Autostrada A4 przejezdna od granicy do granicy

Dziś oddano do użytku ostatni, 41-kilometrowy fragment autostrady A4 łączący węzły Rzeszów Wschód i Jarosław Zachód. Dzięki temu liczącą 672 km autostradą A4 można już przejechać od granicy z Niemcami na Ukrainę.

Trzeba jednak zaznaczyć, iż na 2-kilometrowym odcinku tego fragmentu A4 kierowcy będą musieli się liczyć z utrudnieniami związanymi z koniecznymi pracami naprawczymi wiaduktu autostradowego (WA9) nad linią kolejową. To i tak dobra wiadomość dla kierowców, gdyż wcześniej wykonawca (konsorcjum firm Budimex i Strabag) wspominał o możliwych utrudnieniach w trzech miejscach. Szybsze oddanie do ruchu autostrady związane jest z organizowanymi w Krakowie Światowymi Dniami Młodzieży i większym ruchem w kierunku stolicy Małopolski zwłaszcza w przyszłym tygodniu.

Oddanie do ruchu ostatniego odcinka autostrady bez utrudnień planowane jest na 31 sierpnia. Do wykonania pozostaną wówczas jeszcze prace poza korpusem autostrady i związane z terenem przyległym do autostrady, czyli drogi serwisowe, zbiorniki retencyjne, infrastruktura wyposażenia pasa drogowego i zieleń. Roboty te nie będą jednak miały wpływu na ruch na A4. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 20 października br.

Nowy fragment A4 pozwoli skrócić podróż z Rzeszowa do Jarosława o ok. 30 minut. Pozwoli ponadto wyprowadzić ruch tranzytowy z centrów Rzeszowa, Łańcuta czy Przeworska i przejmie również część ruchu lokalnego w województwie. Tym samym poprawi się bezpieczeństwo na drodze krajowej nr 4, gdzie do tej pory dobowe natężenie ruchu wynosiło ponad 20 tys. pojazdów.

Autostrada A4 na Podkarpaciu o długości 171 km posiada w swoim zakresie 13 węzłów autostradowych co przekłada się średnio na węzeł zlokalizowany co 14 km. Na podkarpackim odcinku A4 znajdują się 4 Obwody Utrzymania Autostrady (OUA) zlokalizowane kolejno na węźle Dębica Zachód, Rzeszów Zachód, Jarosław Zachód i Przemyśl oraz 7 par Miejsc Obsługi Podróżnych. Kierowcy jadąc autostradą A4 od gr. woj. małopolskiego i podkarpackiego do granicy państwa w Korczowej, przejadą ten odcinek w ok. 1,5 godz.

Warto w tym miejscu przypomnieć, iż opóźnienie z ostatnim odcinkiem A4 wynikło ze zmiany wykonawcy już w trakcie realizacji kontraktu. Pierwsza umowa z konsorcjum firm Polimex Mostostal (lider) i Doprastav została podpisana we wrześniu 2010 r. Jednak 14 stycznia 2014 r. odstąpiono od jej realizacji ze względu na brak płynności finansowej wykonawcy i wynikające z tego zatory płatnicze z podwykonawcami i dostawcami. Efektem tego były opóźnienia w realizowanym zadaniu - w momencie upłynięcia czasu zapisanego w umowie wykonano 69 proc. prac.

W lutym tego samego roku ogłoszono już przetarg na nowego wykonawcę i 16 września 2014 r. podpisano umowę z konsorcjum firm Budimex (lider) i Strabag.

Dodano: 7 lat temu,
autor: Wojtek Traczyk,
zdjęcia: gddkia
Zobacz inne artykuły
Chcesz kupić dobre auto używane? Pokażemy Ci, jak to zrobić bezpiecznie i wygodnie
Jaki rejestrator jazdy najlepszy? Ranking kamer samochodowych
Czy ubezpieczenie auta musi być drogie? Inszury.pl, bo cena jest ważna
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .