Prawo jazdy w Polsce wciąż trudne do zdobycia

Rygorystyczny system praktycznych egzaminów na prawo jazdy nie przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach. NIK zwraca uwagę, że korzystają na tym WORD-y, dla których opłaty za poprawkowe egzaminy stanowią lwią część ich przychodów. Rekordziści zdają nawet po kilkadziesiąt razy.

Rygorystyczny system praktycznych egzaminów na prawo jazdy nie przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach. NIK zwraca uwagę, że korzystają na tym WORD-y, dla których opłaty za poprawkowe egzaminy stanowią lwią część ich przychodów. Rekordziści zdają nawet po kilkadziesiąt razy.

Najwyższa Izba Kontroli skontrolowała przeprowadzone zmiany w procesie szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, które zostały przeprowadzone w naszym kraju na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Niestety, nie jest dobrze.

Z przeprowadzonej kontroli wynika, że uzyskanie prawa jazdy w Polsce jest znacznie trudniejsze niż w większości państw unijnych. W naszym kraju średnia zdawalność praktycznych egzaminów w minionym roku wyniosła 34,5% (co i tak stanowi wzrost o 3 punkty proc. w stosunku do 2013 r.), co jest jednym z niższych wskaźników w UE. Na przykład w Niemczech egzamin praktyczny zdaje 74% kandydatów, a w Irlandii 53,4%.

Czy trudniejszy egzamin oznacza, że świeżo upieczeni kierowcy w Polsce mają lepsze umiejętności od młodych kierowców w krajach zachodnich? Jeśli wyznacznikiem poziomu umiejętności kierowców miałyby być statystyki wypadkowe, to niestety nie znajduje to przełożenia. Polska znajduje się w europejskim ogonie pod względem bezpieczeństwa drogowego. Średnio na milion mieszkańców w krajach UE ginie w wypadkach drogowych 51 osób, podczas gdy w Polsce współczynnik ten wynosi aż 84 osoby. Polska ma również jeden z najwyższych wskaźników liczby zabitych na 100 wypadków drogowych - 9,4, podczas gdy np. w Niemczech wynosi on zaledwie 1,1.

Większa liczba podejść do egzaminów to wymierna korzyść dla WORD-ów, które w Polsce mają monopol na przeprowadzanie egzaminów na prawo jazdy. Aż 88% ich przychodów stanowią opłaty za egzaminy, z czego 70% to opłaty za egzaminy poprawkowe.

Zastanawiająca jest duża rozbieżność w zdawalności pomiędzy różnymi ośrodkami. Potwierdzają się opinie, iż łatwiej zdać egzamin w małej miejscowości. Coraz częściej kandydaci decydują się na tzw. turystykę egzaminacyjną. Już co 20 osoba decyduje się na zmianę ośrodka egzaminacyjnego po oblaniu egzaminu.

W minionym roku egzamin praktyczny został przerwany w ponad 200 tys. przypadków, z czego 60% miało miejsce już podczas jazdy w mieście. Najczęściej egzamin został przerwany w wyniku nieustąpienia pierwszeństwa na skrzyżowaniu, niestosowania się do znaków lub sygnalizacji świetlnej a także spowodowania zagrożenia życiu lub zdrowiu uczestników ruchu drogowego.

Z raportu Izby wynika, że rekordziści podchodzili do egzaminu teoretycznego ponad 80 razy (dwie osoby). Łącznie 15 osób odwiedzało WORD w tym celu ponad 60-krotnie.

NIK przestrzega również, że mimo malejącej liczby podchodzących do egzaminów, powstają nowe oddziały egzaminowania. I to często w niewielkich miasteczkach (np. w Łukowie, Kozienicach, Zwoleniu, Nowym Targu), które nie zapewniają przeprowadzenia egzaminu praktycznego w wystarczającym zakresie (np. brak możliwości przejechania przez skrzyżowanie dwupoziomowe czy przez torowisko).

Spadająca z roku na rok liczba wydawanych praw jazdy nie jest, według NIK, tylko efektem niżu demograficznego. Trudność w zdaniu egzaminu oznacza, że na drogach nie pojawiają się słabo wyszkoleni kierowcy, mający problemy z podstawowymi zachowaniami na drodze. Z drugiej jednak strony, można zapytać, skoro nie przekłada się to na poziom bezpieczeństwa na polskich drogach, być może faktycznie system szkolenia i egzaminowania nie do końca działa właściwie.

Dodano: 8 lat temu,
autor: Wojtek Traczyk,
zdjęcia: Materia³y prasowe
Zobacz inne artykuły
Chcesz kupić dobre auto używane? Pokażemy Ci, jak to zrobić bezpiecznie i wygodnie
Jaki rejestrator jazdy najlepszy? Ranking kamer samochodowych
Czy ubezpieczenie auta musi być drogie? Inszury.pl, bo cena jest ważna
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .