Szukaj

Ocena kierowcy - Fiat Panda III 4x4 seria 3

similar, 4 lata temu
Silnik 0.9 TwinAir 85KM 63kW
Rok produkcji 2019
Przebieg: 4 tys. km
Okres użytkowania: niecały rok
Fiat Panda III 4x4 seria 3 0.9 TwinAir 85KM 63kW 2018-2020 - Oceń swoje auto
4,71
14% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Inne : Auto jest wszędobylskie - nadaje się zarówno do miasta jak i w teren.
4,0
Całokształt
Autko bezkonkurencyjne w jeździe terenowej (napęd 4x4 jest stały (jak w Subaru!), a do około 50km/h można go jeszcze zblokować samodzielnie odrębnym przyciskiem) i użytkowaniu miejskim (małe gabaryty i duży prześwit - ponad 16cm - są idealne do miejskiej dżungli). Jedyną opcją konkurencyjną jest tu Suzuki Ignis - ale Suzuki jest jeszcze mniejsze niż Panda, a cena taka sama. Szukałem długo nowego - małego i benzynowego autka z napędem 4x4 dla żony (poprzednio miała benzynowego Fiata Sedici 1,6 4x4 ale czas było go już zmienić mimo, iż sprawował się do końca znakomicie i bezusterkowo) i w zasadzie oprócz Fiata Pandy i Suzuki Ignisa nic małego już nie ma na rynku obecnie (Dacia Duster jest za duża i przy napędzie 4x4 występuje tylko w dieslu). Cena naszej Pandy to 58 tyś zł (prawie full opcja - już z dodatkowymi kołami zimowymi, zapasową dojazdówką i oryginalnym autoalarmem - brakuje tylko podgrzewania przedniej szyby i grzanych przednich foteli oraz podgrzewanych lusterek boczych i podgrzewanego płynu do spryskiwaczy - poza tym jest doposażona na maxa) - więc i tak wyszło nie najdrożej (w salonie sprzedali nam ją z ulgą i duuużym upustem mimo że to nie była wyprzedaż noworoczna - bo ze względu na cenę wyjściową prawie 66 tyś zł - zainteresowanie autkiem było nikłe - stało nawet całe w pajęczynie...) - należy pamiętać bowiem, że Panda w podstawie kosztuje obecnie tylko... około 32 tyś zł, zatem to nawet więcej niż podwojona kwota przy opcji 4x4... Panda 4x4 w Polsce jest bardzo mało popularna (dealerzy w 2019 roku sprzedali... "aż" 3 nowe egzemplarze w całym kraju, więc na pewno na ulicy się wyróżnia). W Austrii i Szwajcarii jeździ ich jednak bardzo dużo. Samochodzik jest bardzo dzielny w terenie - są testy porównawcze ze znacznie większymi i droższymi modelami które Panda w terenie pokonuje ze spokojem! Napęd zatem oceniam na najwyższą możliwą ocenę. Co do silnika (benzyna 0,9l turbo, 2 cylindry i prawie 90KM oraz 6 biegów) - hmmm, czas pokaże - ale widzę na zagranicznych aukcjach Lancie Ypsilon, Fiaty Punto i Fiaty 500 z tym silnikami z przebiegami rzędu około 200 tyś km - zatem chyba nie jest źle. Autko bardzo ładnie przyśpiesza (w porównaniu ze standardowa Pandą - to wręcz wyścigówka), choć na jedynce szału nie ma (to bieg raczej terenowy), za to II i III, IV i V bieg jest świetny (skrzynia jest aż 6-biegowa przy pojemności zaledwie 0,9l), zaś VI bieg służy bardziej oszczędności i wyciszeniu oraz komfortowi niź przyśpieszaniu. Autko jest na I i II biegu dość głośne (dźwięk przy wolnej jeździe jest nieco podobny do Fiata 126p BIS), ale potem równomiernie cichnie (im szybciej tym ciszej). Hamulce brzytwa (wbrew niektórym błędnym opisom - tarcze są bowiem zarówno z przodu jak i z tyłu w modelu 4x4!). Nic wewnątrz nie skrzypi, nie piszczy (bardzo dobre spasowanie materiałów - co też często podkreślane jest w wielu testach tego autka), wnętrze jest ładne, cukierkowe, zrobione z dbałością o szczegóły i smaczki (multimedia i nagłośnienie bardzo