Opel Vivaro to dostawczy samochód bliźniak samochodu Renault Trafic, w roku 2002 zyskał tytuł samochodu dostawczego roku. Produkowany jest od roku 2001 w fabryce GM w Anglii. Produkowany w dwóch wersjach rozstawu osi oraz w dwóch wysokościach nadwozia.
Zaliczany jest do najpopularniejszych aut w segmencie średnich aut dostawczych wykorzystywany przez większość małych firm budowlanych i transportowych, a wersja bus stosowana jest często do zarobkowego przewozu osób lub jako tzw. miejski minibus.
Samochód wszechstronny i dosyć wytrzymały. Większość podzespołów jest identycznych, co w bliźniaczym modelu firmy Renault. Dobre wykonanie pozwala na spore przebiegi, jednak przy znacznych przebiegach częste jest duże spalanie oleju silnikowego szczególnie w samochodach intensywnie obciążanych. Również na karoserii zdarzają się odpryski lakieru jednak nie powodują one korozji od razu za sprawą dobrej jakości blach, zaniedbane mogą prowadzić do poważnej korozji /Fot. 1/, a w skrajnych przypadkach do perforacji blachy.
Fot. 1 |
Wytrzymały element choć zdarzają się rozszczelnienia układu wspomagania po przebiegu ponad 150 tysięcy km. Często też wymienia się końcówki drążków, może również dojść do wybicia połączenia krzyżakowego kolumny kierowniczej /Fot. 2/.
Fot. 2 |
Na samą skrzynie biegów nie można nic powiedzieć. Biegi chodzą ładnie i dość luźno, a przy tym płynnie. Często samochody są eksploatowane powyżej dopuszczalnej ładowności, co niesie za sobą niebezpieczeństwo szybszego zużycia przegubów napędowych, dlatego przed zakupem należy sprawdzić w miarę możliwości w jakich warunkach było eksploatowane auto. Ciężkie warunki pracy widać często gołym okiem we wnętrzu auta /Fot. 3, Fot. 4/, niektóre dopiero po rozbiórce /Fot. 5/.
Fot. 3 | Fot. 4 | Fot. 5 |
Element mało awaryjny przy dobrej eksploatacji wytrzymuje wiele kilometrów, jednak należy zwracać uwagę na mechanizm uruchamiania, zaniedbania w tej kwestii mogą przysporzyć sporych problemów. Szarpanie podczas ruszania może świadczyć o zużytych elementach tarczy sprzęgła.
Silniki są dobrze dobrane i nie ma z nimi większych problemów, jednak dość często problemy pojawiają się w okolicach pompy wody, która lubi się zacierać. Dość często uszkadzają się łożyska pompy wody. Trzeba zwracać uwagę na wycieki oleju, które są jedną za słabszych stron modelu, pojawiają się w okolicach pokrywy zaworów i uszczelniaczy wałka rozrządu i wału korbowego. W silnikach doładowanych duży problem to sprężarka, która z powodu złego eksploatowania pojazdu może ulec uszkodzeniom, a to już sprawa dość kosztowna. Wysoka temperatura i nagłe zatrzymanie bez „wychłodzenia" to duża próba dla układu. Częsty problem to duże pobieranie oleju spowodowane zużyciem uszczelniaczy zaworów i sporymi luzami w układzie tłokowo – korbowym. Mogą pojawić się stuki podczas zmiany przełożeń i dodawaniu gazu za sprawą wybicia łącznika zawieszenia silnika /Fot. 6/.
Fot. 6 |
Układ hamulcowy jest dopracowany dość dobrze, jednak hamulec ręczny i cały układ kół tylnych to słaby punkt. Elementy które lubią się zapiekać: prowadniki zacisku /Fot. 7/, tłoczki zacisków /Fot. 8/, a co za tym idzie silnie koroduje tarcza hamulcowa /Fot. 5, Fot. 9/.
Fot. 7 | Fot. 8 | Fot. 9 |
W miarę wytrzymała i ładna karoseria /Fot. 10, Fot. 11/, jednak spotyka się korozję na skutek odpryskującego lakieru, co zaniedbane daje taki efekt /Fot. 1/. Czasami awarii ulegają drzwi przesuwne, wypadają rolki z prowadnicy na skutek niedbałości użytkowników /nie smarowanie prowadnic/.
Fot. 10 | Fot. 11 |
Częstym awariom ulegają sterowania elektrycznie opuszczanych szyb, przełącznik zespolony pod kierownica. Mogą zdarzyć się kłopoty z instalacją jeśli była naprawiana metodami chałupniczymi /Fot. 12, Fot. 13/.
Fot. 12 | Fot. 13 |
Dobre wykonanie wszystko jest przejrzyste i czytelne /Fot. 14/ i użytkowanie samochodu nie nastręcza żadnych problemów. Pozycja kierowcy jest optymalna, sporo jest miejsca w kabinie /Fot. 15/ nawet dwójka pasażerów podróżuje w miarę komfortowo /Fot. 16/. Oczywiście nie jest to samochód rodzinny i podróż na dalsze odległości może być męcząca. Jak bywa w przypadku samochodów dostawczych wyciszenie kabiny nie jest dopracowane do perfekcji i przy większych prędkościach w kabinie jest po prostu głośno.
Fot. 14 | Fot. 15 | Fot. 16 |
W zawieszeniach najczęściej zużywają się sworznie, łączniki drążka stabilizatora, tuleje metalowo - gumowe wahacza. Częste są też awarie łożysk kolumn McPhersona, może się zdarzyć również pęknięcie sprężyny zawieszenia /Fot. 17/.
Fot. 17 |
Samochód dobrze wykonany, nadający się świetnie do celów transportowych. Poważne usterki występują niezwykle rzadko, godny polecenia dla osób potrzebujących samochodu dostawczego jak również dla osób pragnących transportować większą rodzinę, w tym wypadku wystarczy wybrać wersję osobowa. Materiały użyte do produkcji są wytrzymałe i zadbany model może oddać duże usługi właścicielowi.
- Zwarta i prosta budowa.
- Dosyć dobre wykończenie.
- Niska cena części zamiennych.
- Słabe elementy przeniesienia napędu, szczególnie przy przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej.
- Spalanie oleju w przypadku dużych przebiegów.
Oryginały - bardzo dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Oryginały - drogie.
Zamienniki - tanie.
Średnia