CNG, czyli co?
Tym skrótem oznacza się sprężony gaz ziemny (CNG, z ang. Compressed Natural Gas). Jest to paliwo powstałe na bazie metanu. Może on być kopalny lub odnawialny (pozyskiwany z biomasy). Gaz ziemny różni się zasadniczo od LPG, będącego płynną mieszanką dwóch gazów: propanu i butanu, powstających podczas rafinacji ropy naftowej. Paliwo CNG jest stosowane z powodzeniem do napędu aut w Europie Zachodniej, a także na masową skalę w USA i Kanadzie. W Polsce jest wciąż mało popularne (wysoki koszt instalacji i mała liczba stacji tankowania).
Który lepszy – CNG czy LPG?
W eksploatacji zdecydowanie wygrywa CNG. Ma on wyższą liczbę oktanową od LPG (130 wobec 90-120 dla autogazu). Wyższa liczba oktanowa przekłada się na równomierność procesu spalania i ochronę gniazd zaworowych przed wypalaniem. Podczas spalania CNG nie wymywa się film olejowy ze ścianek cylindra (jak ma to miejsce w instalacjach LPG), dzięki czemu silnik ma większą żywotność. Poza tym wymiana oleju może być dokonywana w tych samych odstępach czasowych, jak przy zasilaniu benzynowym. Gaz ziemny jest bezpieczniejszy, niż LPG i benzyna (temperatura zapłonu CNG dwukrotnie wyższa niż benzyny). Gaz ziemny jest lżejszy od powietrza i w przypadku powstania nieszczelności instalacji, natychmiast się unosi zapobiegając groźbie eksplozji. Ponadto w produktach spalania CNG nie ma szkodliwych dla środowiska cząstek stałych.
Która instalacja tańsza – CNG czy LPG?
Zdecydowanie tańsze jest zamontowanie LPG. Sekwencyjna instalacja CNG dla czterocylindrowego silnika z wtryskiem wielopunktowym, może kosztować nawet dwa razy więcej niż LPG do takiego samego silnika. Koszt instalacji wynika głównie z wysokiej ceny zbiorników, które muszą być przystosowane do ciśnień sprężonego gazu ziemnego (rzędu 200-250 atmosfer).
Który poręczniejszy – CNG czy LPG?
W tej kategorii również zdecydowanie wygrywają instalacje LPG. Zbiorniki gazu ziemnego mają małą pojemność – w 45-litrowym mieści się tylko 10 m sześc. gazu (w autach kompaktowych muszą być montowane aż trzy stalowe zbiorniki, aby zapewnić zasięg ok. 400 km). Zajmują one sporo powierzchni, zwiększając również znacznie ciężar samochodu – jeden waży ok. 50 kg. W samochodach typu SUV montuje się nawet pięć zbiorników: dodatkowe dwa mniejsze, o pojemnościach 24 litrów każdy, są zazwyczaj umiejscowione pod progami. Problem nadmiernego obciążania rozwiązują lekkie zbiorniki z kompozytów, są one jednak ponad dwukrotnie droższe od tradycyjnych stalowych.
Gdzie CNG jest montowany fabrycznie?
Instalacje gazu ziemnego oferują fabrycznie m.in. Volvo (S60 Bi-Fuel CNG, Mercedes klasy E NGT), Citroen (C3 1.4 Style Bivalent), Ford (Fokus C-Max), czy Opel (Zafira CNG).