fajnie są rozwiązane - podłączasz telefon i masz wszystko - jest specjalna aplikacja: Panda Uconnect - super to działa). Jedynie do czego można się przyczepić to światła z przodu – widać, że to nie LED-y - w nocy bardzo słabo świecą (za to pomysłowo wkomponowane są dodatkowe światła dzienne w zderzaku). Bagażnik też szału nie robi - ma około 255l (ale Ignis ma jeszcze o 20l mniej). Spalanie - miasto to około 7,3l (turbo daje tu o sobie znać jeśli jeździsz dynamicznie), a po trasie przy prędkości około 90-110km/h wychodzi około 7l, zaś przy prędkości około 140-150km/h - średnia wychodzi już około 8,5l. Można też włączyć tryb eko - odcina się wtedy turbo i moc zmniejsza się z 85KM do 70KM - spalanie spada wtedy co prawda gdzieś o około 0,5 litra na setkę w mieście, ale radość z jazdy też niestety znacznie maleje... Ogólnie polecam - autko pomysłowe, sprytne i wszędobylskie - idealne dla kobiety, do miasta, na działkę - nie ma szans że coś się uszkodzi czy że się gdzieś zakopiemy w śniegu albo błocie (dodatkowa płyta chroni tez spód samochodu)…
Wrażenia
4,0
Silnik
Silnik jest żwawy i fajnie chodzi (mógłby być ciut cichszy na pierwszych dwóch biegach), spalanie adekwatne do stylu jazdy - chcesz "poszaleć" - spali więcej, w trybie eko - będzie taniej..., za to na pewno autko jest szybkie i zwinne - na autostradzie w dwie osoby po prostym odcinku - prędkości rzędu 140-150km/h nie robią na tym silniku żadnego wrażenia... Mam też nadzieję, że będzie trwały i bezawaryjny. Spełnia też wyśrubowane do granic możliwości normy ekologiczne (euro 6) - co pozwoli na wjazd nim dosłownie wszędzie jeszcze przez bardzo długi czas...
5,0
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów jest cicha i rewelacyjna (przy czym należy pamiętać, że ze względu na fakt, iż pierwszy bieg jest raczej do jazdy w terenie - spod świateł ciężko o sprint). Lewarek skrzyni biegów ustawiony jest wysoko - nie trzeba daleko sięgać - fajne rozwiązanie. Biegi wchodzą idealnie i płynnie - żona jest zachwycona.
5,0
Układ jezdny
Fantazja - mała terenówka idealna też do miasta, świetna na zimę (na dobrych oponach - ja mam na zimę nowe Nokiany - wjedzie wszędzie), świetne wspomaganie kierownicy, rewelacyjne zawieszenie, super hamulce, duże koła jak na to autko, wysoki prześwit, zabezpieczony płytą spód autka - samochodzik idealny dla kobiety - nic się nie da uszkodzić!
5,0
Karoseria
Zgrabne i ładne autko - w wersji 4x4 rzuca się w oczy bardzo (tym bardziej, że jest ich w Polsce może kilkanaście), dedykowane kolory nadwozia tylko dla tej wersji - zieleń i pomarańcz - superowe, autko nie buja się na boki na zakrętach, komfortowe i eleganckie wewnątrz - mieści spokojnie 4 osoby (mimo rejestracji na aż 5 osób), bardzo dobre zabezpieczenie boków przed parkingowymi otarciami (szerokie listwy plastikowe, wysokie zderzaki), dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Wszystkie drzwi otwierają się bardzo szeroko - ma to znaczenie przy foteliku dla dziecka! Klapa bagażnika unosi się dość wysoko - nie trzeba uważać na głowę!
Komfort
5,0
Widoczność
Bardzo duża powierzchnia szyb, stromy tył, krótki przód - wszystko można robić zatem z dużą dozą bezpieczeństwa i komfortu. Szyby szybko też odparowują. Jedynie światła przednie są słabe do jazdy nocą (przydałyby się nowoczesne LED-y), w dzień zaś wystarczają ciekawie wyglądające światła do jazdy dziennej - włączają się one samoczynnie...
