstała w 1913 r., a w 1917 r. została przekształcona na Bayerische Motorenwerke. W przypadku wszystkich tych firm podstawową ich działalnością była produkcja silników lotniczych, a także samolotów, która szczególnie nabrała rozpędu podczas I wojny światowej. Ważną rolę w przypadku tej drugiej firmy odegrali Franz Josep Popp oraz Max Friz, którym to bawarska firma zawdzięczała w głównej mierze dużą renomę jako dostawcy silników lotniczych dla wojska pruskiego. W 1922 r. doszło do połączenia przedsiębiorstwa lotniczego Bayerische Flugzeugwerke i działu silników Bayerische Motorenwerke (firma należała wówczas do Knorr-Bremse, która zachowała resztę jej aktywów) i utworzenia BMW GmbH.

Po kryzysie związanym z zakończeniem działań wojennych i zmniejszeniem zamówień na samoloty i silniki lotnicze, BMW przeżywało poważny kryzys. Pierwszy punktem przełomowym w historii BMW był rok 1923 r. i produkcja pierwszego motocykla BMW o nazwie R 32. Kolejny ważny przełom miał miejsce w 1927/28, kiedy to opracowany został pierwszy prototypowy samochód marki BMW (F 55).

>>Czytaj więcej o historii BMW<<

Pierwsze samochody BMW

Jednak prawdziwa historia BMW w kontekście produkcji samochodów na dobre rozpoczęła się dopiero wraz z nabyciem firmy Fahrzeugfabrik Eisenach w 1928 r. Pierwsze samochody BMW bazowały na małych samochodach marki Dixi, m.in. Dixi 3/15 PS DA 1. Pierwszy model BMW pod własnym już logo został wyprodukowany 22 marca 1929 r. Było to BMW 3/15 PS DA 2, choć powstało ono jeszcze na licencji firmy Austin Seven. Za pierwszy model BMW zaprojektowany samodzielnie przez bawarski koncern uważa się BMW 3/20 PS AM1 (1932 r.), choć konstrukcyjnie nawiązywał on jeszcze do poprzedników. I dopiero w 1933 r. powstało BMW 303, które było całkowicie nowym projektem.

W kolejnych latach powstały m.in. BMW 326, 327 oraz 328. Zwłaszcza ten ostatni roadster zyskał sporą sławę dzięki udziałowi w licznych rajdach, w tym np. w Mille Miglia. Po drugiej wojnie światowej BMW powróciło do produkcji samochodów w 1951 r. wraz z modelem BMW 501, ale nową erę zapoczątkowały dopiero modele BMW 1500, BMW 1800 oraz BMW 2000 z początków lat 60. oraz późniejsza generacja modeli „Null-Zwei”: 1602, 1802, 2002/2002tii zapoczątkowana w 1966 r.

Najpopularniejsze obecnie modele BMW

Początek ery współczesnych modeli i ich obecnego nazewnictwa datuje się na 1972 r. i debiut rynkowy modelu BMW 520. Od tej daty wszystkie osobowe modele BMW posiadają trzycyfrową nazwę. Najpopularniejszym dziś modelem jest BMW seria 3, której pierwszy model (E21), będący następcą modeli serii 02, pojawił się w sprzedaży w 1975 r. Druga po względem wielkości sprzedaży jest seria 1, która pojawiła się na rynku stosunkowo późno, bo dopiero w 2004 r. Podstawową ofertę modeli BMW uzupełniają seria 6, czyli sportowe coupe oraz kabriolety, a także BMW seria 7, tj. największe i najlepiej wyposażone limuzyny bawarskiej marki.

Podstawową ofertę uzupełniają BMW serii X, czyli modele z tzw. segmentu SUV, a także sportowe BMW Z4. Obecnie w gamie BMW mamy aż siedem modeli z literką X w nazwie (od BMW X1 do X7).

Modele samochodów BMW - oznaczenie

Obecnie gama modelowa BMW obejmuje modele osobowe (od BMW serii 1 do serii 8), gdzie nieparzysta cyfra oznacza hatchbacki i sedany (a także kombi), a parzysta w zdecydowanej większości przypadków sportowe coupe oraz kabriolety. Literka Z w nazwie oznacza roadstery, X - SUV-y i crossovery, M - modele fabrycznie wzmocnione przez dział BMW M oraz i - modele elektryczne i hybrydowe.

Trzycyfrowe nazewnictwo modeli oznaczało pierwotnie serię oraz pojemność silnika. BMW 520 był modelem z serii 5 i posiadał silnik o pojemności 2,0 litra. Ponadto literka d w nazwie oznacza silnik wysokoprężna, zaś x wersję z napędem na wszystkie koła. Obecnie ta druga reguła nie jest dokładnie respektowana i nie zawsze dwie ostatnie literki oznaczają wprost wielkość silnika.

BMW - dodatkowe informacje

Jednym ze znaków rozpoznawczych modeli BMW są 6-cylindrowe silniki rzędowe. Po raz pierwszy tego typu jednostka napędowa pojawiła się w modelu 303 z 1933 r. Silnik ten miał zaledwie 1,2 l pojemności i tylko 30 KM maksymalnej mocy. Silnik o takiej liczbie i układzie cylindrów znalazł się również w pierwszym samochodzie BMW wyprodukowanym po II wojnie światowej.

Innym symbolem BMW są tzw. nerki. Po raz pierwszy atrapa chłodnicy o takim kształcie pojawiła się już w 1933 r. w modelu BMW 303. Choć początkowo wyglądały one całkowicie inaczej od obecnych, to jednak, mimo licznych ewolucji, przetrwały do dnia dzisiejszego.

Z kolei logo bawarskiej marki uważane jest za graficzne odzwierciedlenie kręcącego się śmigła, jednak taka interpretacja pojawiła się dopiero kilka lat po powstaniu tego znaku graficznego. Pierwotnie szachownica w biało-niebieskim kolorze nawiązywała do flagi Bawarii.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o BMW

Sprawdź co kierowcy
myślą o BMW

Oceny Aut 7 032 oceny

4,3
~Jacoon77
BMW Seria 5 G30-G31
Touring 530d 265KM 195kW
Auto do podróżowania na dużych dystansach, pożeracz kilometrów. Ładne, wygodne, ma dobre osiągi i do tego jest ekonomiczne. Do miasta obiektywnie nieco za duże, ale można się przyzwyczaić. Hamulce M pakiet świetne. Satysfakcja z prowadzenia gwarantowana. Nieporozumienie to dodatkowe funkcje infotainment za abonament (info o korkach przykładowo) oraz brak Android auto w mojej wersji systemu i brak opcji upgrade przez BMW (można kupić na rynku niezależne rozwiązanie, chińskie...). Na szczęście fabryczna nawigacja jest bardzo sprawna. Za taką cenę wymaga się po prostu więcej.
4,2
~MichalMichal
BMW Seria 7 E38
Sedan 735 i 235KM 173kW
E38 moje marzenie motoryzacyjne, oczekiwania postawiłem dosyć wysoko. Kupiłem samochód w średnim stanie bo chciałem zrobić "po swojemu" i mieć pewność co i jak jest zrobione. Wyszło zupełnie inaczej, chcę to tu napisać jako przestroga bazowana na mojej głupocie. Mając jakąś tam styczność z tej klasy samochodami najpierw sprawdziłem samochód sam, następnie zleciłem oględziny niestety średniemu mechanikowi i dopiero wtedy go kupiłem. To co się potem działo to był cyrk. Finalnie samochód skończył wyjeżdżając ode mnie z garażu na lawecie i już nigdy nie wrócił. Co się stało opiszę w dalszej części w poszczególnych kategoriach żeby tutaj skompresować moją opinię. Dlaczego daje 4 gwiazdki za całokształt skoro mam takie złe doświadczenia z samochodem i z ludźmi z nim związanymi? Dlatego że samochód pomimo swojego agonalnego stanu (o którym nie wiedziałem) zawsze mnie dowiózł do domu, nigdy nie stanął na środku przysłowiowego pola, przy tym był bardzo wygodny, płynął po drodze w dobrym znaczeniu tego słowa, prowadził się świetnie, osiągi były zadowalające a moje oczekiwania się spełniły. Reasumując samochód jest świetny, stara porządna niemiecka technologia, przez to że jest stary ma swoje mankamenty i regularnie coś wyskakuje do zrobienia albo do dopieszczenia. Trzeba mieć duże pojęcie, sporą ilość pieniędzy i swojego uczciwego oraz dobrego mechanika który się zna; żeby tak jak ja nie "popłynąć finansowo". Z chęcią kupiłbym ten model jeszcze raz, tylko w innych okolicznościach.
4,6
~Laptor
BMW Seria 7 E65
Sedan 730 d 218KM 160kW
Opinia z 2024r: Nie wiem od czego zacząć. Samochód mam od 3 miesięcy natomiast w rodzinie ten model jest od 6 lat u brata i miałem z nim wiele razy styczność. Szkoda, że nie dałem się namówić mu wcześniej na ten samochód! W pełni świadomy kupiłem ten samochód w mega dobrej wersji wyposażenia (pamięci, szyberdach, wentylowane, komforty, grzane, pamięci, grzana kanapa tył, rolety) ale do wsadzenia było trochę kasy. Samochód bardzo wygodny, mega dużo miejsca pod maską by coś zrobić, elektryka fajnie działa, auto jest inteligentne i o wszystkich usterkach da ci znać wcześniej i jeśli tego nie olejesz to auto się odwdzięczy. Na pewno samochód nie jest dla każdego! Auto ma swoje humory i bolączki, które wymagają pewnej ręki. Przykładowo odpowiedniego akumulatora, który trzeba zakodować bo inaczej będą cyrki z elektroniką... 218KM wystarczy do fajnego przemieszczania ale wypadałoby tutaj coś pomajsterkować żeby wyszło te 280KM na tylnej osi i 600NM. Brat ma 300KM i 650NM chyba i jedzie to wyśmienicie :D
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli BMW przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena