Powstanie cała Via Baltica

Minister oraz wiceminister infrastruktury i budownictwa podcza wizyty w Łomży zapowiedzieli kontynuację prac nad tzw. trasą Via Baltica, która połączy Polskę z pozostałymi krajami nadbałtyckimi.

Minister Andrzej Adamczyk wraz z wiceministrem Jerzym Szmitem, a także przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz premier Beatą Szydło podczas wizyty w Łomży potwierdzili realizację całego ciągu drogi Via Baltica, dzięki której Polska zyska lepsze połączenie drogowe z Litwą, Łotwą oraz Estonią.

Przedstawiciele podjęli decyzję o jak najszybszej budowie ostatniego odcinka drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna, wraz z obwodnicą Łomży. 91-kilometrowy fragment Via Baltica powstanie w technologii betonowej w latach 2018-2021. Łączna, szacunkowa wartość inwestycji to ok. 3,5 mld zł.

Budowa drogi ekspresowej S61 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do obwodnicy Szczuczyna zostanie podzielona na 6 odcinków, które zostaną zrealizowane w systemie "Projektuj i Buduj":

węzeł Podborze (z węzłem) - węzeł Śniadowo (bez węzła) - 19,5 km;

węzeł Śniadowo (z węzłem) - węzeł Łomża Południe (bez węzła) - 17 km;
węzeł Łomża Południe (z węzłem) – węzeł Łomża Zachód (bez węzła) - 7,2 km;
węzeł Łomża Zachód (z węzłem) – węzeł Kolno (bez węzła) - 13,35 km;
węzeł Kolno (z węzłem) - węzeł Stawiski (bez węzła) - 16 km;
węzeł Stawiski (bez węzła) - obwodnica Szczuczyna - 18 km.

W ramach realizacji trasy S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn wybudowana zostanie również druga jezdnia obwodnicy Stawisk.

Zapowiedziano ponadto drugie etapy przetargów dotyczące dwóch innych odcinków. Pierwszym z nich jest druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna w ciągu powstającej drogi ekspresowej S61. Droga ta będzie realizowana w systemie "Projektuj i Buduj". Przetarg (I etap) ogłoszony został 15 kwietnia br. Zadanie obejmuje zaprojektowanie, a następnie budowę drugiej jezdni (lewej) o nawierzchni z betonu cementowego, o łącznej długości ok. 6,5 km (z wyłączeniem węzła Szczuczyn), wraz z koniecznym poszerzeniem jezdni prawej o pas awaryjny funkcjonującej już obwodnicy Szczuczyna. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na przełomie II i III kwartału 2018 r. 

Drugim planowanym odcinkiem projektowanej trasy jest połączenie obwodnicy Suwałk do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Również ten fragment S61 realizowany będzie w systemie "Projektuj i Buduj". Wykonawca tego zadania uzyska ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), a następnie wybuduje dwujezdniową drogę ekspresową o nawierzchni z betonu cementowego o łącznej długości ok. 24 km. W ramach inwestycji wybudowane zostaną dwa węzły drogowe, przebudowana istniejąca sieć dróg w zakresie kolizji z planowaną drogą ekspresową. Przewidziane są także urządzenia ochrony środowiska oraz wygrodzenie całej drogi. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w II półroczu 2018 r., a zakończenie w IV kwartale 2020 r. Rzeczywisty koszt budowy poszczególnych odcinków będzie znany po rozstrzygnięciu przetargów.
 
Via Baltica – to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T.

Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.

Dotychczas w ramach polskiej części trasy powstały odcinki S8: Radzymin – Wyszków i obwodnica Ostrowi Mazowieckiej oraz S61: obwodnica Stawisk, obwodnica Szczuczyna, obwodnica Augustowa.

Obecnie w budowie jest odcinek drogi S8 Marki – Radzymin (15,4 km), którego ukończenie jest planowane w listopadzie 2017 r. oraz S8 Wyszków – obwodnica Ostrowi Mazowieckiej (29,1 km), oddanie do ruchu tego odcinka planowane w lipcu 2018 r. W realizacji jest obwodnica Suwałk o długości 13,9 km. Planowany termin oddania do ruchu to II kw. 2019 r. 

Dodano: 7 lat temu,
autor: Wojtek Traczyk,
zdjęcia: gddkia
Zobacz inne artykuły
Chcesz kupić dobre auto używane? Pokażemy Ci, jak to zrobić bezpiecznie i wygodnie
Jaki rejestrator jazdy najlepszy? Ranking kamer samochodowych
Czy ubezpieczenie auta musi być drogie? Inszury.pl, bo cena jest ważna
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .