Aby rozpocząć prowadzenie Dziennika kosztów, przejdź do „Moje AutoCentrum”, a następnie „Moje Auta”. Przy każdym dodanym przez Ciebie pojeździe, znajdziesz niebieski przycisk „Dziennik kosztów”. Po kliknięciu w niego możesz rozpocząć uzupełnianie wpisów, dotyczących Twoich wydatków na auto: paliwo, serwis, inne wydatki. Na podstawie Twoich wpisów system automatycznie będzie generował statystyki i na odpowiednich wykresach przedstawi koszty związane z eksploatacją pojazdu.
Pod nazwą i zdjęciem auta, na niebieskim tle pojawia się menu, a w nim:
Twoje wpisy
Statystyki
Przypomnienia
Punkty karne
Notatki
Ustawienia
To miejsce, gdzie na bieżąco możesz uzupełniać informacje, związane z wydatkami na paliwo czy serwisowanie auta. Jak to zrobić?
Najpierw wybierz, jakiej treści wpis chcesz dodać. Do wyboru masz: paliwo / serwis / inne wydatki / przychód.
Następnie kliknij zielony przycisk „+ Nowy wpis” – teraz rozpoczynasz tworzenie Dziennika kosztów.
Chcesz wiedzieć, ile wydajesz na paliwo? A może chcesz porównać realne spalanie z tym, jakie wskazuje komputer pokładowy? Jeśli tak, to po każdym tankowaniu uzupełnij wpis, posiłkując się m.in. informacjami zawartymi na rachunku (paragon / faktura).
Pierwszą informacją, która pojawia się przy dodawaniu kolejnych tankowań, jest typ paliwa. System, na podstawie uzupełnionych wcześniej danych dotyczących rodzaju silnika, wybiera automatycznie paliwo, które tankujesz.
W przypadku, gdy masz samochód z silnikiem benzynowym, a dodatkowo masz w nim zamontowaną instalację gazową, możesz dodać LPG jako drugi typ paliwa, które tankujesz. W tym celu kliknij w znajdujący się po prawej stronie przycisk „+Dodaj typ paliwa” i tam uzupełnij potrzebne informacje. Pamiętaj, by od tej pory, uzupełniając wpis dotyczący tankowania, zaznaczać na wstepie odpowieni typ paliwa, którego dotyczy wpis (PB / LPG).
Aby prawidłowo prowadzić Dziennik kosztów, podawaj szczegóły kolejnych tankowań. Uzupełnij datę wizyty na stacji paliw oraz aktualny przebieg – system natomiast sam obliczy liczbę kilometrów, przejechanych od ostatniego tankowania.
Kolejno wpisz kwotę, jaka widnieje na rachunku za paliwo i ilość zatankowanego paliwa (w litrach). Podaj, czy tankowanie było do pełna lub jaki był stan baku przed tankowaniem (ustaw suwak przy odpowiedniej pozycji, np. pusty, 1/2 itd.). Jeśli nie znasz stanu paliwa, możesz zaznaczyć pole „Nie znam stanu paliwa” – wówczas spalanie, z powodu braku danych, nie zostanie obliczone.
W Dzienniku kosztów możesz podawać także stacje, na których tankujesz – wybierz odpowiednią stację z listy, a jeśli jej nie znajdziesz, zgłoś nam nową stację paliw (link).
Kolejno uzupełnij informacje, dotyczące dystansu przejechanego w mieście (podaj liczbę kilometrów), stylu jazdy (ekologiczny / umiarkowany / agresywny) oraz podaj ile kilometrów przejechałeś/-łaś, korzystając z klimatyzacji. To wszystko ma wpływ na spalanie.
Dla zilustrowania swojego wpisu, możesz dołączyć np. skan paragonu za paliwo lub zdjęcie licznika (Załącznik –> Wybierz plik).
Gdy już uzupełnisz wszystkie dane, kliknij w czerwony przycisk „Dodaj wpis”.
Tworząc Dziennik kosztów, możesz też regularnie zaznaczać wszystkie wydatki, związane z serwisowaniem Twojego auta. W tej rubryce podajesz daty i koszty kolejnych napraw i wymiany zepsutych/zużytych części.
Na koniec, po uzupełnieniu wszystkich danych, zatwierdź niebieskim przyciskiem „Dodaj wpis”.
Ta część Dziennika kosztów to doskonałe miejsce, aby zaznaczyć daty kolejnych przeglądów rejestracyjnych czy okresowych przeglądów w ASO (i związanych z nimi kosztów), a także opłacenia polisy OC, AC itd.
Jeśli auto zostało kupione na kredyt lub wzięte w leasing, to comiesięczne raty również warto tu uwzględnić.
Ponadto możesz też wpisywać wydatki związane z montażem instalacji LPG, zakupem i montażem nowego sprzętu audio, napełnianiem klimatyzacji, zakupem i wymianą opon, zakupem filtrów i płynów eksploatacyjnych, żarówek, a nawet kosmetyków samochodowych i innych gadżetów. Jeśli auto zostało poddane tuningowi, to także warto to uwzględnić w kosztach.
Chcesz wiedzieć, ile miesięcznie wydajesz na opłaty za parking i przejazd drogami płatnymi, albo jakie rachunki płacisz na myjni? W tym miejscu możesz wpisywać takie wydatki. Podobnie jak… mandaty.
Na koniec, po uzupełnieniu wszystkich danych, zatwierdź niebieskim przyciskiem „Dodaj wpis”.
W tej zakładce możesz wpisać m.in.:
wysokość odszkodowania OC/AC
zwrot kosztów za cele służbowe
opłatę za podwiezienie kogoś
cenę, za jaką sprzedałeś/-łaś samochód lub części do niego
Na koniec, po uzupełnieniu wszystkich danych, zatwierdź niebieskim przyciskiem „Dodaj wpis”.