26 czerwca 2013 roku ujawniono światu nowe oblicze Mazdy 3. Projektanci wspięli się na wyżyny i powstał bardzo atrakcyjny kompakt, zaprojektowany zgodnie z nową filozofią Mazdy: KODO - "Dusza Ruchu". Do mnie ta stylizacja trafia, podoba mi się zarówno zewnętrzny design jak i całkiem spójne wnętrze.
Podoba mi się również to, że Mazda została przy znanych mi już z modelu BK okrągłych pokrętłach regulacji nawiewu i klimatyzacji i zmieniła lokalizację przycisków sterowania na kierownicy (w modelu BL było widać tam lekki przesyt). Krótki i precyzyjny drążek zmiany biegów i centralnie umieszczony "analogowy" obrotomierz dodaje charakteru, zaś cyfrowy prędkościomierz i LCD nowoczesności. Na razie nie ma za wielu zdjęć, nie da się usiąść w środku, więc ciężko się wypowiadać, ale ogólne wrażenie mam bardzo pozytywne. Cieszę się również, że inżynierowie Mazdy nie poddali się ekologicznemu (choć lepiej by pasowało "ekoterrorystycznemu") trendowi ograniczania pojemności silników i proponują sensowne konstrukcje benzynowe o pojemności 1.5 litra (100 KM), 2.0 l (120 i 165 KM) oraz Diesla o pojemności 2.2 l (150 KM), a nie jakieś trzycylindrowe konstrukcje o pojemności 1.0 l doposażone dwiema suszarkami, żeby w ogóle chciało jechać. Myślę, że jak na auto o tych gabarytach, to gama silników jest całkiem sensowna, a dwulitrowa benzyna o mocy 165 KM i Diesel 150 KM będą potrafiły żwawo rozpędzać nową trójkę. Wiele serwisów rozpisywało się już na temat nowej Mazdy 3, m. in. Autocentrum, więc nie będę się powtarzał.
Mnie, jako posiadacza hot-hatcha spod znaku MPS najbardziej interesuje czy inżynierowie z Mazda Performance Series projektują już 3-cią generację MPS, jak będzie jeździć, wyglądać i w jaką jednostkę napędową będzie wyposażone. Czy będzie to znany już posiadaczom MPSów 4-cylindrowy, rzędowy, turbodoładowany silnik DISI o pojemności 2.3 litra i mocy 260 KM, czy całkiem nowa konstrukcja o jeszcze lepszych (mam nadzieję) parametrach. Jak będzie wyglądał nowy MPS/Mazdaspeed3? Podwójna końcówka wydechu, lotka z tyłu, zadziorny wlot w masce kierujący strumień powietrza na Intercooler, 18-calowe aluminiowe felgi, obniżone zawieszenie, poszerzone błotniki? Pewien artysta o nazwisku Theo Chin pokusił się o stworzenie wizualizacji jak mogłaby wyglądać nowa Mazdaspeed3, spójrzcie proszę na zdjęcia, które znalazłem na portalu www.autoblog.com. Podoba się? Bo jak dla mnie wygląda kozacko!
Więcej o nowym modelu Mazdy 3 można poczytać np. tutaj.
Fot. Theo Chin / Chris Doane Automotive, autoblog.com