Szukaj

Ocena kierowcy - Fiat Doblo IV

Robert, 3 lata temu
Silnik 1.4 T-Jet 16V 120KM 88kW
Rok produkcji 2019
Przebieg: 8 tys. km
Okres użytkowania: niecały rok
Fiat Doblo IV 1.4 T-Jet 16V 120KM 88kW 2015-2019 - Oceń swoje auto
4,36
14% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Zawieszenie
4,0
Całokształt
Samochód bardzo funkcjonalny, ale nie dla każdego. Idealnie sprawdza się w mieście i na krótsze trasy. Przesuwane drzwi drugiego rzędu siedzeń idealne dla dzieci, podwożone do szkoły czy zajęcia dodatkowe. Nadaje się dla 5 osobowej rodziny. W środku twarde plastiki, ale dobrze spasowane i nie wydają żadnych dźwięków (jak dotąd). Fiat Doblo z pewnością wybierany byłby częściej jako samochód rodzinny lub firmowy, gdyby nie kuriozalna polityka sprzedaży tego modelu w Polsce - 7 miejsc dostępnych jest tylko w krótkiej wersji nadwozia (logika wskazywałaby na odwrotną konfigurację; w Turcji można kupić 7 miejscowe Doblo w dłuższej wersji nadwozia);. Jeśli ktoś nie potrzebuje 7 miejsc ale chciałby większy bagażnik to też musi się zastanowić, ponieważ w wydłużonej wersji nie można zamówić bocznych kurtyn powietrznych. Instalacja LPG w serwisie w województwie śląskim 4200 zł, w Wielkopolsce 5500 zł a poza serwisem tej samej klasy co dedykowana Tartarini 3000 zł.
Wrażenia
5,0
Silnik
Wystarczający, ale przy większych prędkościach (autostradowych) brakuje mocy przy wyprzedzaniu. Nie jest to kwestią silnika lecz aerodynamiki samochodu. Trzeba się również przyzwyczaić do tego, że po pierwsze, przy niskich prędkościach obrotowych silnik reaguje z zauważalną zwłoką na naciśnięcie pedału gazu, a po drugie sam pedał gazu stawia duży opór. Poza tym silnik potrafi mile zaskoczyć i jazda nawet w pełni załadowanym samochodem nie jest męcząca. Od 2000 obr/min. można sprawnie przyśpieszać. Prosta w budowie i sprawdzona jednostka napędowa, ze względu na hydrauliczną regulację luzów zaworowych i wtrysk pośredni idealna do LPG. Spalanie benzyny w mieście to 10 litrów, na trasie również. Na drogach krajowych można zejść do 8l/ 100 km.
4,0
Skrzynia biegów
Niestety krótkie przełożenia 1 i 2 biegu ograniczają możliwości silnika do szybkiego ruszania np. spod świateł. Można oczywiście szybko przyśpieszyć ale trzeba się "nawachlować" lewarkiem jak w samochodach z silnikiem diesla (ma to swoje plusy podczas jazdy w nierównym terenie, ale w praktyce rzadko się z tego korzysta). Przełączanie biegów bardziej precyzyjne jest w fiacie Tipo lub Doblo z silnikiem diesla, ale lekkie "haczenie" nie jest irytujące.
5,0
Układ jezdny
Zawieszenie jest sztywne i sprężyste przez co komfort podróżowania nie jest najlepszy. Dałem 5 gwiazdek ponieważ przy tak wysokim nadwoziu stabilność i przewidywalność przy szybko pokonywanych zakrętach i łukach jest zaskakująco dobra. Można powiedzieć, że jazda po górskich serpentynach to przyjemność (przynajmniej dla kierowcy bo nadwozie przechyla się bardziej niż w osobówkach). Hydrauliczny układ wspomagania kierownicy bardzo skutecznie informuje o stanie nawierzchni. Duży prześwit powoduje, że bez obaw można wjeżdżać na krawężniki lub przejeżdżać przez osiedlowe zwalniacze.
5,0
Karoseria
Dałem 5 gwiazdek ale jest to bardziej życzenie niż ocena. Zobaczymy za parę lat.
Komfort
5,0
Widoczność
Szerokie słupki A potrafią zasłonić pieszego. Przy skręcaniu warto się wychylić na wszelki wypadek. Ogólnie samochód jest mocno przeszklony i widoczność jest bardzo dobra. Przy parkowaniu duża wysokość samochodu powoduje, że nie widać np. maski samochodu osobowego przed nami lub np. blokady parkingowej.
4,0
Ergonomia