5,0
Ergonomia
Wszystko jest na swoim miejscu, multimedia są proste ale po sparowaniu z telefonem i odpowiednią aplikacją dedykowaną specjalnie do tego modelu (jest tez gniazdo USB) - wszystko działa idealnie oraz płynnie i dostarcza wszelkich możliwych informacji. Bagażnik mógłby być większy, ale za ta jest dzielona tylna kanapa... Tapicerka częściowo skórzana w standardzie - łatwa do utrzymania w czystości szczególnie przy małym dziecku - sprawdzone! Duża ilość sporych schowków (ten przed pasażerem jest baaardzo głęboki), przyciemniane szyby zapobiegają przegrzewaniu się wnętrza, fotele wygodne z wystarczającym trzymaniem bocznym - nie męczą w dłuższej podróży i wygodne są przy częstym wsiadaniu i wysiadaniu, duży prześwit nie wymusza akrobacji przy zajmowaniu miejsca za kierownicą... Kolumna kierownicy i wysokość regulacji pasów oraz pozycji foteli (także na wysokość) też jest bardzo szeroka. Ogólnie - wszystko godne pochwały…
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Kabina latem bardzo szybko się schładza na klimatyzacji (klima jest przy tym zadziwiająco cicha), ogrzewanie jest już jakby nieco powolniejsze (aby odczuć realne grzanie zimą - należy pokrętło ciepła odkręcić co najmniej na 2/3 - wcześniej nie dzieje się wg mnie prawie nic, zaś przy położeniu na 2/3 jest już bardzo komfortowo wewnątrz). Dobrze ustawione są położenia kratek nawiewowych - pozwalają na bardzo szybkie odparowanie szyb (jedyna rzecz jakiej nie ma w naszym egzemplarzy to pakiet zimowy - grzane fotele, grzany płyn do spryskiwaczy, grzane lusterka boczne i grzana przednia szyba) - pewnie z tym pakietem - byłoby jeszcze cieplej…
4,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Kierowca i pasażer z przodu maja duży komfort i bardzo dobre ergonomiczne pozycje do podróżowania - jest sporo miejsca na nogi, wygodne i dostatnie siedzenia mają dobre trzymanie boczne. Z tyłu jest nieco ciaśniej - choć głównie chodzi o miejsce na kolana (auto rejestrowane jest na 5 osób - ale z tyłu raczej mogą siedzieć niewysokie 2 osoby lub dzieciaki na fotelikach bądź nastolatki - wtedy będzie im w miarę wygodnie). Bagażnik ma około 255l - czyli tyle co w VW Up i więcej o 20l niż w Suzuki Ignis, tylna kanapa dzielona i składana - więc da rade przewieźć nawet pralkę... ogólnie OK, konkurencja nie daje lepszych warunków…
4,0
Wyciszenie
Dość trudno jest mi to realnie i obiektywnie ocenić - generalnie im szybciej jedziesz tym paradoksalnie jest ciszej w kabinie - autko jest głośne tylko na pierwszych dwóch biegach za to już przy prędkościach rzędu 80-120km/h jest już cicho i przyjemnie, zaś powyżej 120km/h jest znów nieco głośniej - ale bardziej niż silnik słychać wtedy sam szum powietrza - nadwozie jest dość wysokie jednak..., ale ogólnie jestem zadowolony.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Fiat to Fiat - drogo więc nie będzie nigdy! Poza tym gwarancja nie wymusza na początku żadnych dodatkowych kosztów, a przeglądy, usługi oraz części zamienne w porównaniu z innymi markami są i tak tańsze. Mała pojemność silnika (tylko 0,9l) to też i stosunkowo niskie opłaty ubezpieczeniowe. Można też w ciągu pierwszych 2 lat użytkowania - dokupić w Fiacie (nie u ubezpieczyciela) dodatkowe 2 kolejne lata gwarancji za około 1 tyś zł!
5,0
Stosunek jakość/cena
Konkurencji w dziedzinie małych autek z napędem 4x4 prawie nie ma (na placu boju jest więc tylko Fiat Panda i Suzuki Ignis - ceny obu oscylują wokół kwoty 60 tys zł). Jak ktoś jeździ na ryby, na grzyby, na działkę w teren (z dobrymi oponami nawet w większy teren), zimą na narty lub po prostu nie chce obawiać się że małżonka uszkodzi podwozie na jakimś krawężniku - do polecam to autko w pełnym tego słowa znaczeniu.., a bezpieczny napęd 4x4 i turbo doładowanie coś muszą jednak kosztować… Fajne jest też to – że autko dobrze trzyma cenę na rynku samochodów używanych!
Niezawodność
5,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
nowe auto
5,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
nowe auto

Pb - zużycie paliwa dla silnika 0.9 TwinAir 85KM 63kW [l/100km]

Średnie zużycie
7,7
Minimalne średnie zużycie paliwa
7,5
Maksymalne średnie zużycie paliwa
8,5
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
7,0
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...
Fiat Panda III 4x4 seria 3