Wszystko na swoim miejscu i intuicyjnie można obsługiwać. Na minus zaskakuje to, że nie ma popielniczki. Dzieci śmieci wrzucają do kieszeni w drzwiach i oczywiście o nich zapominają. Kierownica nie jest idealnie w osi z siedzeniem kierowcy - jest to zauważalne ale nie przeszkadza. Bez problemów można podłączyć telefon przez bluetooth.
3,0
Wentylacja i ogrzewanie
Szybko nagrzewa i schładza, ale hałasuje na największej sile nawiewu. Poza tym nie ma nawiewów na 2 i 3 rząd siedzeń.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Nie ma problemu, żeby zapakować się na długie wakacje z 5 osobową rodziną ( w 6 osób też można, ale wtedy box na dach-zakładam konieczność zabrania również wózka dla dziecka). W porównaniu do 7 miejscowej konkurencji plusem jest to, że pasażerowie 3 rzędu mogą wysiąść tyłem przez dwuskrzydłowe drzwi bagażnika- niby drobnostka, ale jak w drugim rzędzie zamontowane są dwa foteliki dziecięce na isofix oraz środkowy na pas- to ma znaczenie (między siedzeniami jest przestrzeń, która to umożliwia). Dodatkowe siedzenia zajmują dużo miejsca w bagażniku, ale łatwo i szybko można je wyciągnąć i zostawić w garażu. Plusem jest to, że nawet w 3 rzędzie siedzi się dość wysoko i 6 osoba nie jest przytłoczona bagażami. Duży minus za to, że nie ma żadnych punktów mocowania siatki czy sztywnej przegrody, oddzielającej przestrzeń bagażową od pasażerskiej (przy 5 osobach). Jest to samochód, który kupuje się dla przestrzeni bagażowej i ewentualnie możliwości przewiezienia 7 osób. Duża ładowność i prześwit pozwala na zapakowanie bagaży pod sufit + rowery na haku holowniczym i jak ktoś chce to jeszcze box dachowy. W 3 rzędzie nie ma tyle miejsca co w Dacii Lodgy (dacia jest węższa i 3 foteliki nie zmieszczą się w 2 rzędzie) czy fordzie S-max. Mam 175 cm wzrostu i mam miejsce nad głową opierając się o zagłówek, natomiast żeby zmieścić nogi to muszę siedzieć w lekkim rozkroku opierając kolana o oparcie 2 rzędu siedzeń. W Oplu Zafira C czy Toyocie Verso, VW Touranie II lub Citroenie C4 grand Picasso jest więcej miejsca na nogi ze względu na możliwość przesuwania 2 rzędu siedzeń, nad głową jest mniej miejsca i nie mógłbym się swobodnie wyprostować opierając głowę o zagłówek (Dziennikarze motoryzacyjni często pokazują dostępną przestrzeń nad głową w 3 rzędzie siedzeń nie opierając głowy o zagłówek. W praktyce jest to kluczowa sprawa ponieważ w pozycji pochylonej do przodu jest bardzo niewygodnie na dłuższych dystansach.)
2,0
Wyciszenie
W tym punkcie jest powód, dla którego nie poleciłbym tego samochodu osobom często podróżującym z prędkościami autostradowymi. Silnik hałasuje tylko podczas gwałtownego przyśpieszania i jest to całkiem przyjemny dźwięk. Problem tkwi w szumie powietrza opływającego karoserię. Momentami wrażenie jest takie, jakby producent zapomniał o uszczelkach w drzwiach. Nawet przy mniejszych prędkościach jak są porywy wiatru to jest to bardzo odczuwalne we wnętrzu samochodu. Pewnie pomogłyby szyby dźwiękoszczelne, ale samochód najprawdopodobniej projektowany był i wyceniany na miejski samochód dostawczy.
Ekonomiczność
4,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
4 gwiazdki dlatego, że jeszcze nie zamontowałem instalacji LPG (gwarancja a serwis za drogi)
5,0
Stosunek jakość/cena
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Za wcześnie, aby wiarygodnie to oceniać
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Za wcześnie, aby wiarygodnie to oceniać

Pb - zużycie paliwa dla silnika 1.4 T-Jet 16V 120KM 88kW [l/100km]

Średnie zużycie
9,5
Minimalne średnie zużycie paliwa
8,5
Maksymalne średnie zużycie paliwa
12,0
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
8,0
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...
Fiat Doblo